موسیقی ایده آل – زهرا تمکین : در یک روز زمستانی به مدرسه درامز آریان رفتیم تا با آشور مرادیان نوازنده درام گروه مازیار فلاحی گفت وگوی دوستانه ای داشته باشیم. مرادیان هم مانند همیشه با صبر و مهربانی به سوالات ما جواب داد. گفت وگوی موسیقی ایده آل با آشور مرادیان را از دست ندهید:

 

*چطور شد که درامز را برای ادامه فعالیت خود انتخاب کردید؟

هرکسی برای ورود به حوزه هنر به سراغ علاقه اش می رود. من هم به سراغ علاقه ام در این حوزه رفتم. در خانواده کاملا هنری پرورش یافتم و پدرم یکی از نوازندگان  قدیمی درامز ایران بودند. شاید مهم ترین دلیلی که من به سمت این ساز رفتم حضور پدرم در این حوزه بود.

 

* با چه گروه های دیگری فعالیت کردید؟

با گروه های زیادی در این حوزه کار کردم، اما بیشتر مردم من را باگروه مازیار فلاحی می شناسند. من در سال های گذشته با اقای خواجه نوری، مانی رهنما، گروه راک سیر که در جشنواره موسیقی بین المللی جوان شرکت کردیم و خوشبختانه اول شدیم فعالیت کرده ام،  وگروهی است که من و دوستانم  از سال ۸۲   به نام هامان در آن فعالیت می کنیم و این نوید را می دهم که بزودی اتفاقات خوبی برای گروه ما رقم می خورد. آلبوم گروه هامان به زودی منتشر می شود.

 

* به چه سبکی از موسیقی گوش می دهید؟

علاقه شخصی من  موسیقی راک است و علاقه زیادی به گروه پینک فلوید دارم.

 

*مازیار فلاحی چه ویژگی داشت که همکاری خود را با وی ادامه دادید؟

مازیار فلاحی یکی از دوستان صمیمی من است و رابطه ایی فراتر از یک نوازنده و خواننده داریم. می توانم به جرات بگویم کار کردن با مازیار فلاحی دلی است. اولین روز کاری ما نه ایشان شناختی روی من داشتند و نه من ایشان را می شناختم، اما کار کارکردن  به عنوان یک موزیسین کاملا کار حرفه ای است. ولی در حال حاضر برای من در گروه مازیار به این صورت نیست وکاملا دوستانه و دلی پیش می رود . کارکردن با مازیار باعث افتخار من است. اخلاق و شخصیت مازیار بی نظیر است.

 

*چطور با مازیار فلاحی آشنا شدید؟

زمانی که ایشان می خواستند گروه خودشان را تکمیل کنند من هم در کنار دیگر بچه های نوازنده تمرین می کردم که من را به آقای فلاحی معرفی کردند. ما یک روز سر جلسه با هم تمرین کردیم که شکرخدا نتیجه خوبی داشت و باعث شد همکاری ما ادامه داشته باشد و الان وارد پنجمین سال همکاری با مازیار شدم.

*شاید این دیدگاه وجود داشته باشد که کسانی که درامز کار می کنند روحیه خشنی دارند. چقدر این موضوع را تایید می‌کنید؟

نه اصلا چنین چیزی نیست. درامز شاید به خاطر اینکه ساز پرتحرکی محسوب می شود و نسبت به سازهای دیگر فیزیکال‌تر است و همیشه دارای هیجان و نشاط خوبی است باعث به وجود آمدن این دیدگاه شده باشد. به عقیده من وظیفه یک درامر این است که در سالن هیجان ایجاد کند و من هم همانند سایر نوازندگان دوست دارم کسانی که به کنسرت ما می آیند از کنسرت نهایت لذت را ببرند.

 

*سال های قبل چنین باوری وجود داشت کسانی که به کنسرت مازیار فلاحی می آیند افسرده و غمگین هستند این موضوع باعث نشد که اطرافیان شما را از ادامه همکاری با ایشان منصرف کنند؟

کسانی که به کنسرت مازیار می‌آیند، مشخص است که به دنبال چه نوع سبکی از موسیقی هستند و خداروشکر تا به امروز همه کسانی که به کنسرت ما آمدند با رضایت کامل از سالن خارج شدند.  هرگز اطرافیان من چنین نظری نداشته و ندارند. من موزیک مازیار را بسیار دوست دارم. به اعتقاد من مازیار فلاحی جزو آن دسته از خواننده هاست که موزیک سالم می زند و نهایت احساساش در کارهایش نهفته است. می شود گفت دلیل این موضوع هم این  است که مازیار خودش شعر می گوید، ملودی هایش را می سازد، تنظیم می کند و در نهایت روی صحنه اجرا می کند. خوشحالم که در کنار مازیار موسیقی سالم و پر از حس ناب برای مخاطب هایمان اجرا می کنیم.

