موسیقی ایده آل – شاهین رسول زاده : چند وقتیست که گروهی تحت عنوان “مات” پا به عرصه موسیقی گذاشته است ، و قرار است تا با نوآوری هایشان اتفاقات تازه ای را در زمینه موسیقی کشور رقم بزنند . در یک بعد از ظهر تابستانی پای صحبت های اعضای این گروه نشسته ایم و مصاحبه ای که در ادامه می خوانید ما حصل این نشست صمیمانه است :

 

درباره شکل گیری گروه مات برای ما توضیحی بدهید

فریان: گروه مات در واقع از خود مردم شکل گرفته است به این صورت که ما یک تک آهنگی را در کنسرت قبل از پخش با یک گروه سنتی اجرا کردیم و با،  بازخوردی که ازاین  تک آهنگ گرفتیم باعث شد تا کنسرتهای متعددی را برگزار کنیم و بعد قطعاتمان را پخش کردیم و با فید بکی که گرفتیم تصمیم این بود که قطعاتمان را به صورت الکترونیک بسازیم. و تا جایی پیش رفتیم که به این نتیجه رسیدیم تا تمامی سازهایی را که در کنسرت داشتیم یک جا جمع کنیم و به این شیوه گروه را شکل دادیم . و با تحقیق و بررسی های زیاد به این نتیجه رسیدیم تا موسیقی های مختلف را اعم از سنتی ، راک ، پاپ و … به چه صورتی به گوش مردم برسانیم که وقتی مردم  همه این ها را در کنار هم میبینند متعجب نشوند . ولی چون این ترکیب سازبندی جدید است و باید با تفکر پیش رفت و دست روی ملودی ها و تنظیم های بگذاریم که مورد توجه مردم قرار بگیرد و سطح شنوایی مردم هم بالاتر بیاید.

سهیل:در تکمیل صحبت های فریان ، مات در واقع گروهی است که از چندین قالب موسیقی استفاده میکند ، یعنی قوانین و قاعده های چندین سبک موسیقی استفاده شده تا بخش تلفیقی ایجاد شود تا رنگ و بوی جهانی تری بگیرد که ما یک سری بازتاب هایی هم داشتیم . ولی با تمام این تفاسیر مات گروهی ایست که خواننده محور نبوده و قصد دارد موسیقی خوب برای خواننده ها تولید کند

پس در واقع گروه مات ، گروهی است که با هدف معرفی خواننده پا به عرصه موسیقی گذاشته و قبل از ارائه آلبوم رسمی خودش را با کنسرت ها به مردم معرفی کند

فریان:  بله ، البته در حال حاضر ما آلبوم ارائه نمی دهیم چون خیلی از خواننده ها آلبوم می دهند ولی متاسفانه خیلی از آلبوم هایی که منتشر می شوند نا موفق اند . ما بر این عقیده هستیم که اصلا با آلبوم کارمان را شروع نکنیم چون آلبوم یک مبحثی است که وارد بحث ماندگاری آثار میشود پس برای انتشار آلبوم یک مقدار باید تفکر بیشتری داشت و باید اول باز خوردها را از مخاطبین بگیریم بعد آلبوم را منتشر کنیم ، کما اینکه در حال حاضر مشغول انجام دادن کارهای آلبوم هستیم و بعد از محرم و صفر از آن رونمایی خواهیم کرد

من فکر میکنم گروه مات اولین گروهی است که میخواهد در ایران کار گروهی انجام بدهد، به نظرت چقدر در این کار موفق خواهید بود؟

فریان: همیشه و در همه جای دنیا نه تنها در زمینه موسیقی بلکه در همه زمینه ها کارگروهی بیشتر و بهتر مور قبول بوده و در ایران هم به خوشبختانه به این نتیجه رسیده ایم و روند همه فعالیت دارد به این سمت پیش می رود . ما هم از این قاعده مستثنا نیستیم به خاطر اینکه ما ۴سال است که در حال فعالیت هستیم و از اول هم دغدغه ما این بوده که چرا اساتید بزرگ موسیقی سنتی یا کلاسیک در کنار هم جمع نمی شوند تا اثری فاخر تولید کنند . در واقع می خواستیم غرورمان را کنار بگذاریم و در قالب تیم در کنار هم کار کنیم

 photo_2016-08-26_13-52-22

 

با توجه به اینکه موسیقی شما تلفیقی است و این روز ها در بازار موسیقی رغبای خیلی سر سختی دارید ، چه تمهیدی اندیشیدید که بتوانید با رغبا هم گام شوید؟

فریان: ما به رقبا فکر نمی کنیم ، ما در بحث تلفیقی به این فکر می کنیم که اولا در مارکت جهانی فعالیت کنیم و دست روی تمی گذاشتیم به نام تم شرقی که فکر می کنم تا چند نسل بعد از ما هم بتوانند روی آن کار کنند . در اینکه این منبع پایان ناپذیراست شکی نیست حالا اینکه ما تا کجا می توانیم آنرا پیش ببریم مورد بحث است .

