موسیقی ایده آل : نشست خبری نخستین فستیوال « موسیقی و آزادی » صبح روز چهارشنبه ۷ آذر ماه در برج آزادی برگزار شد . دبیر فستیوال «موسیقی و آزادی» گفت: با توجه به کم شدن سهم موسیقی در سبد فرهنگی مردم بواسطه برخی تغییرات (اجرا‌های زیاد، هزینه بالای بلیت و…) درصدد هستیم تا با حمایت و مشارکت برج آزادی و بنیاد رودکی درصد بالایی از هزینه ها را کاهش داده و به نوعی اتحاد بین هنرمندان موسیقی را مهیا کنیم.
موسیقی و آزادی گامی برای اتحاد هنرمندان این عرصه
 «یاشار درفشه» روز چهارشنبه در نشست رسانه‌ای فستیوال «موسیقی و آزادی» که با حضور نمایندگان گروه های شرکت کننده در این فستیوال در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد، هدف اصلی ازاین نشست را اتحاد میان هنرمندان موسیقی عنوان کرد.
وی در ادامه قدردانی از تلاش اهالی رسانه در انعکاس خوب رویداد هنری موسیقی، افزود: استقبال اصحاب رسانه بیانگر اهمیت ویژه ای است که به موسیقی داده می شود.

** حمایت بنیاد رودکی از یک جریان مستقل موسیقی

دبیر فستیوال موسیقی و آزادی انگیزه خود از برگزاری این فستیوال را اتحاد همه هنرمندان عرصه موسیقی عنوان کرد و افزود: امروزه به دلیل وجود اجرا‌های زیاد، هزینه بالای بلیت ها، سهم موسیقی درسبد فرهنگی مردم کمتر شده به نحوی که گروه های مستقل موسیقی بواسطه این تغییرات ممکن است با استقبال خوبی مواجه نشوند.
وی اضافه کرد: این امر احتمال ضررهای مالی زیادی را برای این هنرمندان به ارمغان آورده است لذا این طرح به بنیاد رودکی ارائه شد تا با حمایت و مشارکت برج آزادی و بنیاد رودکی از این ایده درصد بالایی از هزینه های طرح کاهش پیدا کند.
وی یادآور شد: این فستیوال به صورت مشترک با بنیاد رودکی به مدیریت صفی پور و مدیر عامل برج آزادی برای نخستین بار به صورت مجزا و جریان مستقل موسیقی مورد حمایت قرار می گیرد.

** یک فستیوال شراکتی

درفشه همچنین درباره مسائل مالی این فستیوال نیز توضیح داد: از هرگروه یک میلیون تومان بابت ورودیه دریافت شده و پس از اتمام این فستیوال هزینه به صورت پنجاه پنجاه بین برگزار کننده و گروه‌ها تقسیم خواهد ‌شد.
دبیر فستیوال موسیقی و آزادی ابراز امیدواری کرد: این رویداد هنری بتواند فعالیت مستمر و سالانه خود را ادامه داده و با تغییرات احتمالی دربدنه مدیریت کلان موسیقی همچنان مسیر خود را ادامه دهد.
در ادامه این نشست نمایندگان گروه های شرکت کننده در این فستیوال در سخنانی کوتاه به معرفی گروه خود پرداخت و برنامه زمانی اجرای گروه خود را اعلام کرد.

** نگاه سودجویانه تهیه کنندگان و شرایط سخت هنرمندان

سرپرست گروه دگردیس نیز در این نشست، از نبود سیستم تهیه کنندگی مناسب ابراز گلایه مندی کرد و گفت: هویت موسیقی ما بواسطه تفاوت های بنیادی با نگاه انتفاعی قشرتهیه کننده باعث شده همواره به حاشیه رانده شویم اما با تمام قوا و با تمام سختی‌ها پایداری کرده و خواهیم کرد.

