موسیقی ایده آل – شاهین رسول زاده : مهدی یغمایی از جمله خوانندگان بسیار خوب و خوش صدای موسیقی کشورمان است و از معدود خوانندگانی است که تکنیک درست خواندن را می داند ؛ او نخستین آلبوم رسمی اش را پس از کش و قوس های فراوان با نام « یه دنیا حرف » دو سال پیش منتشر کرد و حالا شدیدا درگیر امور آلبوم دوم خود با نام « چمدون » است.به سراغ او رفتیم و گپ و گفتی خواندنی را با وی انجام دادیم از شروع فعالیتش با گروه ژوان و احوالات این روزهایش که در ادامه می خوانید :

از چه زمانی و چگونه وارد عرصه هنر شدید؟

برای شروع کار هنری ، نمیدانم که آیا می شود گفت قراعت قرآن و تک خوانی گروه سرود در دوره دبستان و دریافت مقام استانی در ۸ – 9 سالگی جزء فعالیت های هنری حساب  می شود یا خیر  اما اگر نخواهیم روی آن حساب کنیم از دوم راهنمایی با ساز ملودیکایی که پدرم برایم خریده بود شروع کردم و با موسیقی آشنا شدم ئلی به صورت حرفه ای از سال ۷۷ موسیقی را شروع کردم.

با گروه ژوان؟

البته از اول اسم گروه ژوان نبود، من وروردی سال ۷۴ رشته شیمی کاربردی دانشگاه شاهرود بودم ، علیرضا زمین شناسی و امیر سزاوارهم عمران با بچه ها آشنا شدیم ، اما قبل از تشکیل گروه من از سال ۷۵ با صدا و سیمای استان سمنان همکاری می کردم و خواننده رسمی سازمان بودم . با مهندس رضا خدایی که نوازنده پیانو بود قرار بود مراسمی برای دهه فجر سال۷۷برگزار شود که رضا ما رو دور هم جمع کرد من  به عنوان خواننده ، علیرضا بعنوان تنظیم کننده و نوازنده کیبورد و امیر سزاوار  به عنوان نوازنده گیتار به همراه یک نوازنده تومبا . فضایی خیلی بسته ای بود در آن زمان و به موسیقی پاپ زیاد اهمیت نمی دادند و به واقع اولین برنامه موسیقی پاپ را در سالن فرهنگسرای مهر اجرا کردیم که با استقبال شدیدی هم از این مراسم شد . نام گروه در زمان شروع SUNSET(غروب) بود و بعد از این که تصمیم گرفتیم به تهران بیاییم و به ادامه فعالیت ها بپردازیم به پیشنهاد من نام ژوان را انتخاب کردیم و بچه ها هم قبول کردند.

که منجر شد به تولید آلبوم ژوان

بله منجر شد به ساخت آلبوم ژوان و حواشی بسیار زیاد.

در مورد حواشی به وجود آمده در آن زمان برایمان بگویید

صحبتهایی شده مبنی بر اینکه یک سری شبکه هایی آغاز به کار کرده بودند به نام های ایران موزیک و MITV که در آن زمان شایعاتی بود که این شبکه ها دارای مجوز هستند و اگر تصویر کسی در این شبکه ها پخش شود مشکلی نخواهد داشت و کاملا قانونی هستند ما هم در آن زمان در وقع کم سن و سال بودیم و جویای نام ، ما هم کلیپی ساختیم تحت عنوان صدای آخر به کارگردانی امیر مقیمی . یک کار راک که برای اولین من با یک کار راک معرفی شدم . زحمت ها و سختی های زیادی هم برای آن کلیپ کشیده بودیم که در آن دوره یکی از بهترین کلیپ هایی بود که ساخته شده بود و بعد از آن با اقبال خوبی هم روبرو شدیم و همزمان در حال جمع کردن آلبوم هم بودیم  و از همه جا هم بی خبر بودیم که کار ما غیر قانونی است . وقتی که مراحل ساخت و اخذ مجوز آلبوم طی شد و به مرحله حراست برای نامه نشر رسید حراست اعلام کرد که به خاطر پخش کلیپ ها نمی توانید نامه نشر دریافت کنید . ما هم اعلام کردیم که دیگر کلیپ هایمان را پخش نکنید ، اما بعد از ۲ –3 ماه که دوباره برای اخذ مجوز می رفتیم ، باز هم کلیپ هایمان پخش می شد و  دوباره این سیکل طی می شد . و این شد که از سال ۸۲ تا سال ۸۸ ممنوع الفعالیت بودم.

