موسیقی ایده آل – محمد کردی : ظهر روز سه شنبه سومین روز از ششمین ماه سال ، نشست خبری آخرین آلبوم هنرمند محبوب و فقید کشورمان « مرتضی پاشایی » در مجتمع چارسو برگزار شد . آلبومی که روز ۲۶ مرداد و تحت عنوان « اسمش عشقه » به طور گسترده ای در سراسر کشور منتشر شد.از همان ابتدای نشست مشخص شد که غایبان بزرگ این مراسم خانواده مرحوم پاشایی هستند که پیش از این قرار بر این بود که در مراسم شرکت کنند؛اما چند ساعت مانده به نشست ، از حضور داشتن در این مراسم امتناع کردند و خانم « شهناز محلوجیان » را به عنوان نماینده خود به این نشست فرستادند.

معین راهبر ، مهرزاد امیرخانی ، شهناز محلوجیان ، رامین بصیرت نیا و غلامرضا معماریان ( از مدیران شرکت پخش دنیای هنر ) در ابتدای مراسم رو به روی خبرنگاران نشستند و به سوالات آنان پاسخ دادند.

در ابتدای نشست ، رامین بصیرت نیا در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مسابقه عکس سلفی انداختن با آلبوم و برنده شدن سکه طلا اذعان داشت : «  این مسابقه در در دو بخش عکس و فیلم برگزار خواهد شد که بعد از پایان بخش اول ، بخش دوم نیز آغاز خواهد شد.بخش دوم به این صورت است که مخاطبین با یکی از قطعات آلبوم که خودشان دوست دارند لب خوانی می کنند و فیلم آن را برای ما می فرستند.دلیل این کار هم انتشار کلیپ های تصویری این آلبوم با حضور مخاطبین عزیز است.»

وی در ادامه در مورد نهایی نبودن وکال برخی از قطعات آلبوم افزود : « صد در صد قبول ندارم که وکال های این آلبوم نهایی نیست ؛ در ضمن در این آلبوم آنقدر نکات خوب و مثبت وجود دارد که فکر می کنم برخی نکات منفی کوچک مانند این در میان آن ها گم است.اگر این آلبوم خوب نبود استقبال از این آلبوم به این شدت خوب نبود و چاپ مجدد نمی شد.می توانم بگویم که این آلبوم از نظر استاندارد های موسیقیایی از تمامی آلبوم هایی که امسال تا به امروز منتشر شده اند بالاتر بوده است»

قیمت ۱۸ هزار تومانی نسخه ی دی جی پک آلبوم « اسمش عشقه » موضوع بعدی بود که از سوی خبرنگاران مورد سوال قرار گرفت و بصیرت نیا در این مورد گفت : « این قیمت که بر روی نسخه ی دی جی پک این آلبوم قرار گرفته است بر اساس یک سری از مسائل صورت گرفته است ؛ بنده حاضر هستم ریز تمامی هزینه ها را در اختیار رسانه ها قرار دهم تا افکار عمومی گمان نکنند که ما برای سود بیشتر این کار را انجام دادیم.یک بخشی از هزینه ها ، هزینه های سخت افزاری است که سی دی و کاغذ دفتر چه و … روی هم چیزی در حدود ۷۵۰۰ تومان برای ما هزینه داشت و ما آن را با قیمت ۹۰۰۰ تومان در اختیار نمایندگان فروش گذاشتیم. »

در ادامه « معین راهبر » نیز در ادامه صحبت های بصیرت نیا اشاره داشت : « نمی توانیم بگوییم که وکال تمامی قطعات ۱۰۰% نهایی بوده اما قطعاتی مثل « اسمش عشقه » و « اشکام جاریه » از جمله قطعاتی بودند که خود مرتضی به من و مهرزاد امیرخانی گفته بود که صد در صد در آلبوم قرار خواهد داشت و وکال آن ها تقریبا نهایی شده بود.یکی از عادت های خوب مرتضی این بود که وقتی حتی می خواست ماکت یک کار را بخواند آن را به بهترین شکل ممکن و با احساس می خواند و به همین دلیل در مورد نوع خواندن اشکالی را نمی بینم.در مورد بقیه قطعات هم سعی کردیم به کمک آرش پاکزاد و محمد فلاحی در زمینه میکس و مستر هم آلبوم در کیفیت بالا و خوبی قرار داشته باشد.»

مهرزاد امیرخانی در تکمیل صحبت های راهبر افزود : « اگر کیفیت وکال برخی قطعات کمی پایین است به این دلیل است که ما همچنان در مرحله تولید بودیم.یعنی حتی به مرحله ی تنظیم هم نرسیده بویدم و ماکت قطعات را آماده کرده بودیم.حتی ترانه برخی قطعات هم ویرایش شده بود که دیگر فرصت نشد مرتضی آن ها را دوباره بخواند.به نظرم نباید در مورد این آلبوم حساسیت بیش از حد نشان داد.ما واقعا انتخاب دومی نداشتیم و مجبور بودیم با همین وکال ها آلبوم را تکمیل کنیم.»

نوبت به غلامرضا معماریان رسید تا صحبت هایش را با خبرنگاران در میان بگذارد.وی اظهار داشت : « قیمت آلبوم ۱۸ هزار تومان نبود و مانند بقیه آلبوم ها ۴ هزار تومان بود ! ما ۴۰۰ هزار نسخه آلبوم ۴ هزار تومانی را در بازار منتشر کردیم و به همراه آن ۱۰ هزار نسخه دی جی پک نیز ارائه دادیم.در موسیقی سنتی هم ما چنین آلبوم هایی را با همین قیمت ها داریم.ما خواستیم در موسیقی پاپ هم این اتفاق رخ دهد و مخاطبانی که دوست دارند به عنوان یادگاری نسخه ی دی جی پک آلبوم را داشته باشند بتوانند آن را تهیه کنند.»

