موسیقی ایده آل : مراسم رونمایی از آ‌لبوم «سر هزار ساله» با حضور سالار عقیلی، کیوان کیانیان و صدرالدین حسین‌خانی عصر روز گذشته در شهر کتاب فرشته برگزار شد.

سالار عقیلی در ابتدای این نشست ضمن اشاره به آلبوم «سر هزار ساله» گفت: کارهایی که در این آلبوم خواندم بسیار سخت بود چرا که بر اساس پرده‌بندی تنبور و موسیقی مقامی بود. وقتی کار را شنیده‌ام خیلی تعجب کردم که چطور من این قطعات را خوانده‌ام چرا که باید از بچگی یا موسیقی مقامی آشنا بود و مثل این است که یک آلمانی بیاید و آواز ایرانی بخواند.

کیوان کیانیان آهنگساز این آلبوم نیز در ادامه نشست گفت: کار را حدوداً ۲ سال پیش ضبط و صدابرداری کردیم و وقتی کارها در اختیار جناب عقیلی قرار گرفت ایشان استقبال کردند. صدای سالار عقیلی توانایی و جنس صدایی خاصی دارد و به همین خاطر من خیلی مشتاق بودم با ایشان کار کنم.

وی افزود: این اثر در دو مجموعه قرار بود منتشر شود که ما می‌خواستیم هر دو مجموعه را با هم ارائه کنیم اما به دلیل مشغلات کاری سالار عقیلی مجموعه اول را حاضر کردیم و مجموعه دوم نیز تقریباً آماده شده و در حال انجام کارهای میکس آن هستیم.

کیانیان ضمن اشاره به مختصات این آلبوم گفت: در این کار ما صرفاً موسیقی مقامی کار نکردم و به غیر از تنبور سازهای دیگری مثل کمانچه و عود را نیز استفاده کردیم چرا که می‌خواستیم اندکی از فضای مقامی صرف خارج شویم. در واقع هدف من این بود که موسیقی مقامی را طوری ارائه دهم تا طیف گسترده‌تری از مخاطب را در بر بگیرد.

این آهنگساز ادامه داد: به همین خاطر از آقای عقیلی دعوت کردیم برای انجام کار خوانندگی چرا که طیف گسترده‌ای از جامعه صدای سالار عقیلی را دوست دارند و خواستیم با بهره‌گیری از پتانسیل ایشان گوش مردم را به این نوع موسیقی آشنا کنیم.

سالار عقیلی در ادامه نشست گفت: وقتی کار را شنیدم فکر کردم با این کار مخاطب بیشتری پیدا می‌کنم چرا که می‌دانم مردم چه اثری را دوست خواهند داشت. حدود ۲۵ سال است که با مردم کار می‌کنم و نسبت به سلیقه مردم آگاهی دارم، می‌دانستم که این کار اثری است که خواهد گرفت و خوشبختانه همان هم شد.

این خواننده ادامه داد: من در ابتدای انجام این کار اندکی تردید داشتم و طبق معمول قبل از انجام هر کاری با همسرم مشورت کردم چون او بهترین مخاطب من است و همیشه قبل از اینکه کاری را انجام دهم نظر او را می‌پرسم به عنوان نمونه در ابتدا راغب نبودم که آلبوم «یار مست» را کار کنم اما به اصرار ایشان این کار را خواندم و خوشبختانه بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت.

سالار عقیلی در ادامه این نشست ضمن اشاره به این نکته که می‌خواهد سلیقه مردم را به سمت گوش کردن موسیقی‌های جدی بالا ببرد، گفت: ما می‌خواهیم مردم را دعوت کنیم به سمت موسیقی‌های فاخر و جدی تا سلیقه مردم پایین نیاید و وقتی هم بازخوردها را از جامعه می‌بینیم لذت می‌بریم.

عقیلی تصریح کرد: من دلم می‌خواست صد خواننده جوان داشتیم که در زمینه موسیقی ایرانی فعالیت جدی می‌کرد اما کار کردن در موسیقی سنتی ایران کار بسیار دشواری است. یکی از دلایلی که بیشتر خواننده‌ها به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا می‌کنند عدم آشنایی آنها با ادبیات فارسی است. وقتی این شناخت وجود نداشته باشد گرایش خواننده به سمت موسیقی پاپ که برای مردم آسان فهم‌تر است متمایل می‌شود.

وی افزود: من موسیقی پاپ را کتمان نمی‌کنم و اتفاقاً چند خواننده را هم به شدت دوست دارم و این موسیقی را هم دنبال می‌کنم اما ما نباید انتظار داشته باشیم که ۹۰ درصد مردم موسیقی اصیل گوش کنند. تزریق در موسیقی اصیل ایرانی باید مویرگی باشد و یک شبه نمی‌توان همه را علاقه‌مند به موسیقی اصیل کرد.

