موسیقی ایده آل : مراسم افتتاحیه این رویداد با حضور پژوهشگران موسیقی نواحی هنرمندان و چهره‌هایی مانند پروین بهمنی، علی اکبر شکارچی، محمدرضا اصلانی و ایرج رحمانپور برگزار شد.

در ابتدای مراسم علی مغازه‌ای – دبیر هنری – ضمن ارائه گزارش از روند شکل‌گیری اظهار کرد: این فستیوال در ابتدا آرزو و خیال بود که در سال ۹۱ مطرح شد.

من و احسان رسول‌اف – رئیس جشنواره – با بررسی‌هایی که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم که یک فستیوال کوچک را برگزار کنیم و فکر نمی‌کردیم آرزوی ما تا این اندازه بزرگ شود.

او با اشاره به درگذشت غلامحسین سمندری – دوتار نواز شرق خراسان – در همان دوره بیان کرد: همان زمان بود که این رویا بال و پر گرفت با وجود اینکه در آن دوران با وضعیت سیاسی متفاوتی رو به رو بودیم و در دولت قبل چشم‌اندازی برای ادامه پیدا کردن این برنامه نداشتیم، با پیوستن محمدرضا درویشی و حمیدرضا اردلان به جمع‌مان توانسیتم در سال ۹۲ اولین فستیوال را در خانه هنرمندان با محوریت موسیقی شرق ایران برگزار کنیم.

مغازه‌ای با بیان اینکه گاه در برگزاری فستیوال سلیقه های غیر علمی دخالت کرده اند اظهار کرد: این موضوع باعث شده بود که فستویال غیر از جنبه های نمایشی کارکرد منفی پیدا کند به همین دلیل ما جغرافیای سیاسی را کنار گذاشتیم و مناطق فرهنگی را انتخاب کردیم.

دبیر هنری فستیوال هنری آینه‌دار پس از ارائه توضیحاتی درباره دوره این رویداد بیان کرد: معیار انتخاب ما بر اساس سن و سال پیشکسوت بودن افراد و روایت اصیل آنها از موسیقی بود. افرادی وجود دارند که بازتاب دهنده هنر قومی مملکت‌شان هستند و اگر خود و آیین‌شان گم شود، ما فرهنگ خود را گم می‌کنیم.

او درباره دوره سوم اضافه کرد: این دوره به دامنه‌های زاگرس ادامه دارد. نکته جالب این است که در این مناطق اقوام و عشایر کوچ‌نشین وجود دارند که بقای خود را در کوچ می‌بینند. زمانی که من مهمان آنها شدم، دیدم که بی‌دریغ همانند موسیقی برای پذیرایی از مهمان خود نیز مایه می‌گذارند.

این پژوهشگر موسیقی با اشاره به اینکه یک نوار کاست از آهنگ‌های لُری تمام دوران نوجوانی او را خاطره‌انگیز کرده است گفت: اگر در دانش موسیقی‌شناسی قومی حرکت‌هایی می‌شود و نسبت به آن نگاه عملی شکل گرفته است، به مدد استادانی که این راه را گشوده و برای آن سنگ بنای خوب گذاشته‌اند.

مریم قره‌سو، دبیر علمی رویداد نیز در این مراسم بیان کرد: دوره سوم آینه‌دار نسبت به دوره‌های قبل تغییراتی داشته که با آگاهی و تمرکز بر روی دانش بوده است. ما در این دوره اهداف تازه‌ای را دنبال می‌کنیم که اولینِ آن، یافتن پاسخ برای یک سری سوالات بنیادین است. زندگی معاصر انسان مظاهر کاربردی موسیقی را تغییر داده است، ما در حالی که از این موضوع تاسف می‌خوریم، آن را می‌پذیریم.

وی ادامه داد: رفتار موسیقی ایران جزوی از تاریخ است که باید آن را حفظ کنیم. ما باید فرهنگ موسیقی دیروز را بشناسیم تا فردا را تعریف کنیم. این شناخت صرفا به معنای روی صحنه آوردن موسیقیدانان نیست. جشنواره آینه‌دار مقاصد مالی را دنبال نمی‌کند، بلکه نسبت به اندیشه و آسیب‌شناسی موسیقی کار کرده است.

این پژوهشگر موسیقی و گرد آورنده کتاب سال آینه‌دار گفت: یکی از اهداف این رویداد حمایت از پژوهش‌های فرهنگی است و با نگاه تازه‌ای که به فستیوال داشتیم، فراخوان بین‌المللی را در سال ۹۴ منتشر کردیم با این مضمون که چگونه موسیقی را حفظ کنیم و نقش فستیوال چیست که ثمره آن را در کتاب آینه‌دار منتشر کردیم.

در ادامه از کتاب سال آینه‌دار که مقالات افرادی مانند شریف کازنادار، پیر بوا، تیرانوان های در آن چاپ شده است رونمایی شد. سپس ساسان فاطمی پشت تریبون رفت. او فستیوال آینه‌دار را به یک فستیوال فرانسوی تشبیه کرد و گفت: آن فستیوال که ایمجینر نام دارد با آرامش، برنامه‌ریزی، بدون هیاهو و با محتوای عالی برگزار می‌شود و هر سال کتابی را چاپ می‌کند. آینه‌دار من را به یاد این جشنواره می‌اندازد. کتاب سال آینه‌دار برای من بسیار غافلگیرکننده بود و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد انتشار چنین کتاب هایی باشیم.

در ادامه مریم قرسو گفت: قرار بر این است کتاب دوم آینه دار نیز منتشر شود . در کتاب سال از بیرون و دید پژوهشگران خارجی به فرهنگ ایران نگاه می کنیم و برای انتشار کتاب دوم نیز از پژوهشگران ایرانی درخواست می کنیم پروپوزال هایشان را به دبیرخانه این جشنواره بفرستند.

وی که شامگاه ۲۴ تیرماه در تالار رودکی سخن می‌گفت، افزود: این دبیرخانه قصد دارد برای حفظ و پاسداشت فرهنگ، ماهیانه جلساتی را نیز برگزار کند.

اجرای موسیقی بختیاری با اجرای داریوش اسکندری (خواننده) بهرامی (نوازنده نی) حشمت الله فتحی (نوازنده دوهل) بخش پایانی این رویداد بود.

سومین دوره فستیوال نواحی موسیقی آینه دار به ریاست احسان رسول اف، مدیرت هنری مغازه‌ای و دبیری علمی مریم قرسو با تمرکز به موسیقی نواحی دامنه البرز و اقوام لر، بختیاری، لک و قشقایی از ۲۴ تا ۲۶ تیرماه در تالار رودکی برگزار می شود.

عکس های « یاشار ماهوت » از اولین شب این فستیوال را مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.