موسیقی ایده آل – زهره ابوالقاسم : علی ایلیا ترانه سرای جوان و خوش ذوق و قریحه ای است که این روز ها ترانه هایش را با صدای خوانندگانی چون فریدون آسرایی ، حمید عسکری و … می شنویم ؛ وی همچنین جدیدترین کتابش را نیز با نام « گریه برای دختری که زنم بود » در نمایشگاه کتاب امسال به فروش گذاشت که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاظبین مواجه شد ؛ گفت و گویی را با او انجام دادیم که آن را در ادامه می خوانید :

خیلی از ترانه سرایان جوان « علی ایلیا » را به عنوان الگوی خودشان می دانند ؛ از سابقه کاریتان و این که تا به امروز چند سال است که دست به قلم هستید برایمان بگویید.                       

الگوی کسی شدن مسئولیت دارد، من تا به امروز ۹ سال است که به صورت جدی ترانه می گویم و دو مجموعه شعری به نام های  « قدم زدن با پیاده رو » انتشارات دارینوش و « گریه برای دختری که زنم بود » انتشارات نیماژ را نگارش کردم و با خواننده هایی از جمله فریدون آسرایی، علیرضا طلیسچی، حمید عسکری، سهراب پاکزاد، مهدی یغمایی و شادمهر عقیلی کار کردم.

شما تا به امروز کارهای اجرایی زیادی داشتید ؛ از اجرای ترانه هایتان با صدای خواننده های مختلف راضی بودید؟ تا به حال شده است که از اجرای ترانه تان پشیمان شده باشید؟

خب از خیلی از کارهای اجراییم راضی بودم ، انسان تا یک کاری را دوست نداشته باشد آن را انجام نمیدهد ولی خب خیلی از کارهایم هم هست که دلی نبوده و مجبور  بودم کار را به اجرا بسپارم . کاری که خیلی از هنرمندان در سراسر دنیا انجام می دهند و برای گذران زندگی کار می کنند . سعی کردم در آن کارها هم کم فروشی نکنم و اگر از خواننده هایی که با آن ها کار کردم سوال کنید به مشا خواهند گفت که همیشه تا لحظه اخر آن ها را همراهی کردم ، به آن ها پیشنهاد دادم و سعی کردم کاری که اسم من پای آن است کار خوب و آبرومندانه ای شود. ولی بوده کاری که اجرا شده و بعد پشیمان بشم ؛ چند کار بود که در اجرا واقعا حیف شدند، ولی در مجموع از هفتاد درصد کارهای اجراییم راضی هستم. 

علی ایلیا تا به امروز دو مجموعه کتاب به نام های « قدم زدن با پیاده رو » و « گریه برای دختری که زنم بود » را نگارش کرده است. استقبال مردم چطور بود؟ کدام یک بیشتر نظر مخاطبان را جذب کرد؟      

مجموعه دوم از نظر فروش و پخش موفق تر بوده است و خب چون در نمایشگاه بین المللی کتاب هم این کتاب عرضه شد باعث شد از فروش خوبی برخوردار شود ،  مجموعه اول هم به این دلیل که انتشارات دارینوش بنا به دلایلی که برای خودش قابل توجیه بود در نمایشگاه شرکت نکرد پخش خوبی نداشت، هر چند برادران معظمی در انتشارات دارینوش برای چاپ کتابم بسیار از من پشتیبانی کردند و من خیلی به آن ها مدیونم، در کل از مجموعه دوم به دلیل عرضه در نمایشگاه و تبلیغات در صفحات مجازی استقبال بیشتری شد. در حال حاضر کتاب اول به چاب دوم رسید و کتاب دوم هم در آستانه چاپ دوم می باشد.در حال حاضر از کتاب هیچ ترانه سرایی استقبال قابل توجهی به عمل نمی آید و کسی ترانه و ترانه سرا را جدی نمی گیرد و فکر نمی کنند که ترانه سرا هم شاعر است و در قالب ترانه شعر می نویسد ، من خودم به غیر از ترانه غزل و سپید هم می نویسم و مردم بیشتر غزل سراها و سپید سرا ها را  به عنوان شاعر قبول دارند.

بعد از کتاب دومتان تصمیم به نگارش کتاب جدید هم دارید؟

بله تصمیم به نگارش کتاب جدید دارم ولی در مورد آن چیزی نمی گویم چون کتاب بعدی یک سورپرایز است که به وقتش درباره آن حرف خواهم زد.           

چقدر در انجمن های شعری مختلف حضور دارید و چقدر از وقتتان را به کار ترانه سرایان جوان و تازه کار برای نقد کارهای آن ها اختصاص می دهید ؟

حقیقتا من نه تنها برای نقد کارهای ترانه سرایان جوان وقت زیادی می گذارم بلکه خیلی پیش آمده است که با خیلی از آن ها رابطه مان به رابطه دوستی رسیده  و اگر بدانم ترانه سرایی استعداد دارد و کارش خوب است حتما او را به یک خواننده خوب معرفی می کنم و این کاری که من می کنم را حقیقتا کسی برای نسل ما انجام نداد و نسل قبل از ما در این زمینه ها آنطور که باید همراهیمان نکردند. در جلسات شرکت می کنم و تنها جلسه ای که به صورت مستمر حضور دارم جلسات ( خانه ترانه) است.

در کل ترانه های امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟      

متاسفانه بچه های نسل جدید کمی عجول هستند. بچه های نسل جدید خیلی استعداد دارند و تفکراتشان با ما زمین تا آسمان تفاوت دارد، خلاق ترند، آزادانه تر می توانند  به یک سری مسائل فکر کنند و دستشان خیلی باز است. من تنها نقدی که دارم این است که خودشان را بنویسند ؛ ما الان در رنج سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بیست تا روزبه بمانی داریم ده تا یغما گلرویی داریم سی تا افشین یداللهی داریم دو سه تا مریم اسدی داریم ! بچه ها خودشان را نمینویسند و همواره در حال کپی کردن اند و سعی می کنند از تصاویر و مفاهیمی که قبلا استفاده شده بنویسند و خیلی دارند به تکرار می رسند و خب برای نتیجه دادن کارشان باید صبر کنند تا بذری که کاشتند ثمره دهد و بعد برداشت کنند.

این روزها باید منتظر ترانه های « علی ایلیا »  با صدای کدام خواننده ها باشیم؟

در موسیقی ایران اصلا نمیشود قطعی درباره این مسائل صحبت کرد ولی خب چند  کار با مازیار فلاحی، مسعود امامی، سهراب پاکزاد، بهزاد ابطحی و امین رستمی دارم و در البوم جدید حمید عسکری دوباره حضور خواهم داشت. 

تصمیم به برگزاری جلسه شعر برای خودتان ندارید؟

خیر ؛  من واقعا خودم را نه در حد نقد می دانم و نه در حدی که درباره کسی نظر بدهم . هر جا و هر کسی اگر نقدی بر ترانه هایم داشته باشد از (الف) تا (ی) آن را گوش می کنم تا یاد بگیرم و فعلا هیچ برنامه ای برای برگزاری جلسه شعر برای خودم ندارم.

و در اخر این جمله رو علی ایلیا تکمیل کند:

زندگی بدون شعر….                          زندگی بدون شعر وجود خارجی ندارد.

 

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.