این سالهای ممنوع الفعالیتی لطمه ای به کارتان نزد؟

اگر بگویم که نارحت نیستم دروغ گفتم ، چون بعد از آن کسانی مجوز گرفتند که آدم فکرشم هم نمی توانست بکند . و بعد هم کلیپ های آنچنانی از آنها پخش می شد اما ، ما سه جوان بودیم بودیم که کلیپ هایمان هیچ مشکلی نداشتند این بود که من الان نارحتم که چرا شش سال از عمر من باید هدر برود . اما بالاخره سال ۸۸ با آلبوم سلام آقا به همراه محسن چاوشی ، محمد علیزاده ، رضا صادقی به مناسبت ماه محرم وارد مارکت رسمی موسیقی شدم

چرا با گروه ژوان به فعالیت هایتان ادامه ندادید؟

در آن زمان امیر هنوز ایران بود و می خواستند که با علیرضا ویدئو بسازند و من هم اعلام کردم با این شرایط در کلیپ  شرکت نخواهم کرد و بچه ها ترجیح دادند که کلیپ بسازند و من هم از گروه کناره گیری کردم و خیلی دوستانه از هم جدا شدیم.

برسیم به اولین آلبومتان ، یه دنیا حرف یک سری حواشی پشت این آلبوم بود و با تهیه کننده به مشکل برخوردید ، علت چه بود؟

مشکلات بین خواننده و خیلی از تهیه کننده های هست من و رامین بصیرت نیا خیلی با هم دوست بودیم و رفاقت بسیار برادرانه ای بین ما حاکم بود ، هنوز هم که به گذشته فکر می کنم خاطرات خوبی از آن رفاقت یادم می آید ولی خب من خیلی به فضا آشنا نبودم و تازه مجوز گرفته بودم ، رامین بصیرت نیا هم خیلی سرشان شلوغ شد و آلبوم های متعددی را برای انتشار آماده کردند و پخش کردند ، در صورتی که من اولین نفری بودم که با ایشان قرار داد داشتم . این آلبوم هم با حواشی زیاد تولید شد و من هم دلم شکست از اینکه من اولین نفری بودم که قرار داد بستم اما آخرین نفری بودم که آلبومم باید پخش می شد ، یک مقدار اعتراض کردم و بعد هم ترجیح دادم با آقای بصیرت نیا همکاری نکنم ولی هنوز هم می گویم خاطرات خیلی خوبی با ایشان داشتیم و خیلی دوست بودیم ، الان هم من با ایشان دشمنی ندارم اما خب ترجیح دادیم دیگر همکاری نداشته باشیم.

فکر می کنم قرار بود که ۲بار در تهران به روی صحنه بروید ، اما نی کنسرت ها لغو شدند . علت چه بود؟

در مورد کنسرت ها که من یکبار در سالن میلاد ، به صورت گروهی در بخش جنبی جشنواره مقاومت با مرحوم مرتضی پاشایی ، محمد علیزاده ، مهدی یراحی و ایلیا منفرد زاده کنسرت برگزار کردیم ، اما  قرار بود کنسرت اول در سالن اریکه ایرانیان برگزار شود . اما هنوز خودم نمیدانم که چه اتفاقی افتاد ، شاید تبلیغات ضعیف بود و یک مقدار هم دوستان عجله کردند ، چون ۱۰ روز مانده بود به کنسرت اعلام کردند که تعداد کمی بلیط فروخته شده و خیلی چیز عجیبی نیود ، چون مردم ایران همیشه دقیقه ۹۰ اقدام به انجام کارها می کنند و اینکه یک مقدار هم من سرد شده بودم و این شد که تصمیم گرفتیم تا کنسرت به زمان دیگری موکول شود و ان شاالله برای بعد از انتشار آلبوم  برنامه کنسرت های تهران و شهرستان ها را داریم.

آلبوم جدیدتان در چه مرحله ای است؟

کارهای آلبوم جدیدم تمام شده و مجوز آن را هم اخذ کرده ایم.اگر به مشکلی بر نخوریم ان شالله مرداد ماه که ماه تولدم هست آلبوم را پخش می کنیم.امور مربوط به مجوز این آلبوم را شرکت آوای سگال پارس به مدیریت بهنام صفاریان انجام می دهند. تیزر این آلبوم را هم فیلمبرداری کرده ایم و ویدئو کلیپ یک قطعه از آلبوم را هم به کارگردانی « مهدی فلک بلند » از طریق سایت « موسیقی ایده آل » منتشر خواهیم کرد.

