موسیقی ایده آل : قرار بر این بود که کنسرت محسن یگانه برای اولین بار در همدان برگزار شود که خبر لغو آن شنیده شد.
مردم و جوانان همدان تا سال گذشته، چندان رنگ و بوی کنسرت به این استان ندیده بودند و روشن شدن فیتیله موسیقی در همدان، شور و نشاطی هرچند اندک را بین جوانانی که بهانه چندانی برای تفریح ندارند، ایجاد کرد.
برگزاری کنسرت در طول یک سال اخیر در همدان روند خوبی را در پیش گرفت و هرچند برای اهالی این شهر جای تعجب داشت اما اجرای خوانندگان موسیقی پاپ و سنتی مطرح کشور، حال و هوای فرهنگی به همدان بخشیده بود که این روند کم و بیش در استان ادامه دارد؛ هرچند گاهی اتفاقات عجیب و قابل تأمل کام جوانان همدانی را تلخ می کند و یکی از شمع هایی که برای شادی و نشاط مردم روشن شده بود، خاموش می شود.
یکی از همین اتفاقات، شنیدن خبر لغو کنسرت محسن یگانه بود که از چند روز پیش اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها در این مورد آغاز شد و با استقبال و همراهی خوبی نیز همراه بود.
فروش بلیت های این کنسرت از سه شنبه ۱۳ بهمن ماه شروع شد و به گفته برگزار کنندگان، در همان ساعات اولیه بیش از ۳۰۰ بلیت به فروش رفت؛ اما حالا همین ۳۰۰ نفر باید بلیت هایشان را پس بدهند و پول هایشان را پس بگیرند که حسی ناخوشایند و ذهنیتی مخدوش را برای علاقمندان به موسیقی ایجاد می کند و اتفاقاتی از این قبیل باعث می شود که راه بر برگزاری دیگر کنسرت ها، استقبال خوانندگان برای حضور در همدان و از طرفی استقبال مردم برای شرکت در کنسرت ها بسته شود و همین آغاز خواب دوباره فرهنگ در همدان است.
لغو کنسرت محسن یگانه پس از بلیت فروشی و اعتراض کسانی که بلیت تهیه کرده بودند و این اقدام را نوعی توهین به وقت و شعور خود می دانستند، ما را بر آن داشت که سخنان مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان همدان را در رابطه با این موضوع بشنویم و از علت لغو این کنسرت با خبر شویم که البته پاسخ ها قانع کننده نبود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این رابطه به خبرنگار "همدان نیوز"، گفت: کنسرت محسن یگانه لغو نشده و به زمان دیگری موکول شده است.
مجید فروتن افزود: با توجه به برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی به طور همزمان در استان و عدم استقبال مردم از این کنسرت، اجرای آن در جمعه ۱۶ بهمن ماه لغو و مجوز زمان برگزاری تمدید شد.
وی تأکید کرد: کنسرت محسن یگانه به درخواست مؤسسه برگزار کننده لغو شده است.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان نیز در رابطه با لغو این کنسرت، در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، اظهار داشت: مؤسسه متقاضی با ارسال نامه رسمی و مکتوب درخواست خود را برای لغو کنسرت محسن یگانه به فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد.
داوود ابوترابی افزود: برگزاری این کنسرت مراحل اجرایی و قانونی خود را طی کرده و نواقص و موانع نیز برطرف شده بود اما با توجه به انصراف مؤسسه، کنسرت لغو شد.
وی ادامه داد: این مؤسسه ناتوانی برای برگزاری این کنسرت و در نتیجه درخواست لغو آن را مطرح کرده بود که با موافقت ما نیز رو به رو شد.
همانطور که گفته شد با اعلام خبر برگزاری کنسرت محسن یگانه در دو سانس در سالن سینما قدس همدان، علاقمندان زیادی برای خرید بلیت این کنسرت به مراکز فروش بلیت مراجعه کردند و در همان ساعات اولیه، تعداد زیادی از بلیت ها به فروش رفت و با توجه به اینکه دو روز نیز تا برگزاری کنسرت باقی مانده بود، تمام بلیتها به فروش می رفت و ظرفیت صندلی ها در دو سانس پر می شد.
با توجه به این موضوع نمی توان "عدم استقبال" را دلیل منطقی برای لغو کنسرت محسن یگانه دانست، در حالیکه استقبال از این کنسرت و خرید بلیت ادامه داشت و چه بسا اگر تعداد علاقمندان ظرفیت دو سانس را تکمیل نمی کرد، کنسرت تنها در یک سانس برگزار می شد همانطور که در کنسرت های قبل نیز در مواردی شاهد کاهش تعداد سانس ها بودیم و پر نشدن سالن در سانس های دوم و سوم موجب لغو آنها نشد.
حال اگر از این دلیل بگذریم، باید به انصراف مؤسسه برگزار کننده کنسرت، آن هم پس از فروش تعداد قابل توجهی از بلیت ها بپردازیم که چرا وقتی یک مؤسسه قابلیت و توان برگزاری یک کنسرت را ندارد، برای برگزاری آن اقدام می کند و پس از اطلاع رسانی گسترده و بلیت فروشی، به یکباره تصمیم بر انصراف می گیرد و بدون توجه به اینکه مردم بلیت خریداری کردند و با این اقدام به نوعی به آنها توهین می شود، ناتوانی خود را اعلام می کند.
البته این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که این مؤسسه در گذشته نیز کنسرت هایی را برگزار کرده و ناتوانی در اجرای این کنسرت ها قابل مشاهده نبوده و اینکه چرا در برگزاری کنسرت محسن یگانه احساس ناتوانی می کند، جای سوال دارد.
این سوال را باید از مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز پرسید که چگونه می توانند نسبت به مردم بی تفاوت باشند و با درخواست مؤسسه موافقت کنند و مجوز لغو کنسرت را بدهند و یا اگر کمی به عقب برگردیم باید این سوال را بپرسیم که آیا فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون توجه به توان یک مؤسسه اقدام به صدور مجوز اجرای کنسرت می‌کند و عواقبی از این قبیل را در نظر نمی گیرد؟
همین که فرهنگ و ارشاد اسلامی به سختی مجوز برگزاری کنسرت صادر می کند و به راحتی مجوزها را لغو می کند، مصداق یک بام و دو هوا بودن است.
با وجود اینکه فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صدور مجوز و فراهم کردن فضا برای برگزاری کنسرت های موسیقی در استانها است اما پس از ماجراهایی از این دست، بخش خصوصی و مؤسسات را پاسخگوی مردم می داند و خود را از قافله کنار می‌کشد.
مدیران و متولیان فرهنگ که از کاهش تصدی گری دولتی و واگذاری امور فرهنگی به بخش خصوصی سخن می گویند، پاسخگویی را نیز به بخش خصوصی واگذار کرده اند و شرایط و مباحث مطرح شده اینگونه نشان می دهد که فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون توجه به توانمندی بخش خصوصی امور را واگذار می کند.
حالا اینکه چه کسی باید پاسخگوی سوالات قشر فرهنگی و فرهنگ دوست همدان باشد و مسئولان چگونه به راحتی می توانند بگویند که مردم بروند و پول بلیت های خود را پس بگیرند و مسئله به پس گرفتن پول ختم می شود، کلافی است که البته سردرگم به دست متولیان سردر گم شده است.
همین اتفاقات کافی است که مردم نسبت به فرهنگ بی اعتماد شوند و از طرفی امید به ایجاد فضای شادی و نشاط در این استان از بین برود.

 

انتهای خبر / 

منبع همدان نیوز

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.