موسیقی ایده آل – نگار رحیمی : در آخرین روزهای از چهارمین ماه سال ۹۶ ، مراسم رونمایی از آلبوم “مه زده” مهراد حاجی بابایی در آمفی تئاتر سرای محله مرزداران برگزار شد.
در آلبوم “مه زده” که حال و هوای “راک سمفونیک” به معنای حقیقی در آن جریان دارد؛ سعی شده تا موسیقی راک غربی را با کلام فارسی به طور صحیح ارائه دهد. هدف حاجی زاده، جذب مخاطبان این سبک از موسیقی فاخر به خود بوده است.
این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است که دو ترک آن متاسفانه مجوز نگرفته است.
قطعات آن شامل : فلش بک ، کارگر ، کافه های خواب ، موزه درد ، آواره ، کهریزک ، مه زده و دوره گرد، می باشد.
آلبوم “مه زده” با میکس آرش پاکزاد و سرور شیدایی و مسترینگ ” استدیو متال ورکز کانادا ” مسترینگ آنالوگ سرور شیدایی ، عکس و طرح کاور ( محسن بهرامی و نیلوفر خدابخشی) آماده شده است.
مهراد در مورد شکل گیری آلبوم می گوید : این آلبوم در سن ۲۶ سالگی من، اتفاق افتاده است. درواقع من میخواستم تفکرات اعتراضی و انتقادی خود را به اشتراک بگذارم و اعتقاد داشتم که باید رسانه موسیقی من جوابگوی این نوع از تفکرات باشه و سبک کلاسیک نمی تواند به تنهایی به این اتفاق سرعت ببخشد.
آلبوم “مه زده” از سال ۹۲ با بهروز پایگان (آهنگساز ) با نام ” زیر صفر” آغاز شده بود، ولیکن به دلیل عدم مجوز، (مه زده) را به عنوان نام اثر برگزیدند. این اثر با اشعار : عبدالجبار کاکایی، احسان رعیت ، هومن حسن پور، سها سپانلو و یغما گلرویی تشکیل شده است.
کیان مقدم( خواننده و آهنگساز) از مهمانان حاضر در مراسم در مورد حال و هوای آلبوم “مه زده” می گوید :
در این آلبوم کاملا راک کلاسیک و میبینیم و در مورد تنظیم ها باید گفت که تمامشان هم رنگ بودند ؛ ملودیها نیز تمامشان یک رنگی دارند و ما این دو رنگی را تنها در وکال ، که در بخشی از کار “لایت کلاسیک” و در برخی دیگر رنگ و فضای “راک” را می گیرد.
از نظر ایشان این آلبوم تنظیم محوره، نمی شود کاملا اسمش رو “راک” گذاشت. ملودیهای آن کاملا ایرانی و مردم پسند است و اینکه اگر کاری به طور مطلق راک باشد،فضای شعر و ملودی باید رو به خاکستری و تاریکی باشد و از تمام اینها مهمتر؛ ” راک تنها یک سبک موسیقی نیست. یک تفکر است و یک راکر ذهنیتش قطعا متفاوت خواهد بود.”
کیان معتقد است این تفکر و سبک موسیقی در ایران پذیرفته نشده است هرچند که نسبت به گذشته پیشرفتهایی داشته است. اما هنوز به نقطه ای که باید نرسیده و نخواهد رسید، چرا که مردم به جز خط ملودی و شعر که پیشینه زیادی دارد ، به چیز دیگری گوش نخواهند داد. چراکه وقتی مثلا power’chord وارد ماجرا می شود و چنین موسیقی راک جریان می یابد ؛ مردم نمی توانند پذیرای آن باشند.

مهراد حاجی بابایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره عدم سرمایه گذاری شرکتهای موسیقی گفت : اگر این آلبوم، یک آلبوم با ایده پاپ بود، منتقدین بیشتر بودند، بخش خبری و گزارش و در نهایت همه ی این اتفاقها بیشتر می بود. مهراد در ادامه به این مسئله اشاره کرد که من با فکر درآمد زایی به این سمت نیامده ام ، بلکه مانند برخی از موزیسین های دیگر با عشق وارد این حوزه شده ام .
هرچند در ایران شرکتهای موسقی بعد از شهرت یک موزیسین با او قرارداد می بندند ولی من برای تفکر و عقیده درونیم در این راه قدم گذاشته و خودم این حمایت را متقبل شدم.
در انتهای برنامه مهراد حاجی بابایی با گروه خود به روی صحنه رفت و چند قطعه از آلبوم خود را برای حضار به زیبایی و با فضایی مملو از احساس اجرا کرد.
حاجی بابایی بر این باور است که هدف اصلی از هر نوع موسیقی صرفا شنیده شدن و یا تنها اعتراض و تفکرات باب میل خواننده نیست، بلکه اگر کسی شناخته نشود و توجهی هم به افکار و ساخته ی ایشان صورت نگیرد، ساختن این سبک و تفکر درونی صاحب اثر چه فایده ای دارد.
بلکه هر دو در یک خط و راستا قرار دارند و تلفیق آن تبدیل می شود به یک موسیقی خوب و کامل که همه به آن احترام می گذارند.
با آرزوی موفقیت برای مهرادهایی که شجاعانه تفکرات خویش را با هر لهجه از موسیقی جاری می کنند.

سکانس هایی از این مراسم را از نگاه دوربین « علیرضا صبوری » مشاهده مینمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.