موسیقی ایده آل – محمد کردی : چندی پیش ، چهارمین آلبوم خواننده خوب کشورمان « بنیامین بهادری » با نام « بنیامین ۹۴ » منتشر شد ؛ این آلبوم بازخوردهای فوق العاده متفاوتی را همراه خود داشت ، برخی این آلبوم را ضعیف دانستند و برخی هم بسیار آلبوم را دوست داشتند ؛ به سراغ تنظیم کننده ی کلیه ی قطعات این آلبوم « محمد موجرلو » رفتیم و گفت و گویی را با او انجام دادیم که در ادامه می خوانید :

ورود حرفه ایتان به دنیای موسیقی چه زمانی اتفاق افتاد ؟

من موسیقی را به صورت حرفه ای با یک گروه کوچک و در یک شهر کوچک آغاز کردم.گروه « مهرگان » گروهی بود که در فولادشهر اصفهان قرار داشت و « حمید عسکری » خواننده ی گروه بود.من هم خواننده ی دوم گروه و همچنین نوازنده بودم.با آن گروه کنسرت هایی را در اصفهان برگزار کردیم و می توانم بگویم که ورود حرفه ای من به این عرصه از همان موقع آغاز شد.

پس آشنایی شما با حمید عسکری از همان موقع شکل گرفت ! اما مدت زیادی طول کشید تا دوباره با هم همکاری کردید،چرا؟

بله ؛ حمید برای جمع کردن آلبوم خودش از گروه جدا شد و به تهران آمد . من هم به سربازی رفتم و به دلیل یک سری از مسائل مدتی از موسیقی دور شدم.بعد از چند سال باز کار را شروع کردم و حمید هم لطف کرد من را در گروه ارکستر خود آورد ، اول به عنوان خواننده بک وکال در گروه حضور داشتم و بعد نوازندگی گیتار هم به آن اضافه شد.

اما بعد از مدتی این همکاری به اتمام رسید ، دلیل این که از حمید عسکری و گروهش جدا شدید چه بود ؟

هر همکاری یک روزی به اتمام می رسد. همکاری ماهم به دلایلی که دوست ندارم در موردشان صحبت کنم به اتمام رسید!

در مورد نحوه آشنایی و همکاری با « بنیامین بهادری » توضیح دهید.

همان زمان که در گروه ارکستر حمید عسکری فعالیت داشتم ، زنده یاد نیما وارسته علاوه بر این که در گروه حمید بود ، در گروه بنیامین هم فعالیت داشت. از طریق ایشان با بنیامین آشنا شدم و در آلبوم « بنیامین ۹۳ » هم به عنوان دستیار در کنار نیما وارسته عزیز بودم و خیلی چیزها از ایشان یادگرفتم.از آن زمان به بعد بنیامین از من دعوت کرد که در گروه ارکستر هم در کنارشان باشم.

این که بخواهید جای شخصی مثل نیما وارسته را در آلبوم « بنیامین ۹۴ » پر کنید برای شما بار سنگینی نبود ؟

راستش را بخواهید بسیار بسیار کار سخت و دشواری بود.من در ابتدا قبول نمی کردم که این کار را انجام دهم و تمامی قطعات آلبوم را تنظیم کنم.چون واقعا کار سختی بود.اما بنیامین خیلی به من اعتماد به نفس و انرژی داد و اصرار داشت که چون من در آلبوم قبلی در کنار نیما وارسته بودم این آلبوم را خودم کار کنم.

ایده ی این که در برخی قطعات از زبان انگلیسی استفاده کنید را چه کسی مطرح کرد ؟

هر چیز خاص و جالبی را که در آلبوم می شنوید ایده ی خود بنیامین است.

به نظر شما این ایده ، ایده ی خوبی بود ؟ بازخوردها از این موضوع چگونه بود ؟

به نظر من که ایده ی جالب و متفاوتی بود.استیو هم بسیار خوب آن قسمت ها را اجرا کرد ؛ بازخوردها از این قطعات بسیار متفاوت بود.طرفداران دو آتیشه بنیامین چون دوست نداشتند صدای کس دیگر جز بنیامین را در آلبوم بشنوند خیلی از این مساله استقبال نکردند ! اما بقیه مخاطبین دوست داشتند و به دلشان نشست.

فکر نمی کنید ۹ قطعه برای یک آلبوم کم باشد ؟ با توجه به این که دو قطعه ی آن هم از پیش منتشر شده بود.

البته این موضوع را بگویم که قطعه « عاشق مثل ماه » هم تنظیم و هم ترانه ی آن تغییر کرده بود و فکر نمی کنم بتوان آن را هم به عنوان قطعه ای که پیش از آلبوم منتشر شده بود به حساب آورد.اما به هر حال این تعداد قطعه نظر خود بنیامین بود.ما دو قطعه ی دیگر هم داشتیم که قرار بود در آلبوم قرار بگیرند اما به دلایلی در لحظات آخر از آلبوم حذف شدند.

