موسیقی ایده آل – محمد کردی : مدتی است که انتشار آلبوم های بی کلام در کشورمان رنگ و بوی تازه ای گرفته است و آرام آرام در حال جا افتادن در میان مخاطبان است.« محمد شعبانی » نوازنده بسیار خوب پرکاشن و سازهای کوبه ای کشورمان است که او را در کنار خوانندگانی چون محمد علیزاده ، مهدی یراحی ، مرتضی پاشایی و … دیده ایم.وی آلبوم بی کلام متفاوتی را آماده انتشار دارد.این موضوع بهانه ای شد تا در یک عصر داغ تابستانی به سراغش برویم و گفت و گویی را با او انجام دهیم که ماحصل آن را در ادامه می خوانید :

از آغاز فعالیت تان در زمینه موسیقی بگویید ؛ چه شد که به سمت موسیقی آمدید ؟

از سال ۷۵ با موسیقی و ساز آشنا شدم.پدرم دوستان موزیسین زیادی داشت و در منزلمان همیشه صدای ساز و موسیقی به گوش می رسید.تا این که برادرم یک درام تهیه کرد و من نیز به واسطه ی دیدن و آشنا شدن به سمت سازهای کوبه ای گرایش پیدا کردم.در کل می توانم بگویم که خانواده ام تاثیر زیادی بر روی این که من به سمت موسیقی بروم داشتند.

زیر نظر کدام اساتید پرکاشن را آموختید ؟

تا ۵ سال پیش به صورت خودآموز کار کرده بودم و چند ورک شاپ و مستر کلاس شرکت کردم.تا این که با آقای « لوئیز ارنستو گومز » آشنا شدم که ایشان یکی از مدرسان پرکاشن کلمبایی هستند و در ترکیه زندگی می کنند.ورک شاپ آقای « پانگا » را شرکت کردم که یکی از مستر پرکاشن های کوبا هستند.آقای « حکیم لودین » هم به واسطه ی من با شرکت سرنا آشنا شدند و به ایران آمدند و توانستیم ورک شاپ او را برگزار کنیم و خود من هم خیلی چیز ها از ایشان یاد گرفتم.

کدام یک از ادوات پرکاشن را بیشتر دوست دارید ؟

تیمبالز را بسیار دوست دارم و بییشتر هم دوست دارم که نوازنده تیمبالز باشم.

به تازگی هم توسط یک شرکت اسپانیایی به نام «DG DEGREGORIO» به عنوان نوازنده بین المللی کاخن انتخاب شدید ، در این مورد کمی توضیح دهید.

این شرکت یک شرکت اسپانیایی است که کاخن های دست ساز تولید می کند و فعالیت این شرکت هم حدود ۱۰ سال است که در دنیا خیلی مطرح شده است و سازهایشان فروش بسیار بالایی داشتند.آرتیست های بسیار خوب و شناخته شده ای را هم جذب کرده اند.من هم از طریق دوستانم در در شرکت رامتین ( رامتین درام سنتر ) که تنها نماینده ی این شرکت در ایران هستند کارهایم را فرستادم و آن ها هم من را به عنوان آرتیست آن ها در ایران انتخاب کردند.

برسیم به آلبومی که قصد انتشار آن را دارید ؛ ایده جمع آوری و انتشار چنین آلبومی کی به ذهن شما رسید ؟

حدود ۴-۵ سال است که ذهنم روی این آلبوم است و روی آن فکر می کنم و ۲سال و نیم است که به مرحله اجرایی و ضبط رسیده است.من چون خیلی پیگر موسیقی در کشورهای دیگر هستم میدیدم که مثلا در ژاپن گروهی دارند که موسیقی لاتین و سالسا می زنند.موسیقی لاتین هم که موسیقی آمریکای جنوبی است . سبک آلبوم من هم سبک آمریکای جنوبی است که کمی با سبک شرقی تلفیق شده است تا رنگ و بوی ایرانی و شرقی خود را داشته باشد.البته نه در همه ی ترک ها ولی در دو سه ترک این رنگ و بوی ایرانی بودن را می توان حس کرد.میدیدم که همه ی کشور ها چنین گروه موسیقی را دارند که این سبک موسیقی را اجرا کنند و با خودم گفتم چرا در ایران نباید چنین گروهی داشته باشیم ؟ و خواستم برای اولین بار چنین آلبوم و گروهی را در ایران تشکیل دهم.

یعنی این آلبوم قرار است تحت عنوان یک گروه موسیقی منتشر شود یا فقط با نام شخص شماست ؟

من سولو آرتیست این آلبوم هستم و از بقیه دوستان دعوت به همکاری در این آلبوم کردم.

کدام یک از نوازنده ها در این آلبوم در کنار شما حضور دارند و ساز زده اند ؟

آرمین قیطاسی ، حمزه یگانه ، عادل روح نواز ، پیام اسلامی ، حسین شریفی ، رضا آدذر نجات ، هومن نامداری ، علی پورنگهبان و مقداد اسماعیلی از جمله دوستانی هستند که در این آلبوم من لطف داشتند و با من همکاری کردند و همچنین محمد فلاحی نیز میکس و مستر این آلبوم را بر عهده داشته است. آلبوم در قالب موزیک است که پرکاشن محور است و ساز اصلی در این آلبوم پرکاشن است.