 

*در مورد سابقه تدریستان برایمان بگویید؟

۴ سال است که به طور مداوم تدریس می کنم و شکل تدریسم نسبت به قبل تغییر کرده است. دلیل این تغییرات هم این است که روز به روز بر اطلاعاتم اضافه می شود و تجربه کسب می کنم. دوست دارم مانند کسانی که در حوزه موسیقی تدریس می کنند این اطلاعات را در اختیار علاقه مندان در این حوزه قرار دهم. البته راه سخت و طولانی است.

 

*استقبال هنرجوها از درامز چگونه است؟

استقبال هنرجو ها از این رشته بسیار خوب است. باتوجه به مشکلاتی که  برای نواختن این ساز وجو دارد. کمی شرایط را برای درامر سخت می کند. درامز سازی است که حجم زیادی می گیرد، به فضای زیادی نیاز دارد و جزو سازهای گران قیمت محسوب می شود. شاید دلیلی دیگری که افراد کمتر به سراغ این رشته می آیند این باشد که این ساز سرو صدای زیادی دارد. البته برای شروع این ساز هزینه ها کمتر وکم صداتر می شود بماند که تکنولوژی هم برای رفع این مشکلات به ما کمک کرده است.  خوشبختانه ما در مدرسه درامز امکانات خوبی برای آموزش درامز داریم.

 

*چطور اینقدر خوب با اعضای گروه هماهنگ شدید؟

ما مدت طولانی است که باهم کار می کنیم و بیشتر نوازندگان ما در گروه جزو نوازندگان خوب این حرفه در کشور محسوب می‌شوند. به عقیده من همه ما در گروه مازیار فلاحی مثل یک خانواده هستیم. بزرگترین عامل هماهنگ بودن ما با اعضای گروه، حضور مازیار و برادرش خشایار فلاحی است که با مدیرت درست و درایت ایشان فضای دوستانه ای در گروه حاکم  شده است.

 

*در موسیقی الگوی خاصی دارید؟

بله. گروه پینک فلوید. می توانم به جرات بگویم گوش کردن به موسیقی پینک فلوید باعث شد که من در انتخاب این رشته مصمم شوم.

 

*از تجربه حضورتان در سریال قلب یخی بگویید؟

به طور کاملا اتفاقی در این کار حاضر شدم. شاید جالب باشد بدانید که یک شب خواب دیدم قرار است فیلم بازی کنم. فردای آن روز با خشایار فلاحی صحبت کردم و در مورد خوابم به او گفتم و ایشان متعجب و باخنده گفتند قرار است در کنار مازیار فلاحی در سریال قلب یخی بازی کنیم.

 

*بعد از تجربه قلب یخی آیا به بازیگری هم فکر می کنید؟

تجربه بازی در چند فیلم کوتاه و تئاتر را در دوران دبیرستان داشتم، اما اگر پیشنهاد خوبی داشته باشم چرا که نه حتما استقبال می کنم. با اینکه کار بازیگری بسیار سخت است، اما دوست دارم این حرفه را هم تجربه کنم.

 

* خاطره خاصی با علی طباطبایی داشتید؟

بله. باعلی خیلی دوست بودیم. علی هم مانند من پرسپولیسی بود و کلی خاطرات مشترک فوتبالی داشتیم و سال ۹۱ هم با ما روی استیج به عنوان نوازنده گیتار آمد.  هربار که قطعه تیغ عشق را  اجرا می کنیم نه تنها حال من بلکه حالم همه بچه ها  منقلب می شود.

 

*گله ای در این زمینه وجود داشت این بود که چرا گروه مازیار فلاحی در خاکسپاری علی طباطبایی حاضر نبودند. در این خصوص بگویید؟

 شب خاکسپاری علی طباطبایی گروه ما در تهران حضور نداشت و متاسفانه زمان مراسم هفتم ایشان هم در ایران حضور نداشتیم، اما من از رابطه خوب مازیار و علی خبر دارم و می دانم که آقای فلاحی از طرف گروه برای مراسم علی دست گلی را فرستاند و با کمال طباطبایی پدر  بزرگوار علی به صورت تلفنی صحبت کردند. ما تمام تور کنسرت های اروپا  تیغ عشق را به یاد علی طباطبایی اجرا کردیم.

 

*تفاوت کنسرت های ایران و اروپا از نظر نوع برگزاری چیست؟

 هیچ جا ایران نمی شود. ما چه در ایران و چه در کنسرت های خارج از کشور به یک اندازه انرژی می‌گذاریم. به نظر من کنسرت هایی که در ایران برگزار می شود جزو کنسرت های خوب محسوب می شود. اما اگر  بخواهیم از لحاظ فنی بررسی کنیم باید بگویم صدا برداری در کنسرت اروپا بسیار خوب بود و در کمترین زمان بهترین صدا را می گرفتیم. من افتخار می کنم که در میان هم وطنانم در ایران ساز می زنم.