فرشاد رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا همواره شاهد تغییرات در نوازندگان گروه دگردیس هستیم ، گفت: درایران ما همواره از نبود روحیه کار تیمی رنج برده ایم؛ در طول سالهای فعالیت خود همواره شاهد بودم که نوازندگان بدون توجه به آنچه در کلیت گروه جریان دارد بیشتر به فکر این بودند که صدای ساز خود را بالاتراز بقیه ارکستر داشته باشند. از طرفی چندان مایل نیستم که از نوازندگانی با سطح تکنیکی پایین استفاده کنم به همین خاطر بهتر دیدم با گروهی کار کنم که ضمن همسویی فکری با هم، مشکل تداخل برنامه زمانی تمرین ها و اجراهای نوازندگان را نداشته باشیم.
وی از اجرای گروه دگردیس دراین فستیوال همزمان با۲۰ آذرماه جاری خبر داد و افزود: دراین اجرا قطعات آلبوم شیدایی درون ۱ و۲ اجرا خواهد شد.

** ۱۸آذرموعد افتتاح فستیوال

شهریار مسرور دیگرهنرمند شرکت کننده دراین نشست نیز با بیان اینکه باید از ایده و پیشنهاد برگزاری فستیوال موسیقی و آزادی از شخص درفشه تشکر کرد: ابراز امیدواری کرد: اتفاق‌های این چنینی تکرار شود.
این هنرمند موسیقی افزود: سبک ما راک و گروه ما سالها است که یکدیگر را می‌شناسیم لذا امیدوارم این فستیوال به خوبی برگزار شود.
وی یادآورشد: قطعه‌های قدیمی و چندکار جدید به عنوان حضور در مراسم افتتاحیه این رویداد درکنسرت ۱۸آذرماه جاری اجرا خواهد شد.
پرهام علیزاده نماینده گروه مدار نیزسخنران دیگراین نشست بود، او گفت: سبک ما فیوژن و ترکیب موسیقی الکترونیک و آواز ایرانی است. از دو سال گذشته همکاری من با گروه آغاز شده وتاریخ اجرای این درفستیوال ۱۹آذرجاری تعیین شده است.
هنرمند موسیقی دیگر شرکت کننده در این فستیوال هم گفت: سبک گروه ما راک است و اجرای ما ۲۵ آذر خواهد بود.
هومن اژادری افزود: در این فستیوال قطعه‌هایی که در کنسرت قبلی اجرا کردیم در کنار قطعه‌هایی که در روز‌های آینده منتشر خواهد شدرپرتوار اجرایی ما در این فستیوال خواهد بود
سعید مبینی نماینده‌ گروه کانال سخنران بعدی این نشست بود او هم گفت: سبک گروه کانال راک و فیوژن است در آغاز کارمان ما سالی یک اجرا داشتیم اما از سال ۹۳ به بعد این اولین اجرای ما خواهد بود مبینی گفت: کنسرت ما دوم دی ماه برگزار می‌شود.
در ادامه این نشست یاشار درفشه با اشاره ای گذرا به سابقه گروه کانال، اظهارداشت: سالها در مجموعه آزادی کنسرتی برگزار نمی شد اما نهایتا در چند سال قبل ما موفق شدیم با کمک های اقای آشوری کنسرت افتتاحیه این مجموعه را با گروه کانال برگزار کنیم. وی افزود به نظر من سالن آزادی بهترین سالن تهران برای اجرای موسیقی است.
امیراشکان غلامی هنرمند دیگر شرکت کننده در این فستیوال بود که در باره اجرای خود گفت: قطعه‌هایی از آلبوم دوم، سوم و چهارم را در این کنسرت که ۱۷ دی برگزار می‌شود، اجرا خواهیم کرد.

** فرهنگسرای نیاوران میزبان یک کنسرت با سبک الکترونیک

داریوش صالح پورهم به عنوان نماینده گروه ضرب و فوت که شنبه آینده به مناسبت روز جهانی ایدز با حمایت دفتر نمایندگی سازمان ملل کنسرتی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌کند، گفت: اجرای ما در این فستیوال با سبک الکترونیک ۱۸دی ماه است. وی در باره وجه تسمیه گروه خود گفت نام این گروه ترجمه ای از دو واژه لاتین BEAT AND SAX استکه اشاره به ماهیت سازی گروه ما دارد.

