موسیقی ایده آل – محمد کردی: عصر روز جمعه ۱۲ مهر ماه تالار رودکی تهران میزبان مراسم رونمایی از آلبوم «قاصدک»، آلبوم مشترک مهرزاد خواجه امیری موزیسین شناخته شده و استاد محمدعلی بهمنی ترانه‌سرای بنام کشورمان بود. در این آلبوم محمدعلی بهمنی به دکلمه یکی از ترانه‌های خود بر روی موسیقی مهرزاد خواجه امیری پرداخته است.
در ابتدای این مراسم «امیرحسین موسوی» که اجرای برنامه را بر عهده داشت پس از سلام و خوش آمدگویی به حاضرین کمی در مورد این آلبوم صحبت کرد و پس از آن تیزر آلبوم قاصدک بر روی صفحه نمایش تالار رودکی نقش بست.
سپس خواجه امیری و بهمنی با تشویق حاضرین به روی سن آمدند و به ایراد سخن در مورد این آلبوم پرداختند.
در ابتدا محمدعلی بهمنی گفت: « ترانه‌ی این البوم لزوما برای کودکان سروده نشده است و تمامی طیف‌های سنی جامعه می‌توانند به آن گوش کنند. آقای خواجه امیری هم که زحمت موسیقی آن را کشیده‌اند که بسیار خوب و شنیدنی از آب در آمد. امیدوارم برای شما هم شنیدنی باشد.» در ادامه مهرزاد خواجه امیری نیز اشاره داشت: « من آقای بهمنی را از سال ۸۳ می‌شناسم و با ایشان و آثارشان آشنایی کامل دارم. پیش از این آلبوم نیز در آلبوم «سایه سوم» و در قطعه‌ی «نگفته‌ها» با یکدیگر همکاری داشتیم. ایشان یک کتابی دارند با نام «صبح زود یه قاصدک، سوار باد خنک». این کتاب به ظاهر کتابی برای کودکان است اما ترانه‌های آن به قدری زیبا و عمیق است و آنقدر زیبا عشق حقیقی را به تصویر می‌کشد که قطعا هر کسی با هر سنی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و من به نظرم حیف بود که این ترانه‌ها با موسیقی ترکیب نشود و به گوش مخاطبین نرسد. مخاطب این آلبوم شاید کودک درون تمامی انسان‌هاست.» وی همچنین در مورد قطعه‌ی آتاناسیا و انتخب آن برای این آلبوم گفت: « آتاناسیا در زبان یونانی به معنی جاودانگی است. من برای استاد بهمنی چندین قطعه را پخش کردم که ایشان با قطعه‌ی آتاناسیا ارتباط خوبی برقرار کردند و گفتند من یک ترانه دارم که به این قطعه می‌خورد و به این ترتیب قرار بر این شد که این قطعه بخشی از موسیقی این آلبوم باشد.»
محمد علی بهمنی در ادامه با انتقاد به وضع ترانه موجود در کشور اظهار داشت: « این روزها ترانه‌هایی را می‌شنویم که سطح آن بسیار پایین است و متاسفانه بسیار هم شنیده می‌شوند. به حال ترانه‌ی امروز کشور باید گریه کرد. متاسفانه پای این قطعات که ترانه‌های سخیفی هم دارند به تلوزیون هم باز شده است. کشور ما ترانه‌های غنی ای را در فرهنگ خود دارد و مایه تاسف است که امروزه به این سطح رسیدیم. وزارت ارشاد باید برای ترانه سرایان جوان کلاس‌های ترانه برگزار کند تا شاید بتوانیم کمی از این وضع خارج شویم. البته اگر خیلی رک بخواهم صحبت کنم من این موضوع را از چشم شرکت‌های موسیقی می‌بینم که نه تنها بر روی ترانه قطعات نظارت ندارند و درخواست ترانه خوب از ترانه سرا نمی‌کنند، بلکه گاها آن‌ها را مجبور به گفتن چنین ترانه‌هایی نیز می‌کنند.»
در ادامه مراسم خواجه امیری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به هزینه‌ی بالای نشر آلبوم و همچنین این که این آلبوم شامل یک قطعه‌ی یازده دقیقه‌ای است، چه اصراری به انتشار این اثر به صورت آلبوم (و نه تک آهنگ) داشت گفت: « این آلبوم یک مجموعه داستانی به هم پیوسته است و باید حتما به صورت آلبوم منتشر می‌شد. یکی از اهدافمان این بود هرکس که کتاب «صبح زود یه قاصدک سوار باد خنک» را تهیه می‌کند در کنار آن بتواند قطعه‌ی موسیقیایی آن را نیز گوش کند. این اثر صوتی به قدری ارزشمند و محترم است که اگر به شکل تک آهنگ منتشر می‌شد ارزش معنوی خود را از دست می‌داد. وی همچنین افزود: «سبک این آلبوم با دیگر آلبوم‌هایی که این روزها در مارکت می‌شنویم بسیار متفاوت است. به نظر من خلا یک آلبوم موسیقی داستانی خوب احساس می‌شد. امروزه برای کودکان و در کل مخاطبین زمانی برای آموزش «عشق حقیقی» گذاشته نمی‌شود. مخاطب اصلی موسیقی روح انسان است تا در او ایجاد انگیزه برای تفکر کند که سعی ما در این آلبوم همین بود.»
خواجه امیری در مورد انتشار آلبوم‌های شخصی و مستقل خود گفت: «در وضعیت موجود بازار موسیقی که نه رسانه خوب برای انتشار داریم و نه کپی رایت رعایت می‌شود انتشار آلبوم کار بیهوده‌ای است. من برای آلبوم بی کلامی که در دست تولید و انتشار دارم از هزینه شخصی خودم چیزی حدود ۴۰ میلیون هزینه کردم که تمامی همکارانم از این کار من متعجب بودند. به نظر من از زمانی به این وضع رسیدیم که آلبوم‌های موسیقی وارد سوپر مارکت‌ها شد و از ارزش و اعتبار آن کاسته شد.»
برنده مدال نقره از فستیوال جهانی Global Music Awards در ادامه به این موضوع اشاره کرد: «در قطعاتی که در دست انتشار داریم کمی تغییرات در سبک نیوایج پدید آوردیم تا به سلیقه مخاطب نزدیک‌تر شود. در تاریخ ۱۲ آذر ماه نیز کنسرتی را به همراه ارکستری بزرگ در تالار وحدت به روی صحنه خواهیم برد که برنامه‌های ویژه‌ای را برای آن تدارک دیده‌ایم.»
شایان ذکر است که آلبوم موسیقی «قاصدک» اثر مشترک مهرزاد خواجه امیری و محمدعلی بهمنی به همت موسسه فرهنگی هنری اوای جم و پخش «نشر جوان» هم اکنون در تمامی شهر کتاب‌ها در دسترس علاقمندان می‌باشد.

در ادامه تصاویری از این مراسم را از نگاه دوربین « حسین آریان راد » مشاهده می‌نمایید.

« 1 از 2 »

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.