موسیقی ایده آل- مریم رفایی: 

«بابک جهانبخش» در نشست خبری آلبوم «مدار بی قراری» با وجود حواشی پیرامون این نشست به تعدادی از سوال‌های خبرنگار موسیقی ایده‌آل پاسخ داد که به صورت جداگانه از گزارش این نشست خواهید خواند.

 

شما تلفیق ترانه و موسیقی تان خوب بود و با وجود کلام سنگین، ملودی روان بود و این اجازه را به مخاطب می‌داد که ترانه را بهتر بشنود اما چرا این اتفاق در موسیقی‌تان نیافتاد و شما سعی بر تقویت ملودی‌تان نکردید؟

بحث این است که شاید ثبت کردنش کار درستی نباشد و باید ژانرم را عوض کنم و اگر بخواهم، باید خیلی سخت‌تر کار کنم و خیلی راحت‌تر بگویم از طرفی هم شاید در سواد من نباشد. بالاخره کسانی هستند که سالیان سال بر روی سبکی کار می‌کنند و مطمئنا نیاز به تحصیلات آکادمیک در آن زمینه را دارد و اگر بخواهم اینجا بنشینم و بگویم همه چیز را می‌دانم، خیر اینگونه نیست. خودم را هم زیر سوال نمی‌برم علت اینکه با دوستان هنرمندی که شما اینجا می‌بینید، همکاری می‌کنم همین است و بابک جهانبخش همه چیز را بلد نیست و درنهایت درست است که آلبوم من نقد می‌شود اما بد هم نیست آلبوم را آنالیز کنیم. به طور مثال اگر می‌گویم این آهنگ بد است علت‌اش چیست؟ می‌توانیم تک تک قطعات را بگویم، تنظیم کننده‌های کار هستند و باید ایراد را در تنظیم بگیریم چون تمام این‌ مسائل دست به دست هم می‌دهند اما در نهایت من مثل یک ساز در آلبوم هستم. دلیل همکاری با افراد حرفه‌ای در آلبوم این است که از آن‌ها یاد بگیرم و به کارم اضافه کنم. یکی از افتخارات این آلبوم به نظر من این است که با موزیسین‌های حرفه‌ای همکاری کرده ام و مطمئن هستم اگر این کار در سطح و استاندارد نبود، آن‌ها اجازه نمی‌دادند که چنین کارهایی از آن‌ها منتشر شود.

شما گفته بودید مردم فواصل موسیقی را نمی‌شناسند چرا شما به مخاطب‌تان در شناخت آن‌ها کمک نمی‌کنید؟

چیزهایی در موسیقی است که فقط موزیسین از آن لذت می‌برد و مخاطب عام از آن لذت نمی برد چون گوش تخصصی‌تری می‌خواهد. شما چند نفر در اطراف‌تان مشاهده کردید که موسیقی کلاسیک گوش بدهند؟! اما من در اقوامم شخصی را سراغ دارم که این نوع موسیقی را دوست دارد که بقیه سرسام می‌گیرند و از طرفی سبک موسیقی ما پاپ است و برای عام ساخته می‌شود ما چیزی را می‌سازیم که همه سلیقه من بابک و هم سلیقه مردم باشد.

پس ما در آلبوم بعدی شما موسیقی قوی تری را خواهیم شنید؟

قطعا همینطور است و ما درصدی را برای خلاقیت ها،  اتفاق ها و کارهای نوتر استفاده می‌کنیم. من خودم آهنگی مثل «مدار بی قراری» و «اعتراف» که فضایی اسپنیش راداشتم که به آن سبک و سیاق نداشتم. تمام این‌ها اتفاقاتی است که من اضافه کردم اما نه به صورت گسترده بلکه با یک کار، امتحانی میکنم تا ببینم نظر مخاطب بر روی آن سبک نسبت به من چیست. این اتفاق افتاده به طور مثال کاری مثل «برف»  که یک کار سه، چهارم و شش،هشتم بود  را ساختم. من فکر می‌کنم باید به تمام سبک‌ها ناخونکی زده شود و آن قسمتی که احساس کردیم مخاطب آن را بیشتر دوست دارد را تقویت کنیم و ما در این آلبوم آن قسمت‌هایی را که احساس کردیم مخاطب بیشتر دوست دارد را تقویت کردیم. اتفاقا آن صحبتی که بر روی تکرار می شود بر روی همین قسمت‌ها می‌شود که همین قسمت ها پرطرفدارترین قسمت‌های آلبوم شدند.

در آلبوم «مدار بی قراری» انتهای قطعه «اشتباه» و ابتدای قطعه «هنرمند» یک خط ملودی و ریتم است دلیل این یکی بودن چیست؟

یک اتفاقی که من در این آلبوم به آن فکر کردم این بود که حال مخاطبم عوض نشود یعنی آلبوم از یک ریتم باشد که وقتی شما آن موسیقی و آلبوم را گوش میدهید حال‌تان را عوض نکند که مجبور شوید قطعه را عوض کنید. دلم می‌خواست درواقع یک فضایی در آلبوم باشد که شنونده را گنگ نکند. اتفاقی در آلبوم «اکسیژن» بگویم که آلبوم موفقی هم بود، قطعه «یه چیزی بگی» در کنار کاری مثل «راز» قرار گرفت که به نظر من فاصله زیاد بین این دو قطعه یکمقدار باعث این می‌شد که شما تراک را عوض کنید و دلم می‌خواست در این آلبوم این اتفاق نیافتد و به قصد این اتفاق افتاد که کارها یکمقدار از هم حسی برخوردار باشد و یکدست‌تر صدا بدهد و به همان علت است که شما آن احساس را می‌کنید و این امر عمدی بود.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.