موسیقی ایده آل – شاهین رسول زاده : ساعت ۲۵ یکی از معدود برنامه های تخصصی در حوزه موسیقی است که هر هفته بر روی آنتن شبکه پنج سیما می رود . فصل جدید این برنامه حول محوریت های مختلف از جمله تیتراژ ها و … می پردازد و این روزها ، مسائل حول انتشار آلبوم های موسیقی را مورد بحث بررسی قرار داده است .جناب آقای دکتر پیروز ارجمند (مدیر کل اسبق دفتر موسیقی ارشاد) و بهروز صفاریان (آهنگساز و تنظیم کننده) میهمانان برنامه ساعت ۲۵ بودند تا به بررسی وضعیت انتشار آلبوم های موسیقی بپردازند که در ادامه گزیده ای از صحبت های این عزیزان را خواهید خواند :

بهروز صفاریان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر عدم ماندگاری آثار این روز های موسیقی گفت : در این باره  باید به تهیه کننده آثار که اصولا خود خواننده ها و یا کسانی که تهیه کننده حرفه ای هستند پرداخت نه اینکه به پتانسیل افرادی  که در حوزه موسیقی  فعال هستند خورده بگیریم .  از لحاظ کلام و موسیقی پتانسیل بالایی  در اهالی  موسیقی  وجود دارد و مورد دیگر اینکه بعضی از کارها آوانگارد هستند ، مثلا کار هایی هستند که با محسن چاوشی از ۶-۷ سال پیش انجام دادیم  و بنا به دلایلی ترجیح دادیم تا منتشر نشوند واینکه خواننده و تهیه کننده به دنبال کارهای تجاری و کم ریسک هستند یکی از دلایل دیگری هستند که اثر ماندگار شنیده نمی شود.

پیروز ارجمند در ارتباط با این موضوع این گونه گفت : من از اصطلاح صنعت – هنر  برای موسیقی استفاده می کنم  یک بخش از چیزی که این روزها به عنوان موسیقی میشنویم ، صنعت و بخش دیگر هنر است . خواستگاه صنعت – هنر  در فرهنگ ما نبوده و از جای  دیگری وارد فرهنگ کشور  ما شده است . صنعت موسیقی در ایران حرفه ای نیست .در برنامه گلها ویژگی های زیادی بوده ،  مثلا ترانه سرا و آهنگساز با هم رفاقت داشتند و زندگی می کردند . یکی از دلایلی که این روزها آثار ، کم ماندگار می شوند تنوع سبک است ، ژانر ها زیاد شده اند به همین دلیل الفت و دوستی بین ترانه سرا و آهنگساز و خواننده کم شده و کسانی که کارهای ماندگار تولید می کردند آثارشان دست نخورده باقی  مانده و سلیقه و ذائقه تهیه کننده ها هم پائین آمده است .در تاثیر گذاری در صنعت موسیقی دو بخش داریم ، بخش خصوصی و صدا و سیما .که صدا و سیما به دلیل نوع کارکرد زیاد  تاثیر گذار نیست .  اما در وضعیت کنونی و در بخش خصوصی  290 شرکت به ثبت رسیده اند که در بین آنها ۴۰ – 50 شرکت و از بین این تعداد ، تنها ۵ -۶ شرکت فعال هستند و خیلی از این افراد حتی  الفبای صنعت موسیقی را  هم نمی دانند

بهروز صفاریان در ادامه این گونه بیان کرد امروزه موسیقی  کارکرد اجتماعی دارد و فاقد صنف می باشد یکی از راهکارهایی که می توانیم به سمت موسیقی درست برویم این است که مکانیزمی برای تشویق آلبوم های خوب و با کیفیت در نظر گرفته  شود وتهیه کننده ها و شرکت ها دارای  رتبه بندی باشند .

همچنین پیروز ارجمند در ادامه بیان کرد  زمانی که من وارد وزارت ارشاد شدم هیچ شیوه نامه یا آئین نامه ای برای بررسی آثار وجود نداشت یعنی شورا بر اساس سلیقه شخصی تصمیم گیری می کرد . و پس از جلسه ای که با شورا دشتیم تصمیم بر این شد که شیوه نامه ارائه بدهند اما هنوز هم بر اساس این  شیوه نامه عمل نمی کنند و تنها نظر شخصی شان را اعمال می کنند . تنها ضعف دفتر موسیقی و وزارت ارشاد کارشناسی است .

