موسیقی ایده آل – ملیکا مهدوی : امیرعلى زمانیان، آهنگساز و خواننده جوان و خوش صدایى است که در موسیقى پاپ مشغول فعالیت است. وى متولد خردادماه ۶۴ است و همکارى با خوانندگان متعددى را در پرونده کارى خود دارد و علاوه بر آن تک آهنگ هاى زیادى را منتشر کرده است. قطعه "هوا خوبه" جدیدترین تک آهنگ این هنرمند خوش آتیه است که اخیراً منتشر شده و با استقبال خوب مخاطبان موسیقى نیز مواجه شد. او در آلبوم "معجزه" بهنام صفوى که هفته گذشته روانه بازار موسیقى شد، قطعه "دنیامو عوض کن" را آهنگسازى کرده است. مصاحبه اى با او ترتیب دادیم که در ادامه میخوانید:

– فعالیت شما در موسیقى از چه زمانى شروع شد و چگونه به هنر پنجم علاقه مند شدید؟


فعالیت من در موسیقى از سنین خیلى کم و از دوره دبستان با شرکت در گروه هاى سرود مدارس آغاز شد و از ١٣ سالگى توسط استاد خوبم آقاى هادى نجفى به صورت تخصصى تر موسیقى را دنبال کردم و با موسیقى سنتى شروع کردم و به تدریج به سبک هاى موسیقى جهانى علاقه مند شدم. بعد از أخذ مدرک دیپلم، وارد دانشکده موسیقى؛ کنسرواتوآر تهران شدم. در آنجا موسیقى جهانى کار کردم و در سبک هاى جاز(jazz)، بلوز(blues) و راک(rock) به عنوان خواننده و نوازنده فعالیت میکردم. بعد از آن به دلیل آنکه موسیقى پاپ، موسیقى رایج و پرطرفدار کشور محسوب میشد، به این سبک روى آوردم و تا به امروز نیز در همین سبک پرطرفدار مشغول فعالیت هستم و علاوه بر خواندن و آهنگسازى قطعات خودم، با خواننده هاى متعددى نیز همکارى میکنم.

– در پرونده کارى شما همکارى با هنرمندان پرآوازه و در عین حال با سبک هاى متفاوت دیده میشود؛ مهران عباسى، سعید شهروز، بهنام صفوى، بابک جهانبخش، شهرام شکوهى و… این تنوع کارى را چطور ارزیابى مى کنید؟

آقاى مهران عباسى دوست قدیمى و همکار خوب من هست و همکارى ما از چندین سال قبل شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. سبک آقاى شهرام شکوهى با سبک کارى من کاملا متفاوت بود و از همکارى با ایشان بسیار خوشحالم. آقاى بهنام صفوى، دوست عزیز بنده هستند که احترام زیادى براى ایشان قائلم و در آلبوم جدیدى که اخیراً منتشر کرده، با ایشان همکارى کرده ام که آهنگسازى قطعه چهارم این آلبوم بر عهده من بود، همینطور همکارى با آقاى بابک جهانبخش-که از آهنگسازان خوب کشورمان به شمار مى رود- باعث افتخار من هست، کارهاى آقاى سعید شهروز نیز فضاى متنوعى دارد. جا دارد اینجا بر این نکته تأکید کنم که در یکى از آلبوم هاى سعید شهروز، بنده ۵ قطعه را کار کردم که هرکدام این قطعات فضاهاى متفاوتى با بقیه داشت؛ فضاى دشتى و غمناک، فضاى ریتمیک، ۶و٨ و… و این تنوع کارى همیشه به من حس خوبى میدهد و از آنجا که من در اکثر سبک هاى موسیقى فعالیت داشته ام، توانسته ام اکثر سبک ها را به راحتى درک کنم و همکارى با خواننده هاى متعدد و با فضاى کارى متفاوت، برایم دور از ذهن نباشد و مهم تر از همه رضایت بخش بودن نتیجه کار و موفقیت آن قطعه انرژى خاصى به من میدهد تا کارم را در سبک هاى متنوع تر ادامه دهم و خودم را صرفا به یک فضاى کارى محدود نکنم.

