ماجرا از آن جایی آغاز شد که در اولین ساعات آغازین روز سه شنبه آزاده نامداری پستی را در صفحه اجتماعی خود مبنی بر انتشار کتاب جدیدش با عنوان “خانومی که شما باشید” به اشتراک گذاشت.
کسانی که اهل ادبیات و شعر و شاعر باشند، خاطرشان هست که سال ۸۸ نشرشانی مجموعه شعری از حامد عسکری با همین نام “خانومی که شما باشید” چاپ کرده و اکنون که بیش از ۶-۷ سال از چاپ این مجموعه می گذرد، با محبوبیتی از جانب اهالی شعر رو به رو شده که چاپ دوازدهم آن گواه این ادعاست.

ساعاتی پس از انتشار این مطلب از جانب آزاده نامداری، حامد عسکری مولف این مجموعه شعر، با گذاشتن کامنتی از آزاده نامداری خواست تا در این مورد توضیحاتی ارائه دهد و اذعان داشت که این مجموعه شعر سال ها پیش توسط نشرشانی به چاپ رسیده است.

نکته قابل توجه اینجاست که آزاده نامداری نیز در مصاحبه ای عنوان داشت که این نام یکی از برنامه های شبکه دو سیما با اجرای خودش بود که با توجه به علاقه ای که وی به اشعار حامد عسکری داشت، این نام را برای برنامه اش و هم اکنون نیز برای کتاب تازه منتشر شده اش انتخاب کرده است.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. نامداری پس از ۱۸ ساعت و پس از کامنت های بی شمار اعتراضی مردم به این “سرقت ادبی” متن پست خود را تغیر داد و علت نام گذاری کتابش را یکی از مصرع های شعر حامد عسکری عنوان کرد و معتقد بود که این نام کتاب وی نیست و مصرعی از یکی از شعرهای ایشان است و همین باعث اعتراض های بیشتر اهالی شعر و مخاطبان شعر حامد عسکری شد.

اما سوال اصلی اینجاست که چگونه ممکن است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دو کتاب با دو موضوع متفاوت و یک اسم مشترک مجوز چاپ بدهد!!!
بر فرض اینکه این دو کتاب در اسم تنها با یک “د” تفاوت دارد می تواند دلیلی بر دادن مجوز به این کتاب باشد? کما اینکه این کتاب نه ترجمه و نه جزو کتب دانشگاهی است پس دلیلی بر صادر کردن مجوز از سوی ارشاد ندارد.

photo_2016-08-10_13-38-30

خاطرمان هست که دو سال پیش فرزاد حسنی نیز نام یکی از ترانه های خود را با خانمی که شما باشید برای همان برنامه آزاده نامداری، نامگذاری کرده بود.

اینکه این سرقت ادبی و بی احترامی به شاعر کشور و اثری که سال ها پیش منتشر کرده بدون هیچ توضیحی از جانب آزاده نامداری چه مفهومی دارد و چه کسی باید جوابگوی این سرقت و بی احترامی باشد را شما قضاوت کنید.

 

نویسنده : زهرا تمکین

Leave a Reply

Your email address will not be published.