با توجه به اینکه تا به حال در مارکت موسیقی به این شکلی که علی (رهبر ارکستر) در حال فعالیت است موردی نداشتیم ، چطور شد که به این نتیجه رسیدید که اینگونه فعالیت کنید؟

فریان: واقعا اگر کسی نباشد که کار ها را رهبری کند ، کارها به ثمر نمی رسند چون اولا چند خط ملودی در حال حرکت است و بچه ها در وهله اول اینقدر درگیر کار خودشان هستند که حتما باید کار هدایت شود و به سمت مسیر درست برود و بعد بچه ها کار را بشنوند .

علی: در واقع همه ما با زمینه ای از موسیقی سنتی وارد این عرصه شده ایم موسیقی ای که اگر بخواهیم ریزبینانه به آن بپردازیم همان موسیقی ایست که اساتید ما به آن تعصب دارند ولی در یک نقطه ای به این نتیجه رسیدیم که باد اتفاق جدیدی بیفتد من فضای کاری ام را به کل تغییر دادم و به سمت موسیقی کلاسیک و سمفونیک رفتم و بذیرش  اینکه بخواهم وارد فضایی بشوم که موسیقی پاپ ، راک و الکترونیک به مجموعه اضافه شود برای شخص من کار ساده ای نبود چون موسیقی کلاسیک و سنتی دو ژانری هستند که تعصب روی آن ها بسیار بالاست و برای کسی که در این دو ژانر کار کرده چه با دوستان جوان و چه با اساتید به نوعی ریسک و به حساب می آید مگر اینکه احساس کند این تلفیقی که در حال اتفاق افتادن است کاملا متفاوت بوده. موسیقی تلفیقی در کشور ما خیلی بد جا افتاده اینکه صرفا یک ملودی غیر ایرانی با ساز ایرانی یا ملودی ایرانی با ساز غیر ایرانی نواخته شود تلفیق نیست ممکن هم هست که بتوانیم نامش را تلفیق بگذاریم ولی باید ببینیم چه فلسفه ای پشتش است.

در مورد سازهایی که قرار است نواخته شوند و تعداد نوازنده و نحوه تنظیم قطعات و این تنظیم قطعات هم به صورت گروهی انجام می شوند؟

سهیل : بله ، همه تنظیم ها هم به صورت گروهی انجام می شوند

تنظیم ها به صورت پارتیتور نویسی است یا هر یک از سکشن ها جدا نوشته می شوند؟

علی: یک مساله ای هست که به ۳ سال پیش برمیگردم ، هر کدام در مواضعی که بودیم به شدت سخت گیر بودیم چیزی که خیلی برای من جذابیت داشت این بود که قطعه ای که در حال شنیدن است مهر هیچ یک از اعضا رویش نخورده بود .

photo_2016-08-26_13-52-30

انتخاب خواننده ها به چه شکل بوده؟

سهیل: نگرش ما اینگونه بود که خواننده هایی با توانایی های مختلف را جذب و معرفی کنیم و در حال حاضر خواننده هایی که با ما فعالیت می کنند پاپ ، راک و سنتی می خوانند و ر آینده نزدیک شاید خواننده هایی را جذب کردیم که جز ، بلوز و سبک هایی از این دست می خوانند.

در کدام ژانر و استایل فکر می کنید که موفق تر باشید؟

سهیل: ما به طور مثال اگر روی موسیقی تلفیقی مشرق دست گذاشته ایم برای این است که رگه هایی از موسیقی اسپانیش ، مصر و … موجود هست و همه می پسندند حتی در غرب و در بخش های دیگر موسیقی راک از پرطرفدار ترین موسیقی های دنیا است پاپ هم در واقع استایلی است که در کشور ما همیشه موسیقی پاپ هست و عامه پسند است

علی: ببینید چیزی که هست ، ما اگر بنشینیم و بگوییم فلان ژانر ما موفق تر است عملا خودمان را گول زده ایم چون چیزی که روشن است ما به فیدبک مخاطبین نیاز دازیم ، سعی و خطا ها باید انجام شود و باید ببینیم سلیقه مخاطب چیست

photo_2016-08-26_13-52-34

با توجه به اینکه موسیقی راک که این روزها آن را میشنویم راک خالص نیست ، شما به چه صورت می خواهید این موسیقی را به گوش مخاطب برسانید؟

سهیل: واقعیتی که وجود دارد این است که ما در عرصه ای که در حال پیشروی هستیم آنقدر امکانات نداریم که در دنیا هست و روز به روز صداهای جدید تولید می شوند ولی واقعیتی که وجود دارد در عرصه هایی که امکان پذیر است و مربوط به موسیقی راک هست ما تلاشمان را کردیم که بهترین نحو صدا سازی کنیم

فریان : اگر قرار است ما چیزی را تحت عنوان  Progressive  خالص بشنویم ما آن را به کار ها تا جایی که بتوانیم استفاده می کنیم

درباره تور کنسرت هایتان توضیح بدهید:

تمامی مراحل برای برگزاری طی شده و فقط مجوز نهایی مانده ، و به زودی در شهرهای مختلف  به روی صحنه خواهیم رفت

photo_2016-08-26_13-52-39

Leave a Reply

Your email address will not be published.