موسیقی ایده آل – رویا صبح صدق : عصر روز سه شنبه مورخ ٢٨ اردیبهشت ماه، مصادف با روز حکیم خیام نیشابورى،مراسم رونمایى از آلبوم خیام و میرزا عبدالله در فروشگاه فرهنگ برگزار شد.

این آلبوم که اثرى است از آرش قاسمى و اعضاى گروه میراث، من جمله
(میلاد بیات:کمانچه_آلتو
اشکان پورفرخى:دف_دم دم_جیمبه_کاخن_تامبورین_شیکر_دایره_کنگا
سهیل حسنوى:سنتور
تورج زادپور:تار_تارباس
عمران فروزش:تنبک_دف_دهل
آرش قاسمى:سه تار_عود_کلارینت
با همراهى روشنک کى منش:همخوان
مژگان محمد حسینى:قانون
المیرا رحمانى:ویلنسل
احسان کلهر:ویلن
طراح گرافیک و ناظر چاپ:غزاله سابقى)

طى این مراسم آرش قاسمى به عنوان صاحب اثر این آلبوم ضمن عرض سلام و خوش آمد گویى به حضار و میهمانان،افزود”خیام که به عنوان شاعر و میرزاعبدالله به عنوان آهنگساز اثر میباشند.
هدف ما هم این است که یادى کرده باشیم از این دو عزیز بزرگوار که از سرمایه هاى کشورمون میباشند و در کل هدف گروه میراث زنده نگه داشتن میراث کهن ایرانى است.
خیام و میرزا عبدالله تلاش بسیار کوچکى است براى نکوداشت بزرگانى که در ادبیات و موسیقى ما جایگاه ویژه اى دارند.رباعیات خیام و ردیف موسیقى میرزاعبدالله از سادگى و کوتاهى و تکرار کلمات و جملاتى برخوردار است که خود به تنهایى زیبایی هاى نهفته در خویش را بازگو مینماید.
در قطعاتى که میشنوید،گاه نگاه متفاوتى است به بیان دیگرى از ردیف میرزاعبدالله و همچنین نگاهى متنوع به رباعیات خیام که لزوما در تمامى قطعات همبستگى و تاثیرش را از ردیف میرزا عبدالله حفظ نکرده و در قطعه اى برگرفته از آن و در قطعلات دیگر کاملا بى ارتباط و مستقل است.
خالى از رلطف نیست که بدانیم آرامگاه خیام توسط نوه میرزاعبدالله طراحى گردیده است.
امید که این تلاش،ما را در ارزش نهادن به میراث بر جاى مانده از گذشته یارى رساند.
در این آلبوم هم از آثار از قطعه اول به بعد دستخوش تغییراتى میشود با تنظیمات متفاوت و سیر یکنواختى را دنبال نمیکند،
در سه قطعه هم ما از سازهاى لاتین استفاده کرده ایم و تا به حال سابقه نداشته است که سازهاى محلى، ردیف میرزا عبدالله را بزنند.”

آرش قاسمى در ادامه مراسم در رابطه با انتشار آلبوم بعدى گروه میراث افزود”به امید خداوند قرار است در شش ماه بعدى سال مصادف با روز بزرگداشت حضرت حافظ ٢۶ شهریور ماه و به مناسبت روز فرهنگ و ادب، آلبوم سوم میراث وارد بازار موسیقى شود.”

همچنین در مورد روند تولید آلبوم و مجوز افزود”خدارا شاکرم که امکانات اولیه براى تولید آلبوم هست و گروه میراث بدون هیچ حمایتى همیشه به تولید آلبوم پرداخته است و باقى کارها هم قرار است که خودمان انجام دهیم.”

و ادامه از نماهنگى که توسط سایت موسیقى ایده آل تهیه شده از گروه میراث رونمایى شد.