مازیار خواجیان نماینده گروه هشتگ تهران دراین نشست گفت: آلبوم ما مرداد امسال منتشر شد و۲۳ دی در این جشنواره به روی صحنه می‌رویم.

** پیل دم و آرزوهای بزرگ

ژوبین عسکریه سرپرست گروه پیل دم ضمن معرفی گروهش ،گفت: سبک گروه ما تجربی است و برخلاف گروه‌های دیگر روتین نیست. این گروه درسال ۸۴ تشکیل و سال ۹۰ نخستین اجرای را برگزارکرد وخوشبختانه هرساله با هواداران دیدار می‌کنیم.
وی در ادامه ار تولید نخستین آلبوم گروه خبر داد و درباره همکاری با بانوان هم، گفت: بواسطه محدودیت هایی که در اجرای بانوان وجود دارد توانمندی های این هنرمندان عموما مورد توجه قرار نمی گیرد و بانوان فقط قادرهستند در کنسرتهایی ویژه بانوان با موسیقی آنچنانی شرکت کنند.
به گفته وی خواستم تا توانمندی های بانوان در عرصه موسیقی در گروه ما به رخ کشیده شود عسکریه که از نوازندگی همسر خود در گروه نیر بهره می برد در ادامه سخنان خود گفت آرزوم این است که روزی اجرای همسر خود را روی صحنه ببینم. اجرای گروه پیلدم در فستیوال موسیقی و آزادی ۱۶ دی ماه خواهد بود.
اشکان ماهری در ادامه نشست گروه خود را معرفی کرده و بیان کرد: دو سال پیش آلبوم پرگار با آهنگسازی بنده به بازار موسیقی آمد که خوشحالم اولین اجرای گروهمان ۲۵ دی ماه در این فستیوال است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار موسیقی ایرنا در باره سبک گروه خود گفت: سبک گروه ما آزاد است.

** نقش رسانه در کشف استعدادهای موسیقی

فواد الهی قمشه‌ای با بیان اینکه اگر دیده می‌شویم به خاطراین است که رسانه ها بار این معرفی را بدوش می کشند، گفت: موسیقی ما الکترونیک است و زمان اجرای ما ۱۱ دی خواهد بود.
مسعود دلجو نماینده گروه مون هد در ادامه این نشست گفت: گروه ما از رشت در این فستیوال شرکت کرده است که در تاریخ ۹ دی به روی صحنه می‌رود. اولین آلبوم ما در روز‌های آینده منتشر خواهد شد. در این قسمت از نشست یاشار درفشه ضمن اشاره به کیفیت بالای اجرایی اعضای گروه مون هد از کاندیداتوری این گروه در جشنواره باربد در بخش بهترین آلبوم در جند سال گذشته خبر داد

** ۲۵ دی ماه اختتامیه فستیوال

مازیارسلطانی نماینده گروه میراناک سخنران بعدی این نشست بود او ضمن اشاره به این که در این فستیوال میراناک قطعات آلبوم بالاتر از خورشید خود را اجرا خواهد کرد گفت: گروه ما ۳ دی به روی صحنه می‌رود.
سبحان اکرامی مجری این برنامه در باره اجرای خود در این فستیوال گفت: گروه ما ۲۴ دی به مناسبت افتتاح مجموعه برج آزادی قطعه‌های خاطره انگیز و قدیمی را با تنظیم جدید اجرا می‌کند.
این فستیوال قرار است بمدت پنج هفته از تاریخ ۱۸ آذر لغایت ۲۵ دی در برج آزادی برگزار شود. برگزارکنندگان این فستیوال پنج هفته ای سه اجرا درهرهفته را برای این فستیوال تدارک دیده اند.

تصاویری از این نشست را از نگاه دوربین « سارا زمان » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / 

Leave a Reply

Your email address will not be published.