موسیقی ایده آل – ملیکا مهدوی : علیرضا شمس اسکندرى متولد ١٣۶٣ و فارغ التحصیل تئاتر مى باشد. وى در سن هفت سالگى با نواختن سنتور پا به دنیاى موسیقى نهاد و نزد اساتید بزرگ و بنامى چون لیلا حکیم الهى، فرامرز پایور، کامبیز روشن روان و محمد نورى موسیقى را فرگرفت. او تا کنون اجراهاى بسیارى را به عنوان نوازنده، آهنگساز، تنظیم کننده و خواننده به روى صحنه برده است و امروزه به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده، در عرصه موسیقى فعالیت میکند و هم اکنون رهبرى ارکستر مانى رهنما را نیز برعهده دارد. تسلط وى در نواختن سازهاى مختلف شرقى و غربى، موجب شده تا فضاى کارى متفاوت و منحصر به فرد خودش را داشته باشد. قطعه ى “دورِ دور از من” که به تازگى از او منتشر شده است نیز بر متفاوت بودن سبک کارى اش صحه میگذارد. انتشار این قطعه و معرفى سبک “تریپ هاپ” به جامعه موسیقى کشورمان، بهانه خوبى شد تا مصاحبه اى با این هنرمند خوش ذوق و با استعداد ترتیب دهیم تا با این سبک بیشتر آشنا شویم:
-همکارى با مانى رهنما و فضاى کارى این هنرمند براى شما چگونه است؟

همکارى با مانى رهنما براى من لذت بخش است و افتخار بزرگى نصیبم شد که تنظیم و رهبرى ارکستر این هنرمند عزیز رو به عهده داشتم. مانى رهنما خواننده تواناییست و از معدود خوانندگانیست که روى صحنه نیز فالش نمیخواند. ضبط هایی که با هم در استودیو داشتیم همیشه براى من لذتبخش بوده. کارهاى زیادى براى خوانندگان مختلف ساخته ام و تنظیم کرده ام اما همیشه موقع ضبط وکال در دردسر بزرگى می افتادم، اما وقتى مانى عزیز خواننده ى کار من باشد خیالم راحت است؛ چون یکبار گوش میدهد و یکبار میخواند و دقیقا همان چیزى میشود که مد نظر ماست. کار کردن با این دست خواننده ها، صرفه جویى در زمان است و هم اعصاب آدم بهم نمیریزد و در نهایت اثرى ارائه میشود که بتوان به آن برچسب کار هنرى را چسباند. تمام تلاشم در این همکارى این بوده تا بُعد دیگرى از توانایی هاى این خواننده ارزشمند به نمایش گذاشته شود و سعى کردم تا به تدریج تغییر و نوآورى به وجود بیاوریم که البته نظر شخصى ایشان بسیار موثر بوده و هست و امیدوارم این همکارى همیشه ادامه داشته باشد.

