موسیقی ایده آل : نشست رسانه ای کنسرت محمد معتمدی با رهبری رضا شایسته ظهر امروز یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ در تالار «امیرحسین فردی» برگزار شد.

عنوان این کنسرت «بگو کجایی» است و مجموعه ای از آثار کلاسیک ایرانی از ساخته های مجید وفادار در این کنسرت اجرا می شود.

در ابتدای این نشست علیرضا امینی گفت: مجید وفادار آهنگسازی است که حدود ۳۰۰ تصنیف دارد. از مجموعه این تصنیف ها حدود ۲۰۰ اثر، نمونه صوتی دارد و دستنوشته ی نُت های این آثار به قلم خودِ استاد وفادار موجود است.

او ادامه داد: ما برای اجرای این آثار باید ارکستری را پیدا می کردیم که بتواند زنگ های صداییِ آثار استاد وفادار را دربیاورد. در نهایت ارکستر نیایش و ارکستر چکاوک با هم ترکیب شدند تا این آثار را اجرا کنند.

این اجرای ما فقط یک کنسرت نیست. ما از مجموعه ی ۳۰۰ اثر استاد وفادار کنسرت های بسیاری را آماده ی اجرا کرده ایم. یک اجرا در برج میلاد و اجرایی دیگر در تالا اندیشه حوزه هنری روی صحنه می رود. هم زمان با این اجراها کتاب زندگی استاد مجید وفادار هم رونمایی می شود.

در ادامه ی این نشست محمد معتمدی خواننده ی کنسرت «بگو کجایی» گفت: خوشحالم که این پروژه می خواهد به طور منسجم آثار یکی از آهنگسازان مطرح موسیقی ایران را اجرا کند. مجید وفادار یکی از ده ها هنرمندی است که در جریان تحولات موسیقی ایران نامش فراموش شده است. هدف ما از برگزاری اینگونه پروژه ها این است که برخی از غفلت ها را جبران کنیم. در دوره ی طلایی موسیقی ایرانی، موسیقی اصیل ایرانی با موسیقی پاپ پیوند یافته و مخاطبان بسیاری این موسیقی را شنیده اند.

او ادامه داد: در زمانی که پیوند میان موسیقی ایرانی و موسیقی پاپ گسسته شد مخاطبان هم ریزش کردند. ما ادعای انجام کاری عجیب و بزرگ نداریم. تنها می خواهیم این پیوند را بار دیگر ایجاد کنیم و آنچه اجرا می کنیم با طبع شنیداری هنرمند موسیقی ایرانی همخوانی داشته باشد.

مسئولان از ایجاد اشتغال ارکسترها حمایت کنند

رضا شایسته رهبر ارکستر چکاوک در ادامه این نشست گفت: الان هر کسی که می خواهد در انتخابات مختلف رای بیاورد شعار اصلیش ایجاد اشتغال است. چرا این اشتغال در حوزه هنر نباید ایجاد شود. آیا ارکستری ۴۰ نفره که روی صحنه می رود برای نوازندگانش ایجاد اشتغال نمی کند. ما در همین ارکستر نوازنده ای داریم که سرباز است و خرج خانواده اش را می دهد. خانمی از نوازندگان ما خرج خانواده اش را می پردازد.

او ادامه داد: زمانی موسیقی ما موفق است که ما تعداد ارکسترهای زیادی داشته باشیم. مسئولان دولتی باید از این ارکسترها حمایت کنند.

رهبر ارکستر چکاوک گفت: رسالت اصلی ارکستر ما زنده نگه داشتن آثار هنرمندانی است که خودشان ویلن می نواخته اند. وقتی اجرای «بگو کجایی» به من پیشنهاد شد خیلی استقبال کردم. زنده یاد وفادار خودش رهبر چهار ارکستر در رادیو بوده است.

او ادامه داد: از سوی دیگر بحث حضور محمد معتمدی به عنوان خواننده به میان آمد. ایشان از خوانندگان مطرح موسیقی کشور هستند و برایش خیلی مهم است که کجا و در کنار چه کسی برنامه اجرا می کند.

