موسیقی ایده آل : رهبر ارکستر سمفونیک تهران در اولین اجرای رسمی این مجموعه موسیقایی از دغدغه های ملی – میهنی خود بعد از ۱۰ سال دوری از ایران سخن گفت.
 علی رهبری بعد از پایان اولین اجرای ارکستر سمفونیک تهران که دوشنبه شب ۲۵ اسفند ماه با اجرای سمفونی ۹ بتهوون در قالب چهار موومان برای علاقه مندان اجرا شد، در میان تشویق های مکرر تماشاگران خطاب به آنها گفت: من فکر نمی کردم که بخواهم در این کنسرت حرف بزنم و البته مواظب بودم که چیزی هم نگویم اما گویا نمی شود و مجبورم که چند کلمه ای را با شما در میان بگذارم.
وی ادامه داد: بیش از ۴۸ سال بود که در خارج از ایران زندگی می کردم و خوب یادم می آید روزی را که در ارکستر برلین ایستادم و رهبری ارکستر نوازندگان را به عهده گرفتم. آن روز فکر می کردم این اجرا و این شب که در ارکستر حضور دارم بهترین شب زندگی من است اما باید بگویم امشب بهترین شب زندگی من است که بعد از سال ها دوباره شاهد افتتاح ارکستر سمفونیک تهران هستم.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران بیان کرد: چند سال قبل از پیروزی انقلاب همراه با پدران این نوازندگان که همگی بچه های ایران هستند کار موسیقی را آغاز کردم و حالا که چندین سال از آن دوران می گذرد با نوه های آنها کارم را ادامه می دهم. باور کنید اینها بچه های خودتان هستند و اگر آنها را رها کنید مطمئن باشید گناهی بالاتر از این انجام نداده اید. من بسیار خوشحالم که هنرمندانی به این کیفیت در سرزمین من ایران حضور دارند.
این رهبر بین المللی ارکستر در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: رهبری ارکستر شغل من در دنیای موسیقی است و می توان گفت که اگر این حرفه به صورت مستمر در هرشب اتفاق بیفتد دیگر برای من هیجان انگیز نخواهد بود اما باور کنید امشب هیجان بسیار زیادی داریم و بسیار خوشحالم که با توانمندی اعضای ارکستر توانستیم در یک پروسه تمرین فشرده پنج روزه کار را آماده کنیم. من چندی پیش که در آنتالیا بودم، کمتر شخصی فکر می کرد که ما بتوانیم در ایران چنین کاری را اجرا کنیم اما چون من ملت ایران را می شناختم گفتم می توانیم و اتفاقا هم بچه ها خوب می زنند و الان باید بگویم این بچه ها بهتر از ۱۰ سال پیش زدند.

رهبری بعد از تقدیر و تشکر از استاد مصطفی کمال پورتراب خطاب به تماشاگران گفت: قطعه ای که می خواهیم در آخر برنامه برای شما اجرا کنیم قطعه بسیار خوبی است که دوست داریم با شنیدن آن امشب خوب بخوابید. من این قطعه را در چندین شهر اروپایی اجرا کردم اما قول می دهم که این اجرا هیچ فرقی با آن اجراها ندارد.
بعد از صحبت های علی رهبری، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی دیگر از مقامات با حضور در پشت صحنه تالار وحدت با اعضای ارکستر سمفونیک تهران دیدار کردند.

براساس گزارش مهر، ارکستر سمفونیک تهران پس از مدتی که به حالت تعلیق درآمده بود شب گذشته در تالار وحدت به طور رسمی روی صحنه رفت و سرود جمهوری اسلامی را به صورت زنده نواخت. این ارکستر که به تازگی به رهبری علی رهبری فعالیت هایش را از سر گرفته است در چند سال گذشته و در دوره دولت دهم غیرفعال شده بود.

