موسیقی ایده آل : سهراب پورناظری در ابتدای این نشست خبری که یکشنبه چهارم مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به شرایط هفته‌های اخیر موسیقی ایران توضیح داد: همه می‌دانیم که نهادهای صنفی در کشورمان چه اوضاعی دارند که خانه موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به اعتقاد من این نهاد هم مثل دیگر نهادهای صنفی با ایده‌آل خود فاصله دارد ولی مهم این است که حوزه فرهنگ ضربه‌پذیرنده نهاد مربوط به حوزه موسیقی است.

نباید مشکلات خانه موسیقی را بیرون می بردیم

وی افزود: در این مدتی که همراه با علیرضا قربانی، همایون شجریان، تهمورس پورناظری و دیگر عزیزان به عنوان شورای مشورتی خانه موسیقی حضور داشتیم، به این نکته رسیدم که خردجمعی به ما می‌گوید اگر ضعفی در کل صنف موسیقی است تا جایی که در توان است باید آن را در خود فضای موسیقی حل کنیم و به طور طبیعی اگر نقدی هم پیرامون این موضوعات داریم، بهتر این است که در فضای داخلی به آنها بپردازیم. متاسفانه شرایط انتقاد از خانه موسیقی طی ماه‌های گذشته موجب شده تا برخی از افراد از این فضا سوءاستفاده کنند تا موسیقی را بیش از این مهجور کنند. ما خوب می‌دانیم این اختلافی که افتاده، واقعا از سر دلسوزی برای فرهنگ و هنر این سرزمین به ویژه موسیقی نیست.

پورناظری بیان کرد: چندی پیش وقتی برای حل مشکل آلبوم «شبگرد کولی» به خانه موسیقی رفته بودم درباره همین مسایل و نقدها به خانه موسیقی با آقای نوربخش صحبت کردم. من به آنها گفتم که آیا پرسیده‌اید مشکلات خانه موسیقی چیست؟ و اصولاً هیات مدیره این نهاد صنفی چه می‌کند؟ من همه این بحث‌هایی را که اخیراً در میتینگ‌های نقد خانه موسیقی مطرح شده پیش‌روی آقایان توضیح دادم.

وی اضافه کرد: این میتینگ‌های نقد خانه موسیقی با سوءبرداشت‌های سیاسی برگزار شده و اتفاقاً دودش هم به چشم موسیقی رفته است. باور کنید اگر در آن لحظه‌ای که جواب سئوالاتم را از آقای نوربخش گرفتم، قانع‌ نمی‌شدم شاید هم‌اکنون من هم جزو معترضان خانه موسیقی بودم. البته بماند برخی از دوستانی که در مورد عملکرد خانه موسیقی اعتراضاتی داشتند، خود دارای مناصب دولتی بودند که این موضوع به خودی خود قابل بررسی است. من لازم است این نکته را هم بگویم که عضو خانه موسیقی نیستم.

«شبگرد کولی» و روایت نامه انتقاد آمیز به پیروز ارجمند

این آهنگساز و نوازنده تنبور در ادامه این نشست خبری درباره مشکلاتی که برای آلبوم «شبگرد کولی» طی سال‌های اخیر به وجود آمده است، توضیح داد: من سال گذشته نامه‌ای را خطاب به پیروز ارجمند، مدیرکل وقت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نوشتم که خیلی‌ها در محتوای آن از من انتقاد کردند. در حالی که یکی از مشکلات من با آقای ارجمند در این نامه اتفاقی بود که برای آلبوم «شبگرد کولی» افتاده بود. چند سال گذشته قرار بود با گروه شمس، برادرم تهمورس پورناظری و علیرضا قربانی کنسرتی را در کشور آمریکا برگزار کنیم که خوشبختانه با اینکه ویزای برادرم صادر نشد و ما اصلاً شرایط مناسبی برای اجرا نداشتیم، اما برنامه‌های خوبی اجرا شد که بسیاری از علاقه‌مندان از آن استقبال کردند و دودوک‌نوازی روبیک آروتزیان بود که من را بر آن داشت تا این کنسرت را در قالب یک آلبوم موسیقی منتشر کنم که خوشبختانه این اتفاق انجام گرفت و ما سال ۸۹ کار را برای عرضه در بازار آماده کردیم.

