موسیقی ایده آل : حمید هیراد که این روزها به یکی از پرحاشیه‌ترین خواننده‌های موسیقی تبدیل شده، بار دیگر پس از انتشار یک تیزر انتقادهای فراوانی را به سمت خود روانه ساخت.

به گزارش ایده آل ، پس از حواشی‌ای که با عنوان «سرقت ادبی» به حمید هیراد نسبت داده شد، هنرمندان بسیاری به مخالفت یا حمایت از وی پرداختند.

عبدالجبار کاکایی –ترانه سرا و شاعر نیز با انتشار متنی در این خصوص نوشت: بنا به رسالت وجدانیم عرض می کنم موضوع خواننده ی جوان حمید هیراد بنا به عرف رایج در تولید اصطلاحا تک آهنگ و خلا قانونی ثبت عوامل تولید، سرقت نبود. در عرف جاری ساخت ملودی و کلام گاهی از یک خط ملودی یا جمله و مصراع، آهنگی طراحی می شود ؛ علی الاصول مالک قانونی آن قطعه، سازنده ی قطعه ست و اگر عبارتی یا جمله ی الهام دهنده ای را مبنا قرار داده ، بنا به عرف رایج هنگام انتشار آلبوم باید پشت جلد ، ضمن درج نام مالک اثر به صاحب عبارت تضمین شده هم اشاره کند .

متاسفانه در حالی که هنوز آلبومی منتشر نشده و مجوز نهایی نگرفته به خاطر انتشار تک آهنگها و جدلهای نامربوط فضای مجازی بین شاعران و فردی منتسب به موسسه تولید کننده، موضوعی به نام «سرقت » در رسانه ها مطرح می شود و کمپین «نه به سرقت» شکل می گیرد البته نه به کپی رایت و سرقت ، حرف معقولی ست ، اما موضوع این اتفاق ابژه ی مناسبی نبود ، در هر حال پنج شش شاعر از شهرستانهای مربوطه آمدند و حقوق مادی و معنوی شان را خارج از نرم رایج اداری و قانونی و با وساطت مشفقانه دوستان شاعر گرفتند اما جوانتر های اهالی ادبیات باید بدانند که جوانمردی و احسان و حفظ حرمت و آبروی افراد برای مولدان کلام که موکلان اندیشه هستند فرض است و بهتر است این داستان تلخ را خیلی زود فراموش کنند و مطالبات اولیه صنفی اهالی ادبیات و موسیقی را در اولویت قرار دهند …

اما چندی پیش نیز تیزر تبلیغاتی کنسرت حمید هیراد متهم به کپی بودن شد که باز هم انتقادات به سمت این هنرمند روانه شد.

در همین باره حامد حسین‌زادگان مدیر روابط عمومی شرکت آوازی نو، اعلام کرده: اثر جدید حمید هیراد با نام «خاتون» چند روزی است که منتشر شده است. ما برای این قطعه هرگز کلیپی نساخته‌ایم. آنچه در فضای مجازی منتشر شده تیزری است که برای کنسرت آذرماه حمید هیراد به یک کارگردان سفارش داده‌ایم.

او ادامه می‌دهد: کارگردانی که ما برای ساخت تیزر انتخاب کرده‌ایم با الهام از کلیپِ یک گروه کُره‌ای تیزر را ساخته است. این کارگردان از ایده‌های گروه کُره‌ای الهام گرفته، اما تمام صحنه‌های تیزرِ هیراد را خودش فیلمبرداری کرده و ساخته است.‌

در دنیای تیزر سازی این الهام‌ها معمول است. هدف تیزری که ما ساخته‌ایم با کلیپی که گروه کُره‌ای ساخته کاملا فرق می‌کند.

از صحبت‌های مدیر روابط عمومی شرکت آوازی نو اینگونه برمی‌آید که مسئولیت ساخت این کلیپ برعهده‌ی کارگردان اثر است. اما چرا در فضای مجازی باز هم حمید هیراد مورد هدف قرار گرفته است؟

با نگاه کلی‌تر می‌توان پی برد که حمید هیراد هم در برخی موارد مقصر بوده اما نباید به صورت کلی تمامی انتقادات را به سمت وی سرازیر کرد چرا که در همین مورد آخر نیز باید پیش از هر کاری به انتقاد یا سوال از کارگردان تیزر پرداخت و مسئله را از طریق او پیگیری کرد.

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.