lموسیقی ایده آل-مریم رفایی: اولین نشست خبری مجموعه کنسرت های کیش و مناطق آزاد کشور در تاریخ ۱۳مرداد ماه ۱۳۹۳ به همت موسسه فرهنگی اکسیر نوین به مدیریت «محمدرضا خانزاده» و با حضور «پیروز ارجمند» مدیرکل وزارت ارشاد درحضور جمعی از خبرنگاران با موضوع اجرای صحنه در مناطق آزاد کشور و جشنواره تابستانی کیش به صورت رسمی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.

تفکیک جنسیتی در شان موسیقی ما نیست

خانزاده از برگزاری جشنواره تابستانه کیش توسط شرکت فرهنگی هنری «اکسیرنوین» با حضور اکثر خوانندگان پاپ و برخی خوانندگان موسیقی سنتی خبر داد که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده توسط این شرکت تا هفته آینده برنامه کامل از اجراهای خوانندگان تا پایان شهریورماه اعلام می شود.

پیروزارجمند مدیرکل موسیقی وزارت ارشاد بحث تفکیک جنسیتی در کنسرت های شهرستان را بخشی از مشکلات مرکز موسیقی اعلام کرد و گفت: ما بحران هایی را در این مرکز داریم که این مسئله دو درصد از آن است و نمیگذاریم رسانه ها از آنها با خبر شوند . این بحث اولین بار در خراسان شمالی مطرح شد و بعد در آذربایجان شرقی و غربی اعلام شد که این مسئله نظر ارشاد نیست و از طرف نیروی انتظامی این منطقه در شورای برنامه ریزی کنسرت استان پیشنهاد شده است و تا آنجایی که من اطلاع دارم هنوز نهایی نشده اما به محض اطلاع از این موضوع اعلام کردم که هرگونه تفکیک جنسیتی مورد تایید ما نیست به دلیل اینکه شان موسیقی اجازه نمی دهد که این چنین به ساحت مقدس خانواده بی احترامی شود چرا که معتقدیم سالن های کنسرت یکی از سالم ترین فضاهای فرهنگی کشور است و باید بیشتر از این ها مورد توجه قرار بگیرد بهتر است دوستان برای جلوگیری از ناهنجاری ها صورت مسئله را پاک نکنند. همچنین اعلام کردند از آنجایی که تمامی ادارات کل ارشاد استان ها تابع برنامه های وزارت ارشاد هستند اگر مدیرکل ارشاد استان آذربایجان غربی مجوز تفکیک جنسیتی کنسرت های شهرستان ارومیه را امضا کند هم ما از طریق وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی از این اقدام جلوگیری خواهیم کرد .

بسیاری از کنسرت ها مورد تاییده ما نبوده

ارجمند آزاد بودن این مناطق را فقط در عرصه تجارت و صنعت خواند و گفت: فعالیت های فرهنگی در مناطق آزاد اعم از کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس و اروند به تبعیت از قوانین جمهوری اسلامی ایران است و طبق رصد کارشناسان وزرات ارشاد در این مناطق به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کنسرت های اجرا شده مورد تایید ما نیست و برخی از خوانندگان بدون کسب اجازه از ما در این مناطق به اجرا پرداختند و تعدادی از خط قرمزها را رد کرده اند. به همین دلیل در چند ماه اخیر نظارت بیشتری را در نحوره برگزاری کنسرت ها انجام دادیم و درصدد این هستیم که با نظارت و همکاری ها بدون کوچک ترین دست انداز اداری برای کنسرت گذاران، کمکی به بالا رفتن سطح کیفی و کمی برگزاری کنسرت ها و برنامه های در این مناطق داشته باشیم.

