موسیقی ایده آل – مائده مهدوی : خواننده هایی هستند که با مدت کوتاهی فعالیت در دنیای موسیقی، توانسته اند جایگاه خوبی در میان هواداران خود پیدا کنند. در همین راستا گفتگویی با آقای کسرا عزیزا، هنرمندی که به تازگی در کنار موسیقی فعالیت سینمایی خود را نیز با ایفای نقش در فیلم" تگرگ و آفتاب"آغاز کرده ترتیب دادیم و بعد از سلام و احوالپرسی به گفت و گو با ایشان پرداختیم :

برای آشنایی بیش تر مخاطبان لطفا یک بیوگرافی کوتاه از خودتان و این که چگونه وارد موسیقی شدید، بفرمایید‌.

کسرا عزیزا هستم متولد ۱۱ تیر ۱۳۶۵.موسیقی را از سن ۱۵سالگی با ساز تخصصی گیتار شروع کردم . دوره های سلفژ و تئوری موسیقی را در ایران گذراندم و مدت کوتاهی با گیتار در سبک کلاسیک نوازندگی کردم. در سن ۱۸ سالگی برای تحصیل در رشته ی موسیقی به اتریش رفتم و در کنسرواتوار دوره های موسیقی را گذراندم . در آن جا با یک گروه آلمانی با نام" midbrain "آشنا شدم و مدتی با آن گروه به نوازندگی جاز و بلوز پرداختم که یکی از تجربیات بزرگ من بود و تأثیر خیلی زیادی در سبک موسیقی من داشت؛ چون تا پیش از آن به شیوه ی پاپ نوازندگی می کردم . بعد از آن تصمیم گرفتم به ایران برگردم و موزیک های خودم را ضبط کنم و آلبوم منتشر کنم . ولی بعد ها تصمیمم عوض شد و خواستم که موزیک هایم را به صورت تک آهنگ منتشر کنم تا ببینم چه بازخوردی در پی دارد تا بیش تر با فضای موسیقی که در ایران هست آشنا شوم . در سال ۹۲ اولین آهنگم "اردیبهشتی" را با همکاری "کیا کلهر" همراه با موزیک ویدئو منتشر کردم و از آن زمان تا کنون مشغول تهیه ی تک آهنگ ها و موزیک ویدئو ها هستم و تصمیم دارم که تک آهنگ ها همراه با موزیک ویدئو منتشر شود و تا قبل از آلبوم تمام آهنگ ها ویدئو داشته باشد.

تا کنون چند اثر از شما منتشر شده است ؟

تا به امروز هفت کار منتشر کردم که پنج کار همراه موزیک ویدئو و دو کار به صورت تک آهنگ بوده .

 

شما در پرونده کاری خود اجرا در جشنواره ی مقاومت و دریافت جایزه را دارید ، از چگونگی شرکت در این جشنواره بفرمایید.

جشنواره موسیقی مقاومت یک فرصت متفاوت بود برای تمام خواننده ها و نوازنده هایی که هنوز به صورت رسمی مجاز نشده بودند و موزیکی را کار می کردند که با موزیک پاپ رایج در کشور متفاوت بود و چون خودم به شخصه فرد بسیار ناسیونالیستی هستم و ارتباطم با مسئله ی جنگ کشورمان و شهدا یک ارتباط کاملا شخصی است و همیشه حس می کردم دِینی به گردنم هست ، دوست داشتم کاری بسازم که بتوانم این صدا را متفاوت تر به گوش مردم برسانم.وقتی متوجه جشنواره شدم تصمیم گرفتم ،کاری را بسازم و گوش کنم ؛ اگر همان کاری بود که خودم دوست داشتم و دقیقا نشان دهنده ی موزیک خودم بود، در جشنواره ارائه بدهم . یک مدتی روی آهنگسازی و شعر کار کردم و خوشبختانه موزیکی شد که وقتی دوستان و اطرافیان شنیدند خیلی استقبال کردند و باز خوردهای خیلی مثبتی گرفتم. برای همین در جشنواره شرکت کردم و خوشبختانه از میان ۲۰۰ خواننده و نوازنده ی مجاز پاپ و- به قول بعضی ها زیر زمینی- که شرکت کرده بودند کار من جزو پنج آهنگ برتر جشنواره شناخته شد و به عنوان نفر برگزیده در بخش اجرای زنده، تندیس جشنواره را به دست آوردم .

