موسیقی ایده آل : گشسب‌بانو بحرینی از فارغ‌التحصیلان هنرستان موسیقی است که در ارکستر هنرستان موسیقی به عنوان نوازنده کنترباس حضور داشت. او که اکنون برای کنکور دانشگاه هنر در رشته آهنگسازی مشغول تلاش است، در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی، از جای خالی اولین استاد کنترباس خودش که مرحوم استاد خورشیدفر بوده است با دلتنگی یاد می‌کند. 

وی دربارهٔ تجربهٔ حضورش در این جشن می‌گوید: «این باعث افتخار است که فرصت پیدا کردم به‌عنوان نوازندهٔ کنترباس در ارکستر استاد سهراب کاشف حضور داشته باشم، ولی ای کاش استاد خورشیدفر هم در کنار سایر اساتید عزیزم بودند.
وی در مورد ارکستر سهراب کاشف می‌گوید: ایشان بسیار بسیار حساس هستند و تمرینات بسیار سخت و فشرده‌ای برای ما تدارک دیدند،که نتیجه این شد همه از صدای خوب این ارکستر که من هم عضو کوچکی از آن بودم لذت بردند. با شهامت می‌گویم که از سایر ارکسترهای جوانان ــ‌حتی در اروپا‌ــ هیچ کم نداریم. برای اجرای خوب در چنین رویدادی، بچه‌های ارکستر بسیار تلاش کردند. اینکه وزیر و سایر مسئولان رده‌بالای ایران در کنار استادان عزیز ، صدسالگی فرهنگ موسیقی ایران را گرامی داشتند ، جای تقدیر و تشکر دارد و واقعاً باعث خوشحالی من و خانواده‌ام شد که اگر با این‌همه مشکلات و وضعیت سخت اقتصادی، این فشارها را برای بالا بردن پرچم فرهنگ و هنر این مملکت تحمل می‌کنیم، دیده می‌شویم.

WhatsApp Image 2019-02-01 at 12.09.50
در این مراسم درخواست شد که به بهبود وضع دستمزد اساتید توجه شود. این خیلی خوب است که این هنرمندان بزرگ که به جای تجارت و بیزینس، وقت و هنر خود را صرف تعلیم و تعلم ما می‌کنند، زحمتشان تا حدی هرچند ناچیز جبران شود. من اطلاع دارم که اکثراً فقط به‌خاطر عشقشان به هنر و به‌خصوص هنرستان می‌آیند و با دستمزدهای بسیار کم این مسئولیت بزرگ و حساس را قبول می‌کنند. در هر صورت این مسئولیت بزرگ بر دوش ما هنرستانی‌هاست که هنر موسیقی را با دانش آکادمیک هرچه بیشتری ارائه کنیم و از راه همکاری با گروه‌های غیرآکادمیک هم بتوانیم هنر را ارتقا بخشیم. من شخصاً وظیفهٔ خود می‌دانم که با حفظ شئونات فرهنگی ایران در ساخت و گسترش موسیقی فاخر تلاش کنم.
در اینجا باز هم می‌خواهم از استاد گرامی‌ام مرحوم خورشیدفر یاد کنم که با دلسوزی و صبر و مهربانی اولین آموزش‌های من با ساز کنترباس را بر عهده گرفتند و در کنارم بودند».
سؤال: این اولین تجربهٔ اجرای شما بود؟
نه، چند اجرا در تالار وحدت و تالار رودکی با ارکستر استاد مشایخی و گروه کر تهران به رهبری استاد مهدی قاسمی داشتم. البته به تازگی موسیقی فیلم مستند «آبی به رنگ آسمان» را با گارگردانی امیر رفیعی به همراه برادرم گشتاسب ارائه کرده‌ایم که در جشنواره سینما حقیقت با استقبال خوبی از طرف مدیران و تماشاچیان روبرو شده است.
در اجرای این موسیقی از دوستانم در هنرستان برای سازهای بین‌المللی و ایرانی با افتخار استفاده کردم تا شایستگی‌های هنری جوانان ثابت شود .
ما افتخار می‌کنیم که ایرانی هستیم و صد سال است که هنرستان موسیقی داریم. درود بر روح استاد خالقی که تنها راه نجات موسیقی ایران را داشتن هنرستان موسیقی مستقل می‌دانستند. صد سال پیش با همت مرحوم استاد غلامرضا مین باشیان هنرستان افتتاح شد وبا تلاشهای استاد علینقی وزیری ، استاد روح الله خالقی و دیگر اساتید ماندگار شد. هنرستان شاگردانی داشته است که همواره مایهٔ افتخار این مرز و بوم‌اند[: ابوالحسن صبا، علی‌محمد خادم میثاق، عبدالعلی وزیری، جواد بدیع‌زاده، احمد فروتن راد، مهدی برکشلی، مهدی خالدی، نصرالله زرین‌پنجه، اکبر محسنی، لطف‌الله مجد، بهاءالدین بامشاد، حسین تهرانی، محمود تاجبخش، حسینعلی ملاح، قاسم نیک‌پور، ابراهیم منصوری، جواد معروفی، حسینعلی وزیری‌تبار و…. ].
اولین کنسرت ارکستر ملی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۳در دبستان نظامی اجرا شد و بسیار برای من مایه مباهات است که در آخرین اجرای آن در ارکستر استاد کاشف پس از صد سال حضور داشتم. زنده باد ایران و پاینده باد هنر».

WhatsApp Image 2019-02-01 at 12.10.08

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.