موسیقی ایده آل – دلارام بهرامپور  : موسیقی ایده آل با خانم نیلوفر محبی نوازنده ی خوش سابقه ی ویولن به مصاحبه نشست . این گفتگوی جذاب را در ادامه دنبال کنید .

– با این سوال شروع میکنیم که خانم محبی اصلا چرا ویولن ؟

راستش من در خانواده ای بزرگ شدم که هیچکس ساز نمیزد و شناختی با هیچ سازی نداشتم ، ۹ سالم بود و پدرم به واسطه ی فعالیتی که اون موقع در تئاتر شهر داشت و با هنرستان موسیقی و هنر و … که خیلی ها آن موقع اطلاعی در موردش نداشتن ، آشنایی داشت . من تا اون موقع هیچ آشنایی با سازها نداشتم حتی نمیدانستم ساز ها چه شکلی هستند ، یادم هست یک روز توی تئاتر شهر که بودیم ۹ سالم بود پدرم بهم گفته بود میخواهم که هنرستان موسیقی بروی ، چه سازی را دوست داری ؟ و من گفتم اصلا نمیدانم سازها چی و چه شکلی هستند و از پدرم خواستم تا ادای ساز هارو در بیاورد تا بهش بگویم کدام ساز رو دوست دارم. بعد پدرم با اطلاعات اندکی که داشت شروع کرد نواختن ساز هارو بازی کردن ، مثلا تنبک و سنتور و…  به ویولن که رسید تا دستش رو بالا آورد من گفتم آره من همینو میخواهم و بخاطر علاقه و استعدادی که در من دیده بودند من وارد هنرستان موسیقی شدم و این شد که ویولن ساز من شد .

مشوق اصلی شما در موسیقی چه کسی بوده ؟

مشوق من خانواده ام بودن مخصوصا پدرم که به هر نحوی من رو حمایتم میکرد و مشوق اصلی من واقعا پدرم هست .

photo_2016-08-25_17-49-38

-با چه استادانی ویولن را شروع کردین و ادامه دادین ؟

من از همان ۱۰ سالگی وارد هنرستان موسیقی شدم و اولین و مهمترین استاد من که سهم بزرگی تو زندگی هنری من دارن آقای سیاوش ظهیر الدینی بودند که ایشون ساز را به دست من دادند و به مدت ۴ سال در هنرستان شاگرد ایشون بودم و بعد از رفتن ایشون از هنرستان اقای عماد نکوهی آمدند و دوسال شاگرد ایشون بودم و با اقای نکوهی من دیپلم گرفتم از هنرستان و پس از آنن وارد دانشکده ی موسیقی شدم آنجا هم اساتیدم  آقای سهیل دهبستی و خانم فریوسفی بودند و یک دوره هم کلاس در ارمنستان با اقای رون گوسمیان گذراندم .

-کمی از کارنامه ی هنری خودتان بگویید .

من سابقه ی نوازندگی در ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر نیاوران و ارکستر صدا وسیما ، ارکستر فرهنگسرای بهمن ، ارکستر ملی ، کوراتت نواک که به سرپرستی خانم فریوسفی بود و من و خانم آتنا اشتیاقی و آقای میثم مروستی در آن گروه ساز میزدیم و کنسرتهایی با گروه اشتیاق که با آقای علیرضا قربانی بودیم و الان هم فعالیت داریم فقط دیگر به اون اسم نیست  و اعضا کمی تغییر کرده اند ، سال ۷۸ در جشنواره ی موسیقی فجر رتبه آوردم در گروه سنی الف و فعلا که در ضبط های مختلف هم هستم  و البته اینو اضافه کنم که در سال ۲۰۱۳ آزمونی که ارکستر فلامونیک قطر برگزار میکرد و در مرحله ی اولش از همه ی نوازنده ها خواست تا فیلم از نواختن خودشون بفرستن از همه جای دنیا  و اگر قبول میشدیم در این مرحله خودشون دعوت نامه میفرستادن و آزمون مرحله ی دومش در خود قطر برگزار میشد که خوشبختانه من در مرحله ی اولش قبول شدم و به دعوت خود موسسه فرهنگی قطر برایم دعوت نامه فرستادن و رفتم ولی خوب موفق نشدم اون کارو بدست بیارم و توی ارکستر فلارمونیک فعالیت کنم ولی تجربه ی خیلی خوبی بود و قطعا بخاطر همون موقعیت و استاندارد و کیفیتی که داشت خیلی از نوازنده ها دوست دارن توی این ارکستر ساز بزنن .

