موسیقی ایده آل – زهره ابوالقاسم : کارگاه ترانه بابک صحرایی این بار میزبان سیامک عباسی بود که به نقد و بررسی ترانه های هنرجویان کارگاه ترانه بپردازد. در ابتدای برنامه و با ورود میهمان ویژه بابک صحرایی درباره سیامک عباسی اینگونه صحبت کرد: (سیامک عباسی هنرمندیست مولف که در تمام زمینه های موسیقی دارای توانایی خاص می باشد او در زمینه خوانندگی ترانه سرایی و آهنگ سازی در یک دهه اخیر جزو بهترین ها به حساب می آید و پشت تمام این موفقیت ها اندیشه و تفکر بوده سیاکم عباسی دارای اندیشه و جهان بینی خاصی است هنرمند خاصی که در هر س زمینه اشاره شده هم موفق بوده و هم همیشه تاثیر گذار بوده سیامک عباسی دارای دانش و تجربه ای درخشان است و حضورش برای من و هنرجوها در کارگاه ترانه بسیار ارزشمند است.

کار کردن در هر سه حوزه آهنگ سازی ترانه و خوانندگی هنرمند را کم کار می کند!

سیامک عباسی در ادامه صحبت های بابک صحرایی ادامه داد: بابک صحرایی از دوستان قدیمی من است که رابطه صمیمانه ای با هم داریم! سیامک عباس یدر پاسخ به حرف های بابک صحرایی گفت این که بابک صحرایی گفت من در هر سه زمینه خوانندگی ترانه سرایی و آهنگ سازی کار می کنم خب باعث میشه به عنوان به عنوان یم آهنگ ساز ترانه را تحلیل کنم و به عنوان به عنوان بیک تنظیم کننده ملودیرا تحلیل کنم و به  عنوان یک خواننده پکیج را تحلیل کنم و خب البته این مسئله معایب خودش را هم داراست چرا که باعث میشه هنرمندکم بار بشه چون باید وقت کافی بذاره تا روی تمام این حوزه ها کار کنه و خب باعث میشه آدم خسته بشه کم کار تر از بقیه بشه و حتی بی حوصله بشه ترجیح میده کلا نباشه و کار نکنه و من هم به عنوان هنرمندی که چند ساله کار حرفه ایم را شروع کردم بسیار کم کار بودم.

من از سال ۸۶ شرکت تهیه تولید موسیقی دارم و یکساله که همزمان با رسمی شدن فعالیت حرفه ای من فعالیت شرکت هم جدی تر شده و به عنوان تهیه کننده تو مارکت موسیقی حضور دارم و ترانه ای که مورد توجه من قرار بگیره نه تنها برای خودم بلکه برای دوستان موزیسین حتما پیشنهادش خواهم کرد. در خلال برنامه و با توجه به اینکه برنامه کارگاه ترانه به صورت لایو در اینستاگرام پخش می شد و عده ای از دوستداران ترانه کامنتی مبنی بر این گذاشته بودندکه اشخاصی که در شهرستان زندگی می کنند چطور می توانند اثارشان را به دست سیامک عباسی برسانند سیامک عباسی در پاسخ به این سوال گفت که من از جمله کسایی هستم که ایمیل و دایرکت شخصی ام را چک می کنم و اگر با ترانه حرفه ای و خوبی روبرو بشم که با فضای موسیقی خودم هم درگیر باشد حتما استقبال می کنم چرا که نه!

در ادامه هنرجویان کارگاه ترانه، ترانه های خود را یک به یک خواندند که خلاصه ای از نکاتی که برای ترانه سرایان قابل تامل می باشد این چنین شرح داده شده:

ترانه سالمی که در آن هیچ اتفاق خاصی نیفتاده باشد را نمی خوانم!

سیامک عباسی در نقد ترانه ای که از لحاظ وزن و عروض سالم به نظر می رسید گفت وقتی که ترانه ای سالم باشد دیگر نکته ای برای به چشم آمدن ندارد تماماً ترانه ساده و یکدست است و من هیچ وقت ترانه سالمی که هیچ اتفاق خاصی در آن رخ داده را نمی خوانم. و چه بهتر که ترانه سرا ترانه را با کد بنویسد با سوژه خاص و پرداخت خاص به آن سوزه سیامک عباس در ادامه این موضوع قطعه (بانو جان) امیر عباس گلاب را مثال زد که با اینکه نام ترانه اصلا ربطی به فرفری مو بودن نداره اما این کد (فرفری موی غزل ساز منی) در ذهن مخاطب جا گرفته!

شاید مشکلات ترانه را بتوان روی ملودی درست کرد اما ملودی دلنشین نخواهد شد!

سیامک عباسی: سخت ترین جای ترانه نویسی در زبان فارسی زمانی است که با کلماتی که چند حرف ساکن پشت سر هم می آید (مثل صبح،  عشق)  و چون ترانه سراها کمتر با مقوله موسیقی و آهنگ سازی اشنا هستند و فکر میکنند این ایرادها در ترانه محاوره مشکلی ندارد در صورتی که از نظر آهنگ سازی مشکل دارد، هر چقدر که ترانه ای روی کاغذ روان تر باشد ملودی ما روان تر می شود . شاید بتوان رو ملودی خیلی مسائل را درست کرد ولی دلنشین نخواهد شد. و به دل مخاطب هم نمی نشیند. اگر قرار است است موزون و روی وزن بنویسید پس درست بنویسیم.

نباید بار اشکالات ترانه را به دوش آهنگساز بگذاریم!