این خواننده موسیقی سنتی ضمن اشاره به وجه تمایز موسیقی پاپ و موسیقی سنتی گفت: ما در موسیقی اصیل یک سطح مشخصی داریم اما در موسیقی پاپ نیز این سطح را نداریم و مردم به هر نوعی از موسیقی پاپ واکنش مثبت نشان می‌دهند و استقبال می‌کنند اما در موسیقی اصیل مردم خواننده را انتخاب می‌کنند.

عقیلی در ادامه مراسم رونمایی از آلبوم «سر هزار ساله»‌ گفت: موسیقی اصیل درست است که بسیار لذت‌بخش است اما شاید برخی از مخاطبان عام این برداشت را داشته باشند که همه موسیقی سنتی و همه اجراهای زنده آن غم‌انگیز و گریه‌آور است.

وی افزود: در تلویزیون ما نه ساز نشان داده می‌شود و نه کنسرت و اجرای زنده‌ای، حال با این وضعیت چطور می‌شود انتظار داشت مردم به سمت موسیقی سنتی گرویده شوند اگر در تلویزیون سازها را نشان دهند خیلی تأثیر خواهد داشت. آن هنگام است که مخاطب قدرت انتخاب و حق انتخاب پیدا می‌کند. مسلماً آن چه جوانان بیشتر ببینند به سراغ همان هم می‌روند.

سالار عقیلی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه علاقه شما بیشتر گرایش به ارکسترهای بزرگ دارد یا آنسامبل‌های کوچک گفت: علاقه من به ارکسترهای بزرگ است خیلی از آهنگهای من که معروف شده را به همین دلیل در اجراهای زنده نمی‌توانم بخوانم چرا که اجرای آنها نیازمند ارکستر بزرگ است البته من آنسامبل‌های کوچک را دوست دارم و با آنها هم کار کرده و می‌کنم و معتقدم هر هنرمندی چه در موسیقی و چه در سینما نباید فقط در یک گروه و یک شکل و شمایل حاضر شوند.

در ادامه این نشست صدرالدین حسین‌خانی مدیرعامل شرکت موسیقی ایران گام ضمن اشاره به سختی‌های امروز چاپ و نشر موسیقی گفت: ما در خیلی از کارهایی که منتشر می‌کنیم حتی هزینه چاپ را هم در نمی‌آوریم و کارهایی مثل همین آلبوم و آلبوم‌های همایون شجریان هم شرکت ما و درعین حال بازار را نجات می‌دهند ما در گذشته از خیلی از خواننده‌های گمنام و بی‌نام و نشان حمایت کردیم اما در حال حاضر به دلیل شرایط امروز بازار این امکان وجود ندارد.

وی افزود: بسیاری از فروشگاه‌های موسیقی امروز تعطیل شدند و تغییر کاربری دادند و متأسفانه مردم هم در این زمینه دخیل هستند چرا که کمتر حاضر می‌شوند برای خواننده مورد علاقه‌شان هزینه کنند خواهش من از مردم این است که از موسیقیدان‌ها و خواننده‌های مورد علاقه‌شان حمایت کنند تا ما بتوانیم کارمان را ادامه دهیم.

سالار عقیلی در ادامه صحبت‌های حسین‌خانی گفت: اگر یک روزی شرکت‌هایی مثل ایران گام تعطیل شوند ما می‌خواهیم چه کار کنیم من خوب به خاطر دارم کار «یار مست»‌هنوز بیرون نیامده بود که بر روی اینترنت قرار گرفت.

کیانیان نیز در همین رابطه گفت: روزی که همین آلبوم منتشر شد من برای دریافت آلبوم به شرکت رفتم که در همین حین متوجه شدم که کار در اینترنت و با کیفیت‌های مختلف برای دانلود قرار گرفته است.

حسین‌خانی ادامه داد: در زمینه موسیقی پاپ وضعیت به مراتب بدتر است و موسیقی‌های اصلی به خاطر فرهنگی که خریدارانش دارند کمی وضعیت بهتری دارند. ما کارهایی را که در حرمت ولتی با قیمت ۳ هزار تومان هم به فروش می‌رسانیم مردم نمی‌خرند و ترجیح می‌دهند دانلود کنند متأسفانه فرهنگ‌سازی نیز در این زمینه انجام نشده است.

عقیلی در پایان این نشست گفت: سی‌دی منتشر شده تحت عنوان «سالارخوانی‌ها» من از همین جا اعلام می‌کنم که این کار غیرقانونی است و نمی‌دانم کجا و چه شرکتی است که همه کارهای من را در قالب یک سی‌دی عرضه کرده و به فروش می‌رسانند. شرایط امروز موسیقی از منظر اقتصادی بسیار بد شده و شاید اگر سالار عقیلی کارش را در سال ۹۴ آغاز می‌کرد اصلاً مطرح نمی‌شد.

 

انتهای خبر /

Leave a Reply

Your email address will not be published.