-آشنایی شما با گروه های موسیقی و ورودتون به این گروه ها چگونه اتفاق افتاد ؟

خب وقتی که کسی در هنرستان مخصوصا درس میخواند حالا به دلیل وجود اساتید که هستن و فضای آکادمیکی که حاکم هست خیلی راحت تر بعد از اون هنرمند میتونه وارد بازار کار بشه چرا که هم اساتید حمایت میکنن و هم اینکه بیشتر توی شرایط قرار میگیرن و اینکه در هنرستان همه ی ما اطلاع داشتیم که بلافاصله بعد از فارغ الحتصیلی اولین جایی که میرویم ارکستر سمفونیک هست و به همین ترتیب کم کم شناخته میشیم گروهایی تشکیل میشه و … فعالیت هنرمندانه تا حدودی افزایش پیدا میکنه .

– در حال حاضر مشغول چه فعالیت هایی هستین ؟

درحال حاضر با آقای علیرضا قربانی هستیم و درگروهشون ساز میزنیم و با هیچ گروه دیگه ای در حال حاضر ساز نمیزنم  فعالیت حال حاضر هم که مشغول تهیه ی یک آلبوم برای ویولن هستم که تمام قطعات را خودم ساختم و تنظیم کردم و فضای متفاوتی داره با درسی که من در آن تحصیل کردم من تحصیلاتم موسیقی کلاسیک و نوازندگی ساز جهانی هست توی آلبوم هم نوازندگی ساز جهانی هست اما فضای الکترونیک هم داره و برای خودم خیلی متفاوت هست و مشغول ساخت موزیک فیلم دوم هستم ، خوشبختانه  چند ماه پیش افتخار این را داشتم که یک موزیک فیلم کار کنم با آقای اصغر محبی و در فعلا در حال مذاکره  و انجام کار اولیه برای موزیک فیلم دوم هستم .

– و حرف آخر ؟!

اول ازشما تشکر میکنم که این وقت رو گذاشتین و این مصاحبه رو انجام دادین ولی من راستش تو این مدتی که کارهای خودم رو دارم انجام میدادم و یک کار کاملا مردانه است وقتی که آهنگی رو میسازم و تنظیم میکنم و میخوام موزیک فیلم بسازیم و …طرف ما یکسری مرد هستن منظورم این هست کسی که بخواد میکس کنه یا مسترینگ کنه متاسفانه ما خانم نداریم توی ایران و چیزی که من متوجه شدم این هست که آقایون اونطور که باید خانم هارو حمایت نمیکنن و حتی جدی نمیگیرن حضورشون در این عرصه را ، مثلا کار رو که میبری میکس کنن یا ضبط و … مثلا اگر پسری اون کار را ببرد و بگوید فردا باید انجام بشه واقعا فردا انجام میشه اما تا میبینن دختر هستی واقعا نمیدونم دلیلش چی هست ،  شاید بخاطر این هست که خانم هارو جدی نمیگیرن یا …  کار رو اونطور که باید انجام نمیدن و این چیزی بود که توی این مدت حال من رو بد کرد و واقعا امیدوارم و آرزومه که توی همه ی زمینه ها خانم ها بتونن فعالیت بکنن حتی توی کار هایی که میگویند مردانست مثل میکس و میستر و صدابرداری و تنظیم و … نه بخاطر اینکه اقایان از خانم ها حمایت نمیکنن نه ، اما واقعا لازم هست و خانم ها باید این باور را داشته باشن و اینکار را انجام بدن مثل نوازنده های خانمی که درام میزنن و گیتار بیس میزنن درصورتی که تا کنون نداشتیم  و امیدوارم که در حوزه های دیگر هم همینطور پیش بره و امیدوارم بزودی بشنوم که بهترین خانمی در ایران صدابردار هست و … دور از ذهن نیست واقعا .
فقط یه چیزی را بگویم که من با کسانی که در خال حاضر کار میکنم این مشکل را ندارم و این مسائل را گذروندم تا به این افراد رسیدم و امیدوارم سو تفاهمی پیش نیاد .

photo_2016-08-25_17-49-33

انتهای خبر / اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.