موسیقی ایده آل-عاطفه احمدزاده: "زهرا عاملی" از جمله بانوان ترانه سرای موفق موسیقی پاپ کشورمان است که همواره کارهایش مورد نوجه قرار گرفته است. در موسیقی ایده آل با او گفتگویی داشته ایم درباره حواشی عدم حضورش در آلبوم جدید مهدی یراحی، ماجرای شکایت از ناشر کتابش، جدیدترین فعالیت هایش، کارگاه ترانه و …

  • با سوالی شروع کنیم که این روزها سوال خیلی ها است، این که چرا جای زهرا عاملی در آلبوم مهدی یراحی خالی است؟

من از حواشی که درباره این موضوع به وجود آمده اصلا خوشحال نیستم. خیلی وقت ها پیش می آید که یک خواننده و ترانه سرا با هم شروع کنند و ادامه بدهند، اما در یک آلبوم با هم همکاری نکنند و بعد دوباره ادامه دهند، یعنی این یک مسئله کاملا طبیعی و حرفه ای است و بین من و خیلی های دیگر ممکن است به وجود بیاید، اما نمی دانم چرا حالا یک آلبوم از مهدی یراحی منتشر شده و من در آن حضور ندارم انقدر حاشیه به وجود آمده است.

  • اما پیش تر از این گفته می شد که یک ترانه در این آلبوم دارید، چرا این کار از آلبوم خارج شد؟

بله. من بیش تر از یک ترانه در این آلبوم داشتم، اما شرایطی پیش آمد که ما هر دو تصمیم گرفتیم فعلا آن کارها را منتشر نکنیم. من دوست ندارم به مخاطبم دروغ بگویم، این یک مسئله کاملا شخصی بین من و مهدی یراحی بود که الان کاملا حل شده است. ما همیشه مثل خواهر و برادر بوده و هستیم و بین همه خواهر و برادر ها هم اختلاف نظر پیش می آید و به همین دلیل من در این آلبوم نیستم، اما این به آن معنا نیست که دیگر قرار نیست با آقای یراحی همکاری کنم. ما هیچ دشمنی با هم نداریم و نمی دانم چه کسانی همه چیز را بد جلوه دادند، چون نه من هرگز پستی در این باره گذاشتم و نه آقای یراحی چیزی گفتند. از طرف دیگر من فکر می کنم نگاه آقای یراحی در این آلبوم یک نگاه به روز شده بوده و سن مخاطب هم تا حدودی پایین آمده که شاید اصلا اشعار من با این نگاه همخوانی نداشته است. اگر دقت کنید شعرهایی که از سایر شاعرهای خوب هم گرفته اند شعرهای ساده است که عام مردم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند، در صورتی که با توجه به جنس کارهای من، ترانه هایم نمی توانست کمکی به این آلبوم بکند.

  • در آینده مجددا با ایشان همکاری خواهید داشت؟

هنوز تصمیمی درباره آینده گرفته نشده، ولی اگر قرار باشد با هم کار کنیم این باید یک مسئله دو طرفه باشد. به هر حال من طرفدار صدای ایشان هستم و مثل همه کسانی که کارهای ایشان را دوست دارند و حمایت می کنند، آلبوم را به صورت اورجینال تهیه کردم و به همه هم پیشنهاد می کنم همین کار را بکنند.

  • ماجرای مشکلاتی که با ناشر کتابتان داشتید و اعلام کرده بودید که قصد شکایت دارید چه شد؟

من با ناشرم به مشکل برخوردم و حس کردم یک عدم صداقت وجود دارد، با این حال مدت زیادی سکوت کردم و از ایشان خواستم فقط کتابم را به من برگردانند و گفتم که هیچ خسارتی هم نمی خواهم،  اما ایشان قبول نکردند. من هم موضوع را در اینستاگرامم مطرح کردم و از همکارانم هم خواستم از من حمایت کنند و یک شکایت نامه هم علیه ایشان تنظیم کردم، اما خوشبختانه قبل از این که کار به آن جا کشیده شود ایشان حق واگذاری کتابم را به من برگرداندند و توافق کردیم و من هم از شکایتم صرف نظر کردم. از این به بعد هم کتاب "دوازده" دیگر با این انتشارات چاپ نمی شود. از همه کسانی که این مصاحبه را می خوانند هم خواهش می کنم اگر خلاف این موضوع را دیدند به من اطلاع بدهند چون چاپ کتاب من در این انتشارات دیگر غیر قانونی است و کتاب "دوازده" را یا به یک انتشارات دیگر واگذار می کنم و یا ضمیمه کتاب جدیدم می کنم. من اصلا روحیه شکایت و دادگاه را ندارم و آن قدر دلم نازک است که شاید اگر این اتفاق می افتاد دیگر نمی توانستم شعر بنویسم.

