موسیقی ایده آل – مونا ملکی : میلاد درخشانی موزیسین جوان و بسیار کار بلد موسیقی کشورمان است که در سبک موسیقی تلفیقی فعالیت می کند ؛ گفت و گویی را با او انجام دادیم که در ادامه میخوانید :
ما منتظر انتشار آلبوم جدیدتان هستیم اما متوجه شدیم که آلبوم سرخوش به تازگی مجددا منتشر شده است، دلیل آنرا برایمان میگویید؟

چیزی بهتراز این نیست که البوم یک هنرمند به صورت مرتب منتشر شود و در تمام دنیا این اتفاق می افتد و اثری که خلق میشود همیشه در دسترس است چه به شکل مجازی که امروزه بیشتر به این سمت پیش رفته و چه حقیقی که البته آلبوم حقیقی همراه با تشکیلاتش ارزش بسیار بالاتری دارد. منتها در ایران به دلیل پیچیدگی یک سری مسایل از جمله پایین بودن سود برای ناشرو نادیده گرفتن اندیشهای فرهنگی از سوی انان ممکن است دو سال بعد از انتشار آلبومی اثری از ان پیدا نکنی
در رابطه با افشارستان ۲ برایمان بگویید،چه تفاوت هایی با افشارستان ۱ دارد؟ با چه کسانی همکار یکرده اید در این البوم؟ زمان دقیق پخش آن مشخص شده است؟

قاعدتا هر آهنگسازمانند هر نقاشی که اثری راخلق میکند از دور متوجه نواقص کارمیشود. و درصدد اصلاح ان برمی اید. براین اساس من سعی کردم با توجه به تجربیاتم و آلبوم های گذشته. آلبوم مدرن و به روز باشد همچنین نوع چیدمان قطعات و صداگذاری و کل آلبوم منطبق با موسیقی روز دنیا باشد.از نظر من یک آلبوم را باید از بالا نگاه کرد و به صورت کلی مورد ارزیابی قرار داد و تلاش کرد که مخاطب با تمام قطعات ارتباط برقرار کند. از نظر من نگاه جزء به جزء به البوم خوب نیست.

در این البوم مثل همیشه افتخار همکاری داشتم  با برادرم پدرام درخشانی.رضا تاجبخش.ایلیار خسروی. آرش سعیدی و…که قطعا از بهترین ها هستند.

در تلاش هستیم اواخر مرداد تا اوایل شهریورآلبوم وارد بازار شود.
 از میان سه تار، تار، عود، گیتار و دیگر سازهایی که مینوازید کدامیک را بیشتر دوست دارید و در نواختن کدامیک تبحر بیشتری دارید؟

قظعا ساز اصلی من تار است و اینکه مرکزیت این البوم همانند سه البوم قبلی من ساز تار است. در عین حال سایر سازها هم جای خود را دارد و برتری نسبت به هم ندارند. از گیتار به عنوان ساز هارمونیک که گستره بسیار بالایی دارد و در بخش موسیقی باکلام استفاده میکنم. از عود هم در بخشی دیگری استفاده میشود.
مبنای انتخاب اسم آثار بیکلامتان چیست؟
یعنی اثری که بی کلام است را چگونه برایش نام انتخاب میکنید؟ بر اساس حس لحظه ی ساخت اثر یا دلیل دیگری دارد؟

من به اسم گذاری در موسیقی چندان عقیده ای ندارم و درگیر نام قطعه نیستم اما قطعا از احساسم برای ساخت یک قطعه استفاده میکنم. اصولا موسیقی هنریست که بواسطه ی بیش از اندازه انتزاعی بودن قابلیت تفسیر زیادی ندارد و بحث در این خصوص در این مجال نمیگنجد.


در میان برنامه های صدا و سیما موسیقی هایی به گوش ما می خورد که نام شما را در ذهن تداعی میکند، این آثار که متعلق به شما هستند اکثرا، آیا با اجازه و اطلاع شما پخش می شوند؟

قطعا جوابش را میدانید. بدون اجازه اثار من پخش میشود. شکایتی نمیشود کرد به دلیل اینکه یکی دوتا نیست و اگر راهی باشد که شکایت کرد کمااینکه کسانی بودن که قبل تر این کار را کرده اند و به هیچ جا نرسیده اند. این اتفاقات بسیار دردناک است و حسی برایمان نمیگذارد وناچاریم که بپذیریم.

نظر شما در رابطه با کپی رایت چیست؟و خرید اینترنتی را چقدر در جلوگیری از کپی رایت موثر می دانید؟

ببینید الان در ایران خرید اینترنتی هست اما در دنیا سیستم های دیگری روی کار آمده اند که خرید به شیوه دیگری انجام میشود. دو سایت بزرک در دنیا راه اندازی شده که جریان موسیقی را تغییر داده است. من فکر میکنم خرید ایترنتی و سی دی و امثال آن به زودی برداشته میشود و روند مدرن امروزه جایگزین خواهد شد.

به نظر شما تبلیغات چقدر درموفقیت های یک هنرمند میتواند موثر باشد؟

تمام دنیا این را میداند که قدرت تبلیغات میتواند هر راهی را باز کند. تمام محصلات حتی محصول کیفیت پایین با بهترین شیوه تبلیغاتی به فروش میروند. در موسیقی هم به این شکل است.بزرگترین بخش تبلیغاتی موسیقی بخش تصویری آن که در ایران قطع است و برخی از مخاطبین با چهره خالق اثر آشنایی ندارند. بخش دیگر تبلیغات محیطی ست که آن هم نداریم. و مورد دیگر تبلیغات پیامکیست که از نظرمن سطح پایینی از کیفیت ارائه را دارد. متاسفانه سیستم دیگری از تبلیغات در ایران نداریم. آثار من آهسته آهسته به گوش مخاطب رسیده اند وسبک من و امثال من شرایط تبلیغاتی نداشته ایم.

کدامیک از شیوه های تبلیغات را بیشتر میپسندید؟

تصویری. ویدئو کلیپ


نظر شما در رابطه با کنسرت های شهرتان چیست؟
در برنامه های کاری امسالتان چقدر از زمانتان را به کنسرت های شهرستان اختصاص میدهید؟

برگذاری کنسرت در شهرستانها مشکلات بسیاری دارد.  اطلاع رسانی از تهران به سایر شهرها در سطح بسیار پایینی ست به گونه ای که برخی از انتشار آلبوم هم بی خبرند. مگر تعدادی از خوانندگان سرشناس پاپ که موسیقی عام پسند دارند.
در موسیقی چقدر به حق خود رسیده اید؟

من کلا انتقاد دارم ولی ترجیح میدهم بیشتر در مورد کارم صحبت کنم و انرژی منفی ندهم.
 موسیقی امروز کشور را چگونه میبینید؟

موسیقی امروز کشور روند خوبی دارد. اما متاسفانه ارتباط بین المللی در سطح ضعیفی ست. طوریکه فقط سه چهار نفر در کشورهای دیگر غیر از ایران کنسرت برگزار میکنند. تا زمانی که ارتباط بین المللی و رایزنی فرهنگی اتفاق نیفتدد موسیقی ما پیشرفتی نخواهد کرد .
 هدف اصلی شما در موسیقی؟

به ایده ها و طرح هایی که جلو تر از من حرکت میکنند برسم. دوست دارم موسیقی ام و حرفم  را به تمام دنیا برسانم و قدمی هرچند کوچک در راه موسیقی و فرهنگ کشورم بردارم و این اتفاق دور نیست.
 

تنظیم مصاحبه : نرگس مطیع

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.