موسیقی ایده آل : عصر روز پنجشنبه در فرهنگسرای ارسباران؛

هشتاد و هشتمین نشست «عصر شعر و ترانه» به یاد سیمین بهبهانی برگزار شد

هشتاد و هشتمین نشست «عصر شعر و ترانه» با حضور شاعران، ترانه‌سرایان و اهالی موسیقی برگزار شد.

هشتاد و هشتمین نشست همگرایی شاعران، ترانه‌سرایان و اهالی موسیقی زیر عنوان «عصر شعر و ترانه» در فرهنگسرای ارسباران با اجرای عبدالجبار کاکایی و با حضور شاعران، ترانه‌سرایان و اهالی موسیقی و همچنین علاقه‌مندان به شعر و ترانه برگزار شد.

محمدعلی بهمنی، نیلوفر لاری‌پور و مهرنوش قربانعلی کارشناسان حوزه شعر و ترانه این دوره نشست بودند.

عبدالجبار کاکایی، در ابتدای نشست طبق سنت همیشگی این برنامه را با شعری از مولانا آغاز نمود و در ادامه ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت بانوی غزل ایران، سیمین بهبهانی به حاضرین در خصوص این شاعر بزرگ گفت سیمین بهبهانی دست آوردهایی در فرم غزل داشت هم به واسطه نحو منحصر به فرد هم استفاده از اوزان نامطبوع؛ سیمین بهبهانی با درک عمیق شرایط اجتماعی و به سبب خاستگاه اصیل خانوادگی نسبت به تضیع حقوق زن در جامعه‌ی سنتی ایران حساسیت ویژه‌ای داشت و این مبارزه‌ی مستمر و پیوسته گاه در شکل غزل‌ها و چهار پاره‌های اجتماعی و گاه در شکل غزل‌های عاشقانه با ویژه کردن رفتارهای زنانه به سبک فروغ آشکار می‌شد که اعتراض غیر مستقیمی به شرایط بسته‌ی عرف و سنت متداول جامعه است .

«میل مادرانه» به شخصیت سیمین در سه دهه آخر عمر تشخص ویژه‌ای بخشید او اگر چه تنها در قاب اپوزسیون سیاسی ایران دیده می‌شد و مقاومت‌هایی در محافل ایدؤولوژیک نسبت به حضور او وجود داشت اما شمیم عطر مادرانه‌اش در همه‌ی فضاهای ادبی حتی محافل انقلابی پیچیده بود و محبت او علی رغم سرسختی گروه‌های رادیکال انقلابی و اپوزوسیون به تحلیل‌های درون گفتمانی راه یافته بود و اغلب نامش مثل نام قیصر با احترام برده می‌شد.

 

سال‌ها پیش وقتی غزل " شلوار تاخورده دارد" را سرود، وارد محافل ادبی شد. همان سال‌ها چند نفری محض خامی و جزم اندیشی پاسخ‌هایی به غزل دادند اما اطمینان دارم همان‌ها هم مقهور محبت مادرانه‌ی غزل بودند و البته شعرشان هم در برابر شعر سیمین وزنی نداشت.

 

پرویز بیگی حبیب آبادی، شاعر و مدیر انتشارات فصل پنجم هم که از جمله میهمان نشست «عصر شعر و ترانه» بود در خصوص زنده یاد سیمین بهبهانی گفت: من با توجه به اینکه فعالیت ویژه‌ای در زمینه تذکره  نویسی داشتم و تذکره‌های زیادی را هم مطالعه کردم و شعر زنان را به خوبی می‌شناسم، می‌توانم اذعان کنم که سیمین بهبهانی اتفاقی در تاریخ شعر ما بود که به خاطر نبودن مشابه آن از قرن چهارم تا کنون شاید دیگر چنین اتفاقی تکرار نشود. 

محمدعلی بهمنی، پرویز بیگی حبیب آبادی، نیلوفر لاری‌پور، مهرنوش قربانعلی، سینا به‌منش، غلامرضا طریقی، مجید صالحی، عمران میری، کاوه جوادیه، ابراهیم اسماعیلی، حامد داراب، فرهاد فریدزاده، علیرضا بدیع، محمد مقتدایی راد، صابر ساده، صابر قدیمی، علی ایلیا، کیانوش خانمحمدی، عبدالصابر کاکایی، محمد ابراهیمی در بخش شعرخوانی ویژه و امیر بختیاری، مهدی خلیلی، رسول مرشدلو، سارا کاظمی، سرور بهبهانی، ساناز کریمی، دریا جعفری، سونیا معتمدی، هانیه محب زادگان هم از جمله شاعرانی بودند که در بخش کارگاهی نشست شعرخوانی کردند.

از جمله حواشی این نشست جلوگیری انتظامات فرهنگسرای ارسباران از ورود شاعران و علاقه‌مندان به سالن و برخورد زننده‌ی مسئولین نظارتی سالن فرهنگسرای ارسباران با هنرمندان و حاضرین نشست بود که این رفتار باعث تکدر خاطر بسیاری از میهمانان و حاضرین شد. در یک سال گذشته و با توجه به تغییرات در مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین فرهنگسرای ارسباران شرایط سختی بر کلاس‌های موسیقی و جلسات ادبی فرهنگسراها تحمیل شده است که بعد از تعطیلی کلاس‌های موسیقی توسط مدیریت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، شرایط بسیار سختی برای جلسات ادبی مهم فرهنگسراها به ویژه نشست «عصر شعر و ترانه» از سوی مدیریت فرهنگسرای ارسباران در نظر گرفته شده که باعث ایجاد اختلال در روند برگزار این نشست شده است.

گروه موسیقی راک  Star- Fish- Factory هم با خوانندگی رضا تخشید و نوازندگی محمد بیگی (گیتار الکتریک)، بهنام برآبادی (درامز)، آریا پور طباطبایی (گیتار باس) و غزاله ابراهیمی (پیانو) ۵ قطعه را برای حاضرین اجرا کردند. همچنین نیما کامکار با گروه «نیمانی» هم یک قطعه موسیقی را در میان برنامه اجرا کردند.

شایان ذکر است نشست‌های ماهانه «عصر شعر و ترانه» در پنجشنبه اول هر ماه در فرهنگسرای ارسباران از ساعت ۱۵:۰۰ الی ۱۸:۰۰ برگزار می‌شود و ورود و شعرخوانی برای علاقه‌مندان آزاد می‌باشد. 

 

 

تصاویری از این برنامه را از نگاه دوربین «تینا رحیمیان» مشاهده نمایید

انتهای خبر / منبع : اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.