موسیقی ایده آل-ملیکا مهدوی: ایمان جعفرى پویان، که همواره نام او را به عنوان نوازنده سازهاى بادى شنیده ایم، به تازگى با انتشار اولین آلبوم با کلام خود به جرگه خوانندگان نیز پیوسته است. "سونامى عشق" نام آلبومى است که او اواخر هفته گذشته روانه بازار موسیقی کرد. به همین بهانه مصاحبه اى با این هنرمند تمام عیار ترتیب دادیم تا از جزئیات و چگونگى تهیه آلبومش مطلع شویم:


– چگونه وارد دنیاى موسیقى شدید؟

علاقه من به موسیقى از دوران بچگى شکل گرفت و من در خانواده اى بزرگ شدم که موسیقى را خیلى جدى دنبال میکرد و پدرم به موسیقى کلاسیک بسیار علاقمند بود. هنگامى که متوجه شدم یکى از دوستانمان در هنرستان موسیقى تحصیل میکند، نظرم جلب شد و من نیز در آزمون ورودى هنرستان موسیقى شرکت کردم و قبول شدم و کاملا اتفاقى وارد هنرستان موسیقى شدم. بعد از ورود به هنرستان ، کم کم به کلارینت علاقمند شدم و نزد استاد رحمت افشار، نواختن کلارینت را آموختم. حدود ١٠ سال به نواختن کلارینت مشغول بودم و پس از آن تصمیم گرفتم که ساکسیفون را هم فرابگیرم.

IMG_20160419_205923

 

– چه شد که به سازهاى بادى تمایل پیدا کردید؟

علاقمند شدن من به سازهاى بادى به کودکى من برمیگردد؛ هنگامیکه حدودا چهار ساله بودم، کتاب مصورى داشتم که دهکده اى را به تصویر کشیده بود و یک ساکسیفون درمیان زباله هاى این دهکده افتاده بود و از قیافه این ساز خیلى خوشم آمد، از مادرم پرسیدم این چیست؟ او به من گفت اسم این ساز ساکسیفون هست. از همان موقع این تصویر در ذهن من نقش بست تا بعدها صداى این ساز را شنیدم و آواى آن را تشخیص دادم و از آنجاییکه در هنرستان، ساکسیفون آموزش داده نمیشود، من در ابتدا کلارینت را انتخاب کردم.

 

IMG_20160419_205928

– فعالیت هاى موسیقیایى که تا به امروز داشته اید را نام ببرید:

قبل از آنکه دیپلم بگیرم، وارد ارکستر سمفونیک فرهنگسراى بهمن شدم و پس از آن به ارکستر صدا و سیما پیوستم و فعالیت من از نواختن در ضبط قطعاتى براى کودکان شروع شد و تا ضبط در آلبوم ها و موسیقى فیلم ادامه یافت و بیشتر نوازندگى انجام میدادم، تا اینکه کم کم متوجه شدم که به علت توانایى اى که در بداهه نوازى دارم، آهنگسازى هم میتوانم انجام دهم، و ملودى ساختن را آغاز کردم و مدت ها ملودى ساختم و بعد از آن تنظیم نیز انجام دادم. چند آلبوم منتشر کرده ام؛ آلبوم "دوباره" سال
٨٠ منتشر شد و بعد از آن آلبوم "لذت موسیقى جاز(Jazz)" را ضبط کردم که جنبه آموزشى نیز دارد و چون نت هاى قطعات، داخل آلبوم موجود است، مانند یک ارکستر خانگى است که شنونده میتواند ساز سولوى
من را حذف کرده و همراه با آن بنوازد. چندین آلبوم بى کلام دیگر نیز کار کرده ام که با جمعى از ستارگان موسیقى همکارى داشتم که متاسفانه هنوز منتشر نشده.
در واقع بیشتر به عنوان سولیست (تکنواز) با ارکسترها همکارى کرده ام؛ قریب ٢٠ سال با ارکستر سمفونیک صدا و سیما همکارى کرده ام و نزدیک ۵،۶ هزار قطعه براى تلویزیون-چه کارهاى تولیدى صدا و سیما و چه قطعات خوانندگانى که به صورت آزاد ضبط میکردند- نوازندگى کرده ام.


 – چه شد که به فکر تولید آلبوم با کلام افتادید؟

من براى چندین خواننده آهنگسازى کرده بودم و گروهى تحت عنوان "ایماژ" و متشکل از چندین خواننده -که با آنها همکارى میکردیم- به وجود آوردیم و خواننده هاى گروه زحمت کشیدند و ترانه هایى را خواندند ولى متاسفانه موفق به انتشار آلبوم نشدیم! پس از آن متوجه شدم همکارى به این شکل فایده چندانى ندارد، از طرفى هنگام خواندن نمونه هاى قطعات و آموزش چگونه خواندن آنها به سایر دوستان، احساس کردم که خودم نیز میتوانم بخوانم، البته تشویق دوستانم نیز در این تصمیم گیرى و ترغیب من به خواندن تاثیر بسزایى داشت، به این ترتیب قطعات باقى مانده و چند قطعه هم که قبلا توسط دوستان دیگر خوانده شده بود را مجددا با صداى خودم ضبط کردم، و اینگونه شد که آلبوم "سونامى عشق" جمع آورى شد.

