پوستر کنسرت کوئینتت تهران” اجرای آثاری از آستور پیاتزولا” رونمائی شد.

 

کوئینتت تهران، آنسامبل تخصصی اجرای آثار آستور پیاتزولا، خبر از رونمائی پوستر اجرای پیش رو داد.

این کنسرت قرار است در تاریخ های ۵ و ۶ دی ماه، در تالار رودکی برگزار شود .

کمال کچوئیان طراحی نشان و پوستر این گروه را انجام داده است. زهرا سلیمیان در این باره گزارش می کند:

او که از ۱۸ سالگی طراحی پوستر در زمینه های فرهنگی، هنری و اجتماعی را آغاز کرده، پس از به پایان رساندن رشته ی گرافیک در دانشگاه، برای آشنا شدن با درام، دوباره سراغ دانشگاه رفت و این بار تئاتر را به عنوان رشته ی دانشگاهی اش انتخاب کرد و در رشته­ی طراحی صحنه درس خواند.

عکاسی و تصویر سازی از دیگر تخصص های اوست.  او دارنده ی جوایز متعددی از جشنواره های تئاتر ماه، تئاتر دانشگاهی و … بوده و دوازده سال است که کاندیدای دریافت جایزه­ی پوستر جشنواره تئاتر فجر می­شود. او همچنین مدیریت هنری چند انتشارات را عهده دار بوده است.

کمال کچوئیان پس از رونمائی از آخرین اثرش «پوستر کنسرت کوئینتت تهران»، در پاسخ به سوالی درباره­ی علت تعدد پوستر های تئاتر، درمیان دیگر آثارش گفت:

از آنجائی که توجه به هویت هنری پوستر، نسبت به بار تجاری آن برای من در اولویت قرار دارد، در اکثر مواقع تلاش می کنم با گروه هایی کار کنم که این خصیصه برایشان دارای اهمیت است و در تئاتر این فضا بیشتر از فضاهای هنری دیگر چون موسیقی و فیلم وجود دارد؛ به همین دلیل است که در میان آثارم، بیشتر پوستر تئاتر دیده می­شود. برای مثال کوئینتت تهران از معدود گروه های موسیقی است که نسبت به کیفیت نشانه های تصویری گروه بسیار حساس و کیفیت تصاویر به اندازه­ی کیفیت اجرا برایش مهم است و این همان نقطه ی اشتراکی بود که باعث شروع همکاری من با این گروه موسیقی شد.

او درباره ی اثر جدید خود گفت:

طراحی پوستر این اجرا در ادامه ی طراحی نشانِ (آرم) گروه صورت گرفت، پس بهتر است در ابتدا قدری راجع به نشانِ گروه صحبت کنیم. درواقع قاصدکی با ساقه ی خاردار که صورت انسانی در میان آن است، برگرفته از نشان گروه است. همانطور که می دانید هیچ وقت نمی توان نقطه ی آغاز شکل گیری یک ایده ی هنری را طبق فرمولی بیان کرد. عددی وجود ندارد. مسیر، قابل تعریف نیست، چون قرار است یک اتفاق هنری بیافتد و بحث تبلیغات و بازار نیست. همه چیز از احساس و تفکر بر می آید. طراحی نشان کوئینتت تهران هم از این قائله مستثنی نبود. پس من راجع به خروجی کارم حرف می­زنم. قاصدک به خاطر داشتن حس موسیقائی و خیال و رویائی که در ذات خود دارد به موسیقی نزدیک است. من همواره در طراحی نگاهی دراماتیک به تصاویر دارم و از آنجائی که موسیقی زبانی است که هر انسانی می تواند با آن لحظاتی دراماتیک برای خود خلق کند و همینطور این که این انسان است که موسیقی را خلق می کند صورت سرخ انسان را در مرکز قاصدک قرار دادم تا اشاره ی مستقیمی به این انسانی و دراماتیک بودن موسیقی داشته باشم و رنگ سرخ صورت، ادای دینی به موسیقی آستور پیاتزولا به خاطر داشتن فضای انقلابی آثارش بوده است.

