موسیقی ایده آل : حامد قربانی هنرمندی است که است که به تازگی فعالیت حرفه ای خود در حوزه موسیقی را شروع کرده است. اگرچه او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته معماری گذرانده اما از کودکی با فضای موسیقی آشنا بوده است. وی از سن ۷ سالگی به یادگیری ساز پیانو روی آورده است، سپس از سال ۸۸ با گذراندن دوره هاى هارمونی، سلفژ و آواز سنتی توانایی خود را در خوانندگی محک زده و از سال ۹۴ پا به عرصه موسیقی پاپ گذاشته است.

به بهانه انتشار قطعه جدید این خواننده با وی گفت و گویی ترتیب داده ایم تا راجع به اهداف این هنرمند و آینده کاری او بیشتر بدانیم.

– آقای قربانی وقتی که بیوگرافی شما را مطالعه می کردم دو مورد توجه من را جلب کرد یکی آن که شما در  ابتدا خوانندگی را با آموختن آواز سنتی شروع کردید، چرا از این فضا فاصله گرفته اید؟

بدیهى است که موسیقى سنتى ، موسیقى ملى ما مى باشد و علاقه من نسبت به این موسیقى غیر قابل انکار است.

به نظر من هر خواننده ایرانى باید به نوعى با موسیقى سنتى آشنایى داشته باشد؛ به همین دلیل من نیز ترجیح دادم فعالیت خود را با موسیقی سنتی آغاز کنم؛ اما راستش را بخواهید سبک پاپ از گزینه هاى اول من در موسیقى است.

– دومین نکته ای که در بیوگرافی شما توجهم را جلب کرد انتخاب رشته تحصیلی شما بود. با آنکه از هفت سالگی به دنبال فراگیری موسیقی بودید رشته شما غیر مرتبط به آن است، چراموسیقی را آکادمیک دنبال نکردید؟

باید بگویم درست است که من موسیقى را به صورت دانشگاهى نیاموخته ام، اما به نوعى فراگیرى موسیقى برایم آکادمیک بوده است چرا که در این مسیر از آموزه های استادان خوبى برخوردار بوده ام.

در مورد رشته تحصیلی ام هم باید بگویم که دلیل انتخاب معماری این بوده است که این که این رشته خود از هنر سرشار است و ماهیت آن نیز با موسیقى هم خوانى بسیار خوبى دارد.

 

-پس موسیقی را به عنوان منبع دارآمد نمی بینید….

اگر دلیل گرایشم به کار در حوزه موسیقی را بخواهید می توانم به” علاقه” به عنوان مهم ترین علت اشاره کنم… در اهداف بلند مدت شاید کسب در آمد هم مطرح شود اما مهم ترین دلیل همان علاقه بود که گفتم…

 

– شما که دغدغه کسب درآمد از راه موسیقی ندارید فکر نمی کنید اگر غیر مجاز کار می کردید موفق تر بودید؟ چرا تصمیم گرفتید مجاز کار کنید؟

هر هنرمندی که قدم در راه هنر می گذارد اهداف بلند مدتی هم دارد، این قابل انکار نیست که یک موزیسین و خواننده دلش می خواهد اجرای صحنه ای نیز داشته باشد؛ من هم از این قاعده مستثنا نیستم.

 

– از کارهای منتشر شده تان بگویید دو کار منتشر شده دارید درست است؟

بله…. اولین قطعه ای که منتشر کردم “باور” نام داشت. من در تولید این قطعه با هنرمندانی چون “مهرزاد خواجه امیری” به عنوان تنظیم کننده وآهنگساز، “محمد فلاحی”، “هومن نامداری”، “مسعود نوروزی” و…. همکاری داشتم. ترانه “باور” هم اثری از “یاحا کاشانی” بود. ترانه دومین کار من نیز از دوست خوبم “رضا تمجیدی”، ملودی و تنظیم از خودم و میکس و مستر هم به عهده “ایمان احمد زاده” بود.

 

– همان طور که گفتید در کار اول خود از آهنگ و تنظیم فرد دیگری استفاده کردید اما در آهنگ جدید، خودتان کار آهنگسازی و تنظیم را به عهده داشته اید….آیا قصد دارید در ساخت بقیه آهنگ ها روندی که در ساخت آخرین اثرتان داشته اید را ادامه بدهید؟

نه نمی شود گفت که همین روند را ادامه خواهم داد… در برنامه ریزی های انجام شده ، به همکاری با سایر آهنگسازان و تنظیم کنندگان هم فکر کرده ام و قصد دارم که هم از ساخته های خودم و هم سایر موزیسین ها در کارهایم استفاده کنم.

 

-اگر اشتباه نکنم بین انتشار دو قطعه ای که گفتید تقریباً یک سال فاصله افتاده است، قصد دارید همین طور کم کار باشید یا آنکه دلیلی مثل وسواس برای تهیه یک اثر مناسب باعث این فاصله شده است؟

هرکسی که بخواهد کار درستی انجام دهد مى بایست برای آن دقت لازم را به کار گیرد، قطعاً سال ۹۶ برای من سال پرکار تری خواهد بود اما سعی دارم که کار خوب و با کیفیت ارایه کنم و از از ترانه ها و ملودى هایى استفاده کنم که مورد پسند تمام سلیقه ها باشد.

 

-گفتید سلیقه…. خودتان چه سبک آهنگ هایی را گوش می کنید؟

من به همه سبک ها گوش می کنم، مدتی آثار ایرانی را گوش نمی کردم اما برای فعالیت در مارکت موسیقی کشور لازم است کارهای ایرانی را هم بشنوی و سلیقه مردم را بدانی، من دارم برای مردم ایران فعالیت می کنم، بنابراین باید به گوش مردم اهمیت بدهم .

 

-یعنی حتی اگر سلیقه موسیقایى مردم ایران پایین باشد باز هم ترجیح می دهید که پیرو سلیقه مخاطب باشید؟ به طور مثال خیلی کارها منتشر می شود، که اصول موسیقی در آن ها رعایت نشده، اما مردم آن ها را می شنوند و خوششان می آید و به قول معروف کار هیت هم می شود در صورتی که از دید علم موسیقی کلی ایراد دارد.

تا حدودی با حرف شما موافقم اما می شود که هم به سلیقه مخاطب احترام گذاشت و هم اصول را رعایت کرد. تمام سعی من هم همین است که به هر دوی این موارد توجه کنم. یک اثر خوب برای آن که شنیده شود به المان هایی مثل آهنگسازی خوب ، تنظیم خوب، میکس خوب و …. نیاز دارد، البته ناگفته نماند که شعر و ترانه هم نقش به سزایى در شنیده شدن یک اثر دارد. مخصوصاً براى ما ایرانى ها که خیلى هایمان ترانه محور هستیم .

-و اما صحبت آخر؟

در نهایت هم مى خواستم از خانواده ام تشکر کنم که در تمام این سال ها با صبر و حوصله ى زیاد پشتوانه ى من بودند؛ مخصوصاً پدرم که از کودکى باور را در وجود من شکل داد و ایمان داشتن به هرکارى که تصمیم به انجام آن گرفتم را به من آموخت.    با تشکر از شما

photo_2017-04-08_11-23-42

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.