در این مراسم فیلمی نیز پخش شد که در آن جهانگیری، جنتی، مرادخانی، بهرام جمالی مدیرعامل بنیاد رودکی درباره ارکستر سمفونیک تهران صحبت کرده و از فعالیت مجدد این مجموعه موسیقایی ابراز خرسندی کردند. البته مرادخانی نیز در سخنانی وعده داد ارکستر ملی اردیبهشت فعالیت خود را از سر بگیرد.


در بروشوری که برای اولین اجرای ارکستر سمفونیک تهران منتشر شده بود، ضمن ارائه مطلبی از زنده یاد صادق طباطبایی پیرامون سمفونی ۹ بتهوون، بیوگرافی علی رهبری و معرفی اعضای ارکستر سمفونیک، متن پیام علی جنتی به مناسبت برگزاری افتتاح ارکستر سمفونیک تهران نیز برای علاقه مندان منتشر شده بود.

در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده بود: در پی سخنان سال گذشته ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی در جمع هنرمندان با استعانت از خداوند متعال و تلاش معاونت امور هنری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه فعالیت ارکستر سمفونیک تهران با برنامه ریزی و رویکردی شایسته مهیا گردید.

پیشینه ارکستر سمفونیک تهران به هشتاد سال قبل بازمی گردد و در این چند دهه دوره های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. اکنون جای خوشوقتی است که پس از یک دوره توقف نوای شور انگیز آن بار دیگر به گوش مردم هنردوست و ملت سرافراز ایران می رسد.

در جهان امروز پایداری روابط سیاسی و اقتصادی مبتنی بر گسترش روابط فرهنگی است و در این میان نقش هنر و هنرمندان بسیار مهم و ارزشمند است. ارکستر سمفونیک تهران با سابقه درخشان خود برای کشور عزیزمان ایران امکان بسترسازی گفتمانی جهانی با زبان مشترک را بیش از سایر وسایل ارتباطی فراهم می سازد. از این پس با حضور هنرمندان پرافتخار ایران زمین در این عرصه شاهد اجرای آثار فاخر از آهنگسازان به نام ایران و جهان با رعایت استاندارهای بین المللی در عرصه هنر موسیقی و ارتباط مناسب و موثر فرهنگی با دیگر کشورهای جهان خواهیم بود.

حضور موثر ارکستر سمفونیک تهران در مجامع بین المللی و معرفی هنر متعالی ایرانی، اسلامی با پیام صلح و دوستی به سراسر جهان مایه فخر و مباهات هر ایرانی در هر نقطه ای از جهان است. سرافرازی و سربلندی هنرمندان پرافتخار این سرزمین و توفیقات روز افزون ارکستر سمفونیک تهران را در ماموریت و مسوولیت خطیری که بر عهده دارد از خداوند متعال خواستارم.

علی رهبری رهبر ارکستر، ارسلان کامکار ارکستر مایستر، حمید عسگری رهبر گروه کر، نادر مرتضی پور دستیار رهبر ارکستر به عنوان هدایت کنندگان ارکستر در اجرای شب گذشته حضور داشتند.