بهروز صفاریان درباره نظارت بر آثار موسیقی گفت امروزه نظارت و ممیزی در یک نهاد نباید صورت بگیرد ، و وزارت ارشاد باید از اجتماع ، بخش خصوصی ، اساتید صاحب نظر و … کمک بگیرد .نظارت و ارزشیابی اگر از سوی اهالی موسیقی باشد قطعا کیفیت آثار فرق خواهد کرد

پیروزارجمند نیز در جواب صفاریان گفت: افرادی که در حال حاظر در شورا هستند کارشناسان خبره ای اند اما ، باید به  تعداد آنها اضافه شود که به دلیل شرایط سخت مالی در زمان من حتی یک نفر را نمی توانستم به شورا اضافه کنم و در ادامه افزود ارزشیابی بخشی است که بعد از اینکه محصول وارد بازار شد ، دفتر موسیقی باید فید بک ها را ببیند و بر اساس این فیدبک سیاست گذاری کند که برخی آثار به دلیل معضلات جامعه شناختی تولید نشوند و یا کمتر تولید شوند . یکی دیگر از مشکلات این است که در شورای ما در حال حاضر جامعه شناس ، روانشناس اجتماعی وجود ندارد و افراد شورا ، برای کار بی انگیزه شده اند و نسل جوان هنوز وارد شورا نشده اند

بهروز صفاریان نیز درباره بحث مخاطب محوری افزود مخاطب محوری جزء اولین چیز هایی بود که من در زندگی تصمیم گرفته ام به سمتش نروم تا در واقع سطح سلیقه مرا جامعه تعیین نکند و هرچه جلو تر رفتم بر اساس مارکت موسیقی خلاف این موضوع ثابت شد. اما تا حدودی برای من هم درست بود و هم اشتباه ، اما بازار برای روند چرخش احتیاج به یک سری چرخش ها دارد یعنی وقتی یک نفر با یک اثر معروف می شود همان اثر را بارها کپی می کند و مردم هم همین را از او خواهند خواست .

و پیروز ارجمند  در ادامه افزود :هر هنرمندی هنگام تولید اثر قطعا به مخاطب فکر می کند ، ولی من به این نتیجه رسیدم اگر محصول خوب تولید شود مردم از آن حمایت می کنند و پول هم بابت آن خرج می کنند و ذائقه شان هم تغییر خواهد کرد . امروزه در محصولاتی که وارد بازار می شوند از عناصر و عوامل ۱۰۰% حرفه ای استفاده نمی شود . ۴- ۵ سال پیش پژوهشی در مورد موسیقی زیرمینی داشتیم که ۵۰۰۰ موسیقی زیر زمینی را جمع آوری کردیم که بالای پنجاه درصد آن از هر لحاظ موسیقی سلامتی بود برایم جالب بود پنج هزار قطعه ای که بخش غیر رسمی برای آن سرمایه گذاری کرده بود اگر این پول را در یک بخش دیگر موسیقی خرج می کردیم خیلی چاره ساز بود

پیروز ارجمند در باب سوال مطرح شده در باره  تکنولوژی در موسیقی اینگونه گفت : تکنولوژی بالذات بد نیست اگر با دانش و عنصر خلاقیت همراهش باشد و در واقع این نسل جدید عموما بدون هیچ تلاشی و بدون اینکه دانش موسیقی را یاد بگیرد صرفا با تکنولوژی می خواهد آهنگساز بشود

بهروز صفاریان در ادامه اضافه کرد : تکنولوژی خیلی چیز ها را راحت کرده است به طوری که با یک جست و جوی ساده می توان حجم زیادی از سمپل ها و … را پیدا کرد و کافیست با کمی سلیقه این سمپل ها را کنار هم قرار داد و یک قطعه تولید کرد . ممکن است تعداد خیلی زیادی این کار را انجام دهند اما اگر پنج نفر هم بتوانند اثر قابل قبولی را خلق کنند اتفاق های خوبی خواهد افتاد . اما اگر حس و موسیقی را بخواهیم کنار بگذاریم و فقط تدوین را جایگزین تنظیم کنیم کار درستی انجام نداده ایم و همچنین درباره هنرمند – مولف گفت :هنرمند مولف از نظر من کسی است که از نظر تفکر دارای ایدئولوژی خودش باشد و بتواند تفکراتی را که درون خودش هست را با چیزی که در جامعه وجود دارد ترکیب کند یک نوع نگاه جدید را به جامعه ارائه داده است

صفاریان در ادامه درباره تبعیض بین موسیقی و سینما سخن گفت و اضافه کرد : بنده نمیدانم چرا استفاده از صدای زن به عنوان تک خوان در فیلم های چون “چ” از حاتمی کیا و “هیوا” از زنده یاد ملاقلی پور بدون هیچ اشکالی پخش میشوداما در حوزه موسیقی حتی برخی موارد همخوانی بانوان هم مشکل دار میشود. وی افزود : به اعتقاد بنده این مسئله هنرمندان موسیقی را دچار تناقض می کند زیرا اگر صدای تکخوانی زن مشکل دارد پس هیچ تفاوتی نباید بین موسیقی و سینما باشد.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.