موسیقی ایده آل : مجید فلاحپور از معدود تهیه کنندگانی است که دل به موسیقی سنتی و محلى سپرده است و از مزایای مالی موسیقی پاپ و برگزاری کنسرت در این حوزه چشم پوشیده است.
او تا کنون موفق به بزگراری کنسرت های متعددی در زمینه موسیقی سنتی و محلى در جای جای مختلف ایران شده است و تصمیم دارد این کنسرت ها را به مرور در سرتاسر دنیا نیز به تماشا بگذارد.
با این تهیه کننده به گفت و نشسته ایم که می خوانید:
*همه شما را به عنوان تهیه کننده موسیقی سنتی می شناسند اما گویا قرار است در زمینه موسیقی پاپ نیز فعالیت هایی در حوزه کنسرت داشته باشید.
بله! خوشبختانه من محدودیتی برای انواع موسیقی و دسته بندی های آن ندارم. اما از آنجا که از دیرباز با موسیقی سنتی آشنا هستم و سالهاست بعنوان صدابرادر موسیقى نیز با این گروهها کار کرده ام این موسیقی را دوست دارم و برای احیا و اعتلای آن هر کاری می کنم. موسیقی سنتی موسیقی اصیل کشورمان ایران است و از قدیم مردم آن را شنیده و با آن خو گرفته اندو در واقع این موسیقی بخشی از فرهنگ این مردم است و بخشی از وجودشان است که با آن بزرگ شده اند.
من دوست دارم این موسیقی که شخصا به آن موسیقی خوب می گویم را به گوش مردم برسانم و مانع از مرگ آن شوم. مردم ما باید که این موسیقی را بشنوند به جای انواع موسیقی دیگر در روزمره به آن گوش کنند.
موسیقی سنتی به نوعی همان موسیقی بومی و ملی ایران است که از جایگاه ویژه ای در دنیا برخوردار است. این وظیفه خطیر ماست که آن را حفظ کنیم و در صدد اشاعه آن باشیم.
*فقط شما این رسالت خطیر و وظیفه را به عهده دارید؟
نه من بلکه همه کسانی که دست اندرکارموسیقی هستند باید خود را موظف به انجام این رسالت خطیر بدانند. چرا که اگر قرار باشد همه تهیه کنندکان فقط به فکر پرکردن جیب خود باشند، تکلیف موسیقی های فاخر چه می شود؟
*فقط موسیقی سنتی را موسیقی فاخر می دانید؟
نه هر نوع موسیقی می تواند فاخر باشدولی تجربه نشان داده که اغلب کسانی که می خواهند در حوزه موسیقی سرمایه گذاری کنند، به دنبال موسیقی های پاپ هستند که مخاطبان زیادی دارند.
*مگر کسب در آمد از موسیقی بد است؟
نه اصلا بد نیست . چه بسا که این کار می تواند به صنعت موسیقی در کشور کمک کند ولی این که همه اش فکر و ذکرمان این باشد تا از کنسرتی که می گذاریم صرفا پول در بیاوریم، کار شایسته ای نیست! یک تهیه کننده قبل از اینکه به فکر معیشت و کسب در آمد از موسیقی باشد، باید جنبه هنری آن را در نظر بگیرد و به این فکر کند که موسیقی ذاتا یک هنر است. اگر آن را هنر ببیند کمتر به دامن کسب در آمد می زند و بیشتر به جنبه هنری آن فکر می کند و در صدد رشد و ارتقا و اعتلای آن است.

*اما امروزه فضای جامعه به این سمت گرایش ندارد و بیشتر موسیقی های پاپ را دنبال می کند.
بله متاسفانه همین طور است .
*ولی رسانه ها همگی در خدمت موسیقی سنتی و ملی بوده و هستند. پس چطور چنین حرفی می زنید؟
شاید یک زمان چنین بود و این موسیقی مدام در حال پخش بود اما امروزه اصلا اینطور نیست! عملا چیز دیگری است هر چند که شواهد نشان می دهد رسانه ها در اختیار این نوع از موسیقی هستند!
*درخصوص کنسرتهایتان در ایران بگویید اینگه آیا از آنها استقبال می شود؟
واقعیتش این است که به اندازه کنسرت های پاپ نه! اما در نوع خودش استقبال می شودو به هر حال بازگشت به گذشته در همه ادوار تاریخ اتفاق می افتد و در این مورد هم مستثنا نیست! مردم به زودی به مرحله ای می رسند که فقط موسیقی این شکلی حالشان را خوب می کند. باید منتظر چنین روزهایی باشیم و به واسطه فرهنگسازی این موقعیت را فراهم کنیم!
طرفداران موسیقی سنتی تعدادشان بسیار کمتر از موسیقی پاپ است اما به همین تعداد هم می توان خوشبین بود و با آنها پیش رفت و این موسیقی را به جایی رساند. حتی تهیه کنندگان نیز از موسیقی پاپ استقبال می کنند به جهت اینکه می توانند به لحاظ درآمد می تواند منبع مناسبی باشد.
*چرا همه به موسیقی پاپ بیشتر گرایش دارند؟
به این دلیل که همه جا و همیشه این موسیقی صدرنشین بوده است. همه این موسیقی را دوست دارند دلیل دیگر نیز این است که آن قدر که به موسیقی پاپ پرداخته می شود و آن را تبلیغ می کنند، به موسیقی سنتی بها نمی دهند.
اگر بشود به موسیقی سنتی بیشتر بها داد و به تبلیغ بیشتر آن پرداخت، ناخودآگاه مردم نیز به آن علاقه نشان می دهند. باید فضای شنیده شدن این موسیقی در جامعه را هموار کرد.

۴٫برای اینکه از موسیقی سنتی هم مانند پاپ استقبال شود چه راهی پیشنهاد می کنید؟
این موسیقی نیز مانند پاپ مورد توجه مسولان واقع شود، به آن بها بدهند و برایش ارزش قایل شوند. کاری کنند که کسانی که در این عرصه گام برداشته اند، منبع مالی خوبی برایشان باشد تا بتوانند از همین طریق امرار معاش کنند نه اینکه برای امرار معاش کسانی که در این ژانر فعالیت می کنند، مجبور باشند موسیقی پاپ را انتخاب کنند و به مرور به سمت آن کشیده شوند.
*فکر می کنید اتفاقات خوبی برای این موسیقی در ایران بیفتد؟
واقعیت این است که گروه های بسیاری دارند در این زمینه فعالیت می کنند اما همه آنها گروه های موفقی نیستند. همین ها هم اگر بهشان رسیدگی نشود، معلوم نیست تکلیفشان چه می شود! بنابراین نمی توان منتظر آینده و چشم انداز خوب برای این موسیقی بود. ما که داریم تلاشمان را می کنیم تا اتفاقات خوبی برای این موسیقی بیفتد.

photo_2017-11-26_21-22-25

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.