دلیل انتخاب عنوان « رقص با ریتم ساحل » برای این آلبوم چیست ؟

به سه دلیل . موسیقی سالسا موسیقی رقص است . ریتم هم به این دلیل که پرکاشن ساز ریتمیک است و ساحل هم به خاطر سواحل آمریکای جنوبی.

به غیر از سالسا چه سبک های دیگری را در این آلبوم کار کرده اید؟

به جر ساسا سبک چاچا در این آلبوم شنیده می شود . موسیقی فانک هم به چشم می خورد . یک جاهایی هم از حالت سوئینگ استفاده کرده ایم.تم ملودی ها هم بیشتر ملودی های شرقی است و یک قطعه هم رنگ و بوی آذری ایرانی دارد.

آلبوم شامل چند قطعه می باشد ؟

آلبوم « رقص با ریتم ساحل » دارای ۱۰ قطعه می باشد که یک قطعه با کلام در آن گنجانده شده است که « محمد آمیغی » در آن خوانده است.

ملودی ها و تنظیم آلبوم را خودتان انجام دادید ؟

یک قطعه را خودم انجام داده ام، بقیه قطعات را هم به عنوان مثال من ریتم سکشن یک قطعه را نواختم و از بقیه دوستان خواستم که ایده هایشان را برای آن قطعه به من بگویند و سعی کردیم با همفکری یکدیگر به یک نکته مثبت برسیم.

صد در صدِ این آلبوم زنده ضبط شده است ؟

بله ، البته به غیر از درامز.چون ما در ایران توانایی ضبط درام را نداریم و همیشه در میکس و مستر به مشکل بر میخوریم.

برای این آلبوم کنسرت هم برگزار خواهید کرد ؟

بله ، فکر می کنم که بعد از ماه های محرم و صفر به روی صحنه برویم.

با توجه به این که موسیقی بی کلام در میان عامه ی مردم جایگاه خیلی بالایی ندارد می خواهم بپرسم که سرمایه گذار این آلبوم چه کسی بوده است ؟

خودم !

فکر می کنید با این شرایط این آلبوم مورد استقبال قرار بگیرد ؟

من حدس می زنم که مخاطب خودش را پیدا خواهد کرد ، به این دلیل که موسیقی در کشور ما خیلی به تکرار رسیده است و این آلبوم برای کسانی که به دنبال یک موسیقی متفاوت هستند می تواند گزینه ی مناسبی باشد.

به نظر شما برای حل این مشکل و بالا بردن سطح اطلاعات موسیقیایی مردم چه باید کرد ؟

دنیای امروز دنیای اینترنت است.شما می توانید هرچه را که می خواهید در اینترنت پیدا کنید.هر موسیقی را که جستجو کنید در اینترنت وجود دارد.فکر می کنم مردم باید خیلی بیشتر به دنبال موسیقی های مختلف بگردند و همه ی سبک ها را گوش کنند نه این که فقط محدود به موسیقی پاپ باشند.

خب این سهم مردم است که باید برای رسیدن به این هدف انجام دهند ؛ اما وظایف مسئولین و هنرمندان در قبال این موضوع چیست ؟

هنرمندان هم نباید کم لطفی کنند و سعی کنند یک سری از موسیقی ها را معرفی کنند.معرفی کردن و شناساندن یک موسیقی به مردم عام کار بسیار سختی است اما باید این کار را انجام دهند.ضمن این که مسئولین هم باید از انواع موسیقی ها حمایت کنند.

فکر می کنید نبود قانون کپی رایت در کشورمان چه ضررهایی را به موسیقی کشورمان وارد کرده است ؟

مسلما ضربه های بسیار زیادی را وارد کرده است.جمع آوری یک آلبوم در کم ترین حالت آن ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد.خب این هزینه که بر نمی گردد.مخصوصا برای آلبوم بی کلام.بیشتر می توان گفت این آلبوم یک آلبوم دلی است.

در مورد سطح و کیفیت کنسرت های کشورمان کمی توضیح دهید.فکر می کنید که در حال پیشرفت هستیم؟

به نسبت قدیم و گذشته ها که در همه ی زمینه ها در حال پیشرفت هستیم . به عنوان مثال دکورهایی که این روزها روی استیج می زنند پیشرفت بسیار خوبی است.مشکل دیگر این است که سالن هایی که ما در اختیار داریم سالن های کنسرت نیستند و سالن های همایش هستند.این موضوع باعث می شود که نتوانیم کاملا با استاندارد های جهانی حرکت کنیم.

در پایان اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید.

امیدوارم که مخاطبان موسیقی این آلبوم را گوش کنند و از آن لذت ببرند.

در ادامه تصاویری را از این مصاحبه از نگاه دوربین « مونا ملکی » مشاهده می نمایید.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

همچنین شایان ذکر است که مراسم رونمایی از آلبوم « رقص با ریتم ساحل » روز چهارشنبه ۲۱ مرداد ماه از ساعت ۱۸ الی ۲۱ در محل استودیو سرنا ( خیابان انقلاب ، بین بهار و شریعتی ، ساختمان آریا ، طبقه چهارم ) برگزار خواهد شد.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.