موسیقی ایده آل: مراسم رونمایی از تازه ترین آلبوم پدرام امینی ابیانه بعدازظهرپانزدهم اسفندماه در باغ فردوس موزه سینما برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، پدرام امینی ازایده شکل گیری آلبوم خود یاد کرد و گفت: من تا کنون آلبوم های بسیاری با عناوین مختلف منتشر کرده‌ام که مهم ترین آنها مجموعه های «آتش» بود. اما ایده شکل گیری آلبوم تازه ام از آنجا شروع شد که بعد از ۴۰ سال متوجه شدم سبک ندارم، نمی توانم تقلید کنم وکار گذشتگان را تکرار کنم و مثل فلان خواننده مطرح شوم برای همین آلبوم بی کلامی تولید کردم که اگر کسی چند بار گوش کند قطعا به آن اعتیاد پیدا می کند.
وی با بیان اینکه در اجرای قطعات این آلبوم به موسیقی بزرگان پرداخته و نسبت به آنها و اصالتشان پایبند بوده است، افزود: آلبوم «شب‌های هارپاک شامل هشت قطعه با عناوین Asturias version on, cards Monti version on, Roma, Romance, Malaguena, cards Monti Version, Asturias Version two, The Flight of Persian Bumblebee است.
امینی اظهار داشت: به دلیل مناسب نبودن استودیوها و فضایی به دور از درک درست از موسیقی مجبور شدم قطعات این آلبوم را نه در یک استودیو بلکه در سه استودیوی (پاپ، بل و هوم استودیو) مختلف ضبط کنم و در نهایت بهترین آنها انتخاب شده است. چرا که در همه استودیوها سواد موسیقی عوامل کم بود و ترجیح دادم در استودیویی کارها را ضبط کنم که صاحبانش از حداقل سواد موسیقی برخوردار باشند.

این موسیقی دان در ادامه با اشاره به نام آلبوم تازه اش که بر گرفته از روستای تاریخی ابیانه است توضیح داد: هارپارک زیر گذری ۳۰۰۰ ساله در روستای تاریخی ابیانه است، به معنی زیر پله ونام یک سردار هم می باشد. هارپاک اشاره دارد به سردارایرانی که جان کورش کبیر را نجات داد و دو هزار و ۵۰۰ آتشکده به نام او احداث شد و هم اکنون تنها آتشکده ای که پابرجاست در ابیانه وجود دارد و بقیه در گذر زمان از بین رفته اند.
استفاده از کلمه شب در این آلبوم استعاره از خلوت و خلوص است. چون شب مظهر را خلوتگهی برای خلق هنر می‌دانم.
وی تاکید کرد: آلبوم «شبهای هارپاک» در پلتفرم فیزیکی و همچنین پلتفرم فایل تولید شده که دربیب تیونز، آی تیونز، آمازون،اسپاتیفای و کلیه پلتفرمهای دیگر قابل دسترس است. همچنین کسانی که مایل به تهیه این آلبوم و سایر محصولات پدرام امینی اند از قبیل کتاب ها،آتش یک تا سه، لذت گیتار، سی‌صد نکته برای خوانندگی و … هستند، می‌توانند در تماس با ایسنتاگرام تقاضای خود را اعلام کرده و فایل و یا نسخه فیزیکی را دریافت کنند. این امر بدین جهت صورت گرفته تا واسطه ها حذف شوند تا مستقیم از دست تولید کنده به مصرف کننده برسد.
امینی با بیان اینکه این آلبوم چهارمین آلبوم مجاز وبیست و پنجمین آلبوم تولید و آهنگسازی شده توسط وی است، گفت: از آنجایی که به عنوان گیتاریست فوق سریع از من انتظار می رفت که قطعات سرعتی داشته باشم، یکی از قطعات این آلبوم به نام «پرواز زنبور عسل ایرانی» برگرفته از«پرواز زنبور عسل» کورساکف است که از آن سریعتر اجرا شده است و شاید تقلیدی است از«طیران العصفور» عربی یا «Flight Of The Bumblebee» که در آلبوم «آتش ۲» توسط من اجرا شده است. به گونه ای شبیه «پرواز زنبورعسل»کورساکف است اما لهجه ایرانی دارد ، در گام مینورو با دیز کردن نت چهارم صدای ایرانی می دهد. از آنجایی که از من انتظار قطعات سرعتی می رفت، آهنگ « Malaguena» نیزبسیار سرعتی و super fast speed اجرا شده است. در سایر قطعات بیشتر به زیبایی توجه شده تا سرعت! همانطور که می دانیم در کلیه هنرها تکنیک و زیبایی مثل دو کفه ترازو هستند و هرقر که تکنیک بالاتر می رود، زیبایی پایین می آید.لذا در قطعاتی مثل Roma یا Romanceاثری از ویسنته آمیگو خیرول یا Asturias version on نیازی به سرعت نوازی نیست بلکه انتقال احساس و انتقال اندیشه آهنگساز مهمتر است. این قطعات سرعتی نیستند بلکه احساسی هستند. از قطعات یاد شده Asturias اثر ایزاک آلبنیز ، Romaاثر ویسنته آمیگو، Csárdás‎اثر مونتی آهنگساز ایتالیایی متعلق به صد سال پیش است.
Asturias به دو گونه متفاوت همراه با پرکاشن و بدون پرکاشن نواخته شده است و همچنین Roma جزو کارهایی است که به دو گونه متفاوت اجرا شده است.
وی درباره اجرای این قطعات گفت: این قطعات به روش فری استایل اجرا شده، یعنی کاملا آزاد و با تلفیقی از فلامنکو، کلاسیک و سبکهای دیگر و فقط با گیتار اجرا شده اند. یعنی اگر نیاز به پرکاشن بوده، توسط تکنیک های خاص روی خود گیتار اجرا شده است، در مورد بیس و سازهای مور نیاز هم همچنین از خود گیتار استفاده شده است.
تصویر و سبک و سیاق جلد گونه ای از خشم و protesting music یا همان موسیقی اعتراضی را در دنیای پرتنش امروزی القا می کند.
یکی از مهمترین اهداف این آلبوم آشنا کردن مردم و آشتی دادن مردمی که عادت به موسیقی باکلام دارند، با موسیقی بون کلامی که بعدازچندبار گوش کردن به آن عادت می کنند و از آن بیشتر از موسیقی باکلام لذت می برند و همچنین ارائه این مطلب است که موسیقی بدون کلام محبوب تاریخ مصرف ندارد.

