موسیقی ایده آل – شاهین رسول زاده: 

در یک عصر پائیزی به سراغ محمد مروی  آهنگساز و تنظیم کننده خوب کشورمان رفتیم و گفتگویی با وی ترتیب دادیم تا جویای احوال این هنرمند دوست داشتنی باشیم و از فعالیت های او باخبر شویم  میتوانید در ادامه این گفتگو را بخوانید: ،

با یک بیوگرافی کوتاه شروع کنیم

محمد مروی هستم آهنگساز و تنظیم کننده، متولد ۲۹ اسفند ۶۱ در تهران و فارغ التحصیل مهندسی صنایع شیمیایی از دانشگاه تهران شمال.

 

فعالیت حرفه ایتان را از کجا و چطور شروع کردید

من از سنین پایین شروع کردم به یاد گرفتن گیتار و کیبورد البته خودم به تنهایی، یعنی در هیچ کلاسی شرکت نکردم و هر چیزی که تا الان در هر زمینه‌ای از موسیقی یاد گرفتم از تجربه‌ها و تمرینهای شخصی و کتابها و ویدئوهای آموزشی به دست آمده، سال ۸۳ که خدمت نظام وظیفه‌ام را به پایان رساندم با پیش زمینه‌ای که داشتم با چند نرم افزار موسیقی آشنا شدم و در ادامه با مجهز کردن سخت افزارهای مورد نیاز کارم را شروع کردم. چند کار اولی که ساختم با اینکه با دید حرفه‌ای به آنها نگاه نمی کردم پخش شد و اتفاق‌های خیلی خوبی هم برای شخص خودم افتاد و باعث شد بین دوستانی که آن زمان کار میکردند تا اندازه‌ای شناخته بشوم و از آن زمان به بعد خیلی جدی تر پیگیر آهنگسازی و تنظیم شدم.

اولین کاری که از شما پخش شد با صدای کدام خواننده بود؟

اولین کاری که ساختم برای برادرم بابک بود که برای شروع، کار خیلی متفاوتی هم بود و خوشحالم در تمام این سالها خواننده ای خیلی خوب و توانا کنارم بوده که مشاور خیلی خوبی هم هست.

شما مثل تعدادی از تنظیم کننده هایی که خوانندگی را تجربه کردند دوست ندارید بخوانید؟

من اعتقاد دارم یکی از دلایلی که آهنگساز یا تنظیم کننده به خواندن گرایش پیدا میکند این است که خواننده در بیشتر مواقع نمیتواند خواسته‌های سازنده ی قطعه را برآورده کند و همین باعث می شود آهنگساز دست به کار شده و ساخته ی خودش را اجرا کند و یکی دیگر از دلایل این است که خواننده نسبت به بقیه عوامل تولید کننده ی اثر، بیشتر در کانون توجه قرار دارد. خوشبختانه من آنقدر آهنگسازی و تنظیم برایم لذتبخش است که اصلا به خواندن فکر هم نمی کنم.

چقدر موزیک‌های روز را دنبال می کنید و به چه سبکی علاقمندید؟

من به دلیل علاقه ی خیلی زیادم به موسیقی راک، دورانی طولانی فقط به موسیقی‌های غربی گوش کردم،  یعنی حافظه ی شنیداری من که اعتقاد دارم مهمترین ویژگی یک آهنگساز یا تنظیم کننده می باشد، با شنیدن آثار گروه هایی مثل Metallica ، System of a Down  و Linkin Park…. شکل گرفت. البته من موسیقی روز ایران را هم در تمام این سال‌ها پیگیری کردم و خیلی کارها بودند که از آنها لذت بردم، ولی بیشتر وقتی را که به گوش کردن اختصاص می دهم برای شنیدن موسیقی‌های روز دنیاست.

 در ارتباط با کارهایی که از شما منتشر شده است صحبت کنیم و چه کارهایی در مرحله پخش دارید؟

طی چند ماه گذشته آلبومهای مسعود امامی و بهنام علمشاهی منتشر شد که در آنها آهنگسازی و تنظیم را بر عهده داشتم  و چندین تک قطعه هم با صدای خواننده‌های دیگر ساختم که در سایت های موسیقی پخش شد و در حال حاضر هم در حال ساخت قطعاتی برای مهدی مقدم و میلاد کیانی هستم، علاوه بر اینها نزدیک به ۲۰ قطعه با ترانه‌های دوست عزیزم علی بحرینی که از بهترین ترانه سراهای پاپ کشورمان هستند تنظیم کردم که به مرور منتشر خواهند شد.

