موسیقی ایده آل : تازه ترین کنسرت پروژه سمفونی «رومی» با عنوان «ناگفته» به خوانندگی شهرام ناظری و حافظ ناظری جمعه شب ۱۳ شهریور ماه در تالار بزرگ وزارت کشور با حضور قابل توجه دوستداران موسیقی برگزار شد.

در این کنسرت که عوامل اجرایی آن تلاش کرده بودند ترکیبی متفاوت از یک ارکستر ایرانی را به مخاطبان ارائه دهند قطعاتی چون صلح اتمی، ساز آواز، نهان مکن، بداهه نوازی، «مرا می بینی و هر دم…» و مثنوی خوانی اجرا شد و در بخش دوم کنسرت نیز قطعاتی از آلبوم «ناگفته» به مخاطبان ارائه شد.
شهرام ناظری در ابتدای این کنسرت که با حضور حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، توضیح داد: ضمن عرض خیر مقدم به همه شما تماشاگران عزیز بسیار خوشحال هستیم که سعادتی شد تا امشب در کنار شما کنسرتی را برگزار کنیم و امیدواریم شب خوب و خاطره انگیزی را در خدمت شما داشته باشیم. من زیاد راجع به کاری که امشب می خواهیم به شما عرضه کنیم صحبت نمی کنم. بخشی از کار در آلبوم «ناگفته» به سمع و نظر شما رسیده است و فکر می کنم این کنسرت یکی از معدود برنامه های زنده موسیقایی باشد که با این ترکیب ارکستر روی صحنه می‌رود. امیدوارم اجرای امشب مورد قبول صاحب نظران قرار بگیرد و ما هم بتوانیم از نفس و انرژی شما، انرژی بگیریم و برای مدت های مدید این انرژی را برای کار دیگر به کار ببریم.

شوالیه آواز ایران  ادامه داد: این استقبالی که طی روزهای گذشته از کنسرت «ناگفته» شده مایه دلگرمی ما هنرمندان و شاید هم تنها دلگرمی ما به جهت سال‌هایی که گذشت، باشد. بنده در این ۳۷ سال همچنان در خدمت هموطنان عزیزم بودم و در کنار آنها با عشق آثاری را انجام دادم که همگی آنها با دست خودم بوده و از هیچ کس هم کمکی نگرفتم. من در این مدت به جهت حس خوبی که شما دوستداران موسیقی به من دادید موفق شدم بیش از ۵۰ اثر موسیقایی تولید کنم و در این مدت هم با پستی بلندی های زیادی روبه رو شدم که پیمودن راه را برای ما دشوار کرد.
وی بیان کرد: خوشبختانه فضای موجود آن طور که حس می شود به سمت خوب بودن می رود. همین که برخی از بزرگان دولت گاهی در کنسرت ها حضور پیدا می کنند نشان دهنده این است که راه موسیقی باز می‌شود و سختی‌ها دیگر به شدت قبل نیست. جالب اینجاست وقتی ما در گذشته به شهرستان ها می رفتیم و کنسرتی را برگزار می کردیم استاندار در این کنسرت حضور پیدا نمی کرد و گویی می ترسید که میز خود را از دست بدهد، اما همین که از نزدیک ترین افراد به رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به کنسرت ما می آیند جای بسی خوشحالی است و صد البته برای من هم بسیار جالب است وزیری که اصلا در حوزه فرهنگ و هنر فعالیتی ندارد کنسرت رفتن را دوست دارد.

ناظری با اشاره به تاثیر موسیقی در جامعه، تصریح کرد: حضور بزرگان دولت در کنسرت ها اتفاق خوبی است زیرا بیانگر این موضوع است که ترس از موسیقی به ویژه در طیف دولتی ها ریخته است و این دوستان اگر باور کنند موسیقی اصیل ایرانی و موسیقی کلاسیک تا این حد مقدس است فضای موسیقی نیز بهتر خواهد شد. همین موسیقی وقتی با اشعار بزرگانی چون حافظ، فردوسی، مولانا و سعدی ترکیب شود شما می توانید بهترین و مقدس ترین موسیقی ها را تجربه کنید.

ناظری بعد از اجرای دو قطعه، ضمن تقدیر از تماشاگران به جهت رعایت سکوت و ایجاد تمرکز به گروه نوازنده، گفت: تاثیر انرژی و تمرکز مطلق شما کاملا در بین گروه ما احساس می شود و این در حقیقت همان حس و موجی است که باعث عشق و ماندن ما در این مملکت می شود. انگیزه و مشوق هنرمندان نسل من و نسل بعد از من همین دم ها و نفس های شماست که ما را به بودن و ماندن با وجود همه پستی و بلندی ها ترغیب کرده است.