آلبوم با چند قطعه منتشر می شود؟

آلبوم من ۱۳ قطعه دارد و ترانه هایش را حامد صوفی پور ، حمید خلف بیگی ، بابک بابایی ، النا باقرزاده ، پیمان طالبی ، پریا صوفی پور ، فروغی بسطامی و علی ایلیا سروده اند ملودی هایش از ساخته های خودم ، حسام الدین ناصری ، وحید پویان ، امین قباد ، علیرضا قرایی منش ، میلاد اکبری بوده و در بخش تنظیم پورزاد علایی ، فرزاد ماهان ، عرفن حسینی ، سیاوش وزیری ، هومن آزما و علیرضا جعفری با بنده همکاری کرده اند. ۲ ترک از آلبوم قبلا به صورت سینگل منتشر شده بود و ریمیکس ۲ ترک پائیز تنهایی  و تو با منی نیز در این آلبوم هست و ما بقی کارها جدید هستند.

و بلافاصله بعد هم کنسرت

بله ، تهیه کننده آلبوم بنده آقای سپهر صاحبی مدیریت آموزشگاه نغمه پائیز هستند  و قرار است طبق برنامه ریزی آلبومم را مرداد ماه منتشر کنم و بلافاصله بعد یا در وزارت کشور و یا در سالن میلاد کنسرت خواهم داشت

اگر شرایطی فراهم شود تا رسانه ای داشته باشیم صرفا جهت پخش کلیپ و موسیقی ، شما باز هم کلیپ خواهید داد؟

صد در صد ، موسیقی برای تبلیغ و ارائه نیازمند تصویر است ، درست است که موسیقی با صوت هم تاثیر خود را خواهد داشت اما در تمام جهان اینگونه است ، تصویر و موسیقی با هم گره خورده اند .

خیلی وقت است که صحبتهایی می شود مبنی بر راه اندازی شبکه های این چنینی اما چرا هیچوقت عملی نمی شود و این اتفاق نمی افتد نمی دانم ، حتما مصلحت نیست

قطعه ای آماده انتشار دارید؟

اخیرا من یک مقدار پر کار شدم و ماهی یک ترک را منتشر می کنم ، در حال تولید یک ترکی هستم با ترانه بابک بابایی ، ملودی وحید پویان و تنظیم مهرداد احمد زاده که تقریبا می توانم بگویم تا به حال قطعه این چنینی نداشتم و ژانر نسبتا جدیدی است که از من می شنوید که فعلا نام عشق یک طرفه را برایش انتخاب کردیم که فکر می کنم اواخر ماه رمضان این ترک را منتشر کنم که آخرین ترک قبل آلبوم است.

فضای ارشاد و شرایط اعطای مجوز به چه صورتی است؟

عرض کنم که برای بخش ترانه ، به غیر از یکی دو مورد اصلاحیه مجوز ترانه ها را گرفتیم  ، همه هم می دانند که من اهل پارتی بازی و باند بازی نیستم ، شاید اگر اهل این برنامه ها بودم جایگاه من از چیزی که الان هست خیلی متفاوت تر بود اما در بخش موسیقی شنیده ام که کمی ممیزی اتفاق می افتد که آن هم اشکالی ندارد و اگر ایرادی باشد آن را رفع خواهیم کرد

با توجه به ورود خواننده هایی که غیر مجاز بودن و حالا به بازار رسمی پیوستن چه آینده ای را برای وضعیت موسیقی  پیش بینی می کنید؟

ببینید وضعیت موسیقی پاپ ، در بخش تجارت بسیار فعال و در بخش هنری غیر فعال است  و این طبیعی است که تهیه کننده ها با خواننده هایی که کلیپ دارند و یک رسانه در اختیارشان است  و چهره هستند بهتر هستند . من هم اگر تهیه کننده باشم به دنبال این دسته می روم و برایشان کنسرت برگزار می کنم و پول در میاورم چون موسیقی از دو بخش تجارت و هنر تشکیل شده است و هیچ ایرادی هم ندارد که بخش تجاری راه بیفتد ، و این پول به جیب همه برود نه عده ای خاص. من فقط با موسیقی رپ و گفتاواز مخالف هستم و نمی پسندم و سلیقه من نیست . اگر ایدئولوژی را به همراه داشته باشد و حرفی را بزند چون ذات موسیقی رپ یعنی اعتراض ! این که چگونه به اعتراض می شود مجوز داد را من نمیفهمم