در ادامه ی نشست صحبت به حاشیه های فراوانی که این آلبوم قبل و بعد از انتشار آن همراه خود داشت کشیده شد.در ابتدا مهرزاد امیر خانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا بابت این آلبوم تسویه حساب مالی با خوانده پاشایی کرده است یا خیر گفت : « من یک مبلغی را به خانواده پاشایی اعلام کردم که آن ها موافقت نکردند.پس از آن ، خانواده پاشایی خودشان قیمیتی را تعیین کردند و با هم توافق کردیم.اما دیروز چکی را دریافت کردم که ۱۱ میلیون تومان از مبلغ مورد توافقمان کمتر بود.وقتی علت را جویا شدم گفتند که فعلا نداریم و تا همین حد میتوانیم پرداخت کنیم!» محلوجیان که به عنوان نماینده خانواده پاشایی در نشست حاضر شده بود در پاسخ به اظهارات امیرخانی گفت : « من چیزی که شخصا از پدر مرتضی پاشایی پرسیدم این بود که آیا با همه ی عوامل و از جمله آقای امیرخانی تسویه حساب کرده اید ؟ و ایشان گفتند بله ! ، الان که من این سخنان را می شنوم تعجب می کنم و حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد ! »

امیر خانی ادامه داد : « تا قبل از این که من رضایت نامه را برای انتشار آلبوم بدهم خیلی صحبت ها وجود داشت.اما همین که رضایت نامه را دادم بعد از ۳-۴ روز همه چیز تغییر کرد.خانواده پاشایی گفتند که من جلوی آلبوم را بستم ، گفتند که من زیاده خواهم و من باعث بیماری مرتضی شدم ! من در کل دوران کاری ام با مرتضی یک ریال از او بابت ترانه هایم پول نگرفتم.چون رابطه ی ما خیلی خیلی فراتر از این حرف ها بود.قرارمان بر این بود که وقتی مرتضی به یک ثبات مالی رسید آن وقت در درآمد ها شریک باشیم که خب فرصت نشد.تنها توقع و انتظارم از خانواده پاشایی این است که لااقل کمی شبیه خودش رفتار کنند!»

میلاد ترابی در این حین به جمع عوامل اضافه شد و سخنانش را این گونه آغاز کرد : « یک آلبومی تولید شده است و مردم هم آن را خریداری کرده اند! توجه به معنویات زمانی اتفاق میفتد که هیچ پولی در کار نباشد ! وقتی مبالغ هنگفتی در این بین جا به جا می شود و در جیب دیگران و کسانی که هیچ نقشی در تولید این آلبوم نداشته اند می رود چرا عوامل آلبوم نباید حرفی از پول بزنند ؟ در ابتدا قرار بر این بود که آلبوم رایگان توزیع شود اما بعد ها تصمیم خانواده پاشایی بر این شد که آلبوم را به فروش برسانند و از آن درآمدزایی کنند.اگر آلبوم رایگان توزیع می شد ما هم حرفی از پول و دستمزد نمی زدیم.»

امیرخانی که از قرار معلوم را مدت هاست حرف ها و گلایه های زیادی را در سینه اش نگه داشته است بار دیگر کمی از گلایه هایش را عنوان کرد و افزود : « همه ی مشکلات از جایی شروع شد که بعضی از دوستان مسابقه ی « کی بیشتر با مرتضی بوده » و « مرتضی مال کیه » و « کی بیشتر باعث موفقیتش بوده » را راه انداختند ! ما هم که دیدیم همه چیز را دارند می فروشند کنار کشیدیم اما دوستان از همین کنار کشیدن ماهم شایعه ساختند ! خانواده مرتضی هم به جای تشکر بابت تمام لحظاتی که در کنار مرتضی نبودند و ما بودیم ، مریضی مرتضی را گردن ما انداختند ! زندگی من بعد از رفتن مرتضی هیچ وقت مثل قبل نشد ! میخواهم بگویم که خانواده مرتضی بسیار خانواده خوب و محترمی بودند که چنین پسری را تربیت کردند اما هیچ نقشی در پیشرفت او نداشتند ! »

در ادامه خانم محلوجیان اشاره داشتند : « من خودم با چشمان خودم دیدم که پدر مرتضی در آمد های حاصل از فروش آلبوم را به یک نیازمند اهدا کردند.»

انوشیروان تربتی از دیگر عوامل آلبوم بود که از ابتدای نشست در مراسم حاضر بود اما به دلیل جا نداشتن صحنه در گوشه ای از سالن نشسته بود ! اما تا نوبت به صحبت کردن ایشان رسید ، با گفتن جمله ی « حیف مرتضی عزیز ؛ اگر بود و این وضعیت را می دید واقعا نمی دانم چه میگفت و چه کار می کرد » نشست را ترک کرد.

معین راهبر نیز در مورد حواشی مربوط به همخوانی مصطفی پاشایی در قطعه ی « حالا حالا ها » گفت : « حالا حالا ها ترکی بود که خود مرتضی بسیار آن را دوست داشت و تاکید داشت که حتما در آلبوم قرار بگیرد . ما هم به این دلیل که صدای مرتضی را فقط در ترجیع بند این قطعه داشتیم سعی کردیم نزدیک ترین صدا به مرتضی را انتخاب کنیم تا بقیه قسمت های این قطعه را بخواند و مصطفی پاشایی این کار را انجام داد.»

در دامه تصاویری از این نشست را از نگاه دوربین « تینا رحیمیان » و « نرگس مطیع » مشاهده می نمایید :

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.