امینی در ادامه با انتقاد از کپی رایت و دانلود های غیر مجاز گفت: موسیقی وقتی افول پیدا می کند که دانلودهای غیرمجاز وکپی رایت وجود داشته باشد
وقتی ما آلبوم کسی را دانلود می کنیم یعنی دزدی می کنیم. مردم نمی خواهند برای آلبومی که عاشقش هستند پول دهند اما برای چیزهای دیگر خوب پول خرج می کنند.

وی افزود:جماعت ما مرده پرستند وقتی کسی می‌میرد تازه محبوب می شود ومردم به دنبال آلبوم وکارهایش می افتند مثل مرحوم «مرتضی پاشایی» که بعد از مرگش تازه از محبوبیت خاصی برخوردار شد. من در حیرتم برای این جماعت مرده پرست!

این خواننده خاطر نشان کرد: این آلبوم را کار کردم چون سی سال در گیر موسیقی بودم، پارسال اتفاقی برایم افتاد که فهمیدم باید آلبوم منتشر کنم. بعد از سی خورده ای تدریس ومطالعه هر روزه، به معضلات اجتماعی فکر کردم راه حل دادم این اثر هم راهگشای آلبوم آموزشی است.

وی با اشاره به مشکلات آموزشی گفت: مشکل معضلات فرهنگی ما آموزش درست است، معلمان ما هنوز در قدیم مانده اند ونمی خواهند به روز شوند، بسیاری از آنها می خواهند یاد دهند ولی چون مشکل تدریس دارند نمی توانند به درستی آموزش دهند پس راز جاودانگی تربیت شاگردان خوب است، که به نظرم از منتشر کردن آلبوم مهم تر است.

این موسیقی دادن در ادامه بابیان اینکه خوشحالم که توانستم تدریس گیتار را متحول کنم گفت:
مجله ایده آل نوشته بود مهم ترین لذت پدرام امینی آموزش به کند ذهنان است من این کار را دوست دارم ولی اینکه با صبر وحوصله بتوانی کشف کنی مهم ترین کار است.

وی افزود:به صورت آنلاین به روستاهای دور افتاده ایران گیتار آموزش می دهم مهم ترین لذت من افزودن گیتاریستها به جامعه است، اگر روزی در هر خانه ای گیتار باشد ما می توانیم تجسم خلاق داشته باشیم.

این هنرمند در پاسخ به این سوال که آیا هزینه ای که برای ساخت آلبوم کردید با فروش آن جبران می شود گفت:
یه شعر خوب بالای ۲۰ میلیون است، اجاره استدیو و انتشار آلبوم هم هزینه های دیگری را در بر دارد با این وضعیت آن کسی که در این حوزه آمده وقتی آلبومش با فروش کم مواجه شود چه کاری می تواند کند ما نباید انتظار داشته باشیم مردم ما برای چیزهای دیگر پول می‌دهند نه هنر!

امینی در پایان اظهار کرد: من از راه تدریس زندگیم را می گذرانم پس به برگشت هزینه خرج شده آلبومم فکر نمی کنم و به اندازه ای هم که بخواهم برای فروش آلبوم شنوندگان خاص خود را دارم و آلبومم را می فروشم واین آلبوم در تمام پلت فرم های خارجی مثل آمازون وایرانی چون «یوتویوب» خوب به فروش می رسد.

انتهای خبر/

Leave a Reply

Your email address will not be published.