موسیقی ایده آل – محمد کردی : «هومن آزما» از تنظیم کنندگان جوان و خوش سلیقه ی موسیقی کشورمان است که تا کنون قطعات موفقی را با تنظیم وی شنیده ایم که از جمله آن ها می توان به تیتراژ سریال «ستایش ۱» اشاره کرد ؛ گفت و گویی را با او انجام دادیم که می توانید آن را در زیر بخوانید:

موسیقی را از کجا شروع کردید؟

به دلیل علاقه ی شدیدی که از کودکی به موسیقی داشتم به این سمت کشیده شدم،۱۰ ساله بودم که به یاد گرفتن سازهای پیانو و کیبورد پرداختم؛بزرگتر که شدم گیتار را آموختم و کار تنظیم را هم از ۷-۸  سال پیش شروع کردم.

به چه سازهایی تسلط دارید؟

ساز تخصصی ام گیتار است اما در کنار آن کیبورد و پیانو هم میزنم،البته نه در سطح حرفه ای،در حدی که بتوانم با آن کارهایم را انجام دهم.

اولین قطعه ای که از شما به عنوان تنظیم کننده منتشر شد کدام قطعه بود؟

اگر اشتباه نکنم قطعه ی «فقط برو» با صدای امیر عباس گلاب اولین قطعه ای بود که از من به عنوان تنظیم کننده منتشر شد.

درمورد همکاریتان با صدا و سیما برای تیتراژ سریال «ستایش» توضیح دهید؛چگونه این همکاری شکل گرفت؟

در آن برهه از زمان من با علیرضا آذر رابطه بسیار نزدیکی داشتم،البته هنوز هم دارم اما آن زمان بیشتر یکدیگر را می دیدیم.امیر عباس هم از دوستان دوران مدرسه و دبیرستان من است.برای آن کار امیر عباس کارهایش را برای آن تیتراژ انجام داده بود و قطعی شده بود که امیر عباس تیتراژ آن سریال را می خواند.این موضوع را با من در میان گذاشت من هم او را با علیرضا آذر آشنا کردم و یک تیم سه نفره شدیم و آن قطعه را برای تیتراژ سریال ستایش ساختیم که بازخوردهای بسیار خوبی را هم از آن دریافت کردیم.البته این موضوع را هم یادآور شوم که تنظیم نهایی آن کار را دوست خوبم «سعید شمس» انجام داد.

بیشتر در این مورد توضیح می دهید؟چه شد که این اتفاق افتاد؟

تنظیمی که سعید شمس انجام داد را ۷۰-۸۰ درصدش را خودم انجام داده بودم.راستش را بخواهید خودم هم هنوز نمیدانم که چه اتفاقی برای آن قطعه افتاد  اما یک ترانه سرا این وسط رابطه کاری مرا کمی به هم ریخت و داستان را پیچیده کرد.به هر حال من در حدی که از دستم بر می آمد برای آن قطعه تلاش کردم و نتیجه خوبی هم گرفتم.

خودتان شخصا به کدام سبک موسیقی علاقه دارید و دوست دارید که در این سبک کار کنید؟

من تا جایی که از دستم بر بیاید دوست دارم در همه سبک ها خوب کار کنم.چون در هر سبک خوب و بد داریم.دوست دارم در هر سبکی که کار میکنم خوب کار کنم.اما خوب علاقه شخصی ام بیشتر به موسیقی پاپی است که متمایل به راک باشد.

یعنی پاپ-راک؟

سبکی که من دوست دارم تم راکش نسبت به پاپ-راک کمتر است.

در قطعاتی که تنظیم می کنید بیشتر از سازهای زنده استفاده می کنید یا سمپل؟

این موضوع بستگی به نوع کار دارد؛مساله ای که همیشه در دستور کارم است این است که دوست دارم واقعا خودم تنظیم کننده باشم؛متاسفانه این روزها شاهد هستیم که عده ای از تنظیم کنندگان چند نوازنده را دورهم جمع میکنند آن ها هم که هنرمند و چیره دست هستند.هرکدام پارت مربوط به خود را می نویسند و میزنند و در آخر اسم تنظیم کننده است که در کار قرار می گیرد.به همین دلیل بیشتر از سمپل استفاده می کنم.

شما در گذشته چند قطعه با صدای خودتان منتشر کردید که از جمله آن ها می توانم به قطعه ی «بهترین» اشاره کنم که با استقبال بسیار خوب و مثبتی مواجه شد.خواندن را ادامه خواهید داد ؟

خودم خیلی دوست دارم این کار را انجام دهم اما درگیر کارهای دیگران هستم و وقت زیادی برای خودم باقی نمی ماند.اما به امید خدا در سال ۹۴ بیشتر برای خودم وقت خواهم گذاشت و قطعا خواندن را ادامه خواهم داد.

وضعیت کلی موسیقی کشورمان را چطور ارزیابی می کنید؟

از آن زمانی که من موسیقی را آغاز کردم تا به امروز پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم.شکر خدا اکثر بچه ها بسیار خوب کار میکنند خصوصا خوانندگانی که با سن کم پا به این عرصه می گذارند.اما خب هنوز هم کارهای بی سروته زیاد می شنوم.

به نظرتان یک آهنگساز یا تنظیم کننده در ایران دستمزد واقعی که حقش است را در قبال کارش دریافت می کند؟

خیر به هیچ وجه دستمزد واقعی اش را دریافت نمی کند.کاری هم نمیشود کرد.در صنعت موسیقی جهان این طور نیست که یک پرودیوسر مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت کند و کار را به طور کل به خواننده واگذار کند.بلکه مادامی که خواننده از آن کار در اجراهای زنده استفاده می کند و کسب درآمد می کند درصدی از آن درآمد به عوامل کارهم می رسد.اما متاسفانه در کشور ما اینطور نیست و در سیستم ما این گونه جاافتاده است.

چرا تا به حال در گروه موسیقی ای به عنوان نوازنده یا رهبر ارکستر حضور نداشته اید؟

در مورد اجرا باید بگویم که من به هیچ وجه خودم را نوازنده نمیدانم.در قیاس با دیگر دوستان هنرمند من نوازنده حرفه ای نیستم.در مورد رهبر ارکستر هم خیلی دوست دارم که این اتفاق بیفتد اما خب پیشنهادی در این زمینه نداشته ام.

به عنوان حرف آخر اگر صحبتی باقی مانده است بفرمایید.

حرف خاصی ندارم؛تنها چیزی که می توانم بگویم این است که امیدوارم موسیقی کشورمان روز به روز پیشرفت کند.از شما و سایت «موسیقی ایده آل» هم بسیار تشکر می کنم.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل 

Leave a Reply

Your email address will not be published.