موسیقی ایده آل : ماکان خویی‌نژاد که با دونوازی ویلنسل و پیانو در بخش استعدادهای درخشان سی‌امین جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود و سال گذشته نیز در این بخش شرکت داشته،حض ور درجشنواره موسیقی را یکی از مهمترین تجربه‌های زندگی حرفه‌ای خود می‌داند. 
به گزارش ستاد خبری سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، خویی‌نژاد نواختن ویلنسل را از یازده سالگی نزد کریم قربانی آغاز کرده و پس از اتمام هنرستان به عضویت ثابت ارکستر سمفونیک تهران درآمده است. او همچنین در ارکستر فیلارمونیک تهران و ارکستر سمفونیک صدا و سیما نوازندگی کرده است. 
ماکان خویی‌نژاد درباره بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی گفت: این بخش با هدف معرفی جوانان هنرمند کشور به عرصه فعالیت‌های جدی و ایجاد فضا برای کسب تجربه‌های حرفه‌ای برای آنها برگزار می‌شود. من سال گذشته برای اولین بار در این بخش شرکت کردم و با توجه به تجربه و اثراتی که این جشنواره برای زندگی هنری من به همراه داشت، مشتاقانه امسال هم در این بخش شرکت کردم.  
او معتقد است جشنواره موسیقی فجر فرصتی را در اختیار هنرمندان جوان قرار می دهد که شاید خارج از فضای جشنواره رسیدن به آن چندان راحت نباشد. خویی‌نژاد در این باره توضیح داد: من تا به حال به صورت شخصی برگزار کننده برنامه‌ای نبوده ام اما می‌دانم که گرفتن مجوز و سالن برای برپایی یک اجرا روال پیچیده‌ای دارد به خصوص برگزاری برنامه‌ای در سالن رودکی که بهترین سالن برای اجرای موسیقی کلاسیک است. بنابراین تکنوازی و  یا دونوازی در این سالن فرصتی است که باید آن را غنیمت شمرد. سال گذشته این اجرای رسمی و جشنواره ای حتی با وجود وقت اندکی که برای تمرین ما در سالن مقرر شده بود، تجربه بزرگی در زندگی هنری من بود. 
ماکان خویی نژاد درباره تجربه سال گذشته خود در جشنواره موسیقی فجر گفت: من سالهاست که نوازندگی می‌کنم اما از سال گذشته که در جشنواره موسیقی فجر شرکت کردم علاوه بر تجربه صحنه‌ای به صورت جدی، نزد بسیاری از اساتید موسیقی شناخته شدم و ارتباط با آنها باعث شد تجربه‌های فراوانی کسب کنم. 
خویی‌نژاد یکی از این راه‌های پیشرفت را استفاده از مستر کلاس‌های بین المللی می‌داند که امکان استفاده از آنها برای تمام هنرمندان وجود ندارد. او در این باره گفت: حضور در این کلاس‌ها امر واجبی برای همه هنرمندان است که برای هرکس به دلیلی این امر میسر نمی شود. باید تدابیری مثل بورسیه‌ای برای شرکت در این کلاس‌ها و یا معافیت از خدمت برای خروج از کشور برای هنرمندان برگزیده در جشنواره‌ها اندیشیده شود تا زمینه برای گسترش تجربه‌های حرفه‌ای وجود داشته باشد و انگیزه‌ای باشد تا هنرمندان جوان مشتاقانه تر فعالیت کنند.  
وی همچنین بیان کرد: می‌توان از جوانان شرکت کننده در بخش‌های مختلف جشنواره به خصوص بخش استعدادهای درخشان برای تشکیل گروه‌های مختلف موسیقی استفاده کرد. در حال حاضر دو سال است که ارکستر سمفونیک فعالیتی ندارد و یا گروه‌های رسمی و ثابتی برای فعالیت جوانان تشکیل نمی‌شود اما حالا که تعدادی از این هنرمندان در جشنواره هم گرد هم می‌آیند می‌توان با تشکیل ارکسترها و گروه‌ها از استعدادهای این جوانان بهره بیشتری برد. 
بخش استعدادهای درخشان جشنواره موسیقی فجر که سومین سال است در این جشنواره برگزار و بر پایه موسیقی کلاسیک غیرایرانی اجرا می شود امسال با ۲۵ اجرا برگزار خواهد شد. 
سی امین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری دکتر حسن ریاحی ۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود.
علاقمندان می‌توانند اخبار مربوط به این جشنواره را در سایت www.fajrmusicfestival.com  مشاهده کنند.

انتهای خبر / منبع اختصاصی موسیقی ایده آل

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.