موسیقی ایده آل : حفظ موسیقی ملی آن هم در مقابل بی‌شمار موسیقی‌های بی‌هویت که در تمام جهان وجود دارد،بسیار اهمیت دارد ما هم اینجا در جشنواره به خاطر حفظ موسیقی ملی‌مان حضور داریم.

به گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، چهارمین روز جشنواره دهم، چهارشنبه ۱۰ شهریور، به دو ساز سنتور و قانون اختصاص داشت. در بخش سنتور اساتید مینا افتاده، رضا شفیعیان، و مجید کیانی داوری را برعهده داشتند و شرکت‌کنندگان در سه رده‌ی سنی در مقابل هیئت داوران به اجرا پرداختند.
در حاشیه این اجراها مجید کیانی، ردیف‌دان، نوازنده‌ی سنتور و مدرس موسیقی ایرانی در مورد کیفیت اجرای سنتور رده‌های سنی مختلف گفت: سطح اجرا در گروه سنی الف خیلی خوب بود، با وجودی که سن‌شان هم کم است اما توانستند رپرتواری که از آنها خواسته بودیم را خوب حفظ و اجرا کنند و ما انتظار نداشتیم در این گروه سنی همه خوب اجرا کنند.
وی ادامه داد: از آنجا که این جشنواره حالت رقابتی دارد، نحوه‌ی ورود و حضور صحنه‌ای یک داوطلب و اجرای او تا اندازه‌ای خودش را به هیئت داوران نشان می‌دهد. در مقابل می‌بینید یک داوطلب دیگر ممکن است دانش بیشتری از قبلی داشته باشد اما نمی‌تواند خوب ظاهر شود. شرکت‌کننده‌ها باید بدانند که اگر کسی نفر اول یا دوم می‌شود به این معنی نیست که از بقیه برتر بوده، بلکه به این معنی است که توانسته خودش را خوب نشان دهد و توجه داوران را به خود جلب کند و حالا اگر کسی امتیاز نمی‌آورد دلیل ضعیف بودن نوازنده نیست.
وی در مورد اهمیت خود موسیقی تا امتیاز در این جشنواره گفت: آنچه مهم است حفظ موسیقی ملی است، آن هم در مقابل بی‌شمار موسیقی‌های بی‌هویت که در تمام جهان وجود دارد، و حفظ این موسیقی به دست همین جوان‌ها صورت می‌گیرد. اگر امتیاز نمی‌آورند یا در مرحله‌ی اول انتخاب نمی‌شوند دلسرد نشوند بلکه شرکت کنند و خود را نشان دهند تا حامیان موسیقی ملی ما معرفی شوند. ما هم اینجا به خاطر حفظ موسیقی ملی‌مان حضور داریم.
کیانی در مورد اکول نوازنده‌ها اظهار داشت: بچه‌هایی که در شهرستان هستند اکول و اسلوب‌شان معمولاً اشکال دارد، به خاطر اینکه شاید معلمان‌شان روی این موضوع کار نکرده‌اند، البته این به این معنی نیست که نوازنده‌های تهرانی خوب هستند.
وی ادامه داد: بچه‌ها باید بدانند کسی که در این جشنواره اول یا دوم شده، اکول یا اسلوبش تا اندازه‌ای درست بوده و چون مبنا ردیف است باید خوب ردیف را بداند که وقتی که از او می‌خواهیم گوشه‌ای را بنوازد از خودش چیزی به آن اضافه یا کم نکند. مرحله‌ی آخر که مربوط به خلاقیت و درک موسیقی است باید نوازنده از سطح قابل قبولی برخوردار باشد. به عنوان مثال دو سه نفر در گروه الف درک خوبی از موسیقی و ردیف داشتند و صرفاً درس پس نمی‌دادند، بلکه به موسیقی و بیان آن هم توجه کرده بودند.
این نوازنده و ردیف‌دان در مورد لزوم حمایت از جوانان گفت: نباید این بچه‌ها را بعد از جشنواره رها کرد، باید حمایت شوند تا ضعف‌های آنها در همه‌ی ابعاد برطرف شود. به کلاس یا استادی راهنمایی شوند تا اشکال‌شان برطرف شود. انجمن موسیقی ایران باید بودجه‌ای برای این بچه‌ها مشخص و از آنها حمایت کند، برای مثال اگر اسلوب، کوک یا نت‌خوانی نوازنده‌ای ضعیف است با برگزاری کلاس‌هایی برطرف شود.
وی در پایان گفت: سالن‌های زیادی در سطح شهر وجود دارد، می‌توان برنامه‌هایی برای نفرات برگزیده‌ی جشنواره ترتیب داد تا در مقابل تماشاگران ده دقیقه اجرا کنند، مردم هم استقبال خواهند کرد و کم‌کم شناخته می‌شوند. انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی دورادور باید مراقب آنها باشند تا رها و دچار غرور کاذب نشوند و به بی‌راهه نروند و به موسیقی مردم‌پسند و بازاری کشانده نشوند.

