موسیقی ایده آل : دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان با معرفی ۲۰۵ برگزیده، انتخاب هومان اسعدی به عنوان دبیر یازدهمین دوره و رونمایی از آلبوم تکنوازی برگزیدگان سه دوره به کار خود پایان داد.

 مراسم اختتامیه دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان شامگاه چهارشنبه – ٢۴ شهریور ماه – در تالار وحدت با قرائت قرآن، پخش سرود جمهوری اسلامی و پخش کلیپی از مراحل داوری جشنواره آغاز شد.

علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت ارشاد، فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی و بهرام جمالی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم بهرام جمالی در سخنانی اظهار کرد: جشنواره موسیقی جوان به همت بلند هنرمندان و فرهیختگان به خاتمه خودش رسید. این جشنواره که عنوان ملی نیز به آن اضافه شده است، از صنعت موسیقی فاصله گرفته و در حوزه فرهنگ موسیقی نهادینه شده است.

وی با بیان این که امیدوار است همه هر سال در جهت اعتلای فرهنگی این رویداد قدم برداشته شود، ادامه داد: ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم به سمتی حرکت کنیم که این رویداد موسیقی مبنایی برای ارزش‌گذاری فرهنگی باشد که اساساً می‌تواند بِن‌مایه‌ی فرهنگی ما را تشکیل دهد.

سپس برگزیدگان بخش موسیقی نواحی با سازهای دوتار، تنبور، تار، نرمه نای، سرنا، دهل و لله اجرا کردند.

در ادامه با یادی از زنده‌یاد مصطفی کمال پورتراب، فرهنگ شریف و مجید نجاهی متن سخنرانی هومان اسعدی – دبیر جشنواره – توسط مجری خوانده و اعلام شد اسعدی به دلیل ناراحتی حنجره نمی‌تواند سخنرانی کند.

متن پیام اسعدی به این شرح است: «جشنوارۀ ملی موسیقی جوان جشنواره‌ای زیربنایی و تخصصی است که امکانی برای ارزیابی وضعیت کمّی و کیفی آموزش موسیقی در کشور به دست می‌دهد. این جشنواره، از سویی، موجب ایجاد انگیزه‌ای برای تلاش و تکاپوی بیشتر در میان نسل جوان موسیقیدانان ایران می‌شود و از سوی دیگر، با همکاری صمیمانۀ جمع کثیری از استادان برجستۀ موسیقی کشور، مجالی شایسته و ارجمند برای ارزیابی سطح کیفی آثار نسل جدید و سمت و سو دادن به فعالیت‌های موسیقایی آنان فراهم می‌آورد.

بر اساس تجربیات حاصل از چهار دوره اخیر، که مسئولیت دبیری جشنواره بر عهده اینجانب بوده است، ذکر دو نکته را لازم می‌دانم:
۱) یکی از مهم‌ترین دست‌آوردهای این ادوار، جلب اعتماد و مشارکت جمعی از برجسته‌ترین استادان موسیقی کشور بوده است؛ به‌گونه‌ای که در دوره اخیر قریب به ۸۰ نفر از استادان در مراحل مختلف، از تدوین فراخوان تا داوری آثار در مراحل مقدماتی و نهایی، با جشنواره همکاری کرده‌اند. لذا، شایسته است مکانیسم حصول این دست‌آورد مورد توجه مسئولین قرار گیرد. در واقع، مهم‌ترین دلیل ایجاد این فضای همدلانه و مشارکت حداکثری جامعۀ موسیقی، اتخاذ سیاستی مناسب در تکوین ساختار جشنواره بوده است: بدین معنا که دولت اساساً نقشی حمایتی و معطوف به امور اجرایی داشته است و تصمیم‌گیری‌ها و امور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را برعهدۀ اهل فن گذاشته است. دبیر جشنواره نیز، که خود عضوی کوچک از جامعۀ موسیقی است، به دور از هر گونه اِعمال نظر یا سلیقۀ شخصی، صرفاً خود را نماینده و کارگزارِ برآیندِ آراء استادان دانسته است. شایسته است مسئولین و دبیران ادوار آتی، با اتخاذ رویکردهای مناسب، در حفظ این دست‌آورد و سرمایۀ عظیمِ معنوی بکوشند.
۲) تأمل در سیر تحولات این چند دوره نشان می‌دهد که گسترشِ کمّی و ارتقاءِ کیفیِ جشنواره با نگاهی واقع‌بینانه و با برنامه‌ریزی‌هایی دقیق و تدریجی صورت پذیرفته است. در واقع، این نکته را باید در نظر داشت که توسّعِ معناییِ بسیار، خود باعث بی‌معنایی می‌شود. لذا، شایسته است حدود و ثغورِ جشنواره به دقت در نظر گرفته شود و بیش از ظرفیت‌های واقع‌بینانه، باری بر دوش این جشنواره گذاشته نشود تا همچنان شاهد تداوم برگزاری جشنوارۀ ملی موسیقی جوان باشیم.

