موسیقى ایده آل – علیرضا صالحى : شامگاه بیست وششم اسفند ماه از آلبوم عجم رونمایی شد بخشی از صحبت  ها و اتفاق هاى مهم را در ادامه بخوانید

سلام عرض میکنم 
واقعا افتخاری که امروز در محضر شما بزرگواران هستیم یعنی خدا میدونه که من شخصا لایق این توجه با عنایت شما نیستم ولی واقعا افتخاری که اینجا هستم با همه رفقایی که این همه سال باهاشون کار کردیم قراره من فکر کنم چندین بار بلند صحبت میکنم که بغضمو قورت بدم ولی شما یچیز بگو استاد چندین و چند سال زحمت رفته پشت این کار بجز عشق نبوده من میخواهم خواهش کنم نریمان یهمقدمه ای رو عرض کنه : والا این البوم اثری است از ۴سال تحقیق و زحمت هایی که امین جوان ارش و سارا پرهام و دوستای دیگمون در لندن کشیدیم  وافتخار عجیبی که ما تونستیم   اینجا دوره شما عزیزان  و اصلا این موقعیتو داشته باشیم که بتونیم با شما ارائه بدیم و شما  تو این موقعیت باشیم و همیشه ام میگفتیم  این البوممون برای  ایران ساختیم یعنی  این البوم  برای این زمین برای این سرزمین  و همیشه تلاشمون  و ارزومون این بوده  که کاری کنیم که بتونیم که همچین روزى رو ببینیم فکر کنم خودمو تونستن جمع و جور کنم یعنی حقیقتا این کار تاکیدمون از اول روی موسیقی بومیِ مردمیِ ایران بود یعنی موسیقی هنری داریم که الحمدلله کل دنیا ازش آگاه هستنآقایونِ اساتید هستن که به هر حال این موسیقی را همه جای دنیا ارایه میدن ولی ما موسیقی که مختص به مردم ایران باشه رو کمتر شما مخصوصا خارج از ایران میشنوید و وقتی که ادعای مردمی می کنیم میگیم من کاری میخوام بکنم که خواست مردم هست دیگه حضور میدانی لازمه.یعنی شما هرکاری رو باید بکنی که اون الزامات کار انجام بشه و حضور میدانی داشته باشه و امروز واقعا دیگه یعنی آرزوهای که چندین وچند ساله ی ما امروز به حقیقت رسیده و دررکاب شما هستیم امروز.
آرش هم این بزرگ ما که سکوت کرده دیگه گفتنی ها روشما گفتین چیز گفتنی ندارم فقط متشکرم واقعا از همه تشریف آوردید وقدم روچشم ما گذاشتید و تا دیروقت بیدار بودنا و دعوا کردن سرِ این که چی اینور باشه چی اونور باشه چی از چه سایزى استفاده بکنیم چه چیزی رو استفاده کمتر بکنیم واقعا یه مسیر طولانی بوده که آدم الان وقتی این جمع صمیمی رو میبینه اینجا واقعا فکر نمیکنه که این همه وقت سروکله زدیم تا فاز خوانندگی…
این هست که واقعا آدم وقتی میبینه که این کار رو گوش میکنن و نظرشون رو میگن حالا چه مثبت چه منفی آدم احساس میکنه که شنیده شده کارش بالاخره اون چیزی که تو دلش بوده چون داستان دوستی و آشنایی ما واقعا اونطوری نبود خب آقا من نوازندم شما هم نوازنده ای بیا بشینیم یه گروه تشکیل بدیم.واقعا خیلی خودجوش فکر میکنم شکل گرفت و دیگه هرکی هرچی تو جیبش داشت ریخت رو میزدیگه.بالاخره شد این! بازهم اینه که من متشکرم واقعا تشریف آوردین لطف کردن خیلی ممنونم.

من با اجازه یه توضیح مختصر دیگه ای هم خدمت دوستان بدم
این آلبوم حدود سه ماه پیش مجوزش گرفته شد و کارای آلبوم خیلی آماده نبود.مجبور بودیم که تا زمانی که کارای میکس و مسترینگ کار آماده بشه صبر کنیم و بنابر این رسید به آخر سال و همین هفته روز شنبه این آلبوم پخش شد.افتخار این رو داریم که برای اولین بار آقای میرزایی که مدیر شهر کتاب ابن سینا و مدیر فروشگاه های  فرهنگان هستن توی تهران این افتخار رو به ما دادن که مسیولیت تهیه کنندگی این آلبوم رو درواقع از نظر هزینه ها و اینا به عهده بگیرن و امروز هم ما اینجا در خدمت ایشون هستیم که آلبوم رو رونمایی میکنیم.میخواستم به افتخار آقای میرزایی دست بزنید.خب اگر سوالی هست بفرمایید:

والا کنسرت داستانش خب مسلما منوت به مجوز و طی مراحل قانونیش قرار شده که تا جایی که من در جریان هستم بعد از این تعطیلات اقدام بکنیم براش.
امیدواریم که نیمه ی اول سال آینده امیدواریم بتونیم اجراهامون رو شروع کنیم.
 
+نوازنده هایی که قبلا با شما همکاری کردن در ایران هم میان نوازندگی میکنن و روی سن میرن؟همون نوازنده ها رو سن میرن یا نه داخل کشور هم میتونیم فراخوان بذاریم کسایی دیگه هم شرکت کنن!

یکی از وضعیت های حضور میدانی اینه که بتونیم کم کم با کسایی که شاید با سبک ما از قبل آشنا بودن و از لحاظ جغرافیایی ما فرصت همکاری نداشتیم.این فضا ایجاد بشه مخصوصا در حیطه موسیقی نواحی خیلی کارا میشه کرد.مخصوصا نسل جدیدشون که دارن کار میکنن.ما خیلی ارادت داریم به گروه های مختلف که از شمال خراسان گرفته تا بوشهر تا کردستان همه جای ایران یعنی گروه های فعالی هستن که متاسفانه شاید اوقدر فضایی نیست واسشون که دیده بشن و بدرخشن و اگه این افتخار نصیب ما بشه که باهاشون کار کنیم که خیلی خوب میشه.

+پس یعنی حتما فراخوان گذاشته میشه و شما نوازنده ها را 

والا به اون رسمیت شاید اصن ما در این حدی نیستیم که یه چیز رسمی بتونیم بذاریم ولی دوست داریم هرجای آشنایی برقرار بشه اینو بتونیم به شکل حرفه ای تر برسیم.

+پس یعنی ما امیدوار باشیم داخل ایران کنسرت گذاشته میشه تمام نوازنده ها از اونور میان!
والا اون رو ما هممون توضیحاتی میخوایم بدیم.من شخصا مهندس ترافیکم ایشون دارو سازه.راستشو بخواین یعنی هرکسی مشغله های روزمره ی خودشو داره و این که اول عرض کردم اکثرش عشقه چون که عموما زیاده اگه شما یا هرکسی کار هنری کرده باشه میدونه که کلا در خسران هستیم و به هر حال هرکسی که این زیان رو به جان بخره ما در رکابشون هستیم.

من البته یه توضیحی بدم این رو امین جان خیلی مختصر جواب داد!گروه عجم همیشه از میهمانان مختلف استفاده کرده یعنی خود گروه به این نبوده که چهار نفر باهم فقط کار کنن.همیشه توی کارای مختلف میهمان داشتن.توی همین آلبومم یه تعدادی میهمان دارن از قایم شهر و جاهای دیگه.اینه که به احتمال خیلی زیاد میهمانان دیگری رو در ایران خواهند داشت برای کنسرت این نیست که از اون طرف بیان.خود دوستان هستن به اضافه ی میهمانان عجم.

+از خواننده ی خانم نمیخواین استفاده کنین مثل سابق؟ 

والا در چارچوبی که میشه کار کردش صد در صد دوست داریم!صد در صد یعنی اگه بشه.لازمش اینه که فضای کاری مشترک باشه یعنی اگه اون همدلی از اول نباشه حتی ما هم اینجا ننشسته بودیم یعنی به همدلی و همفکری از اول نیاز هست و بعد دیگه در ظرفیت خودمون باشه حتما دوست داریم کار کنیم.

+درباره ی گروه ارکستر مثلا گروه ارکستر زهی-بادی درکنار گروه خودتون به عنوان گروه مکمل تا جاهای بزرگ که میخواین بذارین از ارکستر ملی و داخلی میخواین استفاده بکنید یا همون ارکستر تعداد محدود خودتون؟

والا شما خیلی فعلا دستِ بالا گرفتین…این که جزو آرزو های ماست ولیکن تا جایی که بشه فعلا که دوست داریم همین الگویی که داریم رو بتونیم تقویت کنیم و انشاالله بتونیم.

+آلبوم جدید؟

آلبوم جدید که ۴ سال طول کشیده بدونید مثلا شاید نزدیک ۸-۹ تا قطعه رو ما حذف کردیم به اینجا رسیده.اونها هم قطعاتی هستن که بتونیم تکمیل کنیم برای کار های آتی و با ضبط های بهتر.همینطوری من و مخصوصا نریمان اخیرا اقلا ۴ ماه اخیر خیلی داشتیم راحت توی پروداکشن کارمون مثلا یعنی تولید نهایی که میخواد بیاد همینطور یاد میگرفتیم.خلاصه امیدواریم هرکاری که شاید اون موقع در نیومده یه قسمتی توش هست.یعنی انشاالله خیلی کار های بهتری رو بتونیم انجام بدیم.

+داخل موضوعات این آلبوم غیر از اون گل ایران که ورزشی بود یکی دوتا ترک تقریبا موضوعش اجتماعی بود.شکل گیری ترک هایی که با موضوع  اجتماعی بود ایدش از کجا اومده بود و این که با این سبک و حالت فان بودن سبک یک موضوع اجتماعی بیان بشه از کجا کلید خورد؟

ببخشی دوستان که اکثر سوالا رو خودم جواب میدم!
راستشو بخواین خیلی اوقات پیش میومد که مثلا قطعه ی طیبه جان هستش که یکخورده حالا درباره ی مثلا روابط عاطفی امروزیِ.شاید حتی از یه دو بیتیِ محلی شاید ریشه میگیره.گفتیم مثلا در رده ای که چه احساسات و چه حالاتی بوده!حالا ما یه برداشت امروزی تو اون بحر طویلی که من خودم حالا جسارتا سرودم اونجا اون یه نوع برداشت امروزیِ و همه ی کارا تا حدودی میشه گفت یه همچین چیزی یعنی میدیدی در قالب های بومی چه نوع مضامینی بوده یا چه نوع مطالبی رو شکافتن.ما هم سعی میکردیم از منظر خودمون یه برداشت امروزی داشته باشیم که به هر حال بتونیم باهاش ارتباط برقرار کنیم.لزوما یه موسیق موضعی نباشه که آدم فقط از دور یه عرض ادبِ هنری بهش کنه.

+داخل این آلبوم خیلی به بعد های هنری توجه کردن بودین کمتر چونکه میگفتن گروه عجم شناخته شده بوده و زیاد به کار های تبلیغاتی احتیاج نداشت!به بعد تبلیغاتی و تجاری آلبوم کمتر توجه شده بود یعنی آلبوم هنری بود کاملا.آلبوم های بعدی هم این قول رو گروه عجم میدن که در مسیر هنری برن یا تجاری بشه یا آهنگایی که بیشتر…

والا عبارات آخه یکخوره تعابیر مختلف دارن.یعنی ما خودمون به مردمی علاقه و گرایشی داریم به لحاظ شاید مرام کاری حالا شما وقتی میرن توی حیطه ی تجارت و اقتصادیش دیگه من شخصا زیاد نظر ویژه ای ندارم چون که انقدر خودم درگیر خود بطن ماجرا هستم و دیگه آقایونی مثل آقای دلیری که واقعا افتخاریه که ما در جوار رکاب ایشون هستیم برای این کار فرمان میدن ما در اطاعت ایشون هستیم.
+اون مسله ی موسیقی ملی که گفته بودین داخل اجراهاتون و برنامه های بعدیتون هم نمود پیدا میکنه و نشون داده میشه یا فقط در کاور آلبوم و شعر ها یا مثلا بعد ها تو نحوه ی اجرا ها و پرفورمنس کنسرت ها داخل…

اصلا خیلی از قطعه ها از یه نوع اجرای زنده اول شکل گرفتن یعنی شیوه ی اجرامون حتی از معرکه گیری ها یا پرفورمنس کوچه بازاری یا تعزیه الهام میگیره.همه ی این ها تاثیر گذاره و اصن اتفاقا خود اجرا شاید یدونه از اصلی ترین عنصر های این چیزی که شکل گرفته حالا انشاالله شاید بتونیم اون رو در چارچوب مورد نظر بتونیم قرار بدیم.
+آقای پیروز ارجمند در روز های گذشته درمورد این آلبوم صحبت هایی رو ارایه کردن.اصولا رابطه ای بین پیروز ارجمند و این آلبوم چی بوده و این که بسیار مواضع عجیب و غریبی داشتن.در زمان مدیریت ایشون درخواست مجوز داده شده بود؟

برای من جالبه که من الان دارم از شما میشنوم که آقای ارجمند مطلبی رو برای این آلبوم نوشته نمیدونم کجا!؟

+تو یک سری گروه های خبرنگاری

خوشحال میشم که ببینم این مطلب رو.نه در زمان ایشون نبود در زمان مدیریت جدید مرکز موسیقی بود ولی من خیلی خوشحال میشم اساتیدی مثل آقای ارجمند-دکتر فاطمی و دیگر اساتید راجب این آلبوم نظر بدن.من و دوستان فکر میکنم خیلی افتخار بکنیم که این دوستان نقد بکنن.

+اخذ مجوز این آلبوم چقدر طول کشید؟چون حتما دیدین که توی خبرگزاری ها صحبت ها و نقل قول های مختلفی شده.لطفا راجع به این که کی پروسه ی مجوز شروع شد و به نتیجه رسید یه توضیحی بدین.

من فکر میکنم از آذر ماه بود شروع کردیم و پروسه ی طبیعی هر آلبومی رو طی کردیم.

+با این استقبالی که از گروه عجم شده بعضی رسانه ها نقد تخریبی برای گروه عجم در نظر گرفتن.توی خط های اولش هم میشد این رو به عینه دید.و بعد ها توی همین ادامه ی راه هم این روند تخریبی آلبوم شاید ادامه داشته باشه.گروه عجم فکر میکنه که این ادامه ی راه تو این مسله با این رسانه ها به مشکل بخوره یا نه؟!

ببینید ما تمام کارمون رو در چارچوب قانون انجام دادیم یعنی روند گرفتن مجوز یک روند طبیعی و مثل تمام آلبوم ها بود و من عرض کردم امسا لسومین آلبومیه که من افتخار دارم که اینجا توی این شهر کتاب باشم و رونمایی بکنم.همون روندی که برای آلبوم قبلی انجام شده دقیقا با همون روند مجوز این آلبوم هم گرفته شده و هیچ تفاوتی هم نداره.
اینه که به هر حال هر آلبومی هر کار هنری ای یکسری انتقاداتی داره.به نوعی ما هم باید پاسخگوی اون انتقادات باید باشیم.به نظر من چیز خیلی سخت و سنگینی نیست.

+میخواین در خصوص این حواشی که بوجود اومده بیانیه ای بدین-سایت طراحی کنید یا شخصی رو برای پاسخ به حواشی قرار بدین؟

فکر نمیکنم لزومی داشته باشه!به هر حال ببینید…این یک روند طبیعیِ برای یک کار توی هرجای دنیا که یک عده انتقاد بکنن راجع به هرچیزی.قرار نیست این آلبوم رو همه دوست داشته باشن و تعریف بکنن!اصلا اینجوری نیست!به هر حال یه روند طبیعیه و اگه قرار باشه با هر نکته ای که هرکس میگه یک پاسخی بخواد داده بشه که این فکر نمیکنم درست باشه!اینه که نه…به نظر من هر کسی مختارِ که اون حرفی که داره اون نقدی که داره رو بنویسه و اعلام بکنه.و من فکر میکنم بهترین پاسخ پاسخ مردمیه.اون چه که مردم مثلا میگن.وقتی از یه آلبوم استقبال بکنن 

درادامه میتوانید گوشه هایى از این نشست را از دوربین"یاشار ماهوت فروشها" مشاهده کنید :

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

Leave a Reply

Your email address will not be published.