بردیا کیارس، امیر باورچی، مونیکا لوران، تینا جامه گرمی، فرناز خاکپور، سانوا عندلیبی، یگانه حسینی نیا، آذین نصرتی، مهدی جوانبخت، احسان شامی، نگین حاتمی، مرضیه زینالی، امیر محمد کاظمی، محمد امین عطایی، اشکان پویا نیان، فرزاد صیدی ویولن یک، علی جعفری پویان، پدرام فریوسفی، نیلوفر محبی، امیر عظیمی، فوژان غریب نژاد، نوید شعبانزاد، آرش اسد نژاد، عاطفه سادات حسینی، مونا لواسانی، موژان میرزایی، پیمان شامی، آرش ایمانی، عرفان وکیلی، محمد امین واحدی، گل آرا کیانبخت ویولن دو، علیرضا نکویی، پویا خوش آهنگ، کاوه تسعیری، دانیال جورابچی، پژمان اختیاری، هدی سعیدی، نیلوفر هادی سهی،   پیمان عبدالحسینی، صدف نقیبی، زهرا عبدالله زاده ویولن آلتو، مجید اسماعیلی متین، آیدین احمدی نژاد، داود منادی، سوگل شیری، ماکان خوی نژاد، کیوان حبیب زاده، پروشات زند آیین، زهرا ساجدی، نگار نوراد، نرگس فلاح پسند ویولنسل، پرویز بیات، پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، فرشید پاتینیان، هادی اسماعیلی، رضا دست فال، انوشا نظری کنتر باس در بخش سازهای زهی ارکستر را همراهی می کردند.
در بخش سازهای بادی چوبی هم ناصر رحیمی، شهرام رکوعی، ماه سیما فلاحی فلوت، غزاله میرزاده پیکولو، فرشید حفظی فرد، نازنین احمدزاده، کیمیا شربافیان ابوا، حسین پور معین، داریوش بیژنی، سایوری شفیع کلارینت، امیر حسین محمدیان، علیرضا متوسلیان، امیر ملکی زاده فاگوت در گروه حضور داشتند ضمن اینکه فرشاد شیخی، فاطمه یوسفی نژاد، میلاد عباسی، سیامک میردادیان هورن، حسن فراهانی، علی ضرابی ترومپت، حسین شریفی، سیامک کریم پور ترومبون، رامین براتی ترومبون باس در بخش سازهای بادی برنجی حضور داشتند. این در حالی است که میلاد عمرانلو تیمپانی، محمدرضا پناهی نژاد، یاسین کشاورز، پیمان مدنی گروه سازهای بادی را تشکیل می دادند.

رزماری عیسی پور سولیست سوپرانو، گیتی خسروی سولیست آلتو، خسرو محصوری، آرا کاراپتیان سولیست تنور، هادی قضات سولیست باس، شاکه آقامال، جمیله پولادی ها، افیک ماتوسیان، شیوا سروش، پریسا دلفانی، پریا رباط سرپوشی، راضیه سادات موسوی، غزل کیانی نژاد، ریحانه توسلی فر، مرجان فتاحی، لیدا بادافره، آتنا بالایی، دلارام محمد نبی، نازنین روستا، مریم نوراتی، شهرزاد اصلانی، مهناز محمد نبی، آدریان زادوریان سوپرانو، آتوسا کلانتری، نفیسه رهنمای شریعتی، فریبا اسدی، الهام نورانی، مهدیه صفدری، فاطمه نوروزی، آنوشا نظری، مریم اسدی، تینا حیدری، حدیث حسینیان، سمیرا سلیمانی، مینا جعفری، فریدخت درخشان، پریسا صادقی، نرگس میردامادیان، سارا جلایی، هدی برات زاده، هنگامه حسینی آلتو، امین سیفیان، احمد عزیز، شاهرخ شیردوست، بهروز اسلامی، سیامک صدری، محمدرضا صفی، محمدرضا قراتپه، عباس هاشمی، محمدرضا اروج زاده، ریچارد عیس پور، امیرحسین مزارعی، نوید ناصحی فر، میثم توسلیان، ایوب روان، علی عباس بنایی، رضا فکری، پویان رزمی نیا، حسین وزیری شکیبا، امیرحسین اسکندری، سامان دانشور، غلامحسین خزری، حمید خنجری تنور، محمدرضا صادقی، مهدی جاور، حسن پاک نهاد، عامر شادمان، مهرداد ناصحی، بهزاد داداشی، صابر جعفری، جاوید عسگری، آرمین بابایان، محمد حقیقی، جواد مردیون، مرتضی ابراهیمی، بهادر نوربخش، شهریار اصلانی باس اعضای گروه کر ارکستر سمفونیک تهران را تشکیل می دادند.

در مراسم شب گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول حجت الاسلام حسن روحانی رییس دولت یازدهم، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری ارشاد، پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، فرهاد فخرالدینی، شاهین فرهت، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان، داوود گنجه ای، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، طه هاشمی، کمال خرازی، محمدرضا عارف و تعدادی دیگر از هنرمندان و سفرای کشورهای خارجی حضور داشتند.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

گزارش متنی : مهر

Leave a Reply

Your email address will not be published.