استقبال عامه ی مردم از آلبوم « بنیامین ۹۴ » به نسب آلبوم های قبلی کم تر بود.شما دلیل این موضوع را چه چیزی می دانید ؟

دلیل را خود مردم باید بگویند. من چون تنظیم کننده این آلبوم هستم نمی توانم نظر خاصی در این مورد بدهم !

این که فاصله ی زمانی بین آلبوم « 94 » و آلبوم « 93 » به نسبت آلبوم های گذشته کمتر بود تاثیری بر این مساله نداشت ؟ یعنی زمان کافی را برای جمع آوری قطعات داشتید ؟

خیر اصلا تاثیری نداشت و ما زمان کافی را برای این آلبوم اختصاص دادیم و بر روی آن کار کردیم.این که فاصله ی زمانی کمتر بود به این دلیل بود که آقای بهادری تصمیم دارند پرکار تر شوند و آلبوم هایشان را با فاصله زمانی کمتری منتشر کنند.

موضوع دیگری که در مجموعه قطعات آلبوم به نظر می رسد این است که اکثریت قطعات اینتروی خاصی ندارند و بلافاصله پس از آغاز قطعه خواننده شروع به خواندن می کند ؛ این موضوع سبک کاری محمد موجرلو است یا برنامه ی خاصی در پشت آن نهفته است ؟

خیر سبک کاری ام که نیست اما خب روی این آلبوم افراد مختلفی نظر دادند و ایده جمعی این بود که قطعات به این شکل ضبط شوند.

بر خلاف آلبوم قبلی فضای اکتیو و الکترونیک فضای غالب در این آلبوم بود . یعنی آلبوم فضای اکتیو تر و ریتمیک تری به نسبت آلبوم قبلی داشت.دلیل این مساله چه بود ؟

قبل از پاسخ به این سوال می خواهم بگویم که تعداد سازهای زنده و آکوستیک در این آلبوم از آلبوم « بنیامین ۹۳ » بیشتر بود.اما خب این که آلبوم فضای ریتمیک تری داشت باز هم نظر خود بنیامین بود.به این دلیل که آلبوم قبلی به دلیل آن اتفاقات تلخی که برای بنیامین افتاد فضای آرام و اسلویی داشت بنیامین میخواست در این آلبوم این مساله را جبران کند.

موضوع دیگری که در این آلبوم با انتقادات فراوانی رو به رو شد ، ترجیع بند قطعه ی « بارانا » بود.در این مورد کمی توضیح می دهید ؟

خب به هر حال این ملودی کار بود.خیلی از نزدیکان و دوستان بنیامین هم با این قطعه موافق نبودند و فکر می کردند که این قطعه برای بنیامین کمی لوس است ! اما خود بنیامین این قطعه را دوست داشت و می خواست قطعه ای را برای دخترش در این آلبوم قرار دهد.

پیش از انتشار آلبوم ، وقتی که قطعه ی « ترک شماره ۴ » منتشر شد ، عنوان شد که این قطعه چهارمین قطعه ی آلبوم است . اما پس از انتشار آلبوم دیدیم که این آلبوم به عنوان هفتمین قطعه در آلبوم گنجانده شده است.دلیل این تغییر و تحول چه بود ؟

این هم جزء آن کارهای عجیب و غریب بنیامین است ! واقعا ما هم دلیلش را نمی دانیم و این خواست بنیامین بود.

مدت ها قبل چند ترک با صدای شما در فضای مجازی منتشر شد ؛ می خواهم بپرسم که باز هم خوانندگی را ادامه خواهید داد ؟

خوانندگی را خیلی دوست دارم اما خب فعلا زمانش را ندارم که روی خواندن تمرکز کنم.

یعنی هدف اصلی تان در موسیقی خوانندگی است ؟

خیر به هیچ عنوان هدفم خواننده شدن نیست . اما این کار را دوست دارم.

از بین خوانندگی و تنظیم کنندگی کدام را انتخاب می کنید ؟

تنظیم کنندگی

به عنوان حرف آخر هم اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید.

تشکر ویژه دارم از بنیامین که در این آلبوم به من اعتماد کرد و همچنین از فرید احمدی عزیز.همینطور از تمامی بچه ها گروه که در این آلبوم بسیار به من کمک کردند.برای این آلبوم زحمات زیادی کشیده شده است ؛ امیدوارم که مخاطبین از آن لذت برده باشند.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

One Response

  1. آرزو بهاری

    سلام

    توبخشی از مصاحبه فرمودین ؟جای کسی مثل نیما وارسته رو پر کنید ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!مگه میشه ..مگه میشه ای نیما وارسته رو پر کرد !!!!…جای نیما وارسته فقط با خودش پر میشه …این جمله تون فقط قلب ما هواداران رو به درد میاره …وگرنه ثابت شد که جای کسی مثل نیما وارسته رو فقط خودش میتونه پر کنه
     

    پاسخ دادن

Leave a Reply

Your email address will not be published.