بابک صحرایی: خود سانسوری چشمه استعداد هنرمند را خشک می کند.

پرند زاهدی: حال بد داشتن در بین جوانان مد شده.

داوود حیدری: هنرمند خدمه هنر و خادم جامعه است.

پوریا حیدری: نسل موسیقی تغییر کرده است.

مهدی یغمایی: در دو البوم اخیرم با (ترانه سرایان) تازه کار با دید جدید و تازه همکاری کردم.

پنج شنبه ۲۱ مرداد ماه مهدی یغمایی و پوریا حیدری دو چهره شناخته شده در عرصه موسیقی که اخیرا در برنامه تلویزیونی (شب کوک) حضور داشتند میهمانان ویژه این جلسه از کارگاه ترانه بابک صحرایی بودند در این جلسه که طبق روال همیشگی به شعرخوانی هنرجویان کارگاه پرداخته می شود و در انتها هنرمند میهمان اهالی کارگاه را میهمان هنر خود می کند به اتفاق روز تولد مهدی یغمایی هم مصادف با این جلسه از کارگاه شده بود که در ادامه گزارش توضیح بیشتری درباره سورپرایزهای (بابک صحرایی) در کارگاهش خواهیم داد. ازجمله دیگر میهمانان این جلسه (پرند زاهدی) نویسنده و کارگردان سینما داوود حیدری و جواد گلپایگانی بودند.
موسیقی ایده آل-زهره ابوالقاسم:بابک صحرایی در ابتدا ضمن خوشامد به میهمانان کارگاه ترانه گفت: بدون هیچ تعارفی میگم که مهدی یغمایی و پوریا حیدری از بهترین های موسیقی امروز هستند مهدی یغمایی از جهت رنگ صدا گستره صدا و تکنیک های خاصی که مخصوص خودش هست جزو بهترین هاست ما خواننده های بسیار خوبی و داریم که رنگ صدای خوبی دارند و یا گستره صداشون خوبه ولی اینکه یک خواننده تمام این معیارها را کنار هم داشته باشد باعث میشود که بهترین باشد و از دیگر خواننده ها متمایز شود. پوریا حیدری جزو بهترین موزیسین های ۱۵ سال اخیر است به دلیل اینکه در فضاها و ژاندرهای مختلف موسیقی کار کرده و جدا از غریضه و استعداد موسیقیایی دانش و علم موسیقی را دارد.
در ادامه هنرجویان کارگاه ترانه شروع به شعر خوانی کردند و جلسه با نقدو نظر و بحث های تکنیکی ادامه پیدا کرد که در میان بحث (سانسور) و (خود سانسوری) پیش امد و بابک صحرایی درباره سانسور این نکته را مطرح کرد که:( رویکرد دفتر موسیقی و شورای شعر در زمینه مجوز دادن اصلا رویکرد سخت گیرانه ای نیست کافیه در کار هنرمند شاعرانگی دیده شود هیچ وقت رد مجوز نخواهد شد مانند بسیاری از ترانه های مجوز گرفته شده در طی ۱۰ سال اخیر) در این بین پرند زاهدی افزود: نویسنده ها شاعر ها و اهالی قلم به هیچ عنوان نباید (خود سانسوری) کند و خودش با ذهن خودش خود زنی کند سانسور اتفاق رد شده ایست. و بابک صحرایی در تایید نظرات پرند زاهدی افزود: خود سانسوری چشمه استعداد هنرمند را خشک میکند.
در ادامه شعر خوانی ها که اکثرا مضامین شکوه و شکایت و اندوه و درد بود پرند زاهدی گفت: حال بد داشتن مد شده و یه حالت مصری پیدا کرده که جوانان ما امروزه حال بد داشته باشند و از همین حال بد هم بنویسند و بابک صحرایی در ادامه گفت: امروزه یکی از مشکلات ترانه عدم تنوع و تکرار چند سوژه تکراری در ترانه ها که عموما هم مضمون ناامیدی دارد شده است. ترانه سرا باید گوش و چشم شنوا و بیدار جهان خودش باشد هم زشتی ها و زیبایی ها را ببینید هم تلخی ها و دردها را بشنود هم شوق و ذوق ها را فی نفسه پرداختن به درد ایرادی ندارد چرا که وظیفه هنرمند پرداختن به درهاست مشکل اینجاست که ما پرداخت درستی از درد نداریم و سرانجام کارها به امید واری ختم نمیشوند. عموما ترانه سراها نگاه مثبت ندارند و این چیزیست که باید اسیب شناسی شود.