وی افزود: در همین اثنا بود که یکی از دوستانم زنگ زد و گفت فلانی آیا می‌دانی همین کاری که برای آلبوم «شبگرد کولی» آماده کرده‌ای، در بخشی از موسیقی یک تله فیلم تلویزیونی در حال پخش است؟ من این موضوع را باور نکردم تا وقتی که این اثر در تلویزیون پخش شد و من نمی‌دانم به چه نحوی آن موسیقی را که برای آلبوم در نظر گرفته بودیم، در این تله فیلم پخش شد و جالب‌تر اینکه آهنگساز این تله فیلم نیز آقای پیروز ارجمند بود. باور کنید من تا چند ساعت بعد از پخش این اثر شوکه بودم که این ملودی‌ها چگونه می‌تواند از استودیو خارج شود و از همین جا بود که شکاف بین ما و ایشان آغاز شد. تا روزی که دیدم ایشان گزینه آقای مرادخانی برای مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد و در این هنگام بود که موضوع را با وی در میان گذاشتم و شما دیدید که حکم ایشان دو ماه برای حضور در دفتر موسیقی تعلیق شده بود.

پورناظری تاکید کرد: من این صحبت‌ها را برای احقاق حقوق خودم نمی‌گویم. حتی در نامه‌ای که خطابم به آقای ارجمند بود، قصدی برای توهین نداشتم اما متاسفانه غیر از موردی که برای من پیش آمد، صحبت‌ها و اتفاقات دیگری افتاد که اصلاً انتظار آن را نداشتم و بعد از این اقدامات بود که گفتم سکوت دیگر جایز نیست. کما اینکه باید بگویم که اتفاقاتی از این دست که آثار ما و بسیاری از هنرمندان دیگر در آلبوم‌ها استفاده شده، کم نبوده است. به هر حال اینها موضوعاتی بود که باید به آن اشاره می‌کردم.

پاسخ به حاشیه های «آرایش غلیظ»

این آهنگساز درباره حاشیه‌های پیش آمده پیرامون آلبوم «آرایش غلیظ» نیز توضیح داد: این آلبوم، آلبوم مستقل من نیست. این یک اثر موسیقایی مرتبط با موسیقی فیلم است که من هیچ ادعایی در آن ندارم تا بگویم سبک آن راک است یا چیز دیگر. البته این موسیقی به هیچ عنوان موسیقی راک نیست و من فقط خواستم سازهایی که مرتبط با موسیقی ایرانی است، تبدیل به تصویری که در ذهن دارم، بکنم.

خالق آلبوم «شبگرد کولی» درباره این اثر موسیقایی نیز گفت: این آلبوم یک اثر بداهه‌نوازی در مقام اصفهان و نواست که در آن اتفاقی که باید در موسیقی بداهه بیفتد، تا حدی افتاده است و به اعتقاد من سرفصلی در بداهه‌نوازی تنبور خواهد بود. من بر این باورم موسیقی‌های من هنوز شنیده نشده که بخواهیم به طور کامل درباره آنها قضاوتی داشته باشیم. البته در آلبوم دیگری هم که با عنوان «خداوندگان اسرار» به خوانندگی همایون شجریان منتشر خواهد شد، ریشه‌هایی را که دوست‌ دارم می‌توان شنید. من در اصل نوازنده تنبور، نوازنده کمانچه و آهنگسازی در موسیقی ایرانی هستم که هیچ وقت نشده لحظه‌ای به سازی که می‌خواهم بزنم، فکر کنم؛ موضوعی که بسیار وادی خطرناکی است.

صدرالدین حسین‌خانی مدیر موسسه ایران‌گام و تهیه‌کننده آلبوم موسیقایی «شبگرد کولی» نیز در این نشست خبری گفت: آثار برادران پورناظری همواره کارهایی هزینه‌بر و سنگین بوده اند. این کار هم از این قاعده مستثنی نیست، اما باید بپذیریم که فروش آثار موسیقایی طی ماه‌های اخیر اصلاً شرایط خوبی ندارد، چرا که دیگر کمتر کسی حاضر به خرید آثار موسیقی است. متاسفانه مردم دیگر عادت کرده‌اند که از سایت‌های رایگان استفاده کنند و این خطری است که شرکت‌های تولید آثار موسیقی را به شدت تهدید می‌کنند. کما اینکه فروش خود ما نسبت به پارسال ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: بسیاری از فروشگاه‌های عرضه محصولات موسیقایی به تدریج مشغول تغییر شغل هستند و تمامی اینها به فقدان حمایت‌هایی بازمی‌گردد که باید از طریق دولت صورت پذیرد. اینها موضوعات مهمی است که باید بیشتر و بااهمیت‌تر از این حرف‌ها به آن بپردازیم.

در ادامه تصاویری از این نشست را از نگاه دوربین « میلاد بنا » مشاهده می نمایید.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

گزارش متنی : مهر

Leave a Reply

Your email address will not be published.