موسیقی ایده آل : پرواز همای در اپرای “حلاج” داستان پیدایش، مبارزه، به سلاخى کشیدن و بر دار آویختن حلاج را با همراهى گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه برد.

اپرای “حلاج” به کارگردانی و خوانندگی پرواز همای به مدت شش شب متوالی در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اپرا که به نویسندگی، آهنگسازی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی همای بوده بعد از ۲۵ شب اجرا در کاخ سعدآباد، شش شب در تالار وحدت برگزار شد.

همای در این اثر ادبى، نمایشى و موسیقایی، داستان پیدایش، مبارزه، به سلاخى کشیدن و بر دار آویختن حلاج را با همراهى گروه بزرگ بازیگران، نوازندگان و سماع‌گران روی صحنه برد. در این اپرا همای علاوه بر آهنگسازی و سرودن متن ایفاگر نقش منصور حلاج نیز بود و محمدحسین صفری نقش “شبلی” صوفی قرن سوم هم‌عصر حلاج را ایفا کرد.

این اپرا در باب زندگی حسین بن منصور حلاج است که به خاطر عقایدش در باب خداشناسی و یگانه‌پرستی به اتهام صوفی‌گری تکفیر شد.

اپرای “حلاج” با بخش ویژه نور و تصویر همراه بود. برخلاف بسیاری از کنسرت-نمایش‌هایی که تاکنون اجرا شده است، ایفای نقش خود خواننده در نمایش، آن هم به‌عنوان نقش اصلی با همای بود.

از نقاط قوت اپرای “حلاج” می‌توان به وجود یک راوی مؤثر و فعال اشاره کرد که در حکم یک پیش‌درآمد برای قطعه‌های بعد از خود، ظاهر می‌شد. روایت گری، با نمایش‌نامه‌ای جذاب و زیبا که در اکثر مواقع با همزادپنداری و تشویق حضار همراه بود.

حلاج را می‌توان ترکیبى از سروده‌هاى هماى، مولانا، عطار نیشابورى و حافظ دانست که به قلم او به تصویر در آمده است. همای پیش از این اپراى “موسى و شبان” و اپراى “عشق و عقل” را روی صحنه برده بود.

در ادامه تصاویری از این برنامه را از نگاه دوربین « پارسوا پاکیزه » مشاهده می نمایید.

« 1 از 2 »

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.