موسیقی ایده آل :  نشست خبری سفر ارکستر فلارمونیک چین به ایران صبح امروز با حضور علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

علی رهبری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به روزهای آغازین فعالیت ارکستر سمفونیک گفت: وقتی ۵ ماه پیش از هیچ شروع به فعالیت کردیم خیلی دست‌مان بسته بود، اما من به بچه‌ها و نوازنده‌های ایرانی اعتماد و اطمینان کردم و کارم را ادامه دادم. من با این امید که فعالیت‌های ارکستر سمفونیک را می‌توان اصلاح و درست کرد به این مجموعه اضافه شدم.

وی افزود: خیلی خوشحالم که ارکستر چین به ایران سفر خواهد کرد، این اتفاق به بچه های ارکستر امید می‌دهد. نوازنده‌هایی که هم‌اکنون به کار تیمی در ارکستر اعتقاد پیدا کرده‌اند. ما همواره از نظر امکانات سخت‌افزاری در مضیقه بوده‌ایم و کماکان هم با مشکل مواجه هستیم، اما از نظر هنری، نوازنده‌های ارکستر هیچ چیز کم ندارند.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در ادامه این نشست خبری در خصوص سفر ارکستر فلارمونیک چین به ایران گفت: من طی گفت‌وگوهایی که با ارکستر چینی داشتم، سعی کردم جایگاه ایران را نزد آنها خیلی محکم و با صلابت عرضه کنم. طی همین صحبت‌ها ما به یک برنامه مشترک رسیدیم که نهایتاً منجر به اجرای این ارکستر در تهران خواهد شد. امروز اگر ارکستر ما از نظر هنری به یک جایگاه و سطحی نرسیده بود، پیشنهاد ارکستر چینی را هرگز قبول نمی‌کردم.

علی رهبری ادامه داد: توری که ارکستر چینی در پیش روی خود دارد، تحت عنوان «جاده ابریشم» برگزار می‌شود. این ارکستر پس از چند سفر در کشورهای مختلف دنیا، به تهران می‌آیند و بعد از اجرا در تهران، کشور ما را به قصد آتن ترک می‌کنند.

این رهبر ارکستر تصریح کرد: ارکستر ما امروز به جایگاهی رسیده که می‌توانیم خود را با ارکستر چینی از نظر تعداد تمرین‌ها مقایسه کنیم، در حال حاضر هم سمفونی نهم دورژاک را ضبط کردیم و هم‌اکنون مشغول ضبط سمفونی نهم بتهون هستیم. بعد از ضبط این آثار به لندن فرستاده خواهد شد و به صورت بین‌المللی پخش می‌شود، همچنین در روزهای آتی برنامه یک سال آینده ارکستر را تحت عنوان مهر تا مهر اعلام می‌کنیم.

وی اجرای برنامه ارکستر سمفونیک تهران به همراه ارکستر فلارمونیک چین را اینگونه تشریح کرد: در بخش اول این اجرا، ارکستر چین روی صحنه می‌رود و قطعاتی از برودین آهنگساز روسی را اجرا می‌کند، همچنین یک ویالونیست یک کنسرتوی ویالن چینی را به اجرا درمی‌آورد. پس از آن و در قسمت دوم برنامه، من به عنوان رهبر قطعه سمفونی پنجم چایکوفسکی را با این ارکستر رهبری خواهم کرد. بعد از این قطعه، حدود ۴۰ تن از نوازندگان چینی از ارکستر خارج می‌شوند و نوازندگان ایرانی جای آنها را می‌گیرند و بعد یک قطعه پنج دقیقه‌ای به صورت مشترک اجرا می‌شود.

رهبری ادامه داد: در شب دوم کنسرت، ارکستر ایرانی با قطعه شهرزاد کورساکوف کارش را آغاز می‌کند و بعد از آن ارکستر چینی سمفونی ۹ دورژاک را اجرا می‌کند.

وی در خصوص هزینه‌های سفر ارکستر فلارمونیک چین به تهران نیز گفت: ارکستر چین مانند ارکستر آلمان تمام هزینه‌ها از جمله بلیت هواپیما را خودشان تقبل خواهند کرد. اما در خصوص اسکان و هزینه‌های هتل، ما بنا داریم کمک‌هایی را انجام دهیم. حدود ۲۰۰ هزار یورو هزینه سفر ارکستر چینی به ایران است که ۱۰ درصد آن یعنی ۲۰ هزار یورو را ما هزینه می‌کنیم که بخش عمده‌ای از این هزینه از طریق بلیت‌فروشی جبران می‌شود.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره زمان ورود ارکستر چینی به تهران نیز گفت: ارکستر چین ۲۰ مردادماه وارد ایران می‌شود و ۲۲ و ۲۳ مرداد در تالار وحدت اجرا خواهد داشت و نهایتاً ۲۴ از ایران خارج می‌شود.

رهبری در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر چرایی گرانی بلیت‌های ارکستر سمفونیک گفت: ما باید برای دانشجویان تخفیف خوبی قائل شویم که دانشجویان بتوانند بیایند و اجرای ارکستر مملکت‌شان را بشنوند. همچنین تصمیم داریم برای تمرین‌های ژنرال ارکستر نیز با قیمتی معادل ۱۰ درصد اجراها بلیت‌فروشی کنیم که علاقمندان بیشتری بتوانند اجراهای ما را ببینند.

رهبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ارکستر سمفونیک تهران نیز برای اجرا به چین سفر خواهد کرد یا خیر، گفت: طی صحبت‌های انجام شده قرار است ارکستر ما نیز در چین حضور داشته باشد. اقدامات مقدماتی برای انجام این کار انجام شده و در صورت نهایی شدن به صورت رسمی اقدام خواهیم کرد.

وی در خصوص جابه‌جایی جایگاه کنسرت مایستر در اجرای قبلی ارکستر سمفونیک گفت: ما در ارکستر سمفونیک تهران، اول و دوم نداریم و همه چیز براساس توانایی‌های افراد انجام می‌شود. من قراردادی پنج ساله دارم و به همه قول دادم ارکسترهای ایران را دست کنم و تا وقتی هم از ایران من را بیرون نکنند، مجدانه فعالیتم را ادامه خواهم داد.

رهبری در پایان این نشست درباره ارکستر سازهای ملی ایران نیز گفت: موسیقی که ما اجرا می‌کنیم نباید برای سرگرمی باشد. ما برای فرهنگ و هنر این مملکت فعالیت می‌کنیم نه برای سرگرمی مردم. باید کیفیت آثار اجراشده در ارکستر سازهای ملی با آنچه که مردم از رادیو و تلویزیون می‌شنوند بسیار بالاتر باشد و امیدواریم این اتفاق در ماه‌های آتی فعالیت این ارکستر بیفتد.

 

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.