شایسته گفت: برنامه ی ما در دو بخش است. هر بخش چهار قطعه ی ارکسترال دارد. آهنگ جلوه ی هستی، بزم یاران و به سوی تو در بخش نخست اجرا می شود. در همین بخش ساز و آواز با پیانو در دستگاه چهارگاه اجرا می شود.

ارشاد امروز سختگیری ۱۰ سال پیش را ندارد / «آغوش یار» به راحتی مجوز می گیرد

محمد معتمدی گفت: قالب درست برای موسیقی ترانه است. یعنی شعری که برای موسیقی سروده شده است. غزل خودش یک فُرم کامل ادبی است. غزل ها به سختی به سرسپردگی موسیقی در می آیند. آثاری که در موسیقی ایرانی ماندگار شده اند معمولا براساس ترانه ساخته شده اند. ترانه مانند لباسی است که بر قامت موسیقی دوخته می شود ولی غزل به مانند عبایی است که ما آن را بر قامت موسیقی می دوزیم. غزل به خودی خود زیباست. نظر من این است که اگر قرار است غزل در موسیقی استفاده شود، باید واژه ها و ترکیب های جدید استفاده شود. واژه هایی که در زندگی مردم ایران ملموس تر است. خوشبختانه در فضای ادبی امروز شاعران بسیار خوبی هستند که سروده های بسیار به روزی دارند.

او ادامه داد: امروز ارشاد دیگر سختگیری ۱۰ سال پیش را ندارد و واژه هایی مانند دست در دست هم و در آغوش یار را به راحتی مجوز می دهد.

معتمدی در بخش دیگری از صحبت هایش به اجرای آثاری که قبلا خوانده شده اند اشاره کرد و گفت: آثاری که ما روی صحنه می بریم به جز «به سوی تو» که با صدای کوروس سرهنگ زاده زیاد شنیده شده، دیگر آثار زیاد شنیده نشده است. در عین حال باز آفرینی هم نشده است. در آثاری که پیشتر با صدای دیگری اجرا شده و چند دهه در گوش جامعه شنیده شده است، مرجع همان اجرایی است که زیاد شنیده شده است.

او ادامه داد: وقتی ایران ای سرای امید را می توانستیم با استاد لطفی اجرا کنیم، ایشا به من گفت که ما به آنچه اجرا می کنیم پایبندیم. روندی که موسیقی ما داشته در جاهایی قطع شده است و ما خسارت های این قطع شدن را می بینیم. ما به اندازه خودمان تلاش می کنیم که آن آثار را در سبد شنیداری جامعه بازسازی کنیم.

طی ۲۰ سال گذشته حمایتی از تلویزیون ندیده ام / صداوسیما جریان ساز نیست

معتمدی درباره ی حمایت های صدا و سیما از هنرمندان موسیقی تاکید کرد: طی بیست سالی که فعالیت هنری کرده ام حمایتی از سوی تلویزیون ندیده ام. در حالی که خودم دانش آموخته ی دانشکده صدا و سیما هستم. در قیاس با همکاران خودم یک صدم آنها هم تریبون در اختیار نداشته ایم. ما نمی توانیم روی حمایت رسانه ملی خیلی حساب باز کنیم و حرکت بنیادینی با حمایت رسانه ملی نمی شود انجام داد.

او ادامه داد: نقد اگر محترمانه باشد سازنده است؛ صدا و سیمای ما در سال های اخیر خودش منشا جریانی نبوده است. همیشه نگاه می کرده که کدام موسیقی پرفروش است و همان را تیتراژ سریال هایش می کرده است. در حالی که صدا و سیمایی با این ابعاد که ما داریم خودش باید جریان ساز باشد. الان در بحث تیتراژ ها می گردد و می بیند که کدام خوانند اقبال عمومی دارد و همان خواننده را به کار می گیرد. در حالی که همیشه اقبال عمومی خیلی هم همیشه درست تشخیص نمی دهد. خیلی از مدیرانی که در سازمان هستند دوست دارند کارهای خوبی انجام دهند اما سیستمی که در آنجا حاکم است این مدیران را به سمتی سوق می دهد که نمی توانند آن کارهای مهم و خوب را عملی کنند.

کنسرت «بگو کجایی» در روزهای نهم شهریور ساعت ۲۱:۳۰ در برج میلاد و ۲۴ شهریور در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

1396051413425313911572034

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.