موسیقی ایده آل-عاطفه احمدزاده: ترانه جدید "یاحا کاشانی" در رابطه با صد و هفتاد و پنج شهید غواص که به تازگی منتشر شده و بسیار تاثیرگذار بوده است، بهانه ای شد برای یک گفتگوی کوتاه با این ترانه سرای خوش ذوق تا گپ وگفتی پیرامون این ترانه و سایر فعالیت های او داشته باشیم. در ادامه می توانید گفتگوی موسیقی ایده آل با "یاحا کاشانی" را بخوانید.

کمی درباره ترانه جدیدتان با موضوع شهدای غواص صحبت کنید. چه شد که این کار را نوشتید؟

زمانی که خبر مربوط به این شهدا منتشر شد حال خاصی به من دست داد و مثل همه خیلی متاثر شدم. دوست داشتم در این باره حرفی بزنم اما نمی دانستم چه باید بگویم. وقتی عکس مربوط به این شهدا دست به دست چرخید، بغضِ گلو و بغض فکری من شکست و من از نیمه شب تا صبح این ترانه را نوشتم و فکر می کنم محبت و نگاه همین عزیزان بود که باعث شد این کار به طرق مختلف شنیده شود و همه اقشار آن را بپسندند.

چرا این زاویه دید را انتخاب کردید و ترانه را از زبان یک مادر شهید نوشتید؟

چه کسی در این بین از همه بیش تر رنج برده و می برد غیر از مادر؟ من فکر می کنم شاعر باید حس مادرانه و پدرانه داشته باشد حتی اگر آن را تجربه نکرده باشد. وقتی یک بچه چهار پنج ساله زمین می خورد و دست و پایش زخمی می شود، می توان رنج و ناراحتی را در چشم های مادرش دید، حالا تصور کنید حال مادری را که سال ها زحمت فرزندش را کشیده و او را به ثمر رسانده است  اما دیگر هرگز او را ندیده است! البته این مسئله تا حدودی نا خواسته بود، یعنی من اصلا به این فکر نکردم که این ترانه را از زبان شهید بنویسم یا از زبان مادرش یا هر شکل دیگر، این ترانه خودش به ذهن من آمد و من هم نوشتم.

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که ما در ابتدا متوجه این موضوع نمی شویم و تازه در بیت سوم است که به این زاویه نگاه پی می بریم. این مسئله تعمدی بوده است؟

همان طور که گفتم این ترانه جزو کارهایی بود که من خیلی روی آن فکر نکردم که ساختار خاصی برای آن طراحی کنم که حتما این طور باشد و این گونه شروع شود و چطور ادامه پیدا کند و تمام شود! حرف ها و اتفاق های مختلف درباره این موضوع به ذهن من می آمد و من آن چه را که حس می کردم بهتر است روی کاغذ می آوردم.

آیا این کار به خواننده ای واگذار شده و قرار است اجرا شود؟

بله. قرار است این کار با صدای آقای "رضا صادقی"  اجرا شود.

کمی از این فضا فاصله بگیریم و برویم سراغ سایر فعالیت های شما. در ماه رمضان امسال کار مناسبتی ندارید؟

هنوز نه اما یک کار دارم که احتمالش هست به عنوان تیتراژ برنامه ای از شبکه یک سیما پخش شود و چون هنوز قطعی نیست فکر میکنم فعلا به خواننده آن اشاره نکنم بهتر باشد.

جدیدترین کارهایی که از شما منتشر شده اند چه کارهایی بوده اند؟

آخرین کارهایم "کوچه ها" ی "فرزاد فرزین"،تیتراژ برنامه " امشب" با صدای "علی زند وکیلی"و تنطیم "شهاب اکبری"، یک تک آهنگ از "ماهان بهرام خان" و کاری که خودم اجرا کردم بوده اند.