پرواز گلبرگ های قاصدک در ابتدا اشاره ای به حرکت، که یکی از عناصر مهم موسیقی تانگوست دارد.

در طراحی خط، استفاده از سکوت چنگ، اشاره ای مستقیم به زمینه­ی فعالیت کوئینتت تهران است.

کوئینتت تهران اگرچه که آنسامبل تخصصی اجرای آثار آستور پیاتزولاست اما در هر حال حضور این ۵ نفر در بازآفرینی آثار این هنرمند نقش غیر قابل انکاری است و این موضوع و اعتقاد من به این جریان، کارم را در طراحی نشان این گروه سخت تر کرد، زیرا علاوه بر اشاره به موسیقی و پیاتزولا، باید اشاره ای هم به گروه پنج نفره ی کوئینتت تهران می کردم. اما در نهایت، این مهم اتفاق افتاد و انسانی که در تصویر دیده می شود و از آن ۵ گلبرگ در حال پرواز هستند اشاره ی تصویری من به این جریان است. اینکه این افراد اگرچه پیاتزولا         می نوازند اما خود نیز در حال پرواز  هستند و در واقع آن ها با پرواز خود این موسیقی را می نوازند.

او در پاسخ به سوالی راجع به سابقه ی وجود نشان (آرم) در گروه های موسیقی ایران گفت:

تا جائی که من اطلاع دارم متاسفانه در گروه های موسیقی این اتفاق به ندرت می افتد. در گروه های موسیقی به تصویر اهمیت بسیار کمی داده می شود و این کار من را سخت تر می کرد زیرا تقریبا برای اولین بار در ایران بود که نشانی طراحی می­شد که مختص یک گروه موسیقی بود و اما این سختی راه، در نهایت نشانی را تولید کرد که برایم بسیار قابل قبول است و به خاطر ارزش بسیار زیادی که برای موسیقی و پیوند آن با تصویر قائلم سعی کردم کارم را به درستی انجام دهم.

سوال آخری که از کمال کچوئیان پرسیده شد مسیری بود که نشان را به پوستری  برای اجرا بدل کرد و او در پاسخ گفت:

من اعتقاد دارم وقتی یک طراح با گروهی کار می کند  باید انعطاف پذیر بوده و به تمامی نظرات گروه توجه کند. این جریان در کوئینتت تهران برای من تبدیل به یک اتفاق شد.زیرا هجمه ای از نظرات افراد گروه توانست آشنائی من با تانگوی آرژانتینی را کامل کرده و شعور موسیقی پیاتزولا را در طراحی نشان، وارد کند.

وجود خار های روی ساقه، خشونتی است که در تضاد با موجودیت قاصدک قرار می گیرد و دیالکتیک موسیقی پیاتزولا را بیان می کند و این یکی از دستاوردهای همفکری من با گروه کوئینتت تهران بود.

این جریان، باعث شد که نشانِ کوئینتت تهران، نشانِ کاملی به لحاظ بیان مفاهیم باشد و همین امر من را ترغیب کرد تا اولین پوستر رسمی گروه را با استفاده از نشان ِگروه طراحی کنم و حاصل این طراحی را شما در پوستر این اجرا مشاهده می­کنید.

کمال کچوئیان در پایان، مخاطبان را به شنیدن موسیقی آستور پیاتزولا از زبان کوئینتت تهران دعوت کرد.

نوازندگان کوئینتت تهران عبارتند:از شهرزاد جعفری(پیانو)، مهرداد مهدی(آکاردئون)، علیرضاچهره قانی(ویولون)، محمدرضا جبار(کنترباس) و فرزان فلک دهی(گیتار الکتریک).از دیگر اعضای گروه می توان به زهرا سلیمیان     (مدیر روابط عمومی و امور رسانه)، امید عرفانی و آیدا افتخاری( عکاس) اشاره کرد.

سایت ایران کنسرت فروش بلیت های این اجرا را از ۴ آذر ماه آغاز کرده است.

 

photo_2017-12-25_14-54-46انتهای خبر

Leave a Reply

Your email address will not be published.