خب ، اگر رپ خوان ها در کنار خواننده های پاپ باشند ، چه تاثیری در مارکت خواهد گذاشت ، موسیقی پاپ کمرنگ تر نمی شود؟

چرا، چون الان تب رپ هم داریم ، احتمال این هست که خواننده های پاپ کمرنگ تر شوند ، چون اکثر مخاطبین سبک رپ ، تین ایج هستند و به این نوع موسیقی گرایش دارند ، چون مخاطبین تین ایج شناختی نسبت به موسیقی فاخر ندارد . به جرات می توانم بگویم که کسانی که رپ می خوانند اگر وارد عرصه مجاز شوند معروفیتشان از خواننده های پاپ بیشتر شوند.

بعد از ماه عسل پیشنهاد تیتراژ هم داشتید؟

بله ، ولی خب من تیتراژ یک برنامه با درجه کیفی الف صدا سیما را خوانده ام و اگر دوباره بخواهم تیتراژی را قبول کنم باید آن برنامه دارای درجه کیفی الف باشد در غیر اینصورت خیر قبول نخواهم کرد ، برای خواندن تیتراژ هم به هیچ کسی پول نمی دهم ، تازه پول هم باید به من بدهند تا اجازه بدهم صدایم را برای تیتراژشان استفاده کنند.

نظرتان راجع به تیتراژ های امسال ماه عسل بگوئید

برای تیتراژ اول باید بگویم که امیر علی بهادری جوانی است بسیار با استعداد در بخش ترانه و ملودی سازی است ، اما در بخش خوانندگی نمی توانم بگویم خواننده فوق العاده ایست . روزبه بمانی هم که طبق معمول ترانه خوبی را نوشته و من دوستش دارم، اما من فکر می کنم صدای امیر علی خیلی مناسب برنامه معنوی نیست ،شاید سلیقه من این چنین ملودی هایی نیست اما شاید  با گذشت  زمان این ترک به جایگاه خود برسد، ترک انتهایی با صدای احسان خواجه امیری را بیشتر پسندیدم ،اما اگر از بعد دیگری بخواهیم به قضیه نگاه کنیم فضای ملودی امیر علی بهادری یک مقدار تین ایج پسند تر بوده و ممکن است قشر نوجوان بیشتری به این واسطه به مخاطبین برنامه خوب احسان علیخانی اضافه شوند

وضعیت کلی موسیقی کشور را چگونه می بینید؟

موسیقی کشور باید متولی داشته باشد و همه را باید به یک چشم نگاه نکند ، به طور مثال اگر کسی کار بلد نیست ، اگر پول هم داشت واقعا بلد موسیقی بلد نیست ، برای اینکه این شخص چهره معروفی در موسیقی شود مناسب نیست ، شاید بیزینس من خوبی باشد اما خواننده خوبی نیست ،الان موسیقی وضعیت مناسبی ندارد. چرا امثال حامی ، نیما مسیحا ، مانی رهنما نباید حضور داشته باشند؟ چرا خواننده های قدیمی نباید باشند؟ چرا موسیقی باید به یک قشر خاص معطوف شود ؟

در آخر اگر صحبتی باقیمانده است بفرمائید:

شعار من ناامیدی ممنوع است و همه هم این مساله را می دانند ، و هیچ شرایطی و هیچ کسی من را از هدفی که دارم نه می تواند دور کند و نه می تواند نا امید کند ، تنها کسی که برای ادامه موسیقی و برای به جلو حرکت کردن و تنها قدرتی که می تواند پشتوانه من باشد ، قدرت خداوند بزرگ است و تنها پناه من است و تمامی اتفاق های افتاده و نیفتاده در زندگی من نعمت و حکمت خداوند بزرگ است . من خدا را صد هزار مرتبه شاکرم بواسطه اینکه دعای پدر و مادرم همیشه پشت سرم بوده است.

در ادامه تصاویری از این مصاحبه را از نگاه دوربین « سجاد چلمبری » مشاهده می نمایید.

هیچ گالری انتخاب شده وجود دارد و یا از گالری حذف شده است

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.