– شما در سبک هاى بلوز، جاز، پاپ و راک تا به امروز فعالیت داشتید، کدامیک را بیشتر ترجیح مى دهید؟

سؤال خیلى سختى پرسیدید و این واقعا دشوار است که تنها یک سبک را به عنوان سبک مورد علاقه ام نام ببرم، ولى از نظر فنى و پیچیدگى، سبک جاز بسیار پیچیده و تکنیکى است و زمانى که این سبک را گوش میکنم یا آهنگسازى میکنم یا مى خوانم از نظر فنى خیلى من را راضى میکند. ولى در کل، تمام سبک هایى که نام بردید را دوست دارم. علاوه بر این بنده موسیقى لاتین را هم با ارکستر چندین سفارت آفریقایى کار کرده ام و به موسیقى لاتین هم علاقه مندم. سبک خاصى را نمیتوانم انتخاب کنم ولى طبیعتا اگر موسیقى پاپ اندکى از سبک هایى که شما نام بردید، الهام بگیرد، جذاب تر خواهد بود و مخاطب بیشترى را جذب خواهد کرد و به نظر من براى فعالیت موسیقیایى در ایران، سبک پاپ مناسب تر است ولى خودم به شخصه، سبک جاز را از نظر فنى ترجیح میدهم.

– امیرعلى زمانیانِ آهنگساز یا خواننده؟ کدام عنوان را بیشتر مى پسندید؟

سوال جالبى پرسیدید! براى من هردوى این عناوین پر افتخار و دوست داشتنى است و نمیتوانم یکى از این دو را در اولویت قرار بدهم، چون از طرفى دوست دارم به عنوان یک آهنگساز خیلى موفق-که در زمینه موسیقى نیز تحصیل کرده-فعالیت کنم، و هدف اصلى خودم که همواره آهنگسازى بوده را تحقق بخشم و از طرف دیگر، خواندن خیلى شخصى تر است و به سلیقه خودم نزدیک تر است، و با خواندن میتوانم حرف دلم را بزنم. آهنگسازى و خوانندگى براى من دو مقوله جداگانه است و مطمئن باشید تا روزى که من در موسیقى فعالیت میکنم، به هردوى این هنرها میپردازم و هیچکدام را اولویت قرار نمیدهم و هیچ یک را از زندگى ام حذف نمیکنم.

– آیا سال ٩۵ آلبوم امیرعلى زمانیان را خواهیم شنید؟

چندین قطعه آلبوم آماده شده است و به امید خدا امیدوارم تا پایان امسال آلبوم منتشر شود. جا دارد تشکر کنم از دوست و همکار عزیزم، سید محمد کاظمى، ترانه سراى خوب کشورمان که مدت زیادى است که من با ایشان همکارى داشته ام و خوانندگان دیگر مثل سعید شهروز، بابک جهانبخش، بهنام صفوى و احسان حق شناس که براى آلبوم زحمات زیادى کشیدند، همینطور مهران عباسى دوست خوبم و پیام هوشمند، کوشان حداد، معین راهبر و حسین سالارى مقدم که براى جمع آورى آلبوم بسیار زحمت کشیدند و ان شاءالله در آینده نیز با این عزیزان همکارى هاى بیشترى خواهم داشت. اگر همه چیز همانگونه که پیش بینى کرده ایم، اتفاق بیفتد، ابتدا چند تک آهنگ را منتشر میکنیم و اواخر سال جارى آلبوم را روانه بازار میکنیم، که این به استقبال مردم و پذیرش من به عنوان خواننده و همینطور اوضاع بازار موسیقى بستگى دارد، اما برنامه ریزى ما براى اواخر امسال است.

– سخن پایانى با مخاطبان:

خواسته من از مخاطبان موسیقى اینست که گوش خود را از نظر کیفى تقویت کنند و هرگاه احساس کردند قطعه اى از نظر فنى و کیفى استاندارد نیست، آن را گوش نکنند؛ یعنى با همه چیز صرفا مارکتى برخورد نکنند، به نظر من اگر سطح کیفى شنیدارى مردم بالاتر برود، به اهالى موسیقى کمک خواهد کرد و باعث میشود تا موزیسن ها بهتر کار کنند.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.