“نَبیل یوسُف شَریداوی” پس از انتشار دو آلبوم با نام‌های “مِیِ صوفی اَفکن کجا می‌فروشند” و “نقطه‌ی دف”، سومین آلبوم موسیقی خود را با عنوان “شُدَستیم” به‌زودی به گوش علاقه‌مندان به هنر موسیقی می‌رساند.

 

“شُدَستیم” شامل دوازده قطعه آواز و تصنیف است و یک آلبوم کلاسیک و پژوهشی در حوزه ریتم قلمداد می‌شود. آن­‌چه در این آلبوم خواهید شنید برگرفته از ریتم‌های مناطق مختلف ایران و قومیّت‌های گوناگون بوده که توسط نَبیل یوسُف شَریداوی طرّاحی و از نو با زبان وی روایت شده‌اند. گفتنی است “علی قدیری” خواننده این آلبوم می باشد و “توحید وحید” عهده دار ضبط، میکس، مسترینگ و صداگذاری الکترونیک بوده، که هر دو در هیأت مؤلف، ذوق و سلیقه و قریحه‌ی خود را در تولید و به سرانجام رساندن آلبوم، به کار برده‌اند.

 

یکی از قطعات این آلبوم برگرفته از موسیقی جمعیت یارسان در کرمانشاه می‌باشد. اثر دیگری نیز که در متر پنج هشت طرّاحی و نواخته شده، از نظر گردش ملودی و جمله‌بندی از موسیقی جنوب کرمان وام گرفته شده است. دو تصنیف دیگر این آلبوم عینا از صوفیان مالزیایی و عراقی برداشته و روی آن اشعار فارسی گذاشته شده است. در این آلبوم همچنین از ریتم­‌های کوردی و ریتم‌های جنوبی استفاده شده که از سازهای گوناگونی نظیر نقاره قشقایی، سازهای کوبه‌ای شمالی و دهل‌های مختلف، مانند دهل بختیاری، لری، کردی و دهل خراسان و نیز سازهای کوبه‌ای جنوب نظیر کاسور، ضرب و تمپو، طار و دمّام برگرفته شده است. اشعار قطعات که مضامینی از قبیل خمریّه‌ها، عشق، صوفی­‌گری و درویش­‌مسلکی دارند از مولانا، حافظ، سعدی،عراقی و … انتخاب شده‌اند.

 

نَبیل یوسُف شَریداوی در این آلبوم کوشیده است تا ریتم‌ها و جملات ساده‌ی ساز دف را که استاد بیژن کامکار در پیشبرد بنیادین آن­ها نقش اساسی داشته، از منظر خود بسط و گسترش بدهد و ادامه­‌رو راهی باشد که استاد بیژن کامکار روشنگر آن بوده است.

گفتنی است سام شرف‌زاده مدیر رسانه‌ای این آلبوم است که به‌زودی به همت موسسه فرهنگی و هنری شهنای منتشر می‌شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published.