همچنین در ادامه مراسم غزاله سابقى در مورد طراح رو آلبوم و کاور آن تشریح کرد” موسیقى فولکلور هر کشور، نمادی ملی و قابل عرضه به جهان می باشد .لذا،موسیقی کشور ایران ،از یک غنای تاریخی برخوردار است که طلب می کند،عناوین انتخاب شده برای آلبوم های موسیقی، با رویکردی سنتی _مدرن، به گرافیک آن پرداخته شود .
در طراحی آلبوم خیام و میرزا عبدالله اثر گروه موسیقی میراث سعی بر این داشته که آثار اصیل ایران به نوعی در کار استفاده شود و به ماندگاری وانتقال آن به نسل های آینده برسد و جوانان ما با این نقوش غنی و خطوط ایرانی آشنا شوند .
توضیحاتی در باب طراحی جلد آلبوم خیام و میرزا عبد الله:
طراح آرامگاه خیام استاد هوشنگ سیحون بودند و بیست اثراز رباعیات خیام را با خط تعلیق بر روی آرامگاه کاشی نگاری کردند .
خط تعلیق اولین شیوه ی خوشنویسی فارسی است که از ترکیب خط توقیع و رقاع بوجود آمده و خط تعلیق زمینه ساز پیدایش خط نستعلیق و شکسته نستعلیق بوده است و با بجود آمدن این خطوط ،تعلیق کم کم به دست فراموشی سپرده شده است ،به همین دلیل برای ماندگاری و آشنایی نسل های آینده با این نوع خط تصمیم گرفتم قسمتی از این آرامگاه را بر روی جلد آلبوم استفاده کنم و با تلفیق آن با نقوشی برگرفته از نقوش اسلیمی تصویر سازی جدیدی بر مبنای محتویات آلبوم انجام دهم .
برای تایپوگرافی عنوان آلبوم از خط کوفی(اولیه ) به دلیل فرم بصری و هارمونی که با طرح برقرار کرد استفاده کردم و چیدمان جدیدی بر اساس کلیات طرح انجام دادم و هدف بر این بود که این نقوش سنتی را در فضای مدرن جای دهم تا نسل های آینده بیشتر با آن ارتباط برقرار کنند . در این امر انتخاب نوع رنگ هم بسیار موثر بود . رنگ آبی فیروزه ای که در کار استفاده کردم یک رنگ ملکوتی، عرفانی و اصیل ایرانی است که بر روی آرامگاه خیام هم استفاده شده و آنرا با رنگ زرد تلفیق کردم که کاملا به فانتزی شدن و مدرن شدن طرح کمک بسزایی کرد .
یکی از نکات مهم استفاده از عنصر پرنده است . شما اگر به مرکز آلبوم توجه کنید پرندگانی رو مشاهده میکنید که با ساز تلفیق شدن و ساکن هستند و در اطراف کار پرندگانیکه به پرواز درآمده .به این دلیل است که در اشعار خیام یک نوع رهایی وجود دارد که تصمیم گرفتم با پرنده که یک عنصر مقدس است و در ایران باستان در آثار غنی به طور مثال در نقاشی های گل و مرغ و…حضور داشته استفاده کنم. و به سبک طراحی خودم تصویر سازی کردم .
هدف بنده از طراحی آلبوم این بود که نسل های آینده را با نقوش و خطوط اصیل ایران که در زمان خودش و حتی در زمان حال بی نقص و بی نظیر بوده و هست به دست فراموشی سپرده نشه و جوانان آینده با آن آشنایی پیداکنند و جستجو کنن و به فرهنگ اصیل ایران و ایرانی پی ببرند .
بنده از جناب آقای آرش قاسمی سرپرست گروه میراث نهایت تشکر را دارم که با تفکرات و اندیشه بلندشون به بنده اجازه دادن تا ایده های خودم رو به تصویر بکشم و کاری که تولید کردن چه به لحاظ موسیقیایی چه به لحاظ انتخاب شعر چه به لحاظ طراحی،کاری اصیل و ایرانیست ….سپاسگزارم از تمام دوستان میراثی.”

همچنین شما می توانید موزیک ویدئو قطعه ی « خوش باش » که توسط تیم « موسیقی ایده آل » تهیه و ندارک دیده شده است را در ادامه مشاهده و دریافت نمایید.

دریافت موزیک ویدئو قطعه خوش باش از گروه میراث

تصاویری از این مراسم را از نگاه دوربین « علیرضا صبوری » مشاهده می نمایید.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

Leave a Reply

Your email address will not be published.