 

*نظرشما در مورد بازگشت خوانندگان خارج از کشور به ایران چیست؟

بازگشت به ایران برای هر خواننده یک دلیل کاملا شخصی است، اما به عقیده من مارکت های خارج از کشور جواب گوی کارشان نیست. کسانی که در ایران کار می کنند بسیار قوی هستند.

 

*بهترین آهنگ مازیار فلاحی از دیدگاه آشور مرادیان کدام است؟

 من تمام کارهای مازیار را دوست دارم، اما از از آلبوم قلب یخی دوستت دارم لبالب، از آلبوم لعنت به من برای باران و ار آلبوم ماه هفتم گندم را دوست دارم. 

 

*تا چه حد به فکر نوآوری در گروه هستید؟

من فقط می توانم در مورد ساز خودم نوآوری ایجاد کنم که به درد موزیک مازیار فلاحی بخورد. درام سازی است که باید تحت فرمان موزیک باشد به خصوص در موزیک مازیار داینامیک درآن بسیار  تاثیر دارد وباید خیلی حساب شده در خدمت موسیقی بود.

 

*از بهترین خاطره کنسرت های تهران بگویید؟

بهترین و مهمترین خاطره ام حضور پدرم در یکی از کنسرت ها بود که واقعا انرژی عجیبی از حضورش گرفتم و همین طور حضور محبوب ترین فوتبالیست تاریخ ایران احمد رضا عابد زاده در کنسرت شور عجیبی در سالن ایجاد کرد.

 

* درامر در درام ست خود می تواند از صداهای دیگر برای نواختن استفاده کند ؟

بله. اما نه با هر سازی. امکان ترکیب با ادوات کوبه ایی و پرکاشن و پدهای الکترونیکی ( لانچ پد و…)وجود دارد. نوازنده هایی هستند که این کار را امتحان کرده و کارهای زیادی در این خصوص انجام داده اند.

 

*با توجه به موجی که در این چند سال اخیر مبنی بر تلفیق موسیقی سنتی و جدید پدید آمده، آیا می توانیم درام را با سازهای سنتی تلفیق کنیم؟

بله، اما تلفیق کردن باید اساس و پایه داشته باشد. من معتقدم که علم زیادی برای این کار لازم است. مدتی است که مطالعاتم را در زمینه موسیقی نواحی ایران شروع کردم تا بتوانم این ریتم ها را در ساز خود پیاده کنم. خیلی از نوازنده ها این کار را انجام داده اند. من هم مانند استادم آقای مقدم دوست داشتم این کار را انجام دهم. زمانی که اساتید بین المللی به ایران آمدند، برایشان جالب بود که نوازندگان ما ریتم های خارجی را خوب می نوازند، اما زمانی که گفتند درام ایرانی بزنید باعث شد ما به این فکر بیفتیم که اجرای متفاوتی داشته باشیم. به عقیده من بهترین ها در موسیقی خلق شده و ما در حال تکرار این موسیقی هستیم، اما موزیسین های ما هم بی نظیر هستند و همیشه دقیق و با برنامه عمل می کنند.

 

*چرا در آلبوم های  موسیقی از درامز کمتر استفاده می شود؟

متاسفانه با اینکه درامز جزو سازهای پایه محسوب می شود اما به خاطر هزینه های بالای صدابرداری نبود امکانات مناسب، و عدم تجربه و آگاهی از تکنیک های صدا برداری درامز در آلبوم ها استفاده نمی شود.

متاسفانه در خیلی از آلبوم ها ریتم ها وگروه های غیر استاندارد می شنویم و این موضوع  بر می گرددبه دوستان تنظیم کننده با عدم آگاهی لاین درامز می نویسند  وحتی با یک درامر هم مشورت نمی کنند.

 

*استقبال مردم از کنسرت اروپا چگونه بود؟

مازیار فلاحی هرجا برود استقبال بسیار خوب است.

 

*موفقیت گروهتان را مدیون چه کسانی هستید؟

موفقیت نتیجه کار گروهی خوب و مدیریت کسانی که در راس کار هستند. حضور خشایار فلاحی در گروه  به عنوان مدیر برنامه بسیار پر رنگ است. ایشان برادر بزرگتر من و حامی همه بچه های گروه هستند.

 

*در مورد حضور داوود جعفری در گروهتان بگویید؟

حضور داوود در گروه ما نعمت بزرگی است و جزو هنرمندان باسواد در موسیقی محسوب می شود. کلاس های تدریس ساز برگزار می‌کند و هواداران خاص خودش را دارد. من با داوود جعفری زندگی می کنم و در سفرها هم اتاقی من است. شاید باورتان نشود اما من و داوود بیشتر اوقات مان را باهم می‌گذرانیم. خیلی وقتها با حرکت دست داوود متوجه می شوم که داوود چه می خواهد بگوید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.