  • چرا زهرا عاملی کم کار شده است؟

راستش من اصلا کم کار نشده ام و اتفاقا در یک سال گذشته از همیشه پرکارتر بوده ام، اما کارهایم منتشر نشده اند. من و "علیرضا افکاری" یک تیم تشکیل داده ایم و تعداد زیادی شعر و ملودی آماده کرده ایم که همه هم کارهای خیلی خوبی هستند و من خیلی دوستشان دارم، نمونه اش "عشق دوم" و "دیوونگی" بود که به "احسان خواجه امیری" واگذار کردیم و استقبال هم شد، اما این که بقیه کارها به چه خواننده ای واگذار شود و چه زمانی منتشر شود خیلی دست من نیست. فقط می توانم بگویم که روی ملودی زیاد کار نوشته ام. به طور کلی ترجیح می دهم با آهنگسازها کار کنم تا خواننده ها، چون معتقدم اول باید یک کار خوب شکل بگیرد و بعد خواننده آن انتخاب شود.

  • ترانه "عشق دوم" فضای کاملا زنانه ای دارد، چرا این کار به آقای خواجه امیری واگذار شد؟

در درجه اول این که در حال حاضر با توجه به قوانین کشور ما خواننده های خانم اجازه فعالیت ندارند و من با همین امکانات موجود سعی می کنم ترانه هایی بنویسم که دردهای زنان جامعه ام را نیز بیان کنم و فکر می کنم مثلا خانمی که در خانه دارد آشپزی می کند اگر این کلام را با صدای احسان خواجه امیری بشنود، با آن همذات پنداری می کند. از طرف دیگر من فکر می کنم ترانه هایی که در آن راوی به طور مشخص ابراز زنانگی نمی کند و فقط از مفاهیم آن می شود متوجه شد که حال و هوای زنانه دارد، اشکالی ندارد که خواننده مرد بخواند چون امکانات ما در این حد است.

  • فکر نمی کنید این مسئله باعث می شود حس ترانه به درستی منتقل نشود؟

نه واقعا، مشخصا درباره آقای خواجه امیری این فکر را نمی کنم چون به خوبی از پس اجرای این کار بر آمده است. گواه این حرف من هم استقبال خوبی است که از این کار شد و من فیدبک های خیلی خوبی نسبت به این کار گرفتم.

  • در آینده چه کارهایی از شما منتشر خواهد شد؟

یک کار با "سینا حجازی" و یک کار با "علی لهراسبی" دارم که انشالله به زودی منتشر می شوند، با چند خواننده دیگر هم صحبت کرده ام و کار خواهیم کرد. یک همکاری هم با "امین بانی" داشته ام که آلبوم اول ایشان است و من ارتباط خیلی خوبی با صدای ایشان و هنرشان برقرار کردم. خیلی از این همکاری خوشحالم چون فکر می کنم بخش مهمی از آینده موسیقی ما به دست ایشان می افتد. یک تیتراژ هم از همکاری ما منتشر شد با عنوان "ثانیه ها" که تیتراژ برنامه ثانیه ها از شبکه دو بود. در کارهایی که در آلبوم ایشان دارم و روی ملودی نوشته ام، ملودی ها کار آقای افکاری و تنظیم ها کار آقای زمانی است. این آلبوم مهم ترین پروژه من در این سال است و بهترین ترانه هایم را به ایشان واگذار می کنم چون فکر می کنم واقعا توانایی اجرای بهترین ها را دارند.همین جا هم از همه کسانی که کار ثانیه ها را نشنیده اند می خواهم که این کار را حتما گوش کنند.

  • قصد انتشار کتاب جدید ندارید؟

کتاب جدیدم تقریبا آماده است، اما هنوز با نشری به توافق نرسیده ام و حقیقتش با توجه به تجربه تلخی هم داشتم کمی چشمم ترسیده است و کمی هم درگیر مسائل خانوادگی هستم. اما به محض این که بتوانم و با نشری به توافق برسم این کتاب را منتشر می کنم.

  • زهرا عاملی با مقوله اجرا خداحافطی کرده است؟

من خداحافظی نکردم، در واقع مجبورم کردند که خداحافظی کنم. من بارها تلاش کردم برای اجرای دوباره اما از طرف سازمان صدا و سیما جایگاهی برای من وجود ندارد. با این وجود من به صدا و سیما احترام می گذارم و به همین دلیل شکایتی هم ندارم و سکوت می کنم. اما وارد یک حیطه جدید شده ام و به طور جدی درگیر نوشتن فیلم نامه هستم، چون من ترانه هایم هم داستان دارند و به همین دلیل فکر می کنم در این زمینه می توانم کارهای خوبی انجام دهم.

  • کارگاه ترانه تان چگونه پیش می رود؟

این هفته جلسه آخر کارگاه ترانه ما بود و این دوره تمام شد و دوره بعدی احتمالا از پاییز و باز هم با همکاری "حسین غیاثی" شروع می شود. در حال حاضر به پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبایی مدرس دوره جدید کارگاه ترانه آن جا هستم.

instagram.com/zahraamelii

instagram.com/idealmusic1

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.