-در خصوص قطعه اى که به تازگى منتشر کرده اید، “دور دور از من” توضیح بدهید:
قطعه ى دور دور ازمن کاریست که من مشابه آن را سالها پیش ساختم ولى هیچوقت منتشر نشد. این قطعه با سبک تریپ هاپ ساخته و تنظیم شده. نوازندگى تمامى سازها و همینطور شعر و موسیقى و خوانندگى کار را خودم انجام داده ام و میکس و مسترینگ آن با کمک دوست و همکار عزیزم سهیل صارمى انجام شده. تمام سعى ما این بوده که در این قطعه، استاندارد هاى جهانى را هم به لحاظ محتواى موسیقایی و هم مهندسی صدا رعایت کنیم و به جرات میتوانم بگویم حداقل از لحاظ میکس و مستر با استانداردهاى جهانى کاملا مطابقت میکند که این ثمره مدتها تحقیق و بررسی من و دوست عزیزم سهیل بود که در نهایت به نتیجه رسید. -سبک این کار با سایر قطعات موسیقى تفاوت هاى بسیارى دارد، درباره سبک این آهنگ و تقاوتش با سایر سبک هاى موسیقى توضیح بفرمایید: سبک تریپ هاپ در دهه ى نود میلادى در بریتانیا بوجود آمد. این سبک در واقع متحول شده ى سبک هیپ هاپ آمریکایی ست که موزیسین های بریتانیایی آن را خلق کردند و در ابتدا آن را بریت هاپ که منظور همان بریتیش هاپ است نامیده بودند که به مرور زمان با تغییر و تحولات دیگرى که در آن ایجاد شد نام آن هم به تریپ هاپ تغییر کرد. البته این موسیقى شباهت خاصى به سبک هیپ هاپ ندارد، در واقع تلفیق هوشمندانه چند سبک موسیقى است که بر پایه فضاى کلى هیپ هاپ شکل گرفته. شعرها معمولا سنگین تر و وزین تر هستند و در اکثر مواقع فضایی تلخ و گاهى عاشقانه دارند. ترپپ به معناى سفر ماورایی است که از اسمش کاملا مشخص است که چه محتوایی خواهد داشت. تریپ هاپ ترکیب جذاب و البته کاملا هوشمندانه اى از فضاى هیپ هاپ و سازهاى آکوستیک و یا الکترونیک و سبک هاى دیگر موسیقى از جمله اسید جز، پروگرسیوراک، موسیقى لاتین و الکترونیک به وجود آمده. این سبک را با گروه هایی مثل آرک هایو، پورتیس هد، مسیو اتک(ARCHIVE,PORTISHEAD,MASSIVE ATTACK) میشود کاملا شناخت، که البته شاخص آنها پورتیس هد است که تحولى شگرف در این سبک ایجاد کرد. با جسارتى که داشتند هم موسیقى دهه ۶٠ و ٧٠ و هم ارکستر زهى و موسیقى کلاسیک را وارد این موسیقى کردند. هیچ محدودیتى براى سازبندى در این سبک وجود ندارد، گاهى حتى از نویزها و تمامى اصواتى که در محیط پیرامونمان وجود دارد به طور کاملا هوشمندانه استفاده میشود. در کل خلاقیت در این سبک حرف اول را میزند و البته واضح است که دست آهنگساز هم کاملا باز گذاشته شده، براى همین هم کسی که عاشق نو آورى و خلاقیت باشد حتما در این موسیقى غرق خواهد شد.