ناظری بعد از اجرای قطعه «نهان مکن»، به معرفی قطعه «مثنوی خوانی» پرداخت و گفت: این قطعه در دستگاه افشاری خوانده می شود که در اصطلاح ادبی موسیقایی به قطعه «پیچ» معروف است که من و حافظ در این بخش به صورت سوال و جواب قطعات آوازی را تقدیم شما خواهیم کرد. در بخش بعدی کنسرت نیز قطعاتی منتخب از پروژه سمفونی رومی و آلبوم «ناگفته» برای شما عزیزان ارائه می شود که همه اشعار روی غزل های مولاناست.
این خواننده موسیقی حماسی در بخش دیگری از صحبت های خود به بستری شدن محمدرضا شجریان خواننده موسیقی ایرانی در بیمارستان اشاره کرد وگفت: امثال محمدرضا شجریان در موسیقی ایرانی به قدری کم هستند که باید قدردان تک تک آنها باشیم و قدر حضور آنها را بدانیم. بنده به سهم خود برای این استاد مسلم موسیقی ایرانی آرزوی سلامتی و طول عمر دارم و امیدوارم هرچه زودتر سلامتی کامل خود را به دست بیاورند.

وی همچنین با انتقاد از کیفیت بد صدابرداری سالن وزارت کشور توضیح داد: متاسفانه سالنی که در شان اجرای یک اثر موسیقایی خوب باشد در ایران وجود ندارد و به نظر من صدابرداران این تالار هنرنمایی می کنند که می توانند حتی چنین صدایی را از کنسرت به مخاطب ارائه دهند. به طور حتم اگر شرایط صدای این تالار که قطعا ویژه برگزاری کنسرت نیست از آکوستیک بهتری برخوردار بود کیفیت صدا و اجرای کنسرت نیز زمین تا آسمان فرق می کرد. به هر حال من از دوستان صدابردار که به نوعی برای صدابرداری این سالن معجزه می کنند. ممنونم.
حافظ ناظری هم بعد از اجرای این بخش از کنسرت خطاب به تماشاگران گفت: باعث سعادت است که این فرصت بعد از ۱۵ سال دوباره برای من فراهم شد که در خدمت شما عزیزان باشم و از اینکه در این مدت از من حمایت کردید بسیار ممنونم. به هر ترتیب این ۱۵ سال برای من سال های خاصی بود اما بالاخره تمام شد و من برگشتم. من در این مدتی هم که نبودم  اما از لطف شما بهره مند بودم. البته قرار بود امشب با بزرگان موسیقی دنیا در کنار شما باشم که این اتفاق نیفتاد که به نوعی می توانم بگویم این قسمت منفی ماجرا بود اما به جای این موضوع سعادت این را پیدا کردم که با گروهی از نوازندگان ایرانی آشنا شوم که به معنا و مفهوم واقعی کلمه معدن استعداد و خلاقیت هستند.

وی ادامه داد: این عزیزان نه تنها هیچ چیزی از نوازندگان جهانی کم ندارند بلکه در بسیاری از جهات بهترین هستند که من از آنها چیزهای زیادی آموختم. من امیدوارم شرایط حمایتی دولتمردان هم به گونه ای باشد که این هنرمندان بتوانند در دنیا نام ایرانی را بیش از پیش معرفی کنند.
 در این کنسرت برای نخستین بار از سه تار تکامل یافته «حافظ» ساخته حافظ ناظری رونمایی شد که به گفته خودش برای ساخت این ساز بیش از سه سال وقت صرف شد و نزدیک به چهل نمونه از آن ساخته شد تا در نهایت این طرح نو، انتخاب و تکمیل شد.

پدرام فریوسفی ویولن، بابک غسالی عود، میثم مروستی ویولا، آتنا اشتیاق ویولنسل، فرهاد صفری زروان و کارنگ (ساز ابداعی)، شهریار نظری بم باژ (ساز ابداعی) در این کنسرت حضور داشتند.

گروه کُر این کنسرت را که توسط موسسه «آوای هنر» برگزار شد مهرناز شاه محمدی، شیوا سروش و الهه حیدری تشکیل می‌دادند.

کنسرت دو شب گذشته «ناگفته» شهرام و حافظ ناظری در حالی برگزار شد که برخی مشکلات صدا به کیفیت اجرا لطمه زد. آنچه در کنسرت به عنوان نقطه قوت به چشم می‌خورد تنظیم‌های متفاوت از برخی قطعات قدیمی بود. همچنین استفاده از ظرفیت های هر نوازنده و ساز مربوطه اش در جای درست و امکان ارائه توانایی‌های فردی نوازندگان از دیگر نقاط قوت این اجرا بود.

حافظ ناظری در اجرای قطعه «نیستان» توانست قدرت خوانندگی خود را بهتر به نمایش گذارد.

در شب نخست اجرای «ناگفته» برانکو ایوانکوویچ به عنوان مهمان ویژه حضور داشت.

در ادامه تصاویری از این کنسرت را از نگاه دوربین « پارسوا پاکیزه » مشاهده می نمایید.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

گزارش متنی : مهر

Leave a Reply

Your email address will not be published.