«گفتگو با پدرام کشتکار پیرامون تیتراژ برنامه های تلویزیونی در ماه رمضان»

پدرام کشتکار در گفتگوی خود با موسیقی ایده آل از روند تولید موسیقی های تیتراژ سریال ها و برنامه های ماه رمضان و انتخاب صداهای تکراری برای اجرای این موسیقی ها انتقاد کرد. وی همچنین به سیاست ها و قوانینی که در این باره وجود دارند انتقاد کرد و گفت :«موسیقی هایی که برای ماه مبارک رمضان برای سریال ها سفارش داده و تولید می شوند دارای چارچوبی هستند که این قوانین و چارچوب ها هر سال تغییر می کنند که مشخص نیست این تغییرات بر اساس چه استانداردهایی صورت می گیرد. مثلا یک سال گفته می شود استفاده از ساز نی مشکلی ندارد و یک سال گفته می شود نی مشکل دارد و استفاده از سنتور بلامانع است! بنا براین موسیقی هایی که در این ماه تولید می شوند دارای محدودیت ها و قوانین خاص خود هستند.»

کشتکار در رابطه با میزان تاثیرگذاری کارهایی که برای تیتراژها تولید می شوند گفت:«موسیقی هایی که برای سریال ها ساخته می شوند یکی از سکوهای پرتاب برای خواننده ها هستند و خیلی از خواننده ها هم خوش شانس هستند و توانسته اند از این فرصت به بسیاری فرصت های دیگر دست پیدا کنند. اما این نکته را هم فراموش نکنید که خود آن سریال هم از جمله رمزهای موفقیت آن موسیقی است، یعنی صحنه هایی از سریال که به یاد بیننده می ماند باعث می شود که شنونده تمام آن ها در آن موسیقی تخلیه کند. یعنی بیننده دچار یک اشتباه تصویری و موسیقایی می شود. و اینجا شاید حتی یک موسیقی بد هم به گوش شنونده یک موسیقی خوب جلوه کند. خیلی از این دست کار ها را اگر جدا از سریال گوش کنید ممکن است دوست نداشته باشید.»

وی با اشاره به رقابتی که در بین خوانندگان برای اجرای تیتراژ ها وجود دارد افزود:«ما دقیقا از همین قسمت در موسیقی خیلی ضربه می خوریم، چرا که خیلی از موسیقی های خوب ما توانایی تیتراژ شدن را ندارند، دارند حرام می شوند و از طرف دیگر عده ای که در مافیای این نوع کارها هستند تمام کارها را به دست خود گرفته اند. چقدر خوب می شد اگر در این کارها از افراد تازه کار هم استفاده می شد. اما متاسفانه برای این سریال ها و کارهای مناسبتی از مدتی قبل عوامل آن با همان ارتباطات قبلی خود تماس می گیرند و با همان ها کار می کنند و بعضی مواقع خودشان نیز پشیمان می شوند از موسیقی اشتباهی که روی تصاویر سریالشان گذاشته می شود. در این بین بسیاری از موسیقی هایی که استحقاق آن را دارند که یه عنوان موسیقی تیتراژ سریال ها استفاده شوند شنیده نمی شوند.خیلی از خواننده هایی که الان معروف هستند بر حسب تصادف و شانس و تقدیر توسط تیتراژ یک سریال ماه رمضان شده اند خواننده مملکت ما!»

کشتکار درباره علت این مسئله گفت:« یکی از علل اصلی اینکه موسیقی کشور ما دچار تکرار شده است این است که تهیه کننده های سریال ها و برنامه های تلویزیونی جرات آن را ندارند که وقت بیشتری روی موسیقی برنامه خود بگذارند تا یک تیم جدید را وارد برنامه خود کنند. این ها باعث شده ما یک سری خواننده تکراری در کشورمان داشته باشیم که خواننده های تیتراژ ها همان ها هستند و کنسرت ها مربوط به همان ها است! شما یک نگاه به همین کشورهای عربی و کشورهای همسایه بیندازید می بینید چه قدر تنوع خواننده و صدا دارند که همه هم کارشان خوب است.»

او در پایان اضافه کرد:«به نظر من بهتر است به جای آن که از همان شماره تلفن های قبلی استفاده کنند با واحد موسیقی صدا سیما تماس بگیرند و از آن ها بخواهند که برای تیتراژ سریالشان موسیقی تولید کند. من همیشه می گویم من اگر برای محمد اصفهانی یک کار بسازم و محمد اصفهانی آن را بخواند، طبیعتا کار خوبی خواهد بود اما پدرام کشتکار نوعی زمانی در موسیقی موفق است که بتواند یک نفر را از پایین بکشد بالا نه وقتی که با کسی که در اوج هست کار کند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published.