از همکاریتان با مسعود امامی بگویید، کدام یک از ترک هایی که برای مسعود تنظیم کردید را بیشتر دوست دارید و به حستان نزدیک است؟

من دو قطعه "منو تحلیل نکن" و "خیال خوب" را برای مسعود تنظیم کردم که به صورت تک آهنگ منتشر شد و در آلبوم  "همیشگی"  هم سه قطعه تنظیم کردم به نامهای "چشماش" ، "بی هماهنگی" و "گرفتار" که همه این قطعات را خیلی دوست دارم ولی اگر بخواهم یکی از آن‌ها را انتخاب کنم "بی هماهنگی" را انتخاب خواهم کرد که آهنگسازی آن را هم خودم انجام دادم. خوشبختانه استقبال از قطعه "چشماش" هم بین مردم خیلی خوب بوده  و من بازخوردهای زیادی از این کار گرفتم. کار روی آلبوم جدید مسعود امامی را هم شروع کرده ایم و در این آلبوم ۴ قطعه با تنظیم من خواهید شنید.

 

وضعیت فعلی موسیقی پاپ رو چطور میبینید؟

در حال حاضر با توجه به ضایعه دردناک از بین رفتن یکی از ستاره‌های پاپ، موسیقی ما دچارشوکی شده که به نظر من مقطعی می باشد و با منتشر شدن آلبومهای جدید فضای خیلی بهتری را شاهد خواهیم بود. من فکر میکنم مسئولین رده بالای ما هم بعد از این اتفاق تلخ متوجه نفوذ بالای موسیقی در جامعه ی فعلی ایران شده اند و امیدوارم حمایتشان را بیشتر کنند.

با مجاز شدن خواننده‌های زیرزمینی موافقید و به نظر شما با آمدنشان پیشرفتی رخ خواهد داد؟

کاملا موافقم چون این تعدد سبک و نگاه ، باعث پیشرفت موسیقی ما خواهد شد و فکر می کنم هر کسی که مخالف فعالیت مجاز این دسته از هنرمندان کشورمان باشد از لغزش جایگاه خودش میترسد، ما هنرمندان مستعدی داریم که چه بخواهیم و یا نخواهیم مردم آثارشان را میشنوند و مورد استقبالشان هم واقع میشود، کما اینکه طی این چند سال دیده شده تعدادی از همین هنرمندان به چهارچوب‌ها و قوانین کشور احترام گذاشته و کارهایی تولید کرده اند که در برخی موارد همسطح  و یا حتی بالاتر از آثار خواننده‌های طراز اول ما در موسیقی پاپ بوده است.

نقاط ضعف و و قوت موسیقی پاپ فعلی ما از نظر شما؟

ما در زمینه تنظیم و میکس و مسترینگ پیشرفت فوق العاده‌ای داشته ایم و به کیفیت بین المللی رسیده ایم. ترانه سراهای ما کارهای پرقدرتی می نویسند و خواننده‌های خوبی هم داریم. به اعتقاد من اگر ضعفی هم وجود داشته باشد در ساخت ملودی و در بیشتر مواقع انتخاب ملودی است. در حال حاضر تجربه ی خود من این است که به محض هیت شدن یک قطعه در موسیقی کشور سفارشات زیادی می رسد که میخواهیم آهنگش شبیه فلان قطعه باشد! و این باعث میشود ما در طول یک سال تعداد زیادی آهنگ مشابه بشنویم.

بهترین آلبومی که در این چند وقت شنیدید کدام آلبوم بوده است؟

اگر از آلبوم هایی که خودم در آنها نقش داشتم بگذریم، در آلبومهای امسال من آلبوم "رفته از دست" گروه کامنت را خیلی دوست داشتم و از آلبوم‌های سال گذشته هم آلبوم "امپراطور" مهدی یراحی را خیلی پسندیدم.

سخن آخر

این حرف بارها گفته شده ولی بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به یک رسانه ی تصویری برای موسیقی ما احساس میشود و امیدوارم با تغییرات مدیریتی در صدا و سیما اتفاق‌های خوبی برای موسیقیمان بیفتد. به نظر من مثل ورزش و سینما که هر کدام یک برنامه اختصاصی برای نقد و بررسی و تحلیل خود دارند، برای موسیقی هم می توان یک برنامه اختصاصی تولید کرد که البته در زمانی پخش شود که بینندگان خواب نباشند!

با تشکر از شما و سایت موسیقی ایده آل.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.