موسیقی ایده آل-هوتن سلمانی:نشست خبری کنسرت گروه “نوباز(رومی سابق)” در تالار وحدت برگزار شد. این گروه به رهبری “پدرام درخشانی” و خوانندگی پدیده نو ظهور آواز “پرهام علیزاده”،در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریور در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت.

“پدرام درخشانی” که از سال ۸۰ تا سال ۹۲ رهبر گروه تلفیقی “رومی” بود و به دلیل یکنواخت شدن قطعات ،فعالیت این گروه را به اتمام رساند تا بعد از مدتی استراحت بار دیگر “پدرام درخشانی” به تهیه کنندگی “یاشار درفشه” با تغییر نام  و تغییر و اضافه شدن برخی از اعضا،گروه “نوباز” را تشکیل بدهد و با صدای خواننده پر توانی به نام “پرهام علیزاده” برای هنردوستان اتفاقی نو رقم بزند.

“پرهام علیزاده” شروع کننده این نشست بود و گفت:”از ۶ ماه پیش جلساتی با پدرام درخشانی و یاشار درفشه داشتیم. تا جایی که من می‌دانم آقای درخشانی اولین کسی است که مفهوم موسیقی تلفیقی را اجرایی کرد و فعالیت‌های خوبی با گروه «آویژه» و «رومی» داشت. او در ابتدا از من تست گرفت و سپس همکاری ما آغاز شد. در این اجرا قرار است ۵ یا ۶ قطعه از آثار گروه «رومی» با تنظیم و ساختار جدید اجرا شود. یکی دو قطعه از ساخته‌های خودم و چند ملودی قدیمی با تنظیم جدید هم در رپرتوار برنامه قرار دارد و به طور کل فضای آثار، متفاوت‌تر از قبل است. همچنین درباره آینده هم باید بگویم که برنامه‌هایی برای اجرا در سایر نقاط ایران و اجراهای برون‌مرزی تدارک دیده‌ایم. اما در چنین گروه‌هایی نوک پیکان به سمت خواننده است و من چهره شناخته شده‌ای نیستم و باید کارهای گروه بیشتر شنیده شود.”

در ادامه “پدرام درخشانی” هم در رابطه با شروع دوباره با نام “نوباز” و اعضای این گروه گفت:”سال ۹۱ آلبوم «رومی ۳» منتشر و به عنوان اثر برتر تلفیقی سال در «اولین جشن سالانه موسیقی ما» شناخته شد. پس از کنسرت سال ۹۲ احساس کردم موسیقی من یکنواخت شده و برای ویرایش آن باید زمان بگذارم و همه کارها را تعطیل کردم. از زمان گروه «آویژه» به همان شکل کار می‌کردیم اما سلیقه مردم نسبت به ۱۰ سال قبل عوض شده است. در ادامه تصمیم گرفتم کلیپ‌ها و تک‌قطعاتی را تولید و منتشر کنم و به جایی رسیدم که فکر کردم می‌توانم کارهای جدیدی ارائه کنم. سپس با “پرهام علیزاده” از طریق “یاشار درفشه” آشنا شدم. خلاصه اینکه به همراه “یاشار درفشه” که از زمان گروه «آویژه» و «رومی» سابقه همکاری داشتیم و پرهام علیزاده دست به دست هم دادیم و کارها را جلو بردیم.در میان اعضای گروه هم تغییراتی حاصل شده است. پس از اینکه کوروش بابایی به کانادا رفت، ژوبین کلهر در این اجرا نوازنده کمانچه شد. رضا تاجبخش (پیانو)، میلاد درخشانی (تار و عود)، آرین قیطاسی (ساکسوفون)، هومن غفاری (درامز)، علیرضا مصدقی (سازهای کوبه‌ای) و پاشا هنجنی (نی) دوستانی هستند که در این اجرا همراه ما هستند. بابک آخوندی هم که به تازگی از آلمان برگشته در این اجرا با گیتار الکتریک کنار ما حضور دارد. جابر اطاعتی از نوازندگان قدیمی آکاردئون و ویولن هم نوازنده مهمان است.”

وی همچنین در رابطه با قطعات و اشعاری که اجرا خواهد شد ادامه داد:”در این اجرا، ۹۰ درصد کارها جدید است و سعی کرده‌ایم تنظیم‌ها ساده‌تر از قبل باشد. به دلیل اینکه شنیدن موسیقی پیچیده توسط مردم نیاز به حوصله و مطالعه دارد. به عبارت دیگر سعی کردم از ریاضیات تنظیم کم و بر قسمت شیمیایی اضافه کنم! شاهد یک اجرای نیمه‌پاپ خواهید بود که یک مقدار از لحاظ موسیقایی پیچیدگی دارد.اصولاً اشعاری را انتخاب می‌کنم که پیچیده نباشند چون توجه من بیشتر به موسیقی است اما برخی شعر را در اولویت قرار می‌دهند. اشعار انتخابی من معمولاً آهنگین هستند. در اجرای آینده از شاعران معاصر نظیر خانم سیمین بهبهانی و اخوان ثالث هم کارهایی را اجرا می‌کنیم و قطعه «گل سرخ» از آلبوم «رومی ۱» از سروده‌های فریدون مشیری را هم در رپرتوار داریم.”

“پدرام درخشانی” در ادامه گفت:”در حال ضبط یک آلبوم بی‌کلام و الکترونیک هستم و در آن هرکاری که می‌خواستم انجام داده‌ام. به همین دلیل سعی کردم در این کارها به سراغ موسیقی با پیچیدگی کمتر بروم. همچنین درباره اینکه فعالیت‌های گروه را با کنسرت آغاز می‌کنیم باید بگویم که در زمان گروه «رومی» هم روال ما به این صورت بود که ابتدا قطعات را در کنسرت‌ها اجرا می‌کردیم و سپس با توجه به بازخوردها و نظرات وارد تولید و ضبط آلبوم می‌شویم. به عنوان مثال بیست یا سی قطعه در زمان گروه «رومی» داشتیم که اجرا شدند ولی ضبط نشدند.”

در ادامه تصاویر ی از این نشست را از نگاه دوربین”علیرضا صبوری” مشاهده می کنید:

ON2A6761 ON2A6752 ON2A6732 ON2A6728 ON2A6722 ON2A6711 ON2A6710 ON2A6708 ON2A6688 ON2A6682 ON2A6680 

Leave a Reply

Your email address will not be published.