همچنین ایشان ظرفیت موسیقی سنتی و محلی را در مناطق آزاد خوب دانست. اجرای موسیقی در سفره خانه ها را در کنار قلیان دور از شان موسیقی خواند و شزط مجوز دادن به اجراهای زنده در سفره خانه ها را نداشتن قلیان اعلام کرد

گردشگران اروپایی در جشنواره فجر

ارجمنداینبار از شروع یک برنامه رسمی و قانونمند برای استفاده از تمام ظرفیت های موسیقی ایران و معرفی آن در وجوه بین المللی خبر داد که چند تفاهم نامه هم در همین راستا امضاء کردند که از این پس عنوان توریسم موسیقی ایران کاربرد بیشتری در کشور خواهد داشت. ایشان از حضور گردشگران اروپایی در کنسرت های موسیقی جشنواره فجر برای اولین بار خبر داد که علاوه بر شرکت هنرمندان خارجی این بار میزبان مخاطبین بین المللی هم خواهیم بود. از طرفی با اجرای بزنامه های زنده در مناطق آزاد، دبیرخانه موسیقی نواحی در کرمان نیز راه اندازی شده و به نوعی در برگزاری جشنواره موسیقی نواحی هم مشارکت هایی به این شکل وجود خواهد داشت.

وی در ارتباط با فروش بلیت های ارزان قیمت در کنسرت های مناطق آزاد کشورمان گفت: تمام تلاشمان را در تعیین قیمت محصولات موسیقی چه در تهران چه در شهرستان و مناطق آزاد برای به ثابت رساندن قیمت ها کرده ایم اما در این مورد بحثی را به میان نیاوردیم و اگر لازم باشد درباره قیمت گذاری، کارهایی را انجام خواهیم داد تا تهیه کنندگان و صاحبان موسیقی درمورد قیمت بلیت ها کوتاه بیایند اما درمورد قیمت بلیت های شهرستان به نتیجه رسیدیم و قیمت متوسط آن را ۲۵هزار تومان درنظر گرفته ایم که امیدواریم در آینده نه چندان دور به یک روند ثابت برسیم.

اجرای خوانندگان غرب در جزیره کیش

مدیرکل وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت شان دلیل دعوت نکردن از هنرمندان برجسته موسیقی دنیا از جمله آندره بوچلی، ریچارد کلایدرمن، یانی و کریس دی برگ را اینگونه تصریح کرد: ما طی پژوهش هایی که انجام دادیم توانستیم شرکت هایی را شناسایی کنیم که قابلیت دعوت از این هنرمندان را دارند و با توجه به قوانین موجود و فضای مد نظرمان از « ژان میشل ژار » از آهنگسازان مطرح دنیا دعوت کردیم که اثری را با محتوای خلیج فارس در کیش اجرا کند و طبق برنامه ریزهای انجام شده این آهنگساز قرار است اثر معروف “محمد رسول الله” را که از ساخته هایش پدرشان است را در این برنامه اجرا کند و با توجه به توافق های انجام شده به زودی جزئیات ان را اعلام خواهیم کرد.

جایزه ققنوس برای موسیقی                                                   

ایشان از برگزاری جایزه ققنوس خبر داد و درباره این جشنواره افزود: این جشنواره برای نماهنگ است و نماهنگ های خوب به شبکه های سیما ارائه می شنود و درصورت تمایل این شبکه ها می توانند با کسب اجازه از صاحب اثر از آنها استفاده کنند.

ارجمند از روزهای آغازین شروع به کارش، دفتر موسیقی را مخروبه ای عنوان کرد که قوانین معیوبی داشته است و درباره حضور دلالان در این دفتر گفت: در روزهای آغازین شاهد حضور افرادی در راهروهای دفتر موسیقی بودم که ابتدا گمان میکردم از کارمندان دفتر موسیقی هستند اما بعدها متوجه شدم این افراد دلالان موسیقی نام دارند و حتی امضای من و آقای مرادخانی را جعل کردند. از روزهای اول حضورم در دفتر موسیقی سعی بر این داشتم که جلوی دلال بازی ها را بگیرم و دفتر موسیقی را قانونمند کنم و در این دوره شش ماهه شاهد شکایت های زیادی از این افراد بودم که شکایت از برخی از آنها به ۷۵ شکایت هم رسیده است. تمام تلاش ما مباره با دلالانی است که هفت شرکت همزمان به ثبت رسانده اند و بدون هویت مکانی و حقوقی مشغول به کار هستند و شکایت ها را به قوه قضایی اراج دادیم و با جدیدت مشغول بررسی هستیم

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.