*پیشنهاد مینا افتاده برای تشکیل گروه موسیقی برگزیدگان جشنواره جوان
در ادامه اجراهای روز چهارم ، مینا افتاده نوازنده و مدرس سنتور، در مورد تفاوت اجرا در رده‌های سنی مختلف گفت: گروه الف خیلی خوب بود، بچه‌هایی هستند که باعلاقه کار می‌کنند، و قابل مقایسه با گروه ب و ج نیستند و به همین ترتیب که بالا می‌آییم ضعیف‌تر می‌شوند. حتا اولین روز جشنواره که به حفظ ردیف اختصاص داشت باز هم جوان‌ترین‌ها یعنی رده‌ی سنی الف از همه بهتر ردیف را حفظ بودند.
وی افزود: اگر حمایت خوبی از این رده‌ی سنی بشود، مثلاً کارگاه‌های آموزشی برای‌شان برگزار شود، آینده‌‌ی خیلی خوبی خواهند داشت، به طوری که با آقای اسعدی که صحبت می‌کردم شاید بد نبود به بیشتر از سه نفر جایزه می‌دادیم.
این مؤلف موسیقی در مورد علت افت نوازنده‌های رده‌های سنی بالاتر گفت: شاید این بچه‌هایی که الان بیست و سه چهارساله شده‌اند موقعی که شروع به فراگیری کرده‌اند شرایط مناسب برای آموزش نداشته‌اند، اما به هر صورت چنین جشنواره‌هایی خیلی در ایجاد انگیزه در بین جوانان نقش دارد. امروزه در تمام شهرستان‌ها خانواده‌ها فرزندانشان را برای فراگیری موسیقی هدایت می‌کنند که بی‌تأثیر نیست.
وی در مورد لزوم حمایت از جوانان جشنواره بیان داشت: وزارت ارشاد به نظرم تنها سازمانی است که موسیقی را حمایت می‌کند و باید از این جوان‌ها نیز حمایت کند. انجمن موسیقی ایران هم چندین طرح حمایتی از جوانان جشنواره دارد که قرار است آنها را عملی کند و هنرستان‌ها هم می‌توانند نقش پررنگی در این زمینه داشته باشند.
این نوازنده سنتور در ادامه گفت: به نظرم می‌شود گروه‌های کوچکی از همین شرکت‌کننده‌های برتر تشکیل داد تا در کنار یکدیگر ساز بنوازند و گروه‌نوازی را تجربه کنند؛ البته به دلیل تفاوت در محل سکونت‌شان سختی‌هایی هم وجود دارد اما با تدابیری می‌توان آنها را کنار یکدیگر جمع کرد و در قالب گروه‌های کوچک با آنها کار کرد تا به مرور تجربه کسب کنند.
مینا افتاده در پایان در مورد اهمیت حمایت از جوانان جشنواره تأکید کرد: همین که این بچه‌ها در این سن به این موسیقی وابسته شده‌اند و با جدیت کار می‌کنند، یعنی از طریق پدر و مادر راهنمایی شده، انگیزه پیدا کرده و راه‌شان را پیدا کرده‌اند. چون امروزه بچه‌ها در این سن جذب موسیقی‌های کم‌مایه و سطحی می‌شوند، اما این بچه‌ها در این سنِ کم قطعات سختی را اجرا می‌کنند که من شخصاً شاهد بودم بچه‌های دوره‌ی لیسانس آنها را اجرا می‌کنند.
بخش دوم اجراهای روز گذشته به رقابت ساز قانون اختصاص داشت به طوری که نوازندگان این ساز در حضور هیئت داوران این بخش متشکل از اساتیدی چون ملیحه سعیدی، مجید کیانی ، مینا افتاده و پریچهر خواجه به اجرا پرداختند.
با اتمام بخش داوری این ساز پریچهر خواجه در سخنانی گفت: وضعیت آموزش ساز قانون مثل آواز یا برخی از سازهای ایرانی نیست. اساتیدی مثل سیمین آقارضی، ملیحه سعیدی، و مهدی مفتاح کارهایی انجام داده‌اند، بنده هم همین‌طور، و کتاب‌ها و نت‌های این ساز همه در دسترس عموم قرار دارد. در مجموع متد آموزشی این ساز در وضعیت خوبی به سر می‌برد.
وی در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدوارم نوازندگان جوان با پشتکار کار کنند مخصوصاً آنهایی که انتخاب نشده‌اند، دلسرد نشوند و بدانند که هنر و موسیقی باید با عشق و تلاش توأم باشد که وجود این دو عنصر همراه با آموزش به انرژی خوبی تبدیل می‌شود.
گفتنی است دهمین جشنواره موسیقی جوان امروز ۱۱ شهریورماه میزبان نوازندگان کمانچه خواهد بود و ادامه اجراهای این جشنواره بعد از یک روز تعطیلی (روز جمعه ۱۲ شهریور) از شنبه ۱۳ شهریورماه آغاز می‌شود.

در ادامه تصاویر روز چهارم جشنواره موسیقی جوان را از نگاه دوربین « رامبد گلسرخی » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.