IMG_20160419_211938


– در خصوص آلبومتان مقدارى توضیح بدهید، چه مدت زمان جمع آورى و مراحل ضبط قطعات به طول انجامید؟

همانطور که گفتم، قطعه هاى آلبوم از قبل ساخته شده بود؛ قدیمى ترین آهنگ این آلبوم قطعه "درگیر من نشو" سال ٨٧ ساخته شد و چون آن زمان تصمیمى براى خواندن قطعات نداشتم، مدتى فاصله زمانى افتاد و در نهایت اوایل سال ٩۴ که تصمیمم براى خواندن قطعى شد، شروع به ضبط آلبوم کردم و در مدت زمان حدودا ۶ ماه، آلبوم آماده شد.

IMG_20160419_205926

 

– سونامى عشق از چند قطعه تشکیل شده و با کدام هنرمندان در تولید این آلبوم همکارى داشته اید؟

سونامى عشق ١٠ قطعه دارد که ٩ قطعه آن وکال (با کلام) است و یک قطعه نیز تکرار قطعه "تنهایى" است که قسمت وکال آن را با کلارینت تک نوازى کرده ام. جواد شریف پور، بابک صحرایى، على پرمهر و سیامک حاتم، ترانه سراهاى این آلبوم هستند. نوازندگانى که در این آلبوم من را یارى کردند، همگى از بهترین هاى موسیقى ایران هستند، هنرمندانى چون؛ رضا تاجبخش، سردار سرمرست و سامان حیدرخانى (نوازندگان پیانو)، استاد بابک ریاحى پور و على شقاقى (گیتار بیس)، مسعود همایونى، مازیار احمدپور و شایان مجیدى (گیتار الکتریک)، فیروز ویسانلو و مهدى بیک وردى (گیتار اسپنیش)، رضا تاجبخش، احسان غلامى و احمد میر معصومى (ریتم سکشن)، على جعفرى پویان (ویولون)، حسن فراهانى (ترومپت)، حسین شریفى (ترومبون) در نوازندگى این آلبوم همکارى داشتند و خودم نیز ساکسیفون و کلارینت نواختم.
مرحوم استاد علیرضا خورشید فرد-که در قطعه معروف از کرخه تا راین مج
ید انتظامى سوت نواختند-در قطعه "دلم تنگه" نیز سوت نواختند.
صدابردارى و میکس مستر آلبوم نیز بر عهده آقایان ارد انزابى پور، احمد میرمعصومى و محمد خرمى نژاد بود.
عکاس آلبوم، سروش خطابى و طراح کاور آلبوم و پوستر، فرید حامدى (روهینا) هستند.
از استاد منوچهر اسلامى براى نوشتن برس سکشن قطعه "درگیر من نشو" سپاسگزارم.
همچنین از شرکت گیتى گویش که براى آلبوم من مجوز گرفتند؛ از آقایان حمید نورى فام و حامد مهدوى تشکر میکنم و از خانم فراهانى و آقاى على افشار به جهت کمک مالى که کردند، متشکرم و از تمام موزیسین هایى که تا امروز با من نواختند و به من آموختند کمال تشکر و قدردانى را دارم.
و یک تشکر ویژه نیز از آقاى محمد على بهمنى دارم که در این راه به بنده کمک هاى زیادى کردند.
جا دارد نکته اى را متذکر شوم؛ بنده در آلبوم بنا به دلایلى نتوانستم اسمى از سیامک حاتم ببرم، ایشان از شاگردان بنده بودند و خودشان خواننده و ترانه سراى قابلى است. ملودى قطعه "برگرد خونه" از کارهاى سیامک عزیز میباشد و خودش نیز این قطعه را خوانده است که ان شاءالله بعدها خواهید شنید. قطعه "برگ هاى پاییزى" نیز ا
ز ساخته هاى مشترک من و سیامک هست و هردوى این قطعات را با رضایت کامل او در آلبوم گذاشتم.

 

IMG_20160419_205933

– حرف پایانى با مخاطبان:

به عنوان حرف پایانى، میخواهم دلیل انتخابم را براى نامگذارى این آلبوم به نام "سونامى عشق"  توضیح دهم؛ هنگامیکه عشق واقعى مانند یک بیمارى به انسان هجوم میاورد و نوعى اعتیاد در او ایجاد میکند، اتفاقى شبیه سونامى در درون انسان مى افتد که به آدم حمله کرده و او را غافلگیر میکند، وقتى انسان به خودش مى آید، میبیند همه چیزش را از دست داده و همه چیز از بین رفته است…
خواستم بگویم عاشقى قشنگ است ولى باید احساسات آدمى کنترل شود تا لطمه اى به روح او نخورد.
همیشه خودتان را براى خودتان نگه دارید، چون تنها کسى که به داد شما میرسد، خود شمایید.

 

IMG_20160419_205930

Leave a Reply

Your email address will not be published.