بابک صحرایی در ادامه صحبت های سیامک عباسی ادامه داد که ترانه سرا نباید بار اشکالات ترانه اش را به دوش آهنگساز بیندازد بلکه باید باید کمک کنیم تا آهنگ ساز با ترانه ما هر چه بهتر بتواند ترانه را آهنگ سازی کنه.

تو ترانه نفوس بد نزنیم!

سیامک عباسی درباره ترانه هایی که با مضمون منفی و درد و امثال این ها نوشته شده اند گفت که در این چند سال و با توجه به مسئله مخاطب شناسی به آمار ارزشمندی رسیدم که نشان می دهد اکثرا مخاطب ها دوست ندارند از موسیقی منفی گوش بدهند و دیگر لزومی برای نوشتن دردها نیست و این ترانه ها موجب ریزش مخاطب می شود.

مردم با ترانه  های همزاد پنداری می کنند!

سیامک عباسی: گاهی با ترانه مخاطب انقدر گوش میدهد تا تخلیه شود و دردهای خودش را از زبان موسیقی می شنوند.

سیامک عباسی:مردم عادت کردند مرثیه گوش کنند!

بابک صحرایی: با نگاه روشن به درد بپردازیم!

سیامک عباسی: من خودم در کودکی فکر می کردم کاری که غم و قصه داشته باشه کار فاخری است اما حقیقت این نیست! هزار ساله همش جنگ و خونریزی و ستم و خشکسالی تو دنیا هست و مردم به مرثیه و غم و غصه عادت کردند. من حتی دوست آهنگ سازی دارم که همیشه به ما توصیه می کنه کار منفی نسازیم ما عوامل کار هستیم چرا که تمام این ها در زندگی شخصی ما هم اتفاق می افتند. بابک صحرایی در تائید حرف های سیامک عباسی گفت که ما واقعا به نوشتن بخش های روشن زندگی نیاز داریم. از اواخر دهه ۴۰ تا الان اکثرا هنرمندان از درد نوشتن وهیچ اشکالی نداره و جزو رسالت یه هنرمند محسوب می شود اما باید با نگاه روشن به درد بپردازیم نه دید منفی!

از کلمات زنانه برای ترانه ای که قراره یه اقا بخواند پرهیز کنید!

سیامک عباسی: حسادت و کلماتی از این قبیل کلمه ای زنانست جنس  زنونه دارد، خواننده اول باید ترانه را با دنیا خودش وفق بدهد بعد ترانه را اجرا کند اگر با دنیای خودش انطباق نداشته باشد اجرا نخواهد شد. این ترانه ها جنسیت پیدا میکند. بابک صحرایی در ادامه این بحث گفت: موسیقی ما موسیقی مردانه است و وقتی مردی در ترانه ای که میخواند از کاراکتر خودش خارج می شود همزاد پنداری با ترانه امکان پذیر نخواهد بود مثل ترانه هایی با مضمون عشق های مثلثی و یا استفاده از همین کلمات زنانه!

ژست روشنفکرانه تقلبی!

سیامک عباسی: چرا تو ۹۰ درصد ترانه های کلمه کافه باید باشه! این یه ژست روشنفکرانه تقلبی است! این همه حرف واقعی جدی وجود داره که می توان بهش پرداخت چرا ادا دراریم؟ چند درصد جامعه با این ترانه همزاد پنداری می کنن؟ باید چیزی بنویسیم که تو جامعه و فرهنگ خودمان وجود داشته باشد.

در ادامه امین قباد آهنگ ساز و تنظیم کننده به عنوان میهمان سورپرایز به جمع بابک صحرایی و سیامک عباسی پیوست و ابراز خوشحالی کرد که در جمع هنرمندانی چون بابک صحرایی و سیامک عباسی هستم.

نگاهمان را تغییر بدهیم!

امین قباد رو به هنرجویان کارگاه ترانه توصیه کرد که مثل عکاسی که از یه زاویه ای عکس می گیره که بقیه اون زاویه و ندیدند باشیم.

جای دکتر افشین یداللهی خالی…

سیامک عباسی همچنین اضافه کرد کاش در جمع نقد های ترانه روانشاناس هم حضور داشتند ما مولف هایی هستم که داریم  فتوا می دهیم. یاد دکتر یداللهی گرامی و روحشون شاد ایشان هم ترانه سرای بی نظیر و هم روانشناس خوبی بودند.

در ادامه بابک صحرایی در باره این جلسه از کارگاه ترانه گفت که این نخستین بار است که اینقدر ریز و دقیق درباره تک تک آثار صحبت می شه و این خودش کمک بزرگی به هنرجوهاست.

پس از اتمام قسمت اول برنامه و استراحتی کوتاه امین قباد پشت پیانو نشست و ملودی (شهر بارونی) که ترانه ای اجرا شده  از بابک صحرایی و صدای سیامک عباسی بود را با هم اجرا کردند همچنین قطعه معروف (خوشبختیت آرزومه) نیز با همراهی و هم صدایی هنرجویان اجرا شد و به دلیل استقبال از ترانه (شهر بارونی) این قطعه را مجددا و با شور و هیجان بیشتر اجرا کردند هم چنین امین قباد نیز که خود اخیرا قطعه (روانی) را منتشر کرده بود این قطعه را به خواهش بابک صحرایی اجرا کرد.

در انتها ما بقی آثار هنرجویان توسط این ۳ هنرمند نقد و بررسی شد.

تصاویری از این نشست را مشاهده می نمایید:

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.