شما چندی پیش در فیلم " تگرگ و آفتاب " به ایفای نقش پرداختید ، چه شد از موسیقی به سمت بازیگری رفتید؟

من خیلی اتفاقی وارد پروژه" تگرگ و آفتاب "شدم. مصاحبه ای با یکی از روزنامه ها داشتم که عکسم در روزنامه چاپ شده بود . در آن زمان کارگردان اثر آقای کریمی برای نقش اصلی دنبال بازیگر می گشتند. حدود ۵۰۰ بازیگر حرفه ای و غیر حرفه ای هم تست داده بودند ولی به نتیجه نرسیده بودند، تا این که ایشان من را دیدند و از من خواستند که با هم صحبت کنیم ، پس از آن تصمیم به همکاری گرفتیم . این همکاری برای من تجربه ی خیلی بزرگی بود . اوایل کار یک مقدار سخت بود ولی دوست عزیزم آقای " جواد عزتی " خیلی به من کمک کردند و بسیار همراهم بودند تا این که توانستم نقش خودم را پیدا کنم ، تشکر می کنم از آقایان" اصغر همت " ،" پیام دهکردی" و "احسان سجادی حسینی "،دستیار یک کارگردان که خیلی در این پروژه به من کمک کردند و باعث شدند که من به بازیگری علاقمند شوم. البته من در نوجوانی تئاتر کار می کردم و در جشنواره ی فجر موفق به دریافت مقام اول بازیگری نوجوان شدم و دوره های بازیگری را همزمان با موسیقی در اتریش گذرانده بودم . در حال حاضر چندین پیشنهاد برای بازی دارم و احتمال دارد در آبان ماه پروژه ی جدید سینمایی ام را کلید بزنم. به طور کلی موسیقی و بازیگری برای من خیلی تفاوت دارند ، موسیقی زندگی و افکار من است ولی در بازیگری حس های خیلی ظریفی را در خودم پیدا کردم که آن حسی که به موسیقی داشتم را کامل می کند. در بازیگری تجربه این را داشتم که خودم را در یک نقش دیکر با ۱۸۰ درجه تفاوت ببینم که بسیار برایم جالب بود. ولی تفاوت مهم موسیقی و بازیگری این است که در بازیگری، کارگردان می خواهد من چه کار کنم و او نقش را برایم تعیین می کند، به همین دلیل با موسیقی ای که خودم تنظیم ، نوازندگی و ترانه سرایی اش را به عهده دارم خیلی متفاوت است . در موسیقی مؤلف خودم هستم و هر وقت بخواهم آهنگسازی می کنم یا گیتارم را بر می دارم و می روم استودیو و ضبط می کنم، ولی وقتی در سینما فعال هستید کار کردن شما به دیگران نیز بستگی دارد و یک تیم کار را انجام می دهد تا خوب یا بد شود و هر چه قدر هم شما در آن اثر خوب باشید شایدآن کار از لحاظ کارگردانی یا فیلم برداری دارای ضعف باشد و شما آن بازخوردی را که انتظار داشتید ، دریافت نکنید.

آیا به فکر جمع آوری و انتشار آلبوم هستید ؟

بله، ۹قطعه آماده شده که قرار بود امسال منتشر شود ولی به دلیل برخی مشکلات و صحبت هایی که شد تصمیم گرفتیم بگذاریم برای سال آینده . همکاری آقایان" آرش صفدری " و " کیوان نظری "را در مقام تنظیم کننده و ترانه سرا داریم و ترانه سرایی برخی از قطعات را هم خودم به عهده دارم،آلبوم هم به صورت مجاز منتشر می شود که امیدوارم مورد پسند واقع شود و ان شالله بعد از آن کنسرت هم می گذاریم.

در آینده شاهد همکاری شما با کدام هنرمندان خواهیم بود ؟

در مورد آینده هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد و قولی بدهد، اما صحبت هایی با دوستان خیلی خوب و معروفمان صورت گرفته ولی فعلا نمی توانم اسامی را بگویم چون هنوز قطعی نیست.

به عنوان سخن پایانی اگر نکته ای را لازم به ذکر می دانید، بفرمایید.

امیدوارم که یک روز همه ی دوستان و طرفداران خوب و نازنینم را در کنسرت ببینم و رو در روی هم بنشینم و با هم گپ بزنیم . از همه ی کسانی که از من حمایت می کنند و آهنگ هایم را دوست دارند و به من انرژی می دهند و انتقاد می کنند ممنونم و دست همه شان را می بوسم . آرزوی من این است روزی برسد که موسیقی پاپ راک ما که موسیقی فارسی ایرانی هست و اصلا غربی، ترکی، عربی و دزدی نیست بتواند جایگاه خودش را در ایران پیدا کند و بتوانیم در ایران کنسرت بر گذار کنیم. البته من به هیچ عنوان از لحاظ سیاسی نمی گویم و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی می گویم چون باید ذائقه مردم تغییر کند و تمام تلاشم را می کنم کاری بکنم که تا چند سال آینده اولویتمان موسیقی ترکی و عربی نباشد و یک مقدار ایرانی باشیم وموسیقی فارسی را بیش تر گوش کنیم.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.