در ادامه داوود حیدری درباره هنر و بحث های پیش امده درباره ترانه سرایان گفت:
هنرمند در هر شاخه فعالیتش خدمه هنر و خادم جامعه می باشد من اگر کاری کردم و میکنم به دلیل عشقی است که داشتم و همیشه عاشق بودنم باعث شده که ادامه بدم و هیچ وقت هم ادعایی نداشتم. ما تو جامعه و جهانی داریم زندگی میکنیم که خیلی خشونت زیاده وقتی کاره بچه های ترانه سرا را میشنوم احساس میکنم خودم دارم میشکنم زمانه زمانه ایست که دارد ادما و میشکند. یه هنرمند همیشه نه یه قدم بلکه ده قدم از جامعش جلو تره چراکه شعور بالاتری دارد و بیشتر میفهمد و همین موجب شکسته شدنش میشود. باید (کودکانه های واهی) را کنار بگذاریم و (کودکانه های واقعی) را جایگزینش کنیم. فقط به دنبال عاشقانه های زمینی نباشیم خیلی حرف ها و خیلی درد ها هست که به واسطه زبان و واژه های ناب خیلی بهتر دیده شود
در قسمت بعد میهمانان به سوالاتی که هنرجویان داشتند چنین پاسخ دادند:.
تعریف مهدی یغمایی از ترانه فاخر چیست؟
ترانه باید اونفدر از نظر ادبی سطح مناسب و بالایی دارد ک شبیهش پیدا نمیشود و شاعر نگاه زاویه دار با جهان بینی مخصوص خودش را دارد و از روی دست کسی ننوشته باشد، از گذشته در موسیقی و ادبیات چیزی به نام درس گرفتن از بزرگ تر های اون حرفه دیده شده که با کپی کردن تفاوت دارد .ملودی اهنگ و صدا و ترانه مجموعا باعث موفقیت یه ترانه میشود و باید با هم هم سو باشند. وقتی ما با ترانه متفاوتی مواجه میشویم که ترانه سرا با نگاه شخصی خودش به این سمت رسیده که مختص خود ترانه سرا باشد قطعا ازش استقبال خواهیم کرد.
قسمتی از موسیقی موسیقی عام پسند هست که ما هم به دنبالش هستیم چون موسیقی مردمی هم قسمتی از موسیقی و بازار موسیقی است و ما باید به واسطه همین موسیقی مردمی دوام پیدا کنیم در بازار. ولی به جرات میتوانم بگویم در البوم های من قطعات جدید از ترانه سرایان تازه کار که نگاه تازه ای داشتندبسیار دیده شده. برای من خیلی شیرینه وقتی کاری از من پخش میشه و مردم باهاش ارتباط برقرار میکنند و وقتی دنبال نام ترانه سرا میگردند متوجه میشوند که تا به حال از همچین ترانه سرایی کار ندیده بودند.
در ادامه این بحث پوریا حیدری افزود من وقتی اهنگسازی میکنم سعی میکنم هیچ کدوم از کارهایم شبیه هم دیگه نباشند و طبیعتا ترانه هایی را هم که برایش اهنگ میسازم نباید تکراری باشد این ترانه های تکراری اتفاق تازه ایجاد نمیکند باید به دنبال نوشتن چیزی باشیم که کسی ننوشته.
پوریا حیدری درباره وضعیت کنونی موسیقی چه نظری دارد؟
همانطور که قبلا در مصاحبه هایم هم گفتم (نسل موسیقی تغییر کرده است ) خواننده ها در حال تغییرند و خیلی ها هم که خواننده های