photo_2016-05-16_18-55-14
-شما به عنوان پدید آورنده سبک تریپ هاپ، مهم ترین شاخصه این سبک را چه میدانید و از بین سایر سبک ها، کدامیک را بیشتر میپسندید؟
این که من پدید آورنده این سبک باشم جمله ى درستى نیست، چون همانطور که گفتم این سبک در دهه ى نود در بریتانیا متولد شده، ولى میتوان گفت این موسیقى با شعر فارسی و فرهنگ ایرانى تا کنون شنیده نشده بود؛ البته به این معنا نیست که هیچکس از ایران تا به حال این سبک موسیقى را نشنیده و نشناخته. بسیارند عزیزانى که قطعا با این موسیقى آشنا هستند ولى تا به حال اثرى به صورت رسمى منتشر نشده که من سعى داشتم این کار را انجام بدهم. البته احتمالا هنرمندان و آهنگسازان دیگرى هم هستند که در این سبک مشغول فعالییت هستند ولى خب تا این لحظه اثرى شنیده نشده یا بهتر بگویم به جامعه معرفى نشده است و من قصد دارم این کار را انجام بدهم. من علاقه وافرى به چهار سبک موسیقى فانک، جاز، پروگرسیو راک و تریپ هاپ دارم و به جرات میتوانم بگویم اصلا علاقه اى به سبک هیپ هاپ ندارم، البته این به این معنى نیست که من از سبک هاى دیگر موسیقى بیزارم، در کل هر صداى دلنشین و موسیقى خوب را ستایش میکنم ولى خب عمده فعالیت من در این سبکها بوده است. به شدت معتقدم که تگ کردن موسیقى امروزى به نام سبک هاى مختلف در این دوره کار درستى نیست چون در ناخودآگاه آهنگساز محدودیت ایجاد میکند و در نتیجه مانع بروز خلاقیت میشود. من عاشق موسیقى هستم و میتوانم بگویم موسیقى تمام تاروپود روح من را تشکیل میدهد، تمام ذرات این هستى با ریتم و موسیقى کنار هم قرار گرفته؛ پس طبیعى است که ما تا این حد وابسته به آن باشیم و موسیقى جز نیازهاى جدى بشر بشمار رود. صدایی که در ذهن من شکل میگیرد فقط و فقط در ذهن من وجود دارد و اگر استخراج نشود هیچکس بجاى من این کار را نمیکند. این در مورد همه آهنگسازان و هنرمندان صدق میکند. پس دیگر اهمیتى ندارد که اثر من به چه نامى برچسب میخورد و البته موسیقى تریپ هاپ این امر را براى من ساده تر میکند چون دستم را کاملا باز گذاشته و آزادى عمل بیشترى به من میدهد. اگر دقیق تر به آخرین قطعه منتشر شده از من نگاه کنید متوجه میشوید که حتى المانهایی از سبک موسیقى فانک نیز در آن شنیده میشود.
-براى آینده چه فعالیت هایى را پیش رو دارید؟
من سال ها پیش فعالییتم را پس از تحقیق و بررسی هاى فراوان شروع کردم و آثار متعددى هم ساختم که هیچ وقت پخش نشد که علت اصلى آن محدودیتى بود که در فضاى موسیقى مجاز کشور وجود داشت، که شکر خدا با حمایت ها و زحمات وزیر محترم ارشاد و مدیریت محترم دفتر شعر و موسیقى این مشکل حل شد و من در سال ٩۵ تصمیم گرفتم کلیه این آثار جمع آورى شده-که سالها روى هارد کامپیوترم خاک میخورد-را با کمى ادیت و به روزرسانى منتشر کنم و برنامه ام این است که هر ماه یکى از این قطعات را به گوش هم وطنان عزیزم برسانم، و سعى کردم از ساده ترین قطعات شروع کنم و از پیچیدگى در موزیکم پرهیز کنم تا براى همگان قابل درک باشد و البته قطعاً در کارهاى آتى، رنگ و روى موسیقى تریپ هاپ را واضح تر و پررنگتر در معرض نمایش خواهم گذاشت. ناگفته نماند که من در سال ١٣٨۶ یک آلبوم بى کلام تحت عنوان “آن سوى ذهن من” با سبک تریپ هاپ جمع آورى کردم و با دو شرکت نشر موسیقى به نامهاى “آواى باربد” و “هرمس” هم براى انتشار آن وارد مذاکره شدم، این عزیزان هم با روى باز از من استقبال کردند ولى خب با توجه به اینکه موسیقى تریپ هاپ در آن زمان کاملا ناشناخته بود و از طرفى مردم عزیزمان از موسیقى بی کلام استقبال نمى کردند عزیزان ناشر از سرمایه گذارى نا امن روى این آثار سرباز زدند و به من پیشنهاد کردند که هزینه تولید این آلبوم را شخصا متحمل شوم که متاسفانه من در آن زمان توانایی مالى این کار را نداشتم و این شد که آلبوم من همچنان بر روى هارد کامپیوترم باقى ماند. در نهایت امیدوارم در سال ٩۵ تمامى این کاستی ها را جبران کنم و نه اینکه پدید آورنده و یا کاشف سبک تریپ هاپ باشم بلکه معرف این موسیقى به جامعه ایرانى باشم. باشد که هنرمندان و آهنگسازان عزیز و تواناى کشور در معرفى و پیشرفت این سبک با صدایی ایرانى سهیم باشند و دست به کار شوند.

photo_2016-05-16_18-55-03

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

One Response

Leave a Reply to Sahand Cancel Reply

Your email address will not be published.