مسلماً برگزاری این جشنواره مرهون عنایت معاون محترم امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توجه ویژه ایشان به پاسداشت ارزش‌های اصیل هنری است. از ایشان و نیز مدیر محترم امور اجرایی جشنواره، مدیرعامل محترم انجمن موسیقی ایران، مدیرکل محترم دفتر موسیقی، و کلیه همکاران گرامی و ساعی در دبیرخانه و ستاد جشنواره عمیقاً سپاسگزاری می‌کنم.

در خاتمه، سپاس و قدردانی عمیق و خالصانۀ خویش را به محضر تمامی استادان بزرگوار و گران‌قدری که در مراحل مختلف با حضور همدلانه در شوراهای تخصصی و هیئت‌های داوری به رونق و اعتبار جشنواره افزوده‌اند، تقدیم می‌کنم. همچنین از همۀ متقاضیان و شرکت‌کنندگان گرامی در جشنواره، که آینده‌سازان فرهنگ موسیقایی این مرز و بوم هستند، قدردانی و برای آنها آرزوی توفیق می‌کنم.

با آرزوی فردایی بهتر، و چشم‌اندازهایی روشن‌تر، برای موسیقی و موسیقیدانانِ این کُهن‌دیار …»

سپس داوران بخش موسیقی نواحی به روی صحنه رفتند و از برگزیدگان این بخش تقدیر کردند.

پس از اهدای جوایز برگزیدگان بخش موسیقی نواحی، ویدیویی از ایام برگزاری جشنواره‌ی دهم موسیقی جوان برای حاضران پخش شد.

نیلوفر هادی سهی، نوازنده‌ی ویولا و پریناز حیدری‌نژاد، نوازنده‌ی گیتار، شرکت‌کنندگان بخش موسیقی کلاسیک به اجرا پرداختند و سپس با حضور هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

سپس بابک قلی‌زاده، نوازنده‌ی نی، آریا طبیب‌زاده، نوازنده‌ی کمانچه و کارن احمدی نوازنده‌ی سنتور به اجرای قطعاتی پرداختند و در ادامه با حضور علی مرادخانی معاون هنری ارشاد، بهرام جمالی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، هومان اسعدی دبیر جشنواره‌ موسیقی جوان، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره‌ی موسیقی جوان، مجید کیانی، نصرالله ناصح‌پور، علی‌اکبر شکارچی و عبدالنقی افشارنیا، آلبوم برگزیدگان موسیقی جوان با عنوان «نوبانگ» که شامل تکنوازی برگزیدگان سه دوره‌ی قبل جشنواره است رونمایی شد.

همچنین از برگزیدگانی که آثارشان در آلبوم «نوبانگ» منتشر شده است با اهدای لوح تقدیر شد.

در ادامه با قرائت حکم دبیر دوره بعد این جشنواره، هومان اسعدی برای پنجمین بار این سمت را عهده دار شد.

دهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان با اهدای جوایز برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی به پایان رسید.

در ادامه تصاویری از این مراسم را از نگاه دوربین « علیرضا صبوری » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

گزارش متنی : ایسنا

Leave a Reply

Your email address will not be published.