خوبی هستند مثل سابق نه البومشان فروش میرود و نه کنسرتشان پر میشود چرا که و نسل جدید موسیقی وارد مارکت شده. من به عنوان اهنگ ساز خیلی کمتر از گذشته کار میکنم چون دارم اجازه میدم این نسل به طور کامل تغییر کنه و خب اخرین روزهای کاریم به حساب میشه این روزها و این نسل خیلی زودتر و بیشتر از انچه که فکر میکنیم از سمت مردم قبول شده و ما باید مقداری باهوش تر عمل کنیم و باید دیدمون را از نظر ترانه و تنظیم تغییر بدهیم.
.
از تجربه حضورتون در شب کوک و سرنوشت شب کوک بگید:
مهدی یغمایی: وقتی پوریا با من تماس گرفت و درباره این برنامه با من صحبت کرد من خیلی خوشحال شدم ازینکه به عنوان یکی از داورها انتخاب شدم و در ابتدا دکوری ساده و برنامه ساده ای داشتیم و رفته رفته متوجه شدیم که چقدر تلویزیون و جامعه ما به همچنین برنامه ای نیاز داشت و با سختی های بسیار مقابله کردیم و ادامه دادیم اعتقاد و هم دلی خیلی عالی عوامل (شب کوک) داشتند و جو صمیمانه ای داشتیم و مردم هم متوجه این انرژی مثبت از سمت ما شدند و خیلی خوشحالم که این اتفاق تو تلویزیون ما افتاد سری جدید شب کوک با تغییرات به زودی به روی انتن خواهد رفت و من هم در این برنامه حضور خواهیم داشت.
پوریا حیدری: با توجه به تمام ضعف های موجود که ایرادی بهش وارد نیست و موجب شرایط است این برنامه را با تمام سختی ها یموجود پیش بردیم. باید توضیح بدم که ما تنها از ۱۳۶ اهنگ اجازه داشتیم استفاده کنیم و دلیل تکرار موسیقی ها در برنامه همین بود؛ خیلی ها انتقاد کرده بودند که طنز برنامه خیلی زیاده برای مثال رییس جمهور امریکا در سخنرانی های خودش لطیفه میگفت در سخنرانی کاملا جدی و سیاسی بر اساس علم روانشناسی هیچ ادم تلخی به نتیجه نخواهد رسید و طنز های برنامه به دلیل جذاب شدن و تاثیر گذارتر شدن برنامه بود.
در ادامه (رویا صبح صدق) خبرنگار موسیقی ایده ال از اخرین قطعه (مهدی یغمایی) که کاور یه قطعه موسیقی ترکی است پرسید:
نظرتون درباره موزیک کاور چیه ؟ و راجع به قطعه (اگه بد شد) و قطعه اصلی لطفا توضیح بدهید.
من در ۱۸ سال کاریم دو تا قطعه کاور دارم که اولین کارم یه موسیقی به نام(چه کردی) که پشت البوم هم ذکر شده که کاوره یه موسیقی ارمنی است که عینا کار اصلی و اجرا کردیم حتی یه نوت از ان هم کم نشد و دومین کارم (اگه بد شد) که کاور یه قطعه ترکی از ( ایلیاس یالچین تاچ) بود را به پیشنهاد یکی از دوستان این قطعه را اجرا کردم بدون هیچ گونه تغییر و با ذکر نام اصلی.
در قسمت اخر جلسه کارگاه ترانه مهدی یغمایی دو قطعه از همکاری سه نفره شان را اجرا کرد و در انتها پوریا حیدری با اجرای ملودی (تولدت مبارک) جشن تولد مهدی یغمایی را تبریک گفتند و در جلسه بابک صحرایی (مهدی یغمایی) شمع کیک تولد ۴۰ سالگیش را فوت کرد.

IMG_20160812_155156 IMG_20160812_155203 IMG_20160812_155208 IMG_20160812_155236 IMG_20160812_155459 IMG_20160812_155501 IMG_20160812_155509 IMG_20160812_155511 IMG_20160812_155514 IMG_20160812_155515 IMG_20160812_155518 IMG_20160812_155520 IMG_20160812_155523 IMG_20160812_155524 IMG_20160812_155527 IMG_20160812_155529 IMG_20160812_155532 IMG_20160812_155535 IMG_20160812_155538 IMG_20160812_155540 IMG_20160812_155542

 

انتهای خبر/منبع:موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.