خوانندگی چقدر برای شما جدی است؟

این قضیه برای من خیلی جدی است و به هیچ وجه به عنوان تفنن و خواسته ای زودگذر به آن نگاه نمی کنم. من از سال هشتاد به همان اندازه ای که بلد بودم خوانده ام و پیگیر خوانندگی هستم تا بتوانم کاری را منتشر کنم که در درجه اول مردم و بعد خودم دوستش داشته باشم.

برنامه ای برای انتشار آلبوم هم دارید؟

در حال حاضر خیر. فعلا برنامه ام این است که تک آنگ منتشر شدم و سلیقه مخاطب را بسنجم و اگر موفق بودم  و مردم کارهایم را پسندیدند برای انتشار آلبوم هم برنامه ریزی خواهم کرد.

و به عنوان سوال آخر در آینده شاهد چه کارهایی از یاحا کاشانی خواهیم بود؟

اصلی ترین کاری که پیش رو دارم آلبوم "پیام صالحی" به عنوان "بر می گردم" است که دوازده ترانه از مجموع چهارده قطعه آن کار من است و این اولین بار است که این تعداد ترانه در یک آلبوم دارم. در حقیقت مدیریت هنری این آلبوم هم بر عهده من بود و با یک تیم حرفه ای کار کردیم و تمام موزیسین هایی که با این آلبوم همکاری داشته اند صاحب نام هستند از جمله "مازیار فلاحی"، "بابک جهانبخش"، "شهاب اکبری"، "کوشان حداد"، "انوش تقوی"، "حامد برادران"، "سینا شعبان خانی"، "ماهان بهرام خان"، "میلاد ترابی"و "پیام هوشمند".در بخش ترانه هم دو ترانه ی دیگر کار خانم "شراره فرنژاد" و "مهرزاد امیرخانی" بوده است.در حال حاضر مرحله میکس و مستر هم تمام شده و آلبوم آماده و در مرحله ساخت تیزر است. تاریخ دقیقی برای انتشار آن اعلام نکرده ایم اما فکر می کنم شهریور ماه منتشر شود.

علاوه بر این در آلبوم"فرزاد فرزین"،"مهدی مقدم" ،"عماد طالب زاده" و آلبوم جدید "ماهان بهرام خان" هم ترانه دارم.

در نظر دارم که یک کار از خودم هم منتشر کنم که چون هنوز تصمیم قطعی درباره زمان انتشار آن نگرفته ام و دوست ندارم بدقول شوم ترجیح می دهم فعلا اطلاعاتی درباره آن منتشر نکنم، اما به طور قطع به زودی یک اثر تازه از من خواهید شنید.

 

بهم گفتن گلتُ آب برده،دیگه تنها شدى برا همیشه
کسى که دلشو زده به دریا،به این راحتیا پیدا نمیشه

بهم گفتن گلتُ آب برده،کسى از جاىِ اون خبر نداره
دیگه باید بشینى تا یه روزى،که دریا پرپرش رو پس بیاره

حالا میگن تورو با دسته بسته،تورو زنده ى زنده خاک کردن
نمیدونى که مادر چى کشیدم،منو با این خبر هلاک کردن

بگو اون لحظه که پراتُ بستن،چرا مادر منو صدا نکردى
تویى که قصد برنگشتن نداشتى،تو که پشت سرتُ نگا نکردى

بگو تا داغِ تازم تازه تر شه،بهت لحظه آخر آب دادن؟
آخه مادر براىِ تو بمیره،که اینجورى تو رو عذاب دادن

برا عکسات رو پام لالایى خوندم،شباى بى کسى و بى قرارى
کى جرأت کرده دستاتُ ببنده؟بمیرم تو مگه مادر ندارى؟

بهم برخورده مادر،بغض دارم،قسم خوردم دیگه دریا نمیرم
قسم خوردم گلم مثلِ خودِ تو،منم با دستاىِ بسته بمیرم

پُره حرفم پُره دردم عزیزم،ولى آغوش من امنِ هنوزم
بذار دستاتُ وا کنم عزیزم،تو آغوشِ تو راحت